Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sjocola

Sjocola

27-11-2008 om 16:18

Prijsvergelijk aldi / ah

Na een aantal discussies over weekbudgetten voor de boodschappen en welke winkel waarmee het goedkoopste is, dacht ik laat ik mijn huishoudboekje (jaja die houden we bij) er eens bijpakken en wat artikelen vergelijken.

Bij inhoudsverschillen heb ik de prijs omgezet naar een kilo of 100 stuks prijs

Aldi AH

Brood wit 0.37 0.40
Brood bruin 0.37 0.40
Beschuit 0.42 0.37
Melk 0.49 0.49
Yoghurt (mager) 0.59 0.59
Vanille vla 0.65 0.65
Chocolade vla 0.85 0.85
Ger.kaas (oud) 1.29 1.49
Plak kaas (kg) 6.76 (1.69 250gr) 5.17(1.55 300gr)
Roomboter 0.75 0.75
Margarine vloeib0.85 0.95
Eieren 1.09 1.04
Slagroom 0.39 0.36
Rode kool (pot) 0.59 0.89
Mais 0.49 0.45
Appelmoes 0.55 0.55
Spinazie(crème) 0.49 0.41
Honing per kg 3.38(1.69 500 gr) 2.62(1.18 450gr)
Hagelslag p/kg 1.82(1.09 600 gr) 1.82(0.91 500gr)
Vlokkken 0.89 0.89
Fruithagel 0.89 0.94
Boterhamworst 0.45 0.50
Schouderham 0.62 0.94
Hamblokjes 1.35 2.00
Spekreepjes 0.79 0.85
Ontbijtspek 0.69 0.65
Vissticks 10 st 1.13(1.69 per 15 st) 0.79(0.79 10 st)
Pannenkoeken 0.95 0.95
(kant en klaar)
Lasagna 2.89 2.89
Rijst snelkook 0.55 0.37
Macaroni 0.75 0.60
Spaghetti p/kg 0.98(0.49 per 500gr) 0.60(0.60 1 kg)
Chocola(melk)kg 4.47(1.79 per 400 gr) 3.70(0.37 100gr)
Stroopwafels 1.39 0.65
Chips naturel 0.55 0.50
IJsthee citroen 0.45 0.46
Koffiepads mocca1.89 2.57
Appelsap 0.79 1.00
Shampoo (2 in 1)1.09 0.77
Wasmid.vloeib. 2.65 2.19
Vaatw.tabl.p/1007.23(2.89 40 st) 6.58(5.79 88 st)

Als je deze boodschappen zou doen dan ben je bij beide winkels ongeveer even veel geld kwijt. Je moet dus ontzettend prijsbewust zijn (werk in uitvoering zullen we maar zeggen).

Hoop dat iemand, die net als ik in de beginnende fase zit van een bezuinigingsslag, er iets aan heeft!

Groet,
Sjocola

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sjocola

Sjocola

27-11-2008 om 16:20

Bah!

Grrrr geen enkele opmaak
Sorry daarvoor!

Sjocola

Sjocola

27-11-2008 om 17:35

Graag gedaan!

Helemaal eens met jou tips!
Enige aanvulling die ik kan geven is het huishoudboekje, in het begin stomvervelend om te doen maar dat went al snel.
Ik ga dus inderdaad wel naar beide supermarkten en haal alleen datgene dat op mijn lijstje staat.

Het bijhouden van alle kosten maakt je bewuster dan ooit wat alles kost. Automatisch ga je weken met elkaar vergelijken en weet je al heel snel wat de pijnpunten zijn en pas je daar je weekmenu op aan. Plannen en bijhouden zijn inderdaad belangrijk dus (wij zijn met 3 'mens' en 1 hond en geven nu zo'n 60 euro in de week uit).

ikke

ikke

27-11-2008 om 17:58

Inhoud

hoi

ik heb een kennis die bij een fabriek werkt waar ze oa vissticks maken. De Aldi heeft ze misschien goedkoper dan de AH maar dat komt omdat ze veel goedkoper inkopen bij de fabriek.
De inhoud van de vissticks van de aldi bevat veel minder vis dan die van de AH, dat wordt door de aldi afgedwongen bij de leverancier om zo de prijs te drukken. Ik neem aan dat het bij de andere artikelen ook vaak zo werkt. dus ja oke het is goedkoper maar weet dan wel wat je koopt.

Daarbij heeft de Aldi heel erg slechte arbeidsvoorwaardes voor de medewerkers, en is erg aggressief richting leveranciers. Alles om lage prijzen te krijgen.

Ikke

Sjocola

Sjocola

27-11-2008 om 18:38

Ah inhoudsloos?!?

Hai ikke,

Niet om je verhaal teniet te doen want in de algemene strekking zal best een kern van waarheid zitten maar in het geval van de vissticks...

Vissticks 10 st 1.13(1.69 per 15 st) 0.79(0.79 10 st)
De 1e prijs is van de aldi de 2e van AH. Dus zou er bij AH dan uberhaupt nog wel vis inzitten?!?

ina

ina

27-11-2008 om 20:36

Vraagje

de prijzen van de aldi zijn dat de prijzen van hun huismerk?/ of van de bekende merken?

Puck2

Puck2

27-11-2008 om 20:47

Ina

Jij komt vast niet veel bij de Aldi. Aldi heeft eigenlijk geen bekende merken, alleen huismerk-produkten.

Sjocola

Sjocola

27-11-2008 om 23:56

Ina2

vraag is eigenlijk al beantwoord door ina, maar als aanvulling, aldi is inderdaad allemaal huismerk maar dat is bij AH eigenlijk ook het geval, voornamelijk het euroshopper-merk.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-11-2008 om 00:36

Als je goed oplet

kun je bij AH inderdaad voordelig inkopen doen. Eigen merk, Euroshopper, aanbiedingen... ze doen hun best om inderdaad op de kleintjes te letten. Maar de winkel is een grote uitnodiging om meer te kopen dan op je lijstje staat. Als het brood van 40 cent op is bij AH dan moet je toch wat en dan pak je brood wat er nog wel is en dat is duurder. Misschien gek, maar waarom zou je jezelf kwellen door naar AH te gaan als je geen ruimte hebt voor extra kosten? Bij Aldi/Lidl is het niet zo moeilijk om je aan je plan te houden.

Sjocola

Sjocola

28-11-2008 om 00:44

Omdat...

er dingen zijn die bij AH echt goedkoper zijn dan bij de aldi (lidl heb ik niet in de buurt) en ik kan me wel aan mijn lijstje houden dat is het probleem niet. Kan niet op mijn lijstje zetten wat ik wil, das weer wel een probleem

Bastet

Bastet

28-11-2008 om 07:30

Rondshoppen

Je moet weten waar je wat haalt.Pasta is veel goedkoper bij C1000,30 cent per pak,en lekker bovendien.
Aldi en Lidl kom ik nooit.Digros is een goed alternatief
voor AH,overigens.
Bastet

Mee eens bastet

Weet waar je wat moet halen en vooral: leer jezelf de discipline aan om je aan je lijstje te houden. Ga niet naar de winkel met een lege maag, dan is de neiging om extra dingen in te slaan gewoon kleiner. Ik kom geregeld bij de AH, maar ik heb mezelf geleerd om niet allerlei leuke extra's te gaan kopen. Bij de C1000 hetzelfde verhaal.

Mamasan

Mamasan

28-11-2008 om 10:54

Brood 37/40 cent?

Dat hoorde ik Natasja Froger ook zeggen in haar Voedselbankprogramma, een brood voor 37 cent. Is dat dan nog een beetje weg te krijgen? Ik vind brood van de bakker het lekkerst, maar heb er nooit zin in om daar op zaterdag in de rij te gaan staan. Bovendien voel ik me altijd genoodzaakt om allerlei lekkere dingetjes te kopen, waardoor ik een vermogen kwijt ben (gevuld speculaas 5,95). Het brood in de papieren zakken bij AH vind ik wel een redelijk alternatief. Kost 1,09 voor een half brood, vijf keer zoveel als het goedkoopste brood dus.

amk

amk

28-11-2008 om 11:26

1.29

voor 1.29 heb je bij de Aldi een heerlijk heel brood. Die ik zelfs lekkerder vind dan die van de AH.
Nu eet ik dat niet meer omdat ik overgestapt ben op biologisch brood, maar dat brood mis ik wel echt.

Dat hele goedkope brood is ook prima te eten, maar wel van een andere kwaliteit als iets duurder brood. Dat geldt met name voor het bruine brood, daar heb ik dan toch meer van nodig om me verzadigd te voelen. Bij het witte brood merk ik het niet zo, daar heb je zowiezo altijd minimaal 10 boterhammen van nodig, of het nu bij de bakker vandaan komt of niet.

groet,
Angela

boeke

boeke

28-11-2008 om 15:51

2 grote maars

Ik woon in Vlaanderen dus wij hebben geen AH maar ik denk dat Delhaize vergelijkbaar is met AH.
Maar 1: Als ik de ketchup van het 365-merk van Delhaize vergelijk met de ketchup van Aldi zie ik toch een merkbaar verschil in kwaliteit. Die van de Aldi is beter van kwaliteit (minder suiker, meer tomaten). Hetzelfde met de garnaalkroketten: deze van de Aldi zitten vol garnalen, de "saus" smaakt duidelijk naar garnalenfumet en ziet er een beetje rozig uit, meer zoals ze zou zijn als ik ze zelf maak met de fumet getrokken van kopjes en schalen van de garnalen. In die van de Delhaize moet je met een vergrootglas zoeken naar de garnalen, en de saus is een smakeloze, witte bechamelsaus. Wil ik een vergelijkbare kwaliteit als die in de Aldi, moet ik naar minstens het huismerk gaan (Delhaize heeft zowel een discountmerk dat qua prijs vergelijkbaar is met Aldi, een huismerk dat tussen discount en merk zit en dan de merkproducten) en ben ik dus meer geld kwijt voor dezelfde kwaliteit.
Maar 2: Verder moet je een ijzeren discipline hebben om niet toch het merkproduct te pakken omdat bijv. het huismerk of discountmerk uitverkocht is (en dat gebeurt regelmatig!)

ina

ina

29-11-2008 om 16:05

Soory ik bedoelde

inderdaad de AH, maar dat waren dus de prijzen van de euroshppers
sorry voor het misverstand

Faith

Faith

29-11-2008 om 18:26

Verwend qua brood

Ik koop mijn brood eigenlijk altijd bij de warme Bakker, en dat is toch echt het lekkerst. Af en toe bij Hema ofzo, maar dat is toch echt minder!
VOlgens mij zit er bv in de doperwten bij de Aldi suiker, en bij andere merken niet. Dat kan ook nog een verschil zijn.
Omdat ik uit efficiency-overwegingen eigenlijk maar af en toe bij de Aldi koop, bv voor een verjaardag, heb ik dan wel het idee dat ik goedkoper uit ben (Bv de monchou van de Aldi, maar die is ook minder lekker, alleen maakt dat uiteindelijk in de monchou taart weer niet zoveel uit).
Maar dan koop ik meteen zoveel en ook de extra dingen zoals voor sint of kerst, lekkere dingetjes, dat ik toch weer erg duur uit ben. Faith

Sjocola

Sjocola

01-12-2008 om 12:44

Brood

Ik ben het helemaal met je eens, brood van de bakker is zondermeer lekkerder!
Dat is ook misschien voor mij de moeilijkste in de bezuinigingsslag. Maar ja reken maar uit. Gemiddeld zo'n beetje 5 broden in de week, 20 broden in de maand kost me bij de bakker ongeveer 40 euro. Als ik die zelfde broden bij AH haal, dan ben ik voor een maandje brood maar 8 euro kwijt. Een besparing van 32 euro in de maand (384 euro per jaar!!!) alleen op brood is heel erg veel als je chronisch geld tekort komt!

Bastet

Bastet

01-12-2008 om 18:00

Ik doe dat wel

Ik moet enorm bezuinigen,maar op brood bezuinig ik niet.Mijn oudste zoon van zestien is een slecht warm eter,en eet veel brood.Ik wil dan graag dat het echt brood is,met echte tarwe,en voedingswaarde,ipv van de broden van 30 ct.En er gaan hier zeker 8 broden per week doorheen,hoor,maar die haal ik toch bij de bakker.
Groetjes,Bastet

Begin van de week brood?

Hebben ze bij de AH niet nog steeds het begin ven de week brood? Dat waren toch 3 broden voor 2 euro, niet slecht, wat ik me kan herinneren.
groet krik

Bastet

Bastet

02-12-2008 om 10:59

Pelle

Ja,Pelle,maar als ik al zo ver ben dat ik 1,50 moet gaan neertellen,dan eet ik liever echt lekker brood,van een paar duppies meer.Je weet wel,met echte knapperige korsten.Want heel veel supermarktbrood is duurder dan 39 ct,maar het is toch vaak waterig,slap brood,met minder voedingswaarde,merk ik aan mijn kinderen.
Groetjes,Bastet

Even over brood

kun je dan niet beter zelf bakken?
Ik doe het omdat ik hier het brood niet zo lekker vind, en volgens mij kost me dat ongeveer 50 pence per brood. wel iets duurder dan die allergoedkoopste, maar LEKKER!

amk

amk

03-12-2008 om 22:25

Kroet

dan heb je ook die verschrikkelijke stank in huis.
Hier komt er dus geen broodbakmachine in. Hoe goedkoop het brood er ook van wordt.
Ik compenseer het dan wel weer door zelf de koekjes te bakken. Leuk zaterdag klusje zo tussen het wassen en de boodschappen door. Gelijk gezellig babbelen met mijn 3 jarige dochter die koken al verdacht leuk gaat vinden.

groet,
Angela

Amk

garppig dat je dat zegt, ik vind het juist lekker ruiken, m'n zus vindt het ook vreselijk wordt er misselijk van!

amk

amk

04-12-2008 om 20:51

Kroet,

en toch ben jij mijn zus niet! O wat fijn om eens te lezen dat iemand anders dat ook heeft. Idd tot misselijk aan toe.
Schudt haar namens mij de hand.

groet,
Angela

Amk

zij zal ook blij zijn te horen dat iemand anders hetzelfde heeft (wij vonden dat ze zich een beetje aanstelde

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.