Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Yaron

Yaron

10-12-2017 om 21:32

Roomkaas te vervangen door kwark

Ik heb een recept voor een taart en daar moet roomkaas of monchou in. Het recept geeft aan 250 ml slagroom, 400 gr roomkaas, dit samen mengen en laten opstijven met 1 blaadje gelatine. Ik hou niet van de smaak van roomkaas, zou ik dit 1 op 1 kunnen vervangen door naturel kwark?

tante Sidonia

tante Sidonia

10-12-2017 om 21:47

Vermoedelijk wel,

Maar waarschijnlijk bevat de kwark meer vocht. Dus meer gelatine gebruiken misschien?

rode krullenbol

rode krullenbol

10-12-2017 om 21:57

Mijn idee

Roomkaas is compacter en minder vochtig dan kwark. Wat ik zou doen als ik jou was (teneinde ongeveer de taart te verkrijgen van het recept): de kwark aanlengen met een verstevigend ingrediënt. Mijn keus zou al snel op kokosmeel vallen, omdat ik kokos heel lekker vind. Bovendien hoeft het niet te worden verhit. Je zou natuurlijk ook kunnen denken aan een extra blaadje gelatine.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-12-2017 om 22:03

Schiet me nog iets te binnen

Je zou ook kunnen denken aan amandelmeel. Net als kokosmeel super lekker en nog gezond ook!

Angela67

Angela67

10-12-2017 om 22:07

zie dit recept

http://www.zoetrecepten.nl/recepten/taart/snelle-kwarktaart-met-maar-4-ingredienten/

500 gr kwark en dan drie blaadjes gelatine.
moet je alleen nog even rekenen hoeveel gelatineblaadjes voor de slagroom er dan nog bijmoeten.
gr Angela

Angela67

Angela67

10-12-2017 om 22:08

of eigenlijk

slagroom heeft natuurlijk geen gelatine nodig, dus dan ben je met drie blaadjes op 500 gr kwark al klaar.
gr Angela

Yaron

Yaron

10-12-2017 om 22:19

Bedankt

Ik ga het proberen met extra gelatine. Het kokosmeel lijkt me ook wel een goed idee, dat ga ik een volgende keer proberen.

rode krullenbol

rode krullenbol

10-12-2017 om 22:19

As is verbrande turf, maar ...

Als het een recept is, waarbij verhitting komt kijken, dan kun je ook bindmiddelen gebruiken als custardpoeder, maizena/maiszetmeel, aardappelzetmeel, tarwebloem, rijstebloem, kastanjemeel en kikkererwtenmeel. Custardpoeder lijkt mij dan het lekkerste, maar het geeft natuurlijk wel een zachtgele kleur aan de taart en dat moet je ook maar willen ...

Yaron

Yaron

10-12-2017 om 22:22

Geen verhitting

De taart wordt opgesteven in de koelkast en er komt geen verhitting aan te pas.

Li

Li

11-12-2017 om 00:21

Kwark

Ik liet kwark enige uren uitlekken in de ijskast. Verder gewn bindmiddel gebruikt.

Vogel

Vogel

12-12-2017 om 10:37

Amandelmeel?

Wat is daar gezond aan? Is toch gewoon gemalen amandelen? Niet speciaal ongezond maar voorzover ik weet nou ook weer geen enorme bijdrage aan een gezonde levenssstijl.
Ja, een handje noten per dag wordt aanbevolen maar we hebben het hier over taart hè. Dat eet ik niet direct voor mijn gezondheid. Hooguit om mijn emotionele welbevinden een oppepper te geven.

dit doet me denken aan

een discussie die ik wel eens heb met mijn jongste.
Mam, mag ik iets lekkers?
Nee, je mag wel iets gezonds..
Ik zeg toch helemaal niet dat ik iets ongezonds wil!!
O ja, nou, ehm (en bedenk iets gezonds wat lekker is..)

Eigenlijk een fout in de opvoeding als je je kind laat merken dat gezond vast niet lekker zal zijn...

en omgekeerd

dat iets lekkers vast wel ongezond zal zijn

Yaron

Yaron

13-12-2017 om 20:47

Gelukt

Ik heb drie gelatine blaadjes gebruikt en de taart was luchtig maar toch stijf genoeg. Mijn collega's vonden hem heerlijk.

rode krullenbol

rode krullenbol

13-12-2017 om 22:45

En?

Wat vond jij ervan? Of heb je niet er zelf niet van gegeten?

hahahaha thera

Hier gaat dat zo:
"Mam, mag ik iets lekkers?"

"Zeker, neem maar een worteltje".

Voelen ze zich tóch genomen

Yaron

Yaron

14-12-2017 om 19:49

Rode krullenbol

Oh ja, ik vond de taart zelf ook erg lekker, was niet het belangrijkste, maar wel de reden om de roomkaas te vervangen.

Anneque

o ja, zo moet dat natuurlijk...

Yaron, fijn dat het gelukt is!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.