Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Peetje

Peetje

04-12-2008 om 16:27

Recepten, maar dan voor bij n ander

Beste mensen,

Sinds een paar weken blijkt een vriendin van mij heel, heel erg ziek met slecht vooruitzichten. Afgelopen week een operatie en vanaf volgende week aan de chemo... Nu ga ik 2x per week voor haar (en man en baby) koken, maar heb wat hulp nodig voor recepten, daarom dit bericht.
Het moeten dingen zijn zonder suiker en zonder zuivel (ook geen geitemelk oid), maar ook van te voren door mij klaar te maken.

Voor morgen ga ik pasta maken met bolognesesaus, salade en stokbrood. En ik denk erna kipfilet met zoetzure saus en rijst. Maar dan is mijn fantasie wel op , wie heeft er tips?
En toetjes zonder suiker of zuivel... wie heeft daar ideeën voor? Ik hoor het heel graag!

groeten,
Peetje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Peetje

Ik wil niet zeuren, maar waarom zonder suiker en zonder zuivel? Van wie mag dat niet?

En wat wordt bedoeld met precies bedoeld met 'zonder suiker'? Alleen dat er geen suiker toegevoegd mag worden? Want dan is fruit een goed toetje natuurlijk. Maar daar zit vaak flink wat suiker in, al komt dat dan niet uit een pak.

Groeten,

Temet

Peetje

Peetje

04-12-2008 om 17:10

Temet

Hoi Temet,

Nee, je zeurt niet hoor , je vraagt gewoon om verduidelijking toch?
Zonder zuivel omdat ze intolerant is (darmklachten ed) en zonder suiker eet ze sinds een poos omdat ze dat gezonder vindt (het een hele verhandeling waarom maar dat is hier niet van toepassing, denk ik.
Mar fruitsuikers wel, dus ik bedacht me dat ik ook weer eens een zakje fruitsuiker bij de groene winkel kan halen, of iets zoeten met honing ofzo.

groeten,
Peetje

Nasi?

misschien kun je ook een keer nasi maken, dat is ook makkelijk op te bakken, een lasagneschotel, couscous of risotto?

Misschien kun je ook gewoon wat 'prutjes' maken voor bij pasta of rijst, dat ze daar ter plekke alleen nog de rijst of pasta hoeven te koken? Duurt ongeveer net zolang als het opbakken van wat je eerder hebt gemaakt, tenslotte.

Wat lief van je trouwens, dat je dit voor je vriendin en haar gezin doet!

succes ermee!
Jons

Toetje

Nou, dan weet ik wel een toetje: baklava. Filodeeg, honing en noten. Zelf maken kan en is lekker, maar een beetje Turkse bakker heeft het op voorraad.

Ik zit verder nog aan toetjes te denken, maar behalve fruit (en baklava) kan ik niks verzinnen. In het meeste gebak gaat boter, behalve in meringue, maar dat staat weer stijf van de suiker.
Agar-agar (of gelatine) is pudding zonder zuivel, maar ook dat zit weer vol suiker...

Het is natuurlijk kul dat zonder suiker maar met honing gezonder zou zijn, maar met iemand die zo ernstig ziek is ga je natuurlijk niet in debat.

Succes met bedenken, en ik ben benieuwd of er nog iemand met een geniale toetjestip komt. Ik zou trouwens maar eens goed in een natuurvoedingswinkel kijken, grote kans dat daar wel dingen te vinden zijn zonder gewone suiker.

Groeten,

Temet

Heb geen recept

wil je wel sterkte wensen !!

Peetje

Ik heb hier 't basiskookboek bij voedselallergie en -intolerantie. Staat vol met recepten. Misschien kun je het in de bieb lenen.
Eigenlijk is koken zonder suiker en zuivel niet zo moeilijk. Vervang boter door olijfolie. Puree maken (ook stampotten) gaat prima met water en een scheutje olie. Pannekoeken- of poffertjesbeslag gaat ook prima met water. Gebruik honing ipv suiker. Alles wat niet uit een pakje komt (en geen suiker of zuivel is) kan zo. Bij pakjes letten op ingredienten.
Op deze site kun je zoeken naar recepten rekening houdend met je dieetvoorschrift. http://www.alternatiefkoken.nl/ Ga naar recepten, vul je dieeetprofiel in en zet er een vinkje voor. Nu kun je zoeken naar bijv. alle hoofdgerechten. (Je moet je wel even aanmelden).

Peetje

Peetje

06-12-2008 om 10:04

Fijn

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie ideeën en lieve woorden. Myar, ik ga straks toch naar de bieb (boeken zijn flink te laat...) en zoek gelijk dat boek, en misschien kom ik nog wel wat anders relevants tegen.

dankjewel allemaal,
groeten,
Peetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.