Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Schermen (sport)

Mijn oudste dochter heeft het sinds lange tijd er al over dat ze heel graag zou willen leren schermen. Helaas is dit in onze woonplaats niet mogelijk en betwijfel ik eigenlijk of dit wel echt een sport voor haar is.
Om dit laatste niet gelijk als argument tegen te gaan gebruiken wil ik eerst eens uitzoeken of dat ook echt zo is. Maar hoe kan ik nu op een simpele manier een schermvereniging in onze omgeving vinden. Ik ben inmiddels toch wel benieuwd wat er allemaal bij komt kijken en of er uberhaupt een vereniging in de buurt is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

21-10-2008 om 19:00

Knas

www.knas.nl. Bovenin klikken op schermsport en daarna links klikken op verenigingen. Dan krijg je een hele lijst van verenigingen.

Pisa

Pisa

21-10-2008 om 21:03 Topicstarter

Dat is snel!

Dank je wel. Helaas zit de dichts bijzijnde vereniging 20 min autorijden bij ons vandaan. Ziet er wel allemaal heel leuk uit. Vera, heb je ervaring met schermsport? Kan je er misschien iets meer over vertellen? Zitten jou kinderen erop, hoe oud zijn ze, etc. Vertel maar wat je kwijt wil.

Vera*

Vera*

21-10-2008 om 21:14

Pisa

Ik heb niets met schermen. Maar ik had even gegoogled voor je.

Pisa

Pisa

21-10-2008 om 22:18 Topicstarter

Dan...

had jij betere steekwoorden dan ik. Ik kwam helemaal nergens. (
Heeft iemand anders hier ervaring? Daar zou ik ook wel graag over lezen.

Hanny61

Hanny61

22-10-2008 om 08:59

Hier ervaring

(Ik had al een heel verhaal getikt, maar dat is ineens verdwenen..)
Mijn zoon van 11 zit nu een jaar op schermen en hij vindt het heel erg leuk. Hij is niet zo van de teamsport (net als de meeste van zijn schermkameraadjes) en dit is een mooie combi van een individuele sport met een hoop anderen. Meestal wordt er begonnen met een teamspel. Het materiaal kan geleend worden, zoals floret, handschoen, pak en schermmasker.
Zoon heeft inmiddels zelf een floret en een handschoen, maar het materiaal is erg duur en moeilijk 2e hands aan te komen. De contributie is vrij duur, zo'n 200 euro per jaar. Gelukkig zijn de eerste vier keer gratis en de tweede vier keer betaal je een gereduceerd tarief voordat je een definitieve keuze maakt, tenminste zo is het hier geregeld.

Pisa

Ik heb zelf jarenlang geschermd, maar als volwassenen. Maar ik woon in Amsterdam en daar zijn meerdere verenigingen, waarvan een aantal met een jeugdafdeling. Ik heb ook wel eens jeugdtoernooitjes gezien, erg leuk, er stonden al kinderen van een jaar of zes op de loper.

Materiaal kan eigenlijk altijd wel worden geleend en als het dan bevalt kan je zo zoetjesaan eens e.e.a. zelf aanschaffen. Er is vziw wel degelijk een tweedehandsmarkt (maar het blijft een kwestie van geluk hebben), en ik heb ook wel kinderen zien schermen in vesten waarvan de mouwen 2 x waren omgeslagen.

Overigens: schermen als sport lijkt bitter weinig op het fraaie degengekletter dat je in films ziet,dus als je dochter dat verwacht kan het tegenvallen, maar het is een leuke sport, zeker voor wie niet van team- en/of balsporten houdt.

Wat ik zelf wel prettig vond, maar misschien verschilt dat per vereniging: je hoeft niet perse aan een competitie mee te doen. Bij voetbal etc moet je vziw altijd naast de training ook nog wedstrijden spelen en proberen hoger te komen in het klassement. Bij schermen mag je aan toernooitjes meedoen, en die heb je in serieuze en minder serieuze vorm (een bekend toernooi voor volwassenen was destijds het 'Spek en Bonen-toernooi'; eerste prijs: een blik bonen en een stuk spek) - maar het hoeft niet.

Groeten,

Temet

Natalia

Natalia

26-10-2008 om 10:57

Zoon schermt

Zoals in andere forum (6-12jr) al staat: ik heb een zoon van 10 die net begonnen is met 2e jaar schermen. Dochter (ook 10) is er na een jaar mee gestopt, hoewel ze het prima deed. Zoon geniet enorm en de training is idd behoorlijk pittig, incl speelse warming-up (rondje voetballen) want na afloop zie je alleen maar knalrode zweterige kopjes en wordt er heel wat water of sportdrank weggeklokt. Training is bij SV Rana.
Groetjes, D

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.