Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jasmijn

Jasmijn

01-02-2015 om 18:38

Rijst lidl

Misschien heb ik het mis hoor, maar is rijst van de Lidl misschien een beetje anders of apart? Of koop ik het verkeerde merk of de verkeerde zak ik vind namelijk dat het vaak zo plakkerig of geleiachtig aanvoelt/smaakt als het klaar is. Normaal heb ik gewoon snelkookrijst van de jumbo. Wie heeft tips?


Moni

Moni

01-02-2015 om 19:21

Ik ken alleen de basmatirijst van de Lidl

en daar is niets mis mee.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 19:43

klopt

Ik mag die zooi niet meer kopen van mijn man het is inderdaad veel kleffer dan die van het huismerk van dirk of jumbo. Ik koop regelmatig bij de lidl maar moet er dus nu steeds aan denken dat ik rijst bij een andere winkel koop.

neteret mut

neteret mut

01-02-2015 om 20:24

geen last van

en dan bedoel ik de basmatierijst

Moni

Moni

01-02-2015 om 20:47

Mijn tip is geen snelkookrijst gebruiken

Probeer de basmatirijst eens.
Kooktijd is 10 minuten, daarna afgieten en nog 10 minuten laten staan. Langer laten staan werkt ook prima. Net wat goed uitkomt. Wel tussendoor even doorroeren zodat het niet gaat plakken.
Het nut van snelkookrijst snap ik nooit.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 21:41

moni

Gewone rjst moet een uur koken dus ik snap het voordeel wel. Alle andere merken werken prima behalve de normale lidlrijst die net zolang moet in totaal als die basmati.

Moni

Moni

01-02-2015 om 21:49

Basmati van Lidl moet 10 min koken

Die van de Aldi 8 minuten.
Daarna beiden 10 minuten nagaren.

Rijst die een uur moet koken ben ik nog nooit tegengekomen.

Barvaux

Barvaux

02-02-2015 om 07:29

Moni

Gewone rijst moet meestal 15 min staan, (ik heb nu geen pak van de lidl meer om dat te checken) na 8 min koken. De tijd is dus vergelijkbaar.

Grappig dat je het over basmati hebt in combinatie met 'het nut van snelkookrijst snap ik nooit'. Basmati is gewoon rijst wat duurder is en meer smaak en aroma heeft maar ook gewoon snelkook is.

Snelkookrijst is namelijk voorgekookt, als je dat niet doet moet je rijst toch echt minimaal 45 min koken.

Nietes

Barvaux, echt niet. Wij kopen onze rijst (Pandan, in ons geval) bij de Aziatische winkel in zakken van 10 kilo. Daar is echt niks mee gebeurd anders dan dat het velletje eraf is - precies dezelfde zakken worden ook gewoon aan de andere kant van de wereld verkocht. En wij koken het ook op de Aziatische manier: in de rijstkoker. Maar die kookt niet harder of sneller dan een gewone pan. Die doet er 20 minuten over en daarna moet de rijst voor het goede nog even staan.

En toen ik rijst nog in de gewone pan kookte was het hetzelfde verhaal (ook gewone Pandanrijst maar dan kleinere zakjes 20 minuten koken, tijdje laten staan. Van begin tot eind een half uur ongeveer dus, en echt geen uur. Ik weet niet waar jij rijst tegenkomt die een uur moet koken, maar ik heb die werkelijk nog nooit ergens gezien.

Inderdaad is de uiteindelijke tijdwinst van snelkookrijst minimaal, want de kooktijd is korter maar het moet daarna weer iets langer staan als je de instructies op de verpakking aanhoudt.

Overigens: als de Lidl-rijst die je gekocht hebt toevallig Pandanrijst is dan komt het daardoor dat-ie plakt, want Pandanrijst is van zichzelf wat plakkeriger dan Basmati of Surinaamse rijst.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

02-02-2015 om 12:42

Temet

Waarom zou ik liegen? Niet elke rijst moet 45 min inderdaad maar die is er wel, wilde rijst bijvoorbeeld. De rijst die Moni gebruikt is gewoon snelkookrijst (10 min koken).

bieb63

bieb63

02-02-2015 om 13:53

kan me herinneren

Toen wij vroeger thuis rijst aten, dat dat best wel een sessie was. Hoe lang het precies moest koken weet ik niet, maar daarna ging het voor een lange tijd (uur?) in een soort dekenkist...

Katniss

Katniss

02-02-2015 om 14:00

Je hebt rijst en rijst

Ik heb vroeger ook wel driekilozakken rijst gekocht die nog gewassen moest worden, steentjes eruit gehaald, en dan inderdaad wel een half uur koken. Dat is dan altijd nog beter te eten dan goedkope snelkookrijst van een B- of C-merk. Ik ben wel eens in een rijstfabriek geweest (van A-merkrijst) waar me verteld werd dat ze ook voor huismerken produceerden. Daarin ging dan het merendeel van de gebroken korrels die niet voldeden aan de kwaliteit van het A-merk. Dat kookt dan natuurlijk nooit zo mooi als de dure rijst. Aldirijst zal nog een tandje minder zijn.
Als je voor weinig goede rijst wilt hebben, kun je dus beter die grote zakken 'onbewerkte' rijst kopen.

Katniss

Katniss

02-02-2015 om 14:03

Wat misschien scheelt

Volgens mij wordt je rijst ook al minder plakkerig als je tijdens het koken niet doorroert. Na het afgieten kun je de korrels een beetje losroeren, en dan verder gewoon laten uitdampen.

Barvaux

Barvaux

02-02-2015 om 14:42

Katniss

Het gekke is gewoon dat we van de Jumbo, AH en Dirk gewoon rijst kopen en dat gaat altijd goed, we mengen ook alles door elkaar zo nodig maar het gaat mis als het van de Lidl is: plakkerige zooi waar je geen nasi van kunt maken.

Hadewich

Hadewich

02-02-2015 om 14:46

Inderdaad

Hier ook al jaren geen rijst meer van Lidl vanwege de plakkerigheid. Wij gebruiken altijd zilvervliesrijst. Van Jumbo, AH of A-merk gaat altijd goed, onbekende merken in het buitenland tijdens vakanties ook, maar Lidlrijst plakt...

Hanne.

Hanne.

02-02-2015 om 15:24

vroeger

Ik herinner me van vroeger nog wel de zilvervliesrijst die inderdaad 45 minuten moest koken.

Tegenwoordig hoeft ook de AH (jumbo, vomar, c1000 etc) zilvervliesrijst op mirakuleuze wijze nog maar 10 minuten te koken.

Die uit de natuurwinkel moet nog wel 45 minuten. Ik vermoed dat voorkoken van de rijst tegenwoordig standaard is.

Barvaux

Ik zeg niet dat je liegt, ik zeg dat je iets vertelt dat niet klopt. Je kan je ook gewoon iets niet helemaal goed herinneren.

Wilde rijst is overigens geen rijst. Zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_rijst

En geen idee hoe lang dat moet koken. Wij eten uitsluitend tamme rijst En dan nog alleen witte, zilvervliesrijst is aan ons niet besteed.

Maar goed, misschien moet zilvervliesrijst wel langer gekookt. Ik heb het twintig jaar geleden wel eens gemaakt en heb geen flauw idee hoe lang dat toen duurde, dat is inmiddels wel weggezakt.

Groeten,

Temet

Hadewich

Hadewich

02-02-2015 om 16:52

Zilvervliesrijst

Zilvervliesrijst is tegenwoordig ook gewoon in snelkookvariant te krijgen, 8 of 10 minuten koken. Ik weet eigenlijk niet beter.

Barvaux

Barvaux

02-02-2015 om 17:12

Temet

Hanne zegt toch ook dat er rijst is die je 45 min moet koken?

Pita

Pita

02-02-2015 om 18:51

zelfde ervaring

Mijn man is fan van de Lidl. Hij haalt daar 1 x per week de boodschappen en neemt ook altijd een pak witte rijst mee. Ik vind de rijst ook te plakkerig. Blij te horen dat jij dat ook zo ervaart. Ligt dus niet aan mij .

Caesar

Caesar

02-02-2015 om 21:22

Plakkerig

Dat plakkerige van de Lidl rijst, is dat een zachte, natte structuur, of meer kleven door een overschot aan gluten?
Daarover gesproken, echte gluten rijst (of zoals ze in Thailand zeggen: 'khao niao' of 'sticky lice') is heel erg lekker. Alleen is me dat in Nederland nog nooit gelukt om net zo lekker te koken. Geen idee wat ik fout doe.
Nu we het toch over rijst hebben. Ik heb ooit wel eens blauwe rijst gegeten. Dat was dus echt niet lekker, maar ik denk dat dat eigenlijk alleen het idee was; eten is niet blauw.

Jasmijn

Jasmijn

02-02-2015 om 21:47

Haha okee jullie dus ook

Goed, vandaag maar weer een pak bij de jumbo gekocht, blijkbaar ligt het dus niet aan mij, of mijn kookkunst. Ik ga toch meestal een keer per week daar nog heen voor de dingetjes die Lidl niet heeft ( zoals normale paprikachips, popcorn, sandwichspread en nog wat andere kleine dingetjes, dus daar komt de rijst dan ook bij te staan) Basmatirijst vind ik niet zo lekker, anders zou ik daarop over geswitcht kunnen zijn. Wel bedankt voor de reacties!

Moni

Moni

02-02-2015 om 22:59

Caesar, in rijst zitten geen gluten

Maar ik snap je verhaal.
Bij de toko hebben ze kleefrijst. Die moet je eerst een nacht voorweken in water en daarna pas koken. Ik vond het wel goed gelukt maar ik heb die rijst nog nooit in een Oosters land gegeten. Ik heb er lemper van gemaakt en dat leek wel op andere lemper die ik gegeten heb.

Juno

Juno

02-02-2015 om 23:16

Spoelen?

Moet je de rijst van de lidl niet gewoon ouderwets spoelen, net zoals sushirijst? Rijst in de pan, water er op, doorroeren afgieten en dit net zo lang herhalen tot het water helder is en dán pas koken.

Katniss

Katniss

02-02-2015 om 23:22

45 minuten

Ik heb het nog even nagezocht, maar wat ik vond over rijst met 45 minuten kooktijd is dat dat om bruine rijst gaat. Hmmm ik bedenk net dat bruine rijst volgens mij hetzelfde is als zilvervliesrijst, maar schijnbaar heb je daar dus versies van met een langere kooktijd.

Caesar

Caesar

02-02-2015 om 23:26

Moni

Je hebt gelijk. Ik ken kleefrijst ook wel onder naam 'glutinous rice', maar ondanks die misleidende naam is ook die rijst gluten vrij....
http://www.thekitchn.com/is-there-gluten-in-glutinous-rice-204053

Rijst in bed

Haha, Jasmijn, ik moest wel lachen om je naam want hier is de favoriete rijst Thaise Jasmijnrijst oftewel kao hom mali die ik bij de toko koop en kook in een rijstkoker, tussen de 20 en 25 minuten. Dat is een zachte, iets kleverige rijst. Die heb ik leren waarderen toen ik in een buurland van Thailand woonde.
Snelkookrijst gebruik ik niet vaak, alleen voor nasi of als een van de kinderen moet vooreten ivm werk. Die van de Lidl heb ik een keer gehad maar nooit meer. Hij kookte tot een solide massa ondanks diverse keren roeren en was wel heel erg kleverig. Verder was het een soort gebroken korrel en was de smaak niet lekker, kartonnig. Snelkookrijst van de AH is hier favoriet. Maar zoals gezegd, we eten zelden snelkookrijst want minder smaak, we houden wel van wat licht kleverige rijst (geen glote dloge kollel, zeg maar) en op de een of andere manier "vult" het minder, je hebt snel daarna een hongergevoel.
Over lang rijst koken gesproken, mijn moeder had vroeger grote zakken rijst, ik dacht Surinaamse maar dat weet ik niet zeker, die ze met niet teveel water kookte totdat er putjes in kwamen, dan deed ze de deksel op de pan, een handdoek eromheen en dan zette ze de rijst een uur of 2 in bed. Daar gaarde dat dan nog door. Ik geloof dat dat tegenwoordig de hooikistmethode heet.

Bintje

Hé, leuk je weer hier te zien. Thai Jasmin Rice is vziw de Engelse benaming voor wat in Nederland Pandanrijst genoemd wordt. En inderdaad, die plakt. Ik maak er desondanks regelmatig nasi goreng mee, maar echt makkelijk vind ik het niet.

Voordat mijn partner en daarmee de rijstkoker in mijn leven kwam kookte ik de rijst trouwens ook altijd in bed. Aan de kook op het gas, ik geloof dat ik het dan 5 minuten liet doorkoken en daarna onder het dekbed. Later heb ik er nog eens een aparte 'hooikist' (oude emmer met kussens) voor gemaakt. Ging prima en ik heb dat jaren volgehouden. Maar ik liet het meestal geen 2 uur staan, weet niet meer hoe lang wel, maar een stuk korter.

Groeten,

Temet

S

S

10-08-2016 om 15:39

Rijst koken

Rijst kun je het beste een tijdje laten weken in ruim water, witte zo'n 30-60 min en bruine makkelijk een halve dag. Daarna, spoel de rijst voorzichtig schoon, 2 a 3x. Als de (witte) rijst breekt heb je of te lang geweekt of de rijst is van mindere kwaliteit. Voeg 1 kopje water per kopje rijst toe (verhouding: 1 op 1, voor bruine eventueel een tikkeltje meer) en een halve tot hele eetlepel olie (1-2 tot 3-4 pers.). Snufje zout en goed doorroeren.
Goede pan met deksel en op een laag vuurtje aan de kook brengen. Voor witte zal zo'n 10-12 min genoeg zijn, voor bruine 20-25. Controleer de rijst als je denkt dat deze klaar is (water is verdampt) door een klein beetje te proeven. Als nog niet gaar, beetje water erbij en deksel op de pan en laten staan op het vuur. Als het water verdampt is, van het vuur af en laten staan (als volledig gaar, deksel er half op, als nog niet volledig gaar, met deksel erop laten nagaren).
Voor meer smaak, voeg wat kruidnagels toe (2-4) en/of kardamom korrels (2-4) en/of kurkuma poeder (1-2 theelepels) en volledig laten meekoken.

10 minuten

Als ik rijst kook, meestal basmati van de Lidl, breng ik 2x zoveel water als rijst aan de kook. Strooi de rijst erin, roer1keer om en zet het vuur laag. Na 10 minuten, soms iets langer, is de rijst gaar en droog.

Niet meer roeren als de rijst kookt dus. Zilvervliesrijst kook ik 45 min.

bieb63

bieb63

10-08-2016 om 21:03

roodborst

Zilvervliesrijst 45 min koken??? Ik gebruik geen snelkookrijst, gewone dus, maar 10 min is voldoende. En dan afgieten en nog even laten staan (paar minuten).
Overigens vind ik wel een verschil in AH zilvervlies en Jumbo zilvervlies (anderen nooit geprobeerd). Die van Jumbo is een stuk zachter en inmiddels mijn favoriet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.