Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nyed

nyed

08-10-2008 om 23:19

Rabobank hypotheek en spaargeld samen

Is het nog wel verstandig om bij de Rabobank je hypotheek en je spaargeld te hebben. Of is het verstandiger om nu meteen je spaargeld elders onder te brengen.
Van de week op tv zei een econoom dat je het maar beter meteen weg kon halen.
Ik vond het nogal massahysterie achtig klinken maar wellicht heeft de goede man gelijk.

Straks klapt deze bank ook (kan kan zomaar ineens gebeuren kijk maar naar fortis) en dan wordt je spaargeld zonder jouw goedkeuring meteen ingelost op je hypotheek. Een lagere schuld is wel fijn maar als je dat geld nodig hebt kan je er met geen mogelijkheid meer aankomen.
Dus nu wel of niet meteen weghalen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

08-10-2008 om 23:41

Kalm aan

Als iedereen zijn spaargeld opneemt klappen alle banken en stort de hele economie in elkaar. We doen het onszelf aan door zo te reageren.

jaymza

Ardnax

Ardnax

08-10-2008 om 23:46

Rabobank

De rabobank is een redelijk tot heel veilige bank in Nederland omdat het niet beursgenoteerd is.
Het is een bank met winstcijfers, goede winstcijfers en niet gericht op het tevreden houden van de aandeelhouders maar op het tevreden houden van de klanten.
Hou je geld en hypotheek maar lekker daar !
Grtz.
Ardnax
(niet werkzaam bij de rabobank, zelfs geen hypotheek of lening, helaas wel bij Fortis....dus ik ben nu mijn eigen hypotheekverstrekker )

rinus

rinus

09-10-2008 om 01:06

Je weet maar nooit!.

Alles is mogelijk en zekerheid is een groot iets(of niet).
Natuurlijk is er iets aan de hand en zet geen geld neer in IJsland, maar wie weet over een tijdje wel heel de wereld en is die oude sok nog goud waard?, geen idee.
Mocht je nu meer hebben dan de gemiddelde nederlander, ga dan spreiden en zet je spaargeld niet neer bij de hypothjeek verstrekker..
Maar dan praat je echt over veeeeeeeel spaar geld.
Groet Rinus.

mirreke

mirreke

09-10-2008 om 01:21

Wil je zekerheid voor zover mogelijk

koop dan goud. In tijden van crisis blijkt dat waardevast.

mirreke

mirreke

09-10-2008 om 02:31

Hee fladderbeestje (heel erg ot)

Ben jij ook zo'n nachtbraker...?

reina

reina

09-10-2008 om 07:01

Rinus

Dat lijkt misschien heel veel geld, maar als je bijv kleine zelfstandige bent moet je voor je eigen pensioenvoorziening sparen en dan loopt het al snel op (mijn man is bijv ZZP-er, wij hadden het spaargeld sowieso al gespreid staan en nu het over € 100 000 gaat is het een ander verhaal geworden, toen de staat nog tot € 20 000 garant stond hebben we wel even nagekeken wat er op de diverse banken stond)

Tinus_p

Tinus_p

09-10-2008 om 09:10

Ardnax

Ardnax:
"De rabobank is een redelijk tot heel veilige bank in Nederland omdat het niet beursgenoteerd is."
Nou, dat is wel heel kort door de bocht. Het probleem is niet die beursnotering, maar het wel of niet hebben van veel slechte/oninbare leningen.

Tinus_p

Tinus_p

09-10-2008 om 09:10

Tegeltjeswijsheid

'Wie geschoren wordt, moet stilzitten.'

Die is leuk

Die is leuk Tinus !
Ik heb gelukkig niet zoveel spaargeld meer, elk nadeel heeft z'n voordeel.
Ik ga toch maar even naar de stad, lekker winkelen. Dat is goed voor de economie( heb ik ook tegen mijn man gezegd ) Verder heb ik de verwarming nog steeds niet aangezet, de familie loopt hier lekker in fleecetruien rond.Dat dan weer wel..

Damajo

nyed

nyed

10-10-2008 om 21:17

Geschoren en stilzitten

haha die Tinus,
Ik ga niet stilzitten.
Ik ga toch even het spaargeld voor de helft verplaatsen naar een andere spaarrekening.

Heb ook nog zitten denken aan een kerstsok met zo'n leuk bontrandje die je kan ophangen, kan je ook behoorlijk wat instoppen.

Trouwens de verkoop van kluizen is ook behoorlijk toegenomen in Nederland is natuurlijk ook een idee.
Geen rente maar wel veilig tegen brand.

En Damajo lekker geshopt? Goed de economie geprikkeld met leuk dingen kopen?
Hier staat de verwarming ook nog uit en lopen we af en toe met een vest.

Toke

Toke

10-10-2008 om 22:08

Andere persoon

Je kunt het spaargeld ook bij dezelfde bank op een andere rekening zetten (naam van je kind bijvoorbeeld). Dan heb je wel het gemak van alles bij elkaar, maar niet de pech.

Overigens zou bij Rabobank elke afzonderlijke Rabobank eerst moeten omvallen, en dan hebben ze nog een onderlinge garantieregeling (Ene bank helpt de andere). Dus was dat betreft kun je het met een gerust hart daar laten staan. Sowieso kun je het met de 20 miljard die Bos in het vooruitzicht heeft gesteld om het hele bankwezen op voorhand te steunen, met een gerust hart laten staan.

Tinus_p

Tinus_p

11-10-2008 om 13:33

Toke en tops

Toke:
"Je kunt het spaargeld ook bij dezelfde bank op een andere rekening zetten (naam van je kind bijvoorbeeld). Dan heb je wel het gemak van alles bij elkaar, maar niet de pech."
Nee, dat kan niet zomaar. Bij het soort bedragen waarvoor dat zin heeft (tegenwoordig een ton ofzo) is het namelijk een schenking, waarover belasting moet worden betaald en die je niet zomaar terug kunt halen als je kind groter wordt. Dit soort truuks zou ik niet 'zomaar' uithalen, maar eerst even het schenkingsrecht induiken.

Tops:
"Maareh, is dat echt waar, wordt als er een Nederlandse bank gaat klappen, je spaargeld automatisch in je hypotheek gedaan? Wat een raar verhaal. Stond dat in de kleine lettertjes? Wie kan het uitleggen?"
Het verbaasde mij ook, maar het principe is simpel; Als je twee ton leent van de bank, heb je een schuld van twee ton aan de bank. Als je tegelijk 1000 euro spaargeld hebt bij diezelfde bank, heeft die bank een schuld van 1000 euro aan jou. Bij faillissement van die bank mogen alle schulden tegen elkaar worden weggestreept. Dus ook de twee ton hypotheek tegenover die 1000 euro spaargeld.

Tihama

Tihama

11-10-2008 om 13:35

Zelfde bank

Dat gebeurt alleen als je je spaargeld en hypotheek bij dezelfde bank hebt staan. De plus en de minsaldo's worden met elkaar verrekend. Ik vind dat overigens best logisch. Geen idee of het in de kleine lettertjes staat. Het is me als student trouwens (met een niet klappende bank) ook al overkomen. Ik stond rood (te lang naar de zin van de bank, maar ik had geen geld) en ik had een (geblokkeerde) spaarrekening. Op een dag stond ik opeens op 0. Bleek dat de bank het geld van de geblokkeerde rekening had overgeheveld om mijn negatief saldo op te heffen. Heel fascinerend was dat. Ik vond het overigens allang best destijds.

Nu hebben we natuurlijk onze hypotheek op een andere plek. Ik heb zelfs gecheckt of ze niet op een of andere manier toch deel uitmaken van dezelfde holding.

Tihama

nyed

nyed

11-10-2008 om 20:40

Inlossen hypotheek

"Maareh, is dat echt waar, wordt als er een Nederlandse bank gaat klappen, je spaargeld automatisch in je hypotheek gedaan? Wat een raar verhaal. Stond dat in de kleine lettertjes? Wie kan het uitleggen?"

Ik had bovenstaande vernomen afgelopen dinsdag ochtend op het nieuws.
Dit werd verteld door een econoom, het ging expliciet over de Rabobank.
En er werd geadviseerd om je spaargeld meteen weg te halen.

Nu vraag ik me eigenlijk wel af, mocht deze bank klappen en ze gebruiken je spaargeld voor het inlossen van je hypotheek, zou dat dan boetevrij zijn, dat is dan ook meegenomen, haha

Jaymza

Jaymza

12-10-2008 om 12:01

Niets

Jouw huis blijft jouw eigendom. Het saldo van de hypotheek wordt uit de failliete boedel door een andere bank opgekocht en voortaan los je aan die bank af. Voor jou geen problemen dus.

Jaymza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.