Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-07-2018 om 18:25

Rustig aan met de kraan

Het is de bedoeling dat wij consumenten in deze droge periode, in verband met de beschikbaarheid van drinkwater, een beetje rustig aan doen met de kraan. Passen jullie je gedrag aan?

(om draadvervuiling te voorkomen start ik deze topic, in plaats van zuur te doen over een badje buiten waarin zes uur drinkwater zit (nou zegt dat niet alles, je kunt een kraan zes uur lang een beetje open zetten, of voluit. Maar een hele plons is het wel, voor een badje waar een paar mensen in gaan)


Dees

Dees

02-07-2018 om 18:43

Wat is zuinig

Wij vergelijken ons gebruik van water en electra weleens met de gemiddelden en vergelijken ook weleens de energie en waternota met anderen en komen iedere keer tot de conclusie dat wij zuinig omgaan met gas water en electra. Gevolg is wel dat we nauwelijks zuiniger ermee kunnen omgaan als dat we al doen.

Badje hebben we wel neergezet voor onze zoon en hij is er samen met nog 3 buurkinderen in geweest daarna hebben we de tuin en die van de buren ermee bewatert.

Half a twin

Half a twin

02-07-2018 om 19:20

Hergebruik inderdaad

Het spinazie waswater heb ik per megagrote pan de tuin in gesjouwd. Moest de spinazie 4 keer wassen om het zand er tussenuit te krijgen. Gaat vanavond bij de planten.

Pirata

Pirata

02-07-2018 om 19:34

Badwater

Ik ga echt elke dag in bad, maar ik schep het bad nu leeg met een grote emmer. En dat gaat de tuin in (geen badschuim).

Pirata

Pirata

02-07-2018 om 19:35

Oh en

Oh en mijn zoon zwemt nu dagelijks. In de sloot.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2018 om 19:49

Ja moeilijk

Ik vind het voorbeeld van het badje niet echt sterk. Dat water gaat na gebruik linea recta de tuin in.
Het is schipperen, een dorre tuin is op termijn ook niet goed voor de waterhuishouding. Dus ik loop toch maar af en toe rond met een gietertje of de sproeier.

bieb63

bieb63

02-07-2018 om 19:55

Ja wel water voor de tuin

Maar probeer water wel te hergebruiken. Dus als ik de douche aanzet en het water nog ijskoud is, een emmer eronder voor de tuin ipv het afvoerputje.

Vogel

Vogel

02-07-2018 om 20:06

Regenton

Dat hebben we het eerste jaar dat we ‘m hadden echt in de waterrekening gemerkt.
Die pannetjes water uit de keuken zijn wel slim, had ik niet aan gedacht. Maar ik gieter eigenlijk nooit zo veel in de tuin.
Ik zet gebruikte emmertjes sop wel altijd naast het toilet om mee door te spoelen.

Triva

Triva

02-07-2018 om 20:45

water naar de tuin

Water naar de tuin is geen reden dat een badje geen probleem is. Boeren mogen op sommige plekken al niet eens meer voluit water geven en het is potdorie hun broodwinning. https://www.nu.nl/binnenland/5336819/brabantse-boeren-mogen-voorlopig-niet-sproeien-vanwege-warmte.html

Ik heb toch liever dat de boeren hun brood kunnen blijven verdienen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2018 om 21:38

Soms best lastig

Ik probeer er aan te denken, het kan vast beter.

Ik moet twee grote gieters vol naar de tuin brengen. Ongemerkt gaat er wel het nodige water door het putje als ik de gootsteen schoon moet maken, het toilet heeft soms ook een extra dotje water nodig, maar ik probeer het te beperken. Gister heb ik gnocchi gekookt, het kookwater heb ik maar naar de tuin gebracht.

Gister heb ik de gieters netjes halverwege de middag al gevuld en niet in de avond. Vandaag faalde ik daar alweer mee. Morgen een nieuwe kans.

Het maakt je wel bewust van de luxe van al dat water wat je normaal gesproken gebruikt.

Teuntje

Teuntje

02-07-2018 om 21:51

Hier

Komt het water voor de tuin uit de sloot achter de tuin. Maar ja, de dompelpomp in de sloot kost dan wel weer stroom. Ik ben er nog niet uit of dat nou echt veel beter is, milieugezien.

40er

40er

02-07-2018 om 21:53

Tuin

Mijn kruiden (in pot) krijgen wat water. Voor de rest sproeien wij de tuin nooit. Zwembad staat wel, met pomp ed, vanaf eind mei al. Regenwater (ok, nu dus even niet) komt een groot deel van in de tuin, weinig betegeld, regenton aanwezig. Ik heb niet het gevoel dat ik nu teveel water gebruik. Wel dat het te droog is overal, pffff

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2018 om 21:59

Niet schelden Triva

En nee ik heb geen badje staan.

Maar ik vind het voorbeeld wat uit zijn verband getrokken. Ik ga nu geen compleet megazwembad vullen, maar zo'n pierenbadje stond vroeger een paar dagen en dat water werd sowieso hergebruikt. Niet iedereen kiepert het zo het riool in.

Waar is de grens? De vaatwasser ook maar uitzetten en voorlopig wegwerpservies gebruiken? Het zou denk ik handiger zijn als er een quotum werd afgegeven.
Gemiddeld genomen gebruikt iemand iets minder dan 1000 liter per persoon per week (1 persoon verbruikt 45m3 op jaarbasis).
Dan is die paar emmers voor een badje peanuts.
Het helpt veel meer als concreet gemaakt wordt wat de gewenste hoeveelheid waterverbruik per week is. Dan maak je mensen bewust en help je ze afwegingen te maken.

Pirata

Pirata

02-07-2018 om 22:01

Nog geen cm regen in een maand

Hier is in juni nog geen cm regen gevallen en in mei ook weinig. Eind mei stonden de barsten al in de grond.
Alle stortregens zijn ons op korte afstand gepasseerd.
Met een regentonnetje red ik het hier niet, zo'n dompelpomp voor de sloot zou soulaas bieden. Maar heb ik (nog) niet.

Wij hebben

Een grondpomp voor de tuin, al een jaar of 20. Geen idee of dat nog mag aangelegd worden. In de tuin gaat dus alleen grondwater weer terug de grond in.
Korter douchen krijg ik de pubers niet echt aangeleerd helaas,hoe vaak ik ook roep.
Zelf douche ik wel kort, mijn huid vindt dat ook fijner.
Warm water pak ik in de keuken in de gärage,daar zit een mini boiler en is meteen heet. In de keuken moet t best lang lopen om t warm te hebben.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

02-07-2018 om 22:35

Quotum

Dat zou best wat zijn. Dan weet je waar je aan toe bent.

Als als mensen ter plekke zien op een of ander metertje hoeveel water ze verbruiken bij het douchen, helpt dat vast ook. Waarom wordt zoiets niet ingebouwd ? We hebben aangewend gekregen dat douchen met veel water ( regendouche of zo ) een heerlijke luxe is om dagelijks van te genieten. Maar ja, ten koste vandat ? Hier geen pubers meer, en zelf douchen we snel.

Een paar emmers water voor een badje voor kleuters is natuurlijk peanuts, maar een bad in de tuin waarvoor de kraan zes uur aan staat is toch een ander verhaal. Water met chloor - daar kan de tuingrond niks mee. Hoe wordt dat eigenlijk afgevoerd ?

Mensen die in de huishouding /keuken werken, zijn vaak gewend de kraan flink open te draaien, is mijn ervaring.

Wie weet helpt een 'rustig aan met de kraan'- bordje.

Plens

Plens

02-07-2018 om 23:44

http://wetten.overheid.nl/BWBR0022910/2013-07-01#Hoofdstuk3

Daar staat het, al zal niet iedereen zich er aan houden denk ik zo.
Maarja, je auto op straat of oprit wassen heeft eenzelfde effect, evenals het wassen van ramen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-07-2018 om 00:43

Dat betwijfel ik een beetje Plens

Het stukje over het zwemwater met chemicaliën is duidelijk.

Bij de rest mis ik de context en de samenhang met de wet milieubeheer. Bovendien lijkt dit besluit te zijn vervallen. Ik weet dat je verplicht bent om je huis op een rioolaansluiting aan te sluiten, het lijkt mij dat het meer daar over gaat. Niemand vraagt ontheffing aan om zijn peuterbad in de tuin leeg te kieperen.
Ik ken mensen die hiervoor geleerd hebben. Ik zal het eens navragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2018 om 01:30

Huishoudelijk afvalwater

Ik denk dat burgers gemiddeld genomen bescheiden huishoudelijk afvalwater buiten lozen. Een teiltje afwaswater, een klein wasje, vooral tijdens vakanties, tja en de auto wordt ook weleens gewassen natuurlijk. Gister heeft mijn dochter met wel 1 afwasteiltje en een spuitje afwasmiddel haar auto opgefrist, omdat auto's en insecten helaas geen goede combinatie zijn en dat er op een witte auto wel heel erg smerig uitziet. Dat teiltje is vermoedelijk naast de auto geleegd.

Dat er liters en liters met zwembadwater met chloor e.d. in de bodem verdwijnt lijkt me niet bepaald goed voor de bodem en grondwater, maar het gebeurt massaal, vrees ik.

juul

juul

03-07-2018 om 01:48

Auto wassen natuurlijk??

Sorry, maar we slaan wel erg door, vind ik.
Ik kijk niemand er op aan hoor, die incidenteel zijn auto wil wassen.
Maar hoezo 'natuurlijk'?
Daar snap ik niets van.
Ik was mijn auto nooit, krijgt 'ie niks van hoor!!

(ja, een oudje, vast niet goed voor de lak, wel voor het milieu. Mijn buren kunnen me vast schieten, ik geef ook mijn tuin nooit water.)

Triva

Triva

03-07-2018 om 07:06

Ginny

Schelden? Mijn hemel is potdorie schelden? Het is hoogstens een vloekwoord maar ik scheld niemand uit!

Algemeen: waarom begrijpt men hier niet dat het niet uitmaakt of je slootwater of kraanwater gebruikt? Die boeren mogen ook geen slootwater gebruiken.

Half a twin

Half a twin

03-07-2018 om 10:00

Veilig zijn in het verkeer

Daar hoort dus minstens af en toe ramen van de auto wassen bij. Na een wat langere rit over de snelweg heb je zeker met dit weer allemaal vliegjes/muggetjes en dergelijke op de ruit gekleefd. Bij wat lager staande zon vindt man dat heel irritant dus worden af en toe de ramen van de auto gewassen. Als het af en toe flink regent spoelt het vanzelf schoon, nu niet dus voor de veiligheid doe ik dat wel.

Hanne

Hanne

03-07-2018 om 10:11

Maar..

Het plezier van kinderen in een badje is wat mij betreft meer dan de investering in water waard.

Er is nu een tijdelijk tekort aan water, wat relatief gezien wel meevalt, omdat er nog voldoende aanvoer is van de Rijn en Maas, door smeltwater in de bergen. Als dat stopt, is er de IJssel en het IJsselmeer. Pas als die droogstaan, zou ik me over dat badje echt wel zorgen gaan maken. Boeren die water sproeien, gebruiken een veelvoud van dat badje per minuut.

Daarnaast is het niet een tekort wat je door besparing in het vooruit kunt oplossen. Misschien begint het morgen te regenen en moeten we een overschot aan water gaan managen.

Mijn instelling is meestal, gebruik water met gezond verstand, zoals je bij alles wat je koopt je af zou moeten vragen of je het wel echt nodig hebt.

ilze

ilze

03-07-2018 om 10:16

water

Ik denk dat wij best zinig doen met water, het hele jaar door. Planten geven wij bijvoorbeeld water vanuit de regenton maar die is helaas leeg. We staan niet iedere dag onder de douche en we staan ook geen uren onder de douche. Alleen in de winter wordt een bad genomen, wasmachine is uitgekozen op energie-/waterzuinig etc etc. Het gras ligt er toch al slecht bij vanwegen een mollen/woelrattenplaag dus die ga ik niet besproeien (laat ze naar de lekkere sappige grasveldjes gaan van de veel sproeiende achterburen . Ik heb begrepen dat het gaat om piektijden en dat het buiten de piektijden wel meevalt.

vandaag in de Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wees-zuinig-met-water-zeggen-waterbedrijven-maar-van-een-tekort-is-geen-sprake~b2070ab1/

Er is geen tekort, maar als iedereen tegelijk zijn tuintje gaat sproeien komen er mogelijk wel problemen met de waterdruk. En dat leidt dan weer tot bruin water (lees het artikel, dan wordt duidelijk hoe dat kan).

Dat boeren niet mogen beregenen met slootwater (in Brabant) is kennelijk vanwege het risico op oa schade aan de oevers. Dat gaat natuurlijk ook om tonnen water. Ik denk niet dat een klein dompelpompje voor het besproeien van de achtertuin dergelijke risico's in het leven roept.

Kortom: zuinig zijn is niet verkeerd, maar crisis is het ook bepaald nog niet.

Behalve als je maiskweker in Brabant bent, vermoedelijk.

Groeten,

Temet

guera

guera

03-07-2018 om 13:44

toch

Vind ik die best grote zwembaden in tuinen met chloor een soort van ingewikkeld. Er gaat echt heel veel water in en je gaat dat echt niet in je tuin leeggooien met al dat chloor.
Kun je echt zonder buikpijn eenmaal in de x weken ruim 3000 liter water weg laten spoelen?
Er zijn maar weinig mensen die hem echt goed onderhouden en hem 2 maanden goedhouden. Bij veel mensen gaat ie elke 2 a 3 weken opnieuw gevuld worden..... Ik kon het niet aanzien. Ik heb hem weggedaan. Zoveel water!!!! daarvan kun je met 2 personen bijna 3 weken douchen (10 minuten per dag) ....
En dan ga ik uit van zo'n rond intex bad van 2 meter diameter en 1 meter hoog water. De meesten zijn volgens mij nog veel groter......

Tango

Tango

03-07-2018 om 13:56

Kaaskopje

Deze mis ik even hoor:
'Gister heb ik de gieters netjes halverwege de middag al gevuld en niet in de avond. Vandaag faalde ik daar alweer mee. Morgen een nieuwe kans'.
Wat maakt het uit of je je gieter in de middag of in de avond vult?

Hier zijn we tot nu toe redelijk zuinig geweest, maar ik wil vanavond toch echt de tuinslang maar even gaan pakken, want met de gieter is het begieten van de planten geen doen meer. Kinderbadjes heb ik niet meer staan, heb pubers. Waterpret met waterpistolen is ook voorbij. En in bad ga ik niet, zeker niet met zulk warm weer. Ik douche wel elke dag, man en kinderen ook. Maar niet heel lang.
En verder bespaar ik dus weinig. Ik gebruik gewoon de vaatwasser en de wasmachine. Kookwater over de planten gieten vind ik wel een goeie, maar ben bang dit te vergeten want moet eerst afkoelen en ik vrees dat ik het dan al weg heb gegooid

Van de week was ik bij mijn zus die voor haar kind en oppaskinderen een kolossaal zwem/speelbad had staan in de tuin. En vervolgens een deel leeg moest halen en opnieuw vullen omdat er een kind in had geplast. Daarnaast hadden de kinderen meer plezier met de waterspeelbaan die ik mee bracht met bootjes e.d. erin. En daar gingen 2 emmers water in. Dat vond ik dus wel een beetje verspilling.
Naar mijn idee hebben jonge kinderen zelden een kolossaal zwembad nodig en zijn ze met een klein badje met wat speeltjes ook al blij.

kaplablokje

kaplablokje

03-07-2018 om 14:43

Ik vroeg me ook af

waarom het van belang was de gieter al in de middag vullen, maar ik dacht dat het te maken had met het vermijden van de piek in watervraag.

Half a twin

Half a twin

03-07-2018 om 15:02

geen kookwater over de planten

Waswater van de spinazie giet ik over de planten. Kookwater van aardappelen of groenten gaan gewoon in de gootsteen.

Lente

Lente

03-07-2018 om 19:13

Tango

In deze link vind je waarom het vooral belangrijk is op welk tijdstip je water afneemt (in NL)

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/wees-zuinig-met-water-zeggen-waterbedrijven-maar-van-een-tekort-is-geen-sprake~b2070ab1/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.