Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tessa

Tessa

28-02-2020 om 19:48

Preppen, hamsteren en noodvoorraad

Naar aanleiding van de Coronadraad in Gezondheid vroeg ik me af wat je dan precies moet en kunt doen als je voorbereid wil zijn op een noodsituatie.
Dan denk ik nog niet eens aan de variant dat het land lamgelegd is door een ziekte maar ook aan langdurige uitval van de nutsvoorzieningen. Ik heb zelf al paar keer een (deel van de) dag zonder internet/stroom/gas/water gezeten als er weer ietwat onvoorzichtig in de buurt aan de weg gewerkt werd. Dat is onhandig maar te doen. Hoe dat gaat als er meerdere dagen iets mis is, kan ik me voorstellen. Dingen worden dan snel ingewikkeld.
De overheid geeft een zeer beperkt advies:

Wat heb je nodig?

radio op batterijen of opwindbare radio, afgestemd op de rampenzender
zaklamp
extra batterijen
eerstehulpkit met eerstehulphandboek
lucifers in waterdichte verpakking
waxinelichtjes
warmhouddekens
gereedschapsset
waarschuwingsfluitje
En daarnaast:
flessen water en houdbaar eten
contant geld en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren
reservesleutels van huis en auto
plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers van mogelijke opvangadressen
desinfecterende handgel
verzorgingsartikelen zoals wc-papier, zeep en maandverband
medicijnen op doktersvoorschrift
https://crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten/

Nou wil ik niet meteen voor maanden eten in huis halen, een waterzuiveringsapparaat of een houtkachel kopen maar wat zou handig zijn om in huis te hebben? Bovenop het lijstje van de overheid?


Waarschuwingsfluitje?

Waar is dat voor?

Oo ik heb niet veel zie ik.....maar wel

Een paar zaklantaarns
Een erg ouderwetse houtkachel in de aanbouw waar ik op kan koken
Lucifers, die ik dus waterdicht moet gaan verpakken
Gereedschap genoeg voor een heel dorp dat wel
Waxinelichtjes ook wel een zak
Wat flessen water( moet wel even op de houdbaarheid kijken,staan er volgens mij al veel te lang)
Dekens genoeg
Desinfectiemiddel laatst 2 flessen gekocht dus die staan er ook. Zeep etc ook altijd op voorraad.

Een fluitje heb ik ook wel,uit de scheidsrechterstijd van zoon.

Nog meer handig...
Geen idee, in een pan kan ik water koken op m’n kachel. Evt Zou je een houtkorf kunnen halen om hout in te stoken? Met een rooster,kun je koken.
Als lucifers waterdicht verpakt moeten zijn dan is de rest waterdicht ook wel handig lijkt me. Wc papier etc

@Emma

@Emma

28-02-2020 om 20:28

Fluitje

Met zo'n fluitje kun je natuurlijk laten weten waar je bent als je telefoon leeg is, de wifi het niet doet, de 4G en het telefoonnetwerk ook niet, en het licht is uitgevallen en je huis is ingestort en je bent ook nog eens je stem kwijt. Reuzehandig. Ik heb er op elke kamer één liggen.

Wit laken

Verzin ik maar even, zodat je naar buiten toe aan kunt geven dat je 'gered' wil worden. Dat er daar mensen zijn, anders kun je fluiten wat je wil.

Zelf heb ik in elk geval genoeg campinggaz aan mijn campingstelletje en de filterkoffie van de Kerst.
Daarnaast inderdaad standaard al kaarsen, lucifers, aanstekers, waxinelichtjes en een aantal zaklantaarns en batterijen.

Pirata

Pirata

28-02-2020 om 20:38

Een roeiboot

Ik adviseer voor veel huishoudens een roeiboot.
Kijk maar eens op de site Overstroom ik?
Wij blijven zelf zo ongeveer als enigen droog in de zeer wijde omgeving, dus iedereen komt naar mijn huis. Ik kan dus beter extra eten en dekens op voorraad hebben....

rode krullenbol

rode krullenbol

28-02-2020 om 20:38

Morsecode!

Wie kent deze uit zijn hoofd?

Ik kom niet verder als

SOS in morse😂

@Emma

Wat een goed idee! Ik ga meteen 5 fluitjes halen. Of nee, 6. Ik wil er voor de zekerheid ook 1 op de wc.

rode krullenbol, morse

Ik ken geen morse, maar mijn vader was er vroeger heel goed in. Zijn vriendje ook, hadden ze geleerd op de padvinderij. Op school zaten ze naast elkaar en konden zo heel antwoorden van toetsen aan elkaar doorgeven, de één tikte dan met zijn voet op de voet van de ander, onder de tafel.

skik

rode krullenbol

rode krullenbol

28-02-2020 om 22:45

En hier is het dan ...

Het alfabet in morse. Een punt staat voor kort, terwijl een liggend streepje staat voor lang.

A . –
B – . . .
C . – . –
D – . .
E .
F. . – .
G – – .
H . . . .
I . .
J . – – –
K – . –
L . – . .
M – –
N – .
O – – –
P . – – .
Q – – . –
R . – .
S . . .
T –
U. . –
V . . . –
W . – –
X – . . –
Y – . – –
Z – – . .

@Emma

@Emma

28-02-2020 om 22:47

Maar ja

Als je straks de enige overlevende bent in een straal van 1000 km sta je mooi te kijken met je fluitje in de wc en je witte laken
Dus morse is zo gek nog niet: misschien kun je met een hele sterke zaklamp de ruimte in seinen?

@Emma

@Emma

28-02-2020 om 22:48

Dank RB

Onze berichten kruisten elkaar!

Kaaskopje

Kaaskopje

29-02-2020 om 00:30

In huis

Het gaat om in huis hebben toch? Ik heb lang niet alles in huis. Maar als je geen doos moet samenstellen met wat je mee moet kunnen nemen, kun je nog wel creatief met alles omgaan.

Op het gebied van eten, kun je het beste droge voorraad in huis halen. Bonen, rijst, meel, pasta zout en suiker. Tenminste als je nog stromend water en gas en/of stroom hebt. En boter en olie.
Je weet helaas niet hoelang het gaat duren, maar veel kaarsen branden geeft warmte. Dus als je écht verkleumd dreigt te raken... alle kaarsen in huis zoeken, bij elkaar zetten en aansteken als je moet eten. Verder je dekbed om je heen slaan.

Water hebben we niet extra in huis. Het zal ongetwijfeld verstandig zijn om wel te doen. Ik heb een paar ledstrips die op batterijen werken. Extra voorraad batterijen zou wel slim zijn voor alles wat op batterijen werkt . We hebben barbecues. Daar kun je eten op bereidden. Desnoods met hout uit de tuin. Als we gewoon kunnen blijven wonen en niet te maken krijgen met een overstroming, kunnen we nog veel dagen vooruit op wat we hebben.

Gek genoeg zie ik voor de huisdieren de grootste problemen. Een kat móet vlees. Een hond kan even zonder. Niet té lang. Als je een hond niet uit kunt laten, wordt het ook lastig. De vissen kunnen wel even voort met wat we in huis hebben ( moet de stroom niet uitvallen), maar als alles wél (warmte, filter, vriezer) uitvalt, wordt het spannend.

Zolang alles nog werkt, kan het lang aan met wat we in huis hebben. Is er geen water, stroom en gas, dan wordt het ingewikkeld en dan zijn blikken en potten met groente of complete maaltijden noodzakelijk. Maar met corona is dat niet aan de orde.

Sam

Sam

29-02-2020 om 05:06

Ah nee joh

Een kat komt wel aan vlees, of hou je 'm binnen?
Een hond kan prima zonder vlees.
En uitlaten, tsja, als je geen tuin hebt lijkt me dat wel een probleem, dan zul je hond uit moeten besteden.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-02-2020 om 08:27

Vogels

Daar hebben we ook een paar extra pakken voor gehamsterd. Iemand met een hamster trouwens?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-02-2020 om 10:12

zonder electriciteit ben je snel uitgepraat

Dat zei mijn moeder zaliger al, toen ze geen kolenkachel en geen petroleumstelletje meer had.

Wij mensen in het Nederland van nu zijn niks gewend als het om ontbering gaat. In deze maanden worden veel geschiedenissen uit de oorlogsjaren gedeeld. En eind januari over de watersnood van 1953. De mensen van toen waren helden! Zulke helden zijn er wereldwijd veel - en of ze er hier ook zijn, zal blijken als de nood aan de man komt

Met mijn hoeveelheid 'preppen' komen we niet zo ver.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-02-2020 om 11:00

Stroom

Ik heb zonnepanelen, maar wat dacht je? Die krengen werken alleen als het stroomnet het ook doet! Is een soort beveiliging.

Dus heb ik een tweedehands UPS (uninterupted power supply) voor een computerserver gekocht, die in combinatie met de zonnepanelen als noodvoorziening kan dienen.

Niet dat ik serieus verwacht dat de stroom gaat uitvallen, die blijft in Wuhan immers ook doordraaien, maar als je toch bezig bent dan voelt het wel lekker om ook met die eventualiteit rekening te hebben gehouden. Dan kunnen we sowieso koken en via de airco een of twee kamers verwarmen.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-02-2020 om 11:01

Sam

"Een hond kan prima zonder vlees.
En uitlaten, tsja, als je geen tuin hebt lijkt me dat wel een probleem, dan zul je hond uit moeten besteden."

Als het eten op is eet de hond jou wel op. Of jij hem.

Wie is sneller?

Kaaskopje

'Dus als je écht verkleumd dreigt te raken... alle kaarsen in huis zoeken, bij elkaar zetten en aansteken als je moet eten. Verder je dekbed om je heen slaan.'

Als de stroom uitvalt, wordt het buiten niet ineens -32 graden hoor. Dat red je prima met een dikke trui en extra sokken.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-02-2020 om 12:48

Klimaat

Voordeel van de klimaatopwarming is wellicht dat de hoge temperaturen deze zomer het virus zullen tegengaan.

40er

40er

29-02-2020 om 13:13

Werkelijk

Nog nooit mee bezig geweest. Ik ga er niet zo snel vanuit dat er echt zoiets ergs gebeurt. En anders, pech.

Als we ingesneeuwd zouden raken dan hebben we altijd wel voor 1 week aan eten/drinken thuis.
Als de stroom uitvalt dan zijn er wel kaarsjes en een houtkachel (of 2) om licht en warmte te hebben.

Als het gas uitvalt, wederom de houtkachel.

En mochten we in isolatie moeten voor het corona virus dan bestellen we wel bij Jumbo of ah de boodschappen, zet maar voor de garagedeur neer!

Pooh bear

Pooh bear

29-02-2020 om 14:59

Klimaat

Of de zomer het virus tegengaat is nog helemaal niet zeker.
Ik hoorde een viroloog erover zeggen dat ze dat nog helemaal niet weten. Bij SARS was het wel zo.
Maar op dit moment heerst het virus ook in landen waar het nu ook warm is.

Pooh bear

Pooh bear

29-02-2020 om 15:14

Geen idee

Ik werk vooral met mensen in de risico groep. Voor mezelf ben ik niet bang maar voor mijn cliënten op mijn werk moet ik toch wel voorzichtig zijn.

Ben wel benieuwd hoe het verder gaat met alles eromheen. Wat gebeurd er als er veel meer mensen ziek worden gaat dan alles op slot? Supermarkten dicht. En wat gaat dat voor gevolgen voor de economie hebben geen idee?
Ik zie het allemaal wel veel kunnen we niet doen. Ga ook niet echt hamsteren. Heb een klein voorraadje aangelegd met wat rijst en pasta enz
Dat gaat toch wel op. Zit nog in twijfel of we daar nog pakjes saus of potten groente bij moeten halen. Dat maak ik eigenlijk altijd vers.
Ook nog een twijfel of ik de zomervakantie al moet boeken. Niet dat we naar China of Italië of zo willen. Maar geen idee hoe dat allemaal verder gaat lopen.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-02-2020 om 15:19

Pooh bear

"Of de zomer het virus tegengaat is nog helemaal niet zeker."

Nee, maar we mogen nog hopen

"Ook nog een twijfel of ik de zomervakantie al moet boeken."

Dat zou wel heel onverstandig zijn.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

29-02-2020 om 15:51

Zomervakantie ‘moet’ niet he

Al zeggen veel mensen ‘moet je nog of ben je al geweest ‘

Wij hebben allang geboekt. Als het niet kan doorgaan, jammer dan. Dan hebben we een bijdrage geleverd aan de tanende economie.

Ad Hombre

Ad Hombre

29-02-2020 om 15:54

Wilgenkatje

Inderdaad. Het is maar geld.

Ik ken iemand die ondanks mijn dringende tegenadvies toch naar italie is gereisd dit weekend, want in de plaats waar ze heen ging was het veilig en ze kon de reis niet annuleren. Daar zijn vandaag 7 besmettingen geconstateerd.

Stroom uitval

Als de stroom uitvalt dan zit ik hier met twee kinderen (18 plus) zonder WiFi en opladers telefoon. Geen idee hoe we dat gaan overleven.

Pooh bear

Pooh bear

29-02-2020 om 16:45

Ad en wilgenkatje

Nee zomervakantie moet niet. Maar als het kan gaan we graag.
Als ik al geboekt zou hebben voor een plek waar het niet veilig is zou ik zeker thuis blijven dan mijn geld maar kwijt.
Maar we hebben nog niet geboekt dat hadden we komende week willen doen.
En denk nu dat we dat beter niet kunnen doen dan kost het geen geld als we niet kunnen gaan. Aan de andere kant kunnen we dit jaar maar in een korte periode en kunnen we niet schuiven met datums. We kunnen alleen midden in augustus. Grote kans dat er dan niks meer aan de hand is en als we erg lang wachten het meeste al vol is.

Maar goed er zijn wel ergere dingen.

Tsja

Wij hebben van de erfenis van mijn moeder net een bijzondere reis geboekt voor de zomer. Prompt breekt de ‘pleuris’ uit. Gelukkig hebben we dit keer voor een uitgebreide annuleringsverzekering gekozen...

Alkes: ik vrees dat ze dat niet overleven. Nee dan liever een virus

Ad Hombre

Ad Hombre

29-02-2020 om 17:26

Pooh bear

Wat dacht je van een campervakantie in Zweden? Daar schijnt het heel leeg te zijn. Of een boot huren en ergens op een stil eilandje gaan liggen. Rustig en veilig, als een miljardair-hideout.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.