Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-07-2018 om 18:25

Rustig aan met de kraan


Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2018 om 22:04

Gieters

Inderdaad vanwege de pieken. Als ik mijn gieters om drie uur al kan vullen, hoef ik dat niet in de avondpiek te doen. Maar... met blosjes op de wangen... dat soort brave ingevingen vergeet ik de volgende dagen weer net zo makkelijk. Dus vanavond stond ik tot mijn enkels in het plantgat van wat een moestuintje aan het worden is en vroeg aan man of hij de gieters nog even wilde vullen, wederom in de avond, om 8 uur. ) Morgen weer een poging.

Ik probeer verder wat bewuster met het water om te gaan. In plaats van de kraan te laten lopen als ik de afwas grofweg afspoel, poedel ik het een beetje af met water wat in de afwas zelf staat. Water uit de waterkoker, wat al een dag oud is, gooi ik in de winter weg, als ik plantjes water moet geven, breng ik het naar de tuin.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2018 om 22:13

Regenton, spontane ingeving

Ik hoorde deze week, dat je eigenlijk een regenton in je tuin zou moeten zetten. Op zich vind ik dat een interessant idee, maar ik heb óók begrepen dat muggen van stilstaand water houden en daar hun gebroed in droppen. Vorig jaar was het advies om zoveel mogelijk te vermijden dat je stilstaand water in je tuin hebt. Is het in het kader van uitheemse riskante muggensoorten dan wel zo'n goed idee om een regenton in de tuin te zetten? Het is weliswaar geen open water, maar toch...

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-07-2018 om 22:41

Regenvat

Wij hebben een regenvat met kraantje waar geen mug bij kan. Het is een soort ' onderbreking' van de regenpijp, de hemelwaterafvoer. Er kunnen geen tientallen liters in, maar je kunt het prima gebruiken om de planten te verzorgen. Stilstaand water lijkt me inderdaad minder wenselijk, ook al vanwege de tijgermug die dreigt op te rukken.

Vogel

Vogel

04-07-2018 om 07:34

Klopt

In die van ons gaat 175 liter, die is ook aangesloten op de regenpijp dus zo vol -als het regent dan. Maar het is een gesloten systeem: deksel aan de bovenkant, kraantje aan de onderkant. Dat deksel kan er wel af, als je een keer snel een emmer vol nodig hebt. Ik ben altijd hysterisch over het correct sluiten van dat deksel omdat ik voor me zie hoe een van de katten in die ton verdrinkt. (Omdat het een koel plekje is waar ze wel eens liggen te slapen.) Maar muggen heb ik er nog nooit gezien.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2018 om 10:02

Vogel

Oei, ja ik kan me voorstellen dat je die angst vanwege de katten hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-07-2018 om 10:05

Wilgenkatje

Ik ben vanwege die waarschuwing wel wat alerter op regenwater wat in een bak of emmer staat na een regenbui. Dat soort watertjes moet je zoveel mogelijk vermijden.

Pirata

Pirata

04-07-2018 om 10:17

Dat kookwater

Die halve litertjes kookwater in de tuin gooien, het kan geen kwaad maar zet geen zoden aan de dijk natuurlijk....

Tango

Tango

04-07-2018 om 10:46

Bedankt, Lente

Voor de link. Nu snap ik de reden van niet 's avonds sproeien e.d. Heb ik dus gisteravond wel gedaan want stond om 9.00 u. de tuin te sproeien. Vind dat altijd zo'n heerlijk klusje, behalve het oprollen van de slang dan.
Nu weer voor een paar dagen klaar en daarna zal ik het na 22.00 u. doen als het nog nodig is.
De andere tips houdt ik me eigenlijk al aan. Ik draai nooit een voorwas in de wasmachine en de vaatwasser draait over het algemeen alleen 's nachts en is dan geheel volgepropt.
Gisteren zelfs overdag een was met beddengoed gedraaid, dus buiten de piek.
Restjes water uit de waterkoker en Senseo gebruiken voor de planten vond ik nog wel een goede. Zet geen zoden aan de dijk, maar alle beetjes helpen. En ik heb diverse planten in een pot die daar echt wel blij mee zijn.

Yaron

Yaron

04-07-2018 om 11:24

Regenton en slootwater

Voor het besproeien van de tuin gebruiken we eerst de inhoud van de regenton, maar die is al een poosje leeg. Nu hebben we een pompje in de sloot achter de tuin, daar besproeien we de hele tuin mee. Er is hier in de omgeving meer dan genoeg water, meerdere meren en om elk weiland wel een sloot dus dat lijkt mij het probleem niet. De regenton is wel dicht, maar door de sloot die niet goed stroomt komen de muggen hier toch wel. Douchen doe ik in de zomer zo kort mogelijk, dat probeer ik de rest van het gezin ook aan te leren, maar de pubers houden van lang douchen. Een badje in de tuin hoeft gelukkig niet meer, er is zwemwater op 15 meter van huis en sinds jongste goed kan zwemmen gaan ze daarheen. Ik kan ze vanuit huis zien of ik ga erbij zitten op de wal. Verder gebruiken we alleen water als het echt nodig is.

Vogel

Vogel

04-07-2018 om 13:38

Yaron

Lees dat artikel uit de Volkskrant ven wat hierbiven twee keer is genoemd. Slootwater oppompen is wel goed voor je portemonnee en voorkomt dat je op piketijden water onttrekt aan het waterleidingnet, maar voor de algekele waterstand is het dus niet goed. Boeren mogen dit nu ook niet. (Al zul je niet zó veel gebruiken.)
Verder benijd ik je om je zwemwater zo dichtbij. Lekker!

Yaron

Yaron

04-07-2018 om 14:02

Vogel

De boeren in Noord-Brabant mogen geen slootwater gebruiken, maar hier in het noorden is het anders. De waterstand van de sloten hier achter huis zijn nog hoog en met toevoer van de meren en het IJsselmeer in de buurt is er voorlopig nog geen probleem. Wij zijn trouwens de enigen op de buurt met zo'n pomp in de sloot, de meesten hebben een tegelveld als tuin en wij veel gras en bloemen-en kruidentuin.

Brianna F

Brianna F

04-07-2018 om 16:43

zuinig genoeg

Ik heb vanmorgen om 6 uur de voortuin gesproeid. Ik vond het doodzonde van mijn plantjes die allemaal stonden te verpieteren. Het gras sproei ik niet, dat trekt in de winter wel weer bij en trouwens: geel is het nieuwe groen.
Ik verbruik op zich heel weinig water, auto was ik niet, ramen ook niet. Douchen uiterst kort en inzepen met de kraan uit. daarna kort afspoelen. Altijd al gedaan. Bij warm water pakken, eerst de gieter vullen met het koude water. Ik heb 3 wassen per week, ook niet echt veel. En voorlopig is er nog voldoende water volgens de krant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.