Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Judith H

Judith H

10-08-2013 om 11:03

Richting aangeven op de snelweg

Mijn man en ik verschillen van mening over het juiste moment om richting aan te geven bij inhalen op de snelweg, wanneer je in moet voegen/zelf eerst ingehaald wordt. We hebben het ook beiden anders geleerd tijdens onze rijles destijds. Daar komen we er dus ook niet mee uit.

Wat is de juiste manier?
Na het spiegelen, pas richting aangeven als de achterop komende auto naast je is (om schrikken te voorkomen) of al als hij nog achter je is (om aan te kondigen wat je van plan bent)? En maakt het nog verschil of het een auto betreft die jou eert inhaalt, of dat je in wil voegen in een langere rij inhalende auto's?

Tigress

Tigress

10-08-2013 om 11:15

Judith H

Judith H

10-08-2013 om 11:49

Nee...

Nee, daar zie ik ook niets. Ook verder met google geen specifiek antwoord op mijn vraag gevonden...

Direct gaan

http://www.autorij-instructie.nl/2007/09/gebruik-van-de-richtingaanwijzer/
Wat ik hier uit de instructie begrijp ga je pas signaleren op het moment dat je ook echt de manouvre uitvoert. En zo heb ik het ook geleerd. Dus ook niet als de auto naast je is, maar als die voorbij is en je gaat.

liora

liora

10-08-2013 om 13:09

Inderdaad

Richting aangeven doe je alleen als je ook kunt gaan! Dus je kijkt eerst, en als er ruimte is dan geef je richting aan en ga je ook!

Vroem

Vroem

10-08-2013 om 14:38

Srv

SRV, dat was het ezelsbruggetje van mijn rijleraar: Spiegelen, Richting aangeven, Voorsorteren.
En inderdaad, pas en zodra je je knipper aanzet, gaan! Dan weten de anderen op de weg dat je van rijbaan gaat veranderen. Als je dat wilt, maar hebt de hele tijd je knipper aanstaan omdat je wacht op een gaatje, dan is het niet echt duidelijk wanneer je gaat.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

mix

mix

10-08-2013 om 14:58

Idd srv

spiegel, richting, voorsorteren.
Zoals de anderen al zeiden: je knippert pas als je daadwerkelijk gaat.
Ik schrik me altijd wezenloos van mensen die maar blijven knipperen en niet gaan.

Judith H

Judith H

10-08-2013 om 15:10

Oke...

Jullie zijn met met mij eens. Ik las in het linkje ook dat het anders dwingend richting aangeven is, en dat mag niet. Nu mijn man overtuigen...)

Ik schrik me dus ook altijd wezenloos als iemand ineens zijn richtingaanwijzer aangooit terwijl ik er al bijna naast zit.
Bedankt!

nathalie

nathalie

10-08-2013 om 19:00

Ja maar

Zo heb ik het ook geleerd hoor, je zet je knipper pas aan als je ook kúnt gaan en dan eigenlijk ook meteen gaat. Bij invoegen is dat duidelijk voor de anderen, want dan kun je nergens heen (die invoegstrook eindigt een keer) en als de knipper komt dan komt de manoeuvre.
Maar, als ik van baan moet verwisselen omdat er bv een splitsing komt of om wat voor reden dan ook en het is druk, dan zet ik ook wel eens mijn knipper aan als ik nog niet direct kan. Zo van ik wil graag die kant op, kan iemand een beetje ruimte maken? Dat gaat meestal heel goed. Even een hand opsteken als dank als je ertussen gelaten wordt en iedereen weer blij. Nog nooit mensen van zien schrikken, met je rijgedrag (je blijft strak rechtuit gaan) geef je aan dat je wel knippert maar echt nog niet zomaar gaat.

Asa Torell

Asa Torell

10-08-2013 om 19:03

Het kan ook anders

Man, Duitser, heeft in zijn rijles geleerd dat je de richtingaanwijzer gebruikt om aan te geven dat je zou willen wisselen. En inderdaad werkt het in D zo. (in Frankrijk ook trouwens, gemerkt deze vakantie).
Handig hieraan is, dat je in een drukke situatie ruimte kunt krijgen van anderen, die nu weten dat je graag zou wisselen. Als je geen richting aangeeft tot je kunt gaan, kan er niemand ruimte voor je maken.
Dat betekent dus ook dat je van een knipperaar niet hoeft te schrikken, want dat is niet zoals in NL iemand die pas knippert als hij/zij op het punt van wisselen staat en die dus elk moment bovenop je kan zitten.

Asa Torell

Asa Torell

10-08-2013 om 19:04

Precies

zoals Nathalie zegt dus, ik schreef mijn bericht met onderbreking dus die reactie had ik gemist.

nathalie

nathalie

11-08-2013 om 13:19

Ja asa

het is gewoon heel handig om het zo te doen en ik zie het ook veel mensen doen. Maar ik denk wel dat Judith gelijk heeft dat het zo in Nederland eigenlijk niet *mag* en dat je het op je rij-examen beter achterwege kunt laten.

Judith H

Judith H

11-08-2013 om 13:20

Verschil

Ja, dat zal het verschil wel zijn. Ik gebruik het soms ook om aan te geven dat ik zou willen invoegen. En al terugdenkend is er idd een verschil in reacties van anderen. De een houdt rekening en geeft je ruimte. De ander juist niet. En in Frankrijk herken ik het ook.
Maar regulier geldt srv. Was de term vergeten, nu heb ik hem weer...

nathalie

nathalie

12-08-2013 om 08:05

Schrik

Als jij je knipper op een gewone simple invoegstrook gebruikt om aan te geven dat je wilt invoegen zou ik misschien ook wel van je schrikken. Want DAT je naar links gaat komen is wel duidelijk en daar is je knipper niet voor nodig, waar zou je anders heen willen? De berm in? De knipper lijkt voor mij dan ook meer op een teken dat je NU komt invoegen.
In het buitenland (Frankrijk?) is soms de regel dat je je knipper aanzet als je gaat inhalen en dan vervolgens de héle inhaaltijd aan laat staan om aan te geven dat je aan het inhalen bent en pas weer uitzet als je terug bent naar echts. Vind ik erg verwarrend die knipperaars op de linkerbaan.

Judith H

Judith H

12-08-2013 om 16:39

Invoegen

Ik bedoelde invoegen in een rij inhalende auto's, waar ik tussen wil dus. )

Wat asa zegt

Wij rijden veel in Duitsland en misschien hebben we daar het gebruik van dat knipperlicht als we zouden willen invoegen wel opgepikt hebben. Wij gebruiken dit dus wel eens...normaliter echter niet. Dan knipperen wij pas áls we naar links zouden willen/gaan. Dus inderdaad spiegelen-knipperen-gaan.
Maar als we de hele tijd spiegelen en er is maar geen gaatje...en we zitten achter een stinkende vrachtauto of een vrachtauto die de hele tijd zand verliest of iets dergelijks dan knipperen wij ook als we graag naar links 'zouden willen' in de hoop dat er dan iemand rekening mee houd en ons voor laat gaan.
Nog een reden om te knipperen als we naar opzij willen en niet kunnen op dat moment: Iemand die maar halfachter de hele tijd op dezelfde snelheid naast/achter je op de linkerrijstrook blijft rijden....zodat het jouw belemmerd om naar links te gaan of harder te rijden als je dat zou willen. Zeer veel voorkomend in Ned. dat mensen gewoonweg links blijven rijden omdat het ze ruim zicht geeft terwijl ze de snelheid van de strook rechts ernaast hebben, dus veel beter zouden kunnen invoegen. Volgens mij hebben mensen het soms ook gewoonweg niet 'door' en rijden ze op een soort automatische piloot en vergeten ze dan in te voegen.
In Duitsland doen ze dat écht niet (ja Nederlanders...hahaha) maar Duitsers gaan áltijd naar rechts als ze een aangepaste snelheid hebben. Die zijn altijd veel 'galanter' in het verkeer...houden meer rekening met inhalers. Zelfs op smalle wegen b.v. (geen autobanen dus) zodra ze zien dat iemand met een hogere snelheid achterop komt gaan ze keurig zoveel mogelijk rechts rijden zodat de achteropkomende eventueel kán inhalen als die dat wil en ruim zicht heeft.
Oudste (rijles) had daar commentaar op toen wij dat een paar keer deden (knipperen dus om in te voegen als zo'n notoire linksrijden maar half achter je blijft hangen). Volgens haar rij-instructeur mág dat niet. Maar aangezien wij de helft van de tijd in Duistland rijden zit het er bij ons 'ingebakken' onderussen. Man's commentaar op dochters opmerking was dat ze ook eens moest vragen of je maar links mag blijven rijden als je dezelfde snelheid hebt als de rechtsstrook...Heeft oudste gisteren gevraagd (rijles) en nee dat mag ook niet...
groeten albana

Als je kunt gaan inderdaad

Ik heb twee dingen geleerd op rijles.
In principe pas richting aangeven als je ook kunt gaan. In situaties waarin dat niet lukt omdat er maar geen gat valt, dan mag je eerder knipperen. Maar niet zomaar op elk moment. Alleen als de auto die op dat moment jou passeert, het niet meer kan zien. Dit om een schrikreactie bij diegene te voorkomen. Dus ongeveer als de bestuurder van die auto recht naast je zit of net ietsjes verder.

dc

dc

13-08-2013 om 21:53

Per land verschillend

In nederland pas als je gaat, en in Frankrijk en Engeland als je wilt gaan. De regels zijn niet in heel europa hetzelfde, erg handig dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.