Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nicolette

nicolette

16-11-2017 om 18:01

Recept. Vegetarisch en koolhydraatarm

Wie helpt mij? Ik heb zaterdag aan tafel een vegetariër en iemand die een low carb dieet volgt. Ik weet niet zoveel van dat laatste. Beide zijn streng in de leer. De vegetariër eet ook geen vis of producten waar dierlijk spul is in verwerkt (kroepoek, gelatine, dat soort werk).
Ik zit dus echt met mijn handen in het haar. Wie heeft een idee wat we kunnen eten. Evt kan er vlees naast gegeten worden maar niet erdoorheen.

Aubergine schotel

Wat dacht je van een schotel met aubergine in pittige tomatesaus met kaas (stremselvrije) uit de oven met een salade erbij? Eerst plakken aubergine grillen in de oven en dan laagjes aubergine afwisselen met tomatesaus. Kun he ook nog eens een dagje van te voren klaar maken. In de oven gratineren en door en door warm laten worden. Serveren met salade met rode ui, olijven en noten.

Pirata

Pirata

16-11-2017 om 18:23

Hemeltje

Dat is een opgave zeg...
Die aubergine klinkt goed. Zet er brood en kaas naast en humus. Kunnen ze zelf bepalen of ze dat willen.
En vooraf pompoensoep met gember er in.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-11-2017 om 21:40

Eenvoud troef

Anders dan zowel mijn postuur als welgemanierde doen en laten wellicht zouden doen vermoeden, ben ik geen liefhebber van ‘La nouvelle cuisine’. Laat staan een kenner! De schaarse keren dat ik met deze zo welbefaamde keuken werd geconfronteerd bij een etentje, vond ik het maar een bijeengeraapte verzameling liflafjes.

Het staat me vooral nog helder voor de geest, hoe ik op een gegeven ogenblik als een bezetene de restjes heb zitten schrapen van mijn bord om mijn honger nog enigszins te temperen. Zo armetierig waren de porties! Van omvang dan, hè. Voor de visueel ingestelde inwendige mens was wél goed gezorgd. Dat moet gezegd.

Het oog wil ook wat; en daar heeft iedereen die voor een ander kookt, rekening mee te houden. Een belangrijke richtlijn hierbij is: niet te veel dezelfde kleuren bij elkaar. Zorg voor contrast in kleur! Het staat garant voor een aangenaam levendige sensatie in onze hersenen en schudt op de één of andere manier ook de smaakpapillen wakker; zo heb ik dat althans ervaren. Disgenoten van me hielden daarentegen halsstarrig vast aan het idee dat maaltijden eigenlijk alleen maar smaakvoller worden door het drinken van wijn.

Het is momenteel erg hip om bij het samenstellen van het dagelijkse menu terug te grijpen naar de eetgewoonten van miljoenen jaren geleden. Nu ben ik wel de laatste die mensen zou ontraden om gebruik te maken van kennis en inzichten omtrent het verleden. Ik sta echter paf van wat er zoal bekend zou zijn over het dieet van de prehistorische mens en de effecten ervan op zijn gezondheid. Volgens mij wordt het de komende jaren nog heel spannend om te bezien hoe een dergelijk geëxperimenteer zal blijken uit te pakken voor de volksgezondheid.

Zelf laat ik mij overigens eveneens door voorbije tijden inspireren als het gaat om het samenstellen van een smaakvolle en voedzame warme maaltijd. Ik hou het alleen wat dichter bij huis door niet verder terug te gaan in de tijd dan het pre-industriële tijdperk. Een kookboek van mijn hand zou heel goed de (onder)titel ‘Boers & basic’ kunnen krijgen. Wat mij betreft dan. Goede kans echter dat de commercie deze woordkeus tot gort vermaalt, mocht het er ooit van komen dat ik culinair journalist geraak. Het is toch eigenlijk om misselijk van te worden!

Maar laat ik het (hier) gezellig houden door een positieve bijdrage te leveren aan de vraag wat een lekkere en verantwoorde maaltijd kan zijn voor gasten waarvan de één vegetarisch eet en de ander ‘low carb’. Mijn brainstorm daarover tijdens het eten, is uitgemond in de volgende menusuggestie:

Voorgerecht

* een vegetarische zwarte bonensoep, met een (apart te serveren) sausje van zure room en fijngesneden bosui voor in de soep (mag wel, hoeft niet!)

Hoofdgerecht

* zelfgemaakte falafel van gedroogde kikkererwten of tuinbonen

Bijgerechten

* salade van geraspte wortel met zilveruitjes en rozijnen
* knoflooksaus en chutney

Nagerecht

* noten- en/of dadeltaart (eventueel met slagroom en/of een bolletje ijs)

Volgens mij krijgt eenieder hier zijn buik(je) wel mee vol. Wat jij, Nicolette?

Rode krullenbol

Jackie

Jackie

16-11-2017 om 22:21

menutje

Bloemkool met bechamelsaus uit de oven: Bloemkool eerst koken (niet te gaar), bechamelsaus en geraspte (vegetarische) kaas er overheen en dan in de oven. Heel lekker! Ik maak de saus zelf (gewoon wat boter, bloem, melk, zout/peper en muskaat) maar als je een pakje koopt even kijken of het wel geschikt is voor vegetariers. Vegetarische hamburgers en salade er bij.
Mais- of pompoensoep (en eigenlijk alle soorten vegetarische soep) vooraf.

Nicolette

Nicolette

17-11-2017 om 09:54

Goede ideeen

Wat een goede ideeen, ik vind vooral die aubergineschotel erg goed klinken. Helaas houdt low carber er niet van maar die ga ik zeker maken als zij er niet bij is. Low carber heeft aangeboden een dag te koken en dan bloemkoolrijst te maken, ben ik ook wel benieuwd naar. De andere dag ga ik dan maar voor een soep met van alles erbij.
Gezellig dat alle kinderen dit weekend thuis zijn ) De volgende keer zal wel Sint zijn. Wie heeft er nog meer ideen?

Lucy

Lucy

17-11-2017 om 10:54

Couscous

Je kunt ook een couscousschotel van bloemkool maken. Dat is Vegas en eventueel doe je er nog (lams)worstjes apart bij.
Als je googelt op bloemkool en couscous zul je genoeg vinden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-11-2017 om 12:22

genoeg te vinden

Dat lijkt mij niet zo ingewikkeld. En al helemaal niet om met mijn handen in haar te zitten. Het hoeft toch geen restaurant-kwaliteit te zijn? Je zou gewoon een van je eigen favoriete recepten kunnen kiezen en kijken hoe je het kunt aanpassen voor je gasten. Vlees kan bijvoorbeeld apart (en een vleesvervanger is echt niet persé nodig), en wellicht kan dat ook voor de koolhydraten.

Er zijn trouwens websites vol geschreven met recepten, ook met vegetarische low-carb gerechten. Ik kwam deze bijvoorbeeld tegen:

http://www.lowcarbchef.nl/soort-gerecht/vegetarisch/
https://www.koolhydraatarmrecept.nl/category/recept/vegetarisch/
https://blog.xxlnutrition.com/vegetarische-low-carb-recepten/

Krisje

Krisje

17-11-2017 om 13:33

Rode krullenbol (OT)

Wat een genot om je bijdrage te lezen!

bieb63

bieb63

17-11-2017 om 15:43

Wat ideeen

Low-carb, weinig koolhydraten, betekent simpelweg zo min mogelijk pasta, aardappelen, rijst, brood (en bloem). Ook horen peulvruchten niet echt bij low-carb. Met de vegetariër erbij betekent dat ook nog eens geen vlees, vis en ander dierlijk spul. Dat bij elkaar is best een opgaaf ......... .

Maar goed. Wat ideeën:

Een groentesoepje van vegetarische bouillon. Leef je lekker uit met groentes en tomaten.
Een tomatenpastasaus zonder gehakt. Kan prima met lekker veel kruiden. Daarbij 2 soorten pasta: gewone spaghetti en courgette spaghetti.
Nassi goreng met bloemkoolrijst (kant en klaar te koop bij o.a. AH). En ipv vlees doe je er stukjes kousenband door (geeft en heeft een lekkere bite en dan mis je het vlees niet) en verder lekker kruiden. En daarbij een zelfgemaakte pinda/satehsaus (kan low-carbje laten staan). Met lekker veel bijgerechtjes zoals atjar, pisang goreng, zilveruitjes, augurk, seroendeng enz. voor ieder wat wils en je hebt van alles op tafel. En evt. wat sateh voor de niet vegetariërs en wat vega-balletjes voor de wel-vegetariër.

rode krullenbol

rode krullenbol

17-11-2017 om 16:58

@Krisje

Dank je wel; daar doe ik het voor!

rode krullenbol

rode krullenbol

17-11-2017 om 17:16

Eenvoud troef ("the sequel")

Het hangt een beetje van hun leeftijd(en) af, maar in het algemeen duren etentjes met volwassenen voor kinderen al snel te lang. Zij gaan zich dan stierlijk zitten te vervelen en mogelijk ook verveeld gedrag aan de dag leggen waarmee zij de sfeer – al dan niet bewust – grondig kunnen verpesten; bijvoorbeeld door almaar op dreinende toon te vragen om vroegtijdig van tafel te mogen.

Een moderne oplossing hiervoor zou zijn de kinderen toestemming te geven vooral hun eigen gangetje te gaan. Mocht dit echter niet bij jouw stijl van opvoeden passen of bij hun leeftijd, Nicolette, dan staan er gelukkig nog een andere mogelijkheid tot jouw beschikking: hun laten deelnemen aan de bereiding van het eten. Ik denk dan aan gourmetten, fonduen of barbecueën.

Dit zijn alle drie activiteiten die doorgaans eerder de sfeer bevorderen dan ruïneren. Eigenlijk alleen al door de warmte die van het gourmetstel, spiritusbrandertje of de houtkooltjes komt. Daar komt dan – niet te vergeten! – de geursensatie nog eens bij.

Bloemkoolrijst spreekt mij in dat opzicht niet erg aan, ofschoon ik hierbij onmiddellijk toegeef nog nooit eerder van dit gerecht te hebben gehoord of geproefd. Wél doet het me terugdenken aan bepaalde feestjes uit mijn tienerjaren. Het was toen erg in om stukjes rauwe bloemkool te serveren als snack tussendoor. Soms stonden er hele vaten dan wel tonnen van dat spul klaar voor de genodigden!

Juist dan, als de gastheren en /of –vrouwen zo nadrukkelijk hamerden op het belang van gezond eten, zag je slechts bij hoge uitzondering iemand er een hapje van nemen. Niet verstandig ongetwijfeld, maar wel begrijpelijk! Typisch een gevalletje “Overdaad schaadt”.

Aan een ruim aanbod van alcoholische drank ontbrak het bij dat soort gelegenheden namelijk ook al nooit. En drank verdringt nu eenmaal het gezonde verstand, wanneer er alcohol in zit. Om eens met een groot Amsterdammer te spreken: “Da’s logisch!”

Dit brengt mij automatisch op de noodzaak van het nemen van veiligheidsmaatregelen; in dit geval ter preventie van brandwonden, mocht je (inderdaad) voor gourmetten, fonduen of barbecueën kiezen. Geef nadrukkelijk de nodige instructies aan de kinderen, maar zorg er eveneens voor dat de volwassenen niet te veel onder invloed raken van alcoholische consumpties of wat ook. De ervaring leert – neem Ütsi de oermens – dat nare belevenissen in het ergste geval geen enkele educatieve waarde hebben.

Het aan één tafel laten aanschuiven van een vegetariër met voor de rest niet-vegetariërs brengt overigens nuchter beschouwd ook een zeker risico met zich mee: ruzie. Dit gevaar laat zich echter makkelijk(er) ondervangen; domweg door geen vlees of vis te serveren! Krijg je daar in ieder geval geen discussie over.

Een heel fijn etentje!

Rode krullenbol

bieb63

bieb63

18-11-2017 om 15:07

Rode Krullebol: bloemkookrijst

Ik had het tot voor kort ook nog nooit gegeten. Een collega van mij had het er over en zij deed het met een rasp. Super makkelijk zei zij. Zal wel, maar ik zag al voor me dat de hele keuken onder de bloemkoolschilfers zat, dus daar begin ik niet aan....
Tot ik het laatst bij de AH zag, kant en klaar. Dus toch maar eens geprobeerd. Ik was sceptisch, maar het beviel prima! Vereiste is om het heel kort te roerbakken. Dan blijft de bite én geen muffe bloemkoolsmaak. Ofwel, geen uitgesproken smaak, dus in een gerecht (bijv. nasi) eigenlijk niet herkenbaar als bloemkool, maar zelfde idee als rijst.
Hoe ik de nasi heb gemaakt: (in dit geval wel met vlees, maar als vervanger van vlees kan je kort meegebakken stukjes kousenband nemen). Stukjes vlees aanbraden, gesnipperde uien mee fruiten, fijngesneden prei even meebakken. Dan flink kruiden met ketoembar, laos, sereh, djahé, knoflook, sambal en ketjap. Zout naar smaak. Dit lekker even laten pruttelen op laag vuurtje met deksel op de pan. De laatste paar minuten roer je er nog taugé door. Als het klaar is bak je in een wok in een beetje olie de bloemkoolrijst met wat peper en zout. MAX 2 minuten, constant omscheppend bakken. Dan direct door de nasi prut mengen en serveren. Prima te doen, wat ons betreft.

Ava

Ava

18-11-2017 om 17:36

Overlap

Er is wel een overlap bij vegetarisch en kh-arm eten: groenten. Als je dus een groenteschotel in elkaar draait zonder aardappelen (of die vervangt door zoete aardappel) en het vlees apart doet, kom je al een heel eind. In zoete aardappel zitten wel wat kh maar niet zoveel als in aardappel. Peulvruchten zijn niet kh-arm maar kan je weer wel inzetten als vervanger voor vlees. In die zin kan ook iemand die kh-vrij eet, toch peulvruchten eten, als het maar met mate is.

Als je uitgangspunt iets (uitgebreids) met groenten is, serveer je daarbij een zoete aardappel en doe je het vlees apart. Of met ei, dat kan weer voor beiden. Je zou zelfs een pastasaus kunnen maken op basis van tomaten en de pasta voor het kh-arme dieet kunnen vervangen door zoete aardappel. Lekker met een frisse (komkommer)salade erbij.

Wiekie

Wiekie

18-11-2017 om 18:13

courgettelasagne

Courgettelasagne met vegagehakt en vegische kaas. Errug lekker voor iedereen. Genoeg recepten te vinden. Als toetje kwarktaart met notenbodem. Met vloeibare zoetstof

Marga

Marga

03-12-2017 om 22:01

Euh Rode Krullebol

Leuk menuutje heb je samengesteld in posting #4... maar ik eet nagenoeg vegetarisch én koolhydraatarm en dit zou ik dus nooit in mijn dieet verwerken vanwege het hoge aantal koolhydraten: Dadels! chutney! Rozijnen !een en al suiker! Ik zou er meteen een hyper van krijgen.

Daarnaast ook echt niet laag in kh: zwarte bonen, falaffel,wortel. Daarvan zou een heel klein beetje kunnen maar in de mate waarin je het hier zet en zeker in combinatie met de andere ingrediënten niet. Het hele menu heeft meer kh dan ik in vier dagen eet. Informeer je alsjeblieft goed voordat je iemand dit voorzet die vanwege ziekte nauwelijks koolhydraten eet.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-12-2017 om 22:10

@Marga

Dank je wel voor je feedback. Ik al maar eerlijk toegeven, dat ik geen voedingsdeskundige ben en ook al geen enkele ervaring heb met mensen die vanwege ziekte nauwelijks koolhydraten eten. Blij toe, kunnen zij zich laten informeren door vaklieden als artsen en diëtisten!

Groetjes,

Rode krullenbol

Marga

Marga

04-12-2017 om 01:44

Nou ook niet hoor Rode Krullenbol

Fijn dat je het sportief oppakt. Maarruh artsen en diëtisten? Toen bij mij suikerziekte ontdekt werd wilden ze me aan veel koolhydraten en de medicijnen... Maar dat is toch het paard achter de wagen spannen, zei ik? Ik moet eerst kh eten om ze daarna te onderdrukken met Metformine. Ik was eigenwijs, gooide zoveel mogelijk kh eruit en trok mijn eigen plan. Jaren later sprak ik een toen vooruitstrevende dietiste/ diabetesverpleegkundig die mijn standpunt beaamde. Ze zei ook dat ze me verder niets kon leren want ik wist er even veel van als zijzelf. Was blij met mijn recepten.
Ik heb al tien jaar een strakke bloedsuikercurve zonder metformine en zonder de hulp van mijn arts of diëtiste. Ze hebben wel groot respect voor me maar tegenover andere patiënten hetzelfde beleid.

Anja

Anja

04-12-2017 om 11:01

Marga

Hoi Marga,

Zou je misschien wat van je recepten willen delen? Ik ben wel benieuwd.

Tine Winkel

Tine Winkel

04-12-2017 om 11:07

@Ava #14 over (zoete) aardappelen

volgens Wikipedia bevatten zoete aardappelen meer KH dan gewone? En ook meer suikers. Waarom zou je dan de aardappelen vervangen door zoete aardappelen?

Paddington

Paddington

04-12-2017 om 11:59

Bloemkoolrijst

maak je eenvoudig zelf in een blender. Even kijken op youtube en je hebt er een duidelijke uitleg bij.

Verder dan een lekker recept voor beide: bloemkoolrisotto met bospaddestoelen. Soep kan natuurlijk ook heel goed. Een ovenschotel van broccoli en prei enz.

Het is even zoeken, maar er zijn gelukkig wel verschillende gerechten die aan beide diëten voldoen.

Ava

Ava

04-12-2017 om 12:59

Tine

Daar heb je gelijk in, je mag er ook niet veel van bij een kh arm dieet. Het voordeel van zoete aardappel is dat je er langer vol van zit (meer vezels) en bovendien bevat het hoge waarden calcium, magnesium en vit C. Ik gebruik het dan ook als vervanging van rijst of pasta of brood (bijvoorbeeld bij pastasaus). Van die laatsten krijg ik meestal snel weer honger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.