Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Recept met venkel

In mijn too-good-to-go pakket zit een venkel. Ik heb werkelijk geen idee wat ik daar nou eens mee kan doen en googlen gaf mij veel recepten waarvan ik dacht 'mwah'. Dus wat doe ik ermee? Wie heeft een toprecept?

Het lekkerst: in de oven met olijfolie en kruiden ! helaas nu geen tijd om een recept te zoeken maar misschien vind je zo wel een lekkere..?

venkeltaart!

met bijv diverse salades erbij. Ik strooi parmezaanse kaas op de
bodem omdat het in het recept staat, maar het kan prima zonder.

De bodem van de taart(en) kun je van elk soort deeg maken (wel blind voorbakken). De vulling:


2 venkelknollen (per lage grote quichevorm)

sjalotten (100 gr), of 2/3 kleine uitjes

>> samen stoven, een kwartiertje, met cayennepeper (niet teveel), zout

pijnboompitten roosteren

venkel, sjalotten, pijnboompitten en (handvol) rozijnen bij
elkaar doen en goed mengen. Proef het zelf en maak het ofwel pittiger
ofwel zouter of wel zoeter (meer rozijnen).


125 ml slagroom + 1 ei + sap van citroen + rasp van citroenschil + dille + venkelzaad met elkaar mengen

vulling in vorm doen, slagroommengsel erover

ca 30 min in de oven



In de oven vind ik ook heel lekker. Traybake met allemaal groenten. Beetje olie erover, half uurtje ofzo in de oven. Dan een beetje grof zeezout erover, heerlijk!
Of soep, soep kan ook altijd.

Of de venkel dun schaven voor salade, ook fijn.

De bol in blokjes snijden en dan in een pan smoren met wat boter en een beetje zout en als het zacht is een klein beetje crème fraiche erdoor.

"Dropkool"
Even paar minuutjes koken samen met asperges of pastinaak. Daarna half uur op 180 graden met stukken rode paprika, olijfolie, knoflook, tijm en een heel klein beetje rode balsamicoazijn. 

De venkelrisotto met garnalen op Libelle Lekker .

Venkelsoep met garnalen. Ooit eens gegeten bij een collega, erg lekker.

venkel bakken totdat het gaat carameliseren en er dan een stamppot van maken met crème fraiche, verse dille en garnalen of geroosterde pecannoten. 

kenfan schreef op 14-03-2023 om 15:25:

De venkelrisotto met garnalen op Libelle Lekker .

Deze. Al is mijn recept van Hellofresh. Ook lekker met een stukje zalm.

Heel lekker en vreselijk simpel: de venkel heel dun schaven, en mengen met schaafsel van pecorino (kaas). 
Essentieel dat je dun schaaft en pecorino neemt, niet zomaar een andere kaas. De combinatie vind ik verrukkelijk. Ik snack het zo zonder meer uit een schaaltje zonder iets erbij. 

Google even op spaghetti met venkel en sardientjes of op pasta con la sardine. Dit is een klassiek gerecht uit Sicilië. Best rare combinatie, maar ongelooflijk lekker!

Duizendpoot schreef op 15-03-2023 om 13:06:

Google even op spaghetti met venkel en sardientjes of op pasta con la sardine. Dit is een klassiek gerecht uit Sicilië. Best rare combinatie, maar ongelooflijk lekker!

Sorry, mocht je willen googelen: pasta con le sarde 

Ik vind de combinatie van venkel met tomaat geweldig.

Bijvoorbeeld: venkel in dikke plakken snijden en in roomboter bakken tot ze de lichtbruin zijn en zo ongeveer gaar.
Gebakken venkel in ovenschaal, crème fraiche toevoegen. Daarna snoeptomaatjes toevoegen tussen de stukken venkel of erop. Oude kaas of Pecorino erover. In de oven zetten tot de tomaatjes openspringen. Lekker met pasta

Of:  blikje tomatenpuree aanbakken in wok of hapjespan, venkel in kleine stukjes snijden en meebakken. Halve snoeptomaatjes toevoegen als de venkel ongeveer gaar is, room toevoegen en eventueel vocht. Heerlijke pastasaus. Ziet er niet zo mooi uit als de eerste versie maar wel erg lekker. 

Nowee

Nowee

15-03-2023 om 16:29 Topicstarter

Het wordt vanavond venkelrisotto. Ben heel benieuwd, dank allemaal!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.