Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

17-11-2009 om 09:25

Plastic verpakkingen

Sinds een paar weken staan bij ons in het dorp aparte containers (naast de papier en glasbakken) waar je plastic verpakkingen in moet gooien. Ik snap op zich het nu er wel van. Maar hoe pak je dat nu thuis aan? Ongeveer de helft van wat in de vuilniszak gaat, is plastic verpakking. Je moet dan dus eigenlijk 2 vuilniszakken maken. En die met plastic verpakkingen dan steeds wegbrengen naar de container. Ik vind het maar een hoop gedoe eigenlijk, dus we zijn er nog maar niet aan begonnen. Wie doet dit wel en heeft handige tips?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mover

Mover

17-11-2009 om 09:38

Even goed inlezen

en dan blijkt dat er heel veel verpakkingen niet in de aparte containers mogen!
Desalniettemin noodzaakt het je om idd weer een aparte afvalzak/emmer thuis ergens neer te zetten.
Ik moet het ook apart wegbrengen (sommige gemeenten wordt het opgehaald, nee dat lijkt me nog beroerder), en doe spullen in de aparte afvalzak wanneer het me uitkomt. Best wel gedoe, zoals je zegt.

Puck2

Puck2

17-11-2009 om 10:07

Inderdaad veel gedoe

Hier ook, en het wordt hier opgehaald, 1x per maand. Dan zit je dus met een paar zakken extra in de schuur. De gemeente bracht het onder het motto dat je dan meer ruimte in je rest-container overhield. Ja, leuk bedacht, maar het kost je zo alleen maar meer ruimte in de schuur. Verder zijn de zakken alleen op beperkte uren en dagen verkrijgbaar: van 9-11 op 2 dagen. Tja, ik werk dan dus als mijn eerste zending zakken op is heb ik geen nieuwe meer. Overigens schrok ik er wel van hoeveel plastic-afval je inderdaad hebt, daar schrok ik wel van. Ik scheid het dus voorlopig braaf, maar als de zakken op zijn dan houdt het denk ik op, het gaat me te ver om vrij te nemen om zakken te gaan halen.

Wel een gedoe maar....

tjonge wat scheelt het veel in mijn container!! Ik scheidt het afval nu zo'n 3maanden en heb echt de helft afval in mijn container.( en dus minder legingen die we meoten betalen) Ik heb een aparte oude vuilnisbak ( met zo'n speciale zak die we kregen)in de garage staan waar ik het in doe. als die vol is gaat ie naar het schuurtje.
Eerst wilde ik m buiten zetten maar met de beesten hier in de buurt toch maar niet gedaan...kan ik heel de tuin door om alles te verzamelen.
Ik maak ook wle eens kleine zakjes als ik toch naar de container moet, die staat in de stad waar ik wel eens boodschappen die, dan lever ik m gauw in. Wel onhandig dat de grote zak die ik van de gemeente krijg daar dus weer niet in past....

Scheelt erg veel

Wij scheiden het plastic nu sinds een maand of 3 en het scheelt echt heel erg veel in de grijze container. Ik heb buiten bij de achterdeur een oude vuilnisbak staan met gewoon een vuilniszak (ook plastic toch) en daar verzamel ik het in. Eens per 3 weken gaat mijn man op zaterdag naar de stort. Daar kan je plastic inleveren, maar ook alle terta pakken (ook veel met een gezin van 5 personen) en glas. Wij betalen per lichting een flink bedrag. Vanaf het nieuwe jaar gaan ze het geloof ik ophalen, eens per 2 weken. En dat plastic kan je heel erg induwen, dus eer een zak helemaal vol zit. Heb nog wel een bak ook met lege plastic flessen, die mag je ook inleveren, maar die duwen niet zo goed in, vandaar apart.

En nee we hebben absoluut geen groot huis en juist weinig plek, maar ach het bespaard flink :o)

Groetjes, Pinkelot

marie

marie

17-11-2009 om 10:56

Wij krijgen nog zakken van gemeente

hallo
Wij krijgen binnenkort in 1 keer 12 zakken van de gemeente die dus maandelijks opgehaald worden.
Dit staat er op de site van de gemeente:
Alle inwoners krijgen in de week van 23 november een informatiepakket in de bus. Hierin zitten 12 plastic zakken, info over wat precies onder plastic verpakkingsafval wordt verstaan, hoe dit moet worden aangeboden en op welke dag in december wordt ingezameld. In de Afvalgids die we in december huis-aan-huis bezorgen ziet u wanneer we in 2010 bij u komen inzamelen.

Hoe voorkomt u dat de plastic zakken wegwaaien?
Plastic verpakkingsafval heeft weinig gewicht. Hierdoor lijkt de kans dat de zakken wegwaaien aanzienlijk. In de praktijk lijkt dit echter mee te vallen. Toch alvast een paar tips:

• Vul per zak één van de plastic verpakkingen (onderin) met een beetje water.
• Bind de zakken aan elkaar vast.
• Druk het plastic in; zo kan er meer in de zak en wordt de zak vanzelf zwaarder
• Zet de zakken zoveel mogelijk bij elkaar, het liefst tegen een boom, hegje of tuinhekje.
Uiteraard moeten de zakken wel goed bereikbaar zijn voor de inzamelaars.
• Zet de zakken pas ’s ochtends buiten (uiterlijk 07.00 uur).

Hoe het gaat bevallen weet ik dus nog niet, ik denk wel dat het veel ruimte in de grijze container gaat schelen.

Groetjes

amar

amar

17-11-2009 om 11:11

Bij ons

is het anders geregeld. Wij krijgen nl. aparte zakken aangeleverd van de gemeente,waarin wij zelf het plastic afval aan huis verzamelen en dan gelijktijdig met de grijze containers buiten zetten. Iedereen werkt hier dus aan mee en het verbaast me nog steeds hoe veel plastic er omgaat in alle huizen.
Ik vind dit erg goed geregeld.
amar

marie

marie

17-11-2009 om 11:16

Site

Hallo
Onze gemeentesite verwijst ook nog daar deze site:
http://www.plasticheroes.nl/
Daar kun je lezen hoe het bij de verschillende gemeentes werkt.
groetjes

Vind het helemáál geen gedoe

In mijn keuken hangt aan de radiatorknop een plastic tas waar we alle plastic in gooien. Vol = naar de plasticcontainer die naast de supermarkt staat (waar ook het glas staat). Daar moet je toch heen voor je boodschappen (is wel lekker dichtbij hier hoor, 5 min lopen).
Het scheelt een boel ruimte in je grijze container! En zo heel veel ruimte neemt het niet in, in je keuken. We bewaren het oude glas niet in de keuken, dat bewaren we in de garage, ook in een plastic tas, en vol = meenemen als je toch naar de supermarkt gaat.
Nee het valt me heel erg mee. We wilden het gewoon proberen en het loopt als een trein.

"brievenbus"

Bij ons in het dorp wordt plastic sinds kort ook apart ingezameld. Ze hebben naast de glasbak een container gemaakt met een soort brede brievenbus waar je alle plastic afval in moet doen. Waardeloos systeem want je kan niet een vuilniszak met alle (vieze?) bakjes en pakjes er in één keer ingooien omdat de opening te klein is. Dan moet je dus de boel weer vanuit je verzamel bak/zak/krat gaan overladen in de container. Ik ben er dan ook nog niet aan begonnen...

Met zak en al

Met zak en al mik ik dan alle plastic in de plasticcontainer.
Vind het wel héél goed geregeld bij die gemeenten waar je het aan de straat kunt zetten!!

Al ongeveer een jaar

Bij ons wordt het plastic al een hele tijd apart ingezameld. Aangezien ik in een gemeente woon waar je speciale (dure) huisvuilzakken moet kopen, vind ik het wel een goed systeem. Het scheelt mij echt in de hoeveelheid restafval.
Nadeel is inderdaad dat de openingen in de verzamelbak te klein zijn voor een huisvuilzak. Je moet dus kleinere zakken nemen of het afval in delen in de bak gooien. Maar dat weegt voor mij toch niet op tegen het feit dat ik aanzienlijk minder geld kwijt ben aan die dure vuilniszakken.
n@nny

Nasha 1st

Nasha 1st

17-11-2009 om 16:35

Ik vind het niks...

hier is het ook sinds kort...ik werk er niet aan mee...ik kan nu al amper bewegen in de schuur en dan ook nog een maand met die stinkzak....denk dat het hier snel over zal zijn....ik zie om mij heen dat mensen geen flauw idee hebben wanneer het opgehaald wordt, dus op sommige ophaalplekken ligt soms dagen een stapel zakken met plastic....ziet er niet uit! En trekt ongedierte aan! En baldadige jeugd weet er ook wel raad mee. Soms lijkt het een achterbuurt met al die smerige zakken....

Siena

Siena

17-11-2009 om 17:24

Geerke

Een tijdje geleden zijn ze hier ook gestart met plastic scheiden. Geen bakken bij de supermarkt maar het wordt opgehaald. Dat lijkt jou ideaal...Nou ik zou die afvalcontainers wel willen hebben. Net wat je zegt, gewoon je plastic tasje even meenemen als je boodschappen gaat doen. Hier moeten we het een maand(!) opslaan voordat het weer wordt opgehaald. Op andere dagen dan de grijze of groene bak dus als je niet oplet zit je 2 maanden met die troep. Ik doe het wel en het is op zich geen moeite, maar ik hoop dat het in de zomer niet al te erg gaat stinken in mijn berging, dat plastic van de hele maand.

margje van dijk

margje van dijk

17-11-2009 om 17:26

Maar heb je dan zo veel plastic?

Wij hebben het ook. We hadden nog een afgedankte afvalemmer over die nu in de bijkeuken staat, daar gaat het plastic in.

Maar ik heb hem nog maar 2 keer vol gehad en we zijn al maanden bezig. Echt, voordat we een vuilniszak met plastic vol hebben, dat duurt hier wel even.

Dus het scheelt denk ik ook heel erg in wat je koopt/eet.

Bovendien ben ik altijd blij verheugd als ik er een volle zak uithaal, hoe weinig die weegt. Je voelt je net Obelix als je ermee naar de plastic-container loopt, je gaat bijna uitbundig met die enorme zak lopen slingeren puur voor de kick.

Margje

Tango

Tango

17-11-2009 om 21:10

Vind het nog steeds een gedoe

Na het lezen van jullie reacties. Papier en glas vergeet ik al geregeld mee te nemen als ik naar de supermarkt ga en nu dit er nog bij. Verder weet ik dus echt niet waar ik het moet neerzetten. Binnenshuis is niets met die stinkende verpakkingen, de schuur is echt te klein.
Verder scheelt het ons dus niets in de grijze container, want die hebben we dus niet. We hebben gewoon een vuilniszak die we legen in een grote ondergrondse container voor restafval en deze staat bij ons op de hoek. Als ze daar nou een container voor plastic naast hadden gezet, oké, dan had ik het wel gedaan. Containers hebben we niet omdat we in een soort van appartement wonen, geen tuin om een container in te zetten.
Plastic afval hebben we overigens best veel: plastic melkpakken, plastic fruit-ontbijtflessen, plastic margarine-kuipjes, plastic flessen van bakmargarine, plastic vleesverpakking etc. etc. De zak zou bij ons dus zo vol zijn. Ik zie ook niet wat ik anders zou moeten inkopen.
Voorlopig hebben we dus maar besloten het niet apart weg te gaan brengen, of de container moet inderdaad hier om de hoek komen staan.

Siena

Siena

17-11-2009 om 21:44

Wat heet veel

Hier red ik het nu met 1 zo'n plastic afval zak per maand. Het gaat me niet zozeer om veel als om lang, je moet het een maand opslaan en in de zomer lijkt me dat vervelend. Dan ga ik liever 2 x per week met een klein tasje naar de container.
Het zal best wel afhangen van wat je koopt/eet ja. Maar wat Tango zegt, het zijn al de alledaagse dingen. Brood zit hier in plastic zakken, groente en fruit gaat in een plastic tasje, vlees/vleeswaar ook, pastaverpakking, margarinekuipjes en zo stapelt het op.

Tirza G.

Tirza G.

17-11-2009 om 21:53

Hier ook

Ik gebruik van die zakken waar ze wel eens afval-kleding in ophalen. Die krijg je tussen de folders in zo'n keurige envelop, daar heb ik een stapeltje van gebeitst. Bijna elke week een zak vol en die breng ik ook braaf elke week weg. Hij hangt in de bijkeuken, aan het droogrek wat daar naast de vriezer niks staat te doen. Daar zat een haakkie aan waar ik precies die zak op kan spiesen.
Rondom de container (een hele grote oranje) is het inderdaad wel heel snel een troep.

Tirza

margje van dijk

margje van dijk

17-11-2009 om 23:37

Lara

Ja, ik doe er echt wel alles in hoor, tenminste dat dacht ik wel. Maar ik koop maar weinig plastic verpakkingen denk ik, als ik het zo lees. Margarine/bakolie gebruik ik nooit, altijd olijfolie uit een glazen fles. We douchen hier niet veel en gebruiken amper douchegel en/of shampoo, met een fles doen we maanden. Alle groenten en fruit kopen we biologisch en zitten in papieren zakken. Champignons lusten mijn kinderen niet, maar heel af en toe zit er daar een bakje van bij. Vlees eten we ook weinig (maar die zakken gaan er inderdaad in). Melk kopen wij in pakken en die mogen er niet in. Kortom, het is echt niet veel wat er bij ons in gaat.

We hebben trouwens ook de gewone container nooit erg vol. De papierbak zit wel altijd berstensvol (als ik mijn man niet geregeld afrem zouden we hier elke dag drie kranten lezen, da's een hele hoop papier).

Margje

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 08:41

Vleesverpakkingen

Ik doe er eigenlijk niet alles in, juist omdat het zo lang staat (1x p.m. opgehaald) Een folie waar vlees in heeft gezeten (die schaaltjes mogen er overigens niet in) gaat dan verschrikkelijk stinken natuurlijk en zo zijn er wel meer dingen te bedenken die het niet zolang uithouden zonder in staat van ontbinding over te gaan. Die gooi ik gewoon in de grijze container dan. Ik denk dat wij iets van 1,5 zak per maand hebben. De eerste keer was het 3 zakken, maar toen was het 6 weken vanaf de start en hebben we in huis geverfd en zat er dus een volle zak met afdekfolie etc. bij.

Limi

Limi

18-11-2009 om 14:10

Het is een gedoe

Je moet bv alle toetjesbakjes afwassen voor je ze in de plasticzak doet. We hebben ongeveer 1 pedaalemmerzak met plastic per dag. Op een week is dat ongeveer anderhalve vuilniszak schat ik.
Ik neem de kleine zakjes steeds mee als ik boodschappen ga doen. Het kan nu nog in het mandje van de kinderwagen, dus dat valt mee.

Niny

Niny

18-11-2009 om 14:23

Voorstander

Deze maand kunnen wij voor het eerst ons plastic gescheiden inleveren. Wat heeft een mens een verbijsterende hoop plastic, we zijn 3 weken bezig en ik heb al 2 van die oranje zakken vol! Ik heb een klein plastic zakje in de keuken hangen, en als dat vol is gaat het in de garage in zo'n oranje zak.
Potentiële stinkdingen doe ik er niet in (verpakkingen van vleeswaren), maar toch scheelt het enorm in de kliko.
Papier, blik en glas komen ze hier ook al ophalen, naast het gewone huisvuil, ik vind het ideaal.
Niny (altijd in voor afvalscheiding)

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 14:41

Afwassen?

Moet je alles ook nog afwassen? Dat doe ik dus echt niet. Boterkuipjes stamp ik vol met plastic zakjes die er al in liggen (scheelt ruimte) en toetjesbekers etc. ook. Deksel erop na het volproppen en klaar is Puck.
En iedereen heeft het erover dat het zoveel ruimte scheelt in de grijze bak. Maar hebben jullie daar normaal dan tekort ruimte? Ik vind het juist daarom onhandig. De grijze bak blijft half leeg en neemt net zoveel ruimte in als anders en de volle zakken plastic moet ik een maand lang bewaren. Zo kost het mij alleen maar ruimte.

Zodra je je plastic gaat afwassen....

is elk miniem milieuvoordeel dat je misschien al had als sneeuw voor de zon verdwenen.

ik ben niet helemaal op de hoogte van de recentste inzichten, maar simpele kunststoffen als PE of PP (van de plastic zakjes, zeg maar) zijn niet meer dan aardolie, waar een wat extra energie in is gestopt om er plastic van te maken. Als je dat verbrandt krijg je de bulk vd energieinhoud weer terug (nl die van de olie).

Vooor zover ik wist brandde plasitc altijd best lekker op in een afvalverbrandingsoven, en werd de energie daar indirect ook gebruikt om te zorgen dat minder brandbaar afval ook op een goede manier verwerkt kon worden.

Plastic blijft hoe dan ook volumineusa en licht, zeker als het om verpakkingsmateriaal gaat. Volgens mij gaat het (laagwaardige) verpakkingsplastic dat separaat wordt ingezameld ook gewoon in de brand voor energiewinning. En wordt er niks gerecyceld (weet iemand dat zeker trouwens?) Maar mijn gevoel zegt me dat iets te veel transportkosten, en zeker een flinke scheut afwaswater zorgen dat het allemaal financieel en milieurtechnisch geen moer oplevert.

Ingrid

Zakje in kast

Ik hang van die plastic groentezakjes in de gangkast en als ie vol is gaat ie weg.Melkcontainers neem ik los mee.
Ik fiets 4x pd langs zo'n oranje bak dus het is een kleine moeite. Mij verbaast het dat sommige mensen het blijkbaar zoveel moeite vinden om iets bij te dragen aan het milieu.
Ik heb nog maar de helft aan afval in de grijze kliko . Binnekort wil de gemeente de grijze kliko nog maar 1x per 3 weken gaan legen. Mij best!

Puck2

Puck2

18-11-2009 om 15:40

En bedankt ingridt...

Doe ik met tegenzin zo mijn best om het plastic toch apart te verzamelen onder het motto dat ik dan ook eens goed bezig ben voor het milieu. Kom jij eraan om me lekker te motiveren... Ben bang dat ik nu iedere keer dat ik iets weggooi aan jouw posting moet denken.

Petr@

Petr@

18-11-2009 om 16:42

Afgelopen week

stond er in (ik geloof) het AD dat de inzameling van plastic slechter is voor het milieu, het had idd met transport te maken.
Ik heb een aparte vuilnisbak in de garage weggezet waar het plastic in moet. En ik heb 1x per week een volle zak.
Wij moeten voor elke keer dat de grijze kliko geleegd wordt rond de 4,50 euro betalen dus dat scheelt mij één keer per maand een kliko.
De plastic zakken worden hier 1x per maand, tegelijk met de groene kliko, opgehaald.

amk

amk

18-11-2009 om 21:14

Waar?

ik zou niet weten waar ik het hier moet inleveren. Waarschijnlijk bij het afvalcentrum aan de andere kant van de stad waar je niet veilig met je fiets kunt komen.

Daarbij heb ik gewoon niet zoveel afval. Ik kom niet verder dan 2x een halve zak per week. Waarom dan geen 1 zak per week. Omdat de kattenbak 2x per week geleegd wordt en die zak mik ik gelijk weg.

Ik koop bewust veel onverpakte spullen of in papier. En verder koop ik ook gewoon weinig (huishouden met 1 volwassene en 1 kleuter) dat scheelt nog eens.

Ingridt

Volgens mij spreek je jezelf tegen. Je zegt: er wordt niks gerecyceld, en tegelijkertijd zeg je dat er veel energie in het plastic wordt gestoken en dat dezelfde energie weer vrij komt tijdens verbraden. Vziw wordt die vrijgekomen energie weer volop gebruikt, dus de ultieme recycling lijkt me.

Hmmm googelen helpt ook

verbraden=verbranden natuurlijk, en verder vond ik nu net: De recycling zorgt ervoor dat de verzamelde plastic verpakkingen een tweede bestemming krijgen als grondstof voor nieuwe producten. Denk hierbij onder meer aan producten als fleecekleding, dashboards, speelgoed, tennisballen en mobiele telefoontjes. Bovendien komt er door de scheiding en recycling minder afval in de verbrandingsovens terecht. En minder verbranding zorgt voor minder CO2-uitstoot.

Daar gaat mijn mooie energietheorie.

Silone...

M'n taalgebruik was wat slordig, sorry.

met 'recyclen' bedoelde ik 'het plastic weer als plastic hergebruiken.

Verbranden is (als je de energie die daarbij vrij komt nuttig inzet) ook een vorm van recycling. In principe wat laagwaardiger dan daadwerkelijk 'het materiaal hergebruiken', maar naar mijn bescheiden mening (wel 12 jaar kunstofindustrie ervaring, en jaren in de recyclinghoek bezig geweest) is het hergebruiken van laagwaardige kunststoffen als materiaal een dubieuze activiteit als je het via een omslachtioge consumwenten-route moet inzamelen. Ten eerste is de 'toegevoegde waarde' van die spulletjes relatief laag (simpele kunststoffen zijn voornamelijk aardolie, wat er verder aan is toegevoegd is vrij minimaal), en als je al die lichtgewicht verpakkingsspulletjes gaat inzamelen (en dan ook nog eens horden mensen hebt die de boel thuis alvast gaan afwassen!! En er misschien zelfs een extra autoritje aan wagen om het naar een inzamelpunt te slepen) dan ben ik er echt vrij heilig van overtuigd dat het netto energie effect niet echt positief is. Ik weet haast wel zeker dat al dat misbruik van schoon kraanwater niet is meegenomen in de berekeningen die men heeft losgelaten op dit soort initiatieven.

Enig idee hoeveel warm water je gebruikt om een boterkuipje schoon te krijgen? van misschien 10 gram kunststof? Brrr.

Ingrid

M

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.