Huis, Tuin en Keuken

Talia
26-11-2008 om 11:10
Schilfertjes in haar van dochter: roos?
Dochter van bijna 10 heeft sinds een jaar ofzo schilfertjes in haar haar, met name bovenop haar hoofd. Ze is andere shampoo gaan gebruiken (Zarqa) en ze wast haar haren twee keer per week. Nu blijkt dat het niet echt over gaat, het was een tijdje weg maar de laatste maanden is het weer terug. Haar haar ziet er ook snel wat vettig uit, maar ik wil het niet vaker laten wassen, omdat ik denk dat de hoofdhuid dan (nog meer?) uit gaat drogen.
Mijn vraag: kan een anti-roos shampoo (een milde, van de natuurwinkel of Yves Rocher ofzo) hierbij helpen? Of maak ik het dan nog erger? Ik heb zelf geen ervaring met roos in je haar, maar ik hoor eigenlijk alleen maar slechte verhalen over anti-roos shampoo's, vandaar mij aarzelingen om het te proberen.
Iemand tips??
Groet, Talia

Ellen Wouters
26-11-2008 om 11:43
Rommelen
Juist niet gaan rommelen met shampoos van Yves Rocher of de natuurwinkel.
Als je roos hebt die niet vanzelf na een paar weken overgaat zijn er grofweg drie methoden: een antischimmelshampoo (met bv ketaconazol), een teershampoo (Resdan) of een zinkshampoo. Kijk op de etiketten bij de drogist.
Wat het beste helpt is een kwestie van uitproberen, en als dat niet lukt naar de huisarts gaan.
Head& Shoulders staat slecht bekend, andere shampoos (zoals "met natuurlijk berkenextract" en zo) helpen hooguit bij wat tijdelijke irritatie.
Groet, Ellen

Ellen Wouters
26-11-2008 om 11:43
Aanvulling
Zwavelshampoo (Selsun) is er ook nog. Stinkt en je haar wordt er vet van. Maar in sommige gevallen helpt het.

angel3
26-11-2008 om 12:44
Kapper vragen
er is een groot verschil tussen roos of droge hoofdhuid. Roosshampoo helpt dan ook niet.
Ik zou een goede kapper om advies vragen. Ik heb nl hetzelfde en een goed masker gekregen en het is lang weggebleven.
Gebruikt ze gel of iets??? kan het nl ook van komen.

Talia
26-11-2008 om 13:58
Fijn, zulke snelle reacties. Ik zat net met een nieuwe Yves Rocher bestelling in mijn handen en daar zag ik iets anti-roos-achtigs staan. Vandaar vandaag mijn vraag. Ik ga in elk geval niet "rommelen" , dus ook niet bestellen.
@Ellen: als het iets schimmelachtigs is, hoe weet je dat dan en is het niet verstandiger om dat eerst bij een huisarts te checken?
@Angel: nee, ze gebruikt juist niets in haar haar, geen gel of lak. Ze heeft mooi dik haar wat op zich goed valt. Die kappertip vind ik ook fijn, grote kans dat zij iig het verschil tussen roos of droge huid kunnen zien.
Groet, Talia

Ellen Wouters
26-11-2008 om 15:51
Talia
@Ellen: als het iets schimmelachtigs is, hoe weet je dat dan en is het niet verstandiger om dat eerst bij een huisarts te checken?
Ik twijfel erover. In principe heb je gelijk dat je het even aan de huisarts kunt laten zien. Maar mijn ervaring (ik heb allerlei chronische huidkwalen) is dat de huisarts ook eerst dit, en dan dat uitprobeert.
De antischimmelshampoo die vrij verkrijgbaar is kan in elk geval geen kwaad, maar als je het prettiger vindt kun je natuurlijk ook eerst naar de huisarts.
Groet, Ellen