Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Pilsje8

Pilsje8

05-11-2011 om 01:05

Recept falafel

Heeft iemand een goed falafelrecept (hoe spreek je het trouwens uit, waar ligt de klemtoon?) voor mij?

Ik vind ze nl. erg lekker maar wil ze zo puur en natuurlijk mogelijk, dus liefst zelf kunnen maken.

Recepten die ik eerst uitprobeerde leverden een zielige drab in mijn frituurpan op. Eigenlijk stond ik bij mijn eerste poging perplex, mijn balletjes waren ineens verdwenen... kruimels waren het dus geworden helaas...

Vervolgens heb ik kikkerwtenmeel gebruikt ipv hele kikkererwten en toen werden ze erg droog, niet zo lekker dus. Wie o wie heeft goeie tips/recepten voor me?

En ik wil nog even kwijt wat een geweldig forum dit toch is, beetje gek om daar een apart draadje voor op te starten, dus daarom maar bij mijn vraag gevoegd.

Ik ben een paar jaar niet hier geweest, voorheen frequent bezoekster en nu heb ik het weer herontdekt en vind ik het interessanter dan ooit. Superforum!; dus ik twijfel er ook niet aan dat ik geweldige tips ga krijgen( en zeker na deze complimenten... )

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Beertje37

Beertje37

06-11-2011 om 09:50

Recept

- 250 Gr. Kikkererwten uit een pot. (als ik ze zelf week, wordt het vaak te droog, wel goed afspoelen)
- 1 ui
- 2 knoflook
- 1 tl cayennepeper
- 1 ei
- wat bloem, voor als het geheel te drapperig is geworden.

Meng alles door elkaar, behalve de bloem. Bloem door een zeef eroverheen totdat je een goede soepele substantie hebt.
Het beslag niet in de koelkast bewaren.
Zonnebloemolie verhitten tot 180 Gr. En balletjes bakken.

Ik heb zelf een soort falafel tang, daar krijg je wel hele mooie balletjes mee, maar met 2 lepels gaat het ook prima.

Succes!

beertje

Pilsje8

Pilsje8

06-11-2011 om 15:41

Dankjewel dames

Nu kan ik het eindelijk uitspreken zoals het hoort en Beertje, jouw recept ga ik gelijk van de week een keer uitproberen. Ik las juist steeds dat het deeg wel in de koelkast moet bewaren, dus ik ga jouw advies nu eens opvolgen.

Falafel

Ik verbaas me over de voorgaande recepten!! Kikkererwtenmeel kan maar is echt niet lekker....

Geweekte kikkererwten in water 24 uur in ruim water.
Malen in foodprocessor tot korrelig, met verse peterselie, knoflook, ui naar smaak. Na het malen twee kleine theelepeltjes bakpoeder (per kilo) zodat je falafel zo beter gaar wordt...en ook
per kilo 1 eetlepel mix van gemalen zout koriander, peper, beetje komijn en kardamom erdoor roeren. Koriander en komijn zijn t belangrijkste!

Met 2 natte eetlepels een balletje maken en in de frituur laten vallen.

Trouwens de maling is eigenlijk het aller aller beste in een ouderwetse oosteuropese gehaktmolen.

Pilsje8

Pilsje8

08-11-2011 om 15:02

En met een staafmixer?

Ik heb nl. geen foodprocessor, laat staan een gehaktmolen.

Ik was er inmiddels achter dat je beter zelf kikkererwten kunt weken, dus dat ga ik sowieso doen.
Vivo, bedankt voor jouw aanvullingen, zeer bruikbaar, dus die neem ik mee!

Beertje37

Beertje37

08-11-2011 om 19:14

Vivo

Vivo,
Waar lees jij kikkererwtenmeel? Ik had het over een pot gekookte kikkererwten.
Komijn en koriander, peterselie e.d geven geen pure falafel smaak, maar dat mijn mening.

beertje

Beertje37

Beertje37

08-11-2011 om 19:15

Vork

Toen ik nog geen keukenmachine had prakte ik de erwten altijd fijn met een vork.
Wel rot werk!

beertje

Sorry beertje..................

............maar je moet me echt even geloven, ik heb het geleerd van echte Palestijnen en deze kruiden (komijn en koriander, wel gedroogd en gemalen!!!) horen er altijd echt in! Geen falafel zonder...al is het natuurlijk iedereen vrij dingen uit te proberen en de hoeveelheden naar smaak aan te passen. Ik moet zeggen dat ik sindsdien heerlijke, nee zalige en super verse falafel eet thuis Ik heb zelfs op een kookcursus die ik gaf aan een groep jongeren ze aan de kikkererwten gekregen d.m.v. de falafel , terwijl ze het eerder 'gewoon' gekookt niet te eten vonden....

Nog Een Tip; Voeg voor het bakken een klein beetje water toe zodat het geheel wat smeuïger wordt en gemakkelijker bindt..

Beertje37

Beertje37

09-11-2011 om 21:23

Israëlisch

Hoi Vivo,

Ik maak altijd de Israëlische variant...

beertje

Vic

Vic

09-11-2011 om 21:32

Komijn en koreander (o.t.)

Helemaal o.t. want ik heb nog nooit falafel gegeten. Begrijpelijk, want ik vind komijn en koreander echt bleeeegh. Het kleinste spoortje in een gerecht proef ik al, en ik kan me bijna niet voorstellen dat mensen dat lekker vinden. (Sorry).

pilsje8

pilsje8

09-11-2011 om 22:14

Nog even over het fijnmalen

Gebruiken jullie hier wel eens een staafmixer voor?
Als met een vork prakken erg lastig is, is de staafmixer misschien een goed alternatief? Ik ga het gewoon uitproberen, maar misschien heeft iemand het al eerder gedaan met een staafmixer. Ik kan me indenken dat het dan misschien té fijngemalen wordt of zo.
Nogmaals bedankt voor alle reacties en ik zal even laten weten of het gelukt is met jullie tips.
Helaas had AH geen droge kikkererwten, maar morgen moet ik toch bij de natuurvoedingswinkel zijn en zal ze daar halen. Dus wordt vervolgd....

Israelische variant?

De falafel die je eet in bijv Jerusalem smaakt toh precies hetzelfde in Jordanie of Libanon? Ik proef het verschil niet?

Staafmixer

Een staafmixer is niet helemaal goed....helaas.

Staafmixer

Een staafmixer is niet helemaal goed....helaas.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.