Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rijst

Wij eten ongeveer 1 keer in de week rijst. Soms witte rijst (met een beetje soya of sesamolie voor de variatie) en soms nasi. Nu wordt de rijst die wij altijd gebruikte niet meer in de buurt verkocht. Met als gevolg dat de nasi van  mijn man van de week niet te eten was, vanwege de rijst.  Niet elke rijst is kennelijk geschikt om mee te bakken. Maar als witte rijst, was het ook niet zo lekker.
Welk merk of welke soort rijst gebruiken jullie graag?


Rijst van het jumbo huismerk, zilvervlies rijst. En voor bepaalde nasi kook ik het begin van de middag, laat het afkoelen en bak het in de avond op met wat groenten, erg lekker vinden we dit. Ik vind vooral de rijst van de lidl zelf niet zo lekker (al koop ik daar veel, maar dus geen rijst) mijn ouders hebben rijst van Lassie en die is ook lekker

Wij gebruiken ook rijst van het huismerk (van de Vomar). Rijst van de Lidl vond ik ook niet lekker

Huismerk zilvervliesrijst van AH. Doet het prima in de nasi.
Als ik rijst met een saus/curry eet, neem ik meestal plakrijst of soms basmatirijst, die hebben toch wat meer smaak.

Hier ook zilvervliesrijst huismerk ah. Prima voor nasi, wel goed laten afkoelen.

basmatirijst

Hier een half Indonesisch huishouden, en dus eten we veel rijst. Witte rijst. Vroeger kochten we pandanrijst in zakken van 10kg bij de toko, maar die is zo duur geworden dat we nu zijn overgestapt op pandanrijst van AH. Eigen merk, of een merk in groene zakken, in beide gevallen zakken van 4,5 kg.
Pandanrijst is lekker, maar wel licht plakkerig. Als je van een droge korrel houdt dan zou ik basmatirijst of Surinaamse rijst nemen. Dat heeft als voordeel dat het ook prettiger werkt als je nasi goreng wilt maken (al kan je dat ook maken met pandanrijst, wij doen niet anders).
Voor nasi goreng kun je het beste rijst  van de vorige dag gebruiken

Wij eten altijd zilvervliesrijst van de lidl of de aldi. 

Wij eten graag volkoren basmati rijst van de AH. Deze rijst gebruiken we ook voor de nasi.

Witte basmatirijst van Jumbo/Lidl/Aldi. 

Niet veel langer dan die 10 minuten laten koken, anders wordt het alsnog heel plakkerig (had ik dus laatst zelf)

Omdat wij altijd een boemboe of pot saus erdoor doen, weet ik niet of het als witte rijst zelf ook lekker is.

basmati rijst, t liefst vd toko anders vind ik die van lassie erg lekker 

basmati rijst van de Ah of jumbo.  Die plakt iets meer dan de zilvervliesrijst die we vroeger aten, en dat maakt het zowel met opbakken in nasi als serveren met curry net wat smakelijker. 
Wat ik dan wel grappig vind; blijkbaar was het voor mijn moeder van belang een zo droog mogelijke rijstkorrel te hebben, voor zowel ons als onze kinderen is juist een wat plakkerige rijst veel lekkerder. Is dat nou smaak evolutie? 

Biebel schreef op 05-06-2023 om 09:41:

basmati rijst van de Ah of jumbo. Die plakt iets meer dan de zilvervliesrijst die we vroeger aten, en dat maakt het zowel met opbakken in nasi als serveren met curry net wat smakelijker.
Wat ik dan wel grappig vind; blijkbaar was het voor mijn moeder van belang een zo droog mogelijke rijstkorrel te hebben, voor zowel ons als onze kinderen is juist een wat plakkerige rijst veel lekkerder. Is dat nou smaak evolutie?

Denk het wel. Kinderen hier zijn dol op sticky rice. 

Er is natuurlijk veel reclame gemaakt met rijst die nooit plakte, daardoor heeft "de Nederlander" geleerd dat rijst niet hoort te plakken, denk ik. Een groot deel van de wereld is het daar niet mee eens.

afhankelijk wat ik maak is het hier pandanrijst, want die plakt meer.
Of juist een droge korrel, basmati rijst. Met die laatste maak ik ook een soort rijstenkoek (gebakken rijst, onderaan de bodem) 

en het is geen smaakevoluatie. Maar afhankelijk welke keuken 
Bij indonesisch/chinees/ thais etc  gebruik ik pandan.
Bij Indiaas/iraans etc gebruik ik basmati.

Ik.zweer bij.basmati rijst. En zilvervlies als.je wat.droger wil (en gezonder). Huismerk AH

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.