Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lidewei

Lidewei

11-10-2010 om 08:59

Schoolkoek; wat is beter


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

12-10-2010 om 08:29

Pelle

Flesje terug naar huis is geen probleem, als de inhoud maar zonder gezeik (pardon my French) op school opgemaakt mag worden

fladder

fladder

12-10-2010 om 09:11

Pelle

Je merkt dat mijn hersenen enigszins aan het verweken zijn... Wat een briljant simpele oplossing...! Waarom kom ik daar zelf nou nooit op... Gewoon simpele Lidl-icetea in een leeg limonadeflesje (zonder etiket!) doen...!

Bedankt!

*ik ga nog maar eens een uurtje slapen met als excuus "herstel uw brein"*

Guinevere

Guinevere

12-10-2010 om 09:27

Fladder

Daarvoor komen we toch ook op dit forum? Om dergelijke eenvoudige, meesterlijke, voor de hand liggende zaken die je zelf niet ziet te vernemen?

Irma2

Irma2

12-10-2010 om 09:27

Lidewei

Hoi
Neemt je dochter elke dag een muffin mee dan? Dat zou ik op zich wel vreemd vinden want dat vind ik meer een traktatie als een 10 uurtje.

Ik ben zó blij met onze school...

Ook hier een standaard fruitdag. Maar er wordt gelukkig niet zo akelig gehamerd als bij sommige scholen hier - mijn oogleden flapperen ervan! Ik heb nog helemaal niet met tabelletjes hoeven aantonen dat de voedingswaarde van appel tamelijk lager is dan zijn imago suggereert, dat je ook zónder 2 stuks fruit per dag heel gezond kunt eten. De juf heeft gewoon geaccepteerd dat bijvoorbeeld mijn dochter gewoon geen fruit eet. Dat ze dat als baby al niet wilde, heb ik niet eens in de strijd hoeven werpen. Kom aan, de intentie is leuk, maar pak eerst inderdaad het assortiment op de middelbare scholen maar eens aan.

Fianna

Fianna

12-10-2010 om 10:10

In liga milkbreak en roomboter cupcake zitten evenveel calorien

Geen idee of iemand anders dit al geroepen heeft, maar ik was net bij AH en heb even gekeken: in liga milkbreak en roomboter cakejes zit per 100 gram evenveel calorien, nl 435.
Wat mij betreft allebei even (on)gezond. Je kan ook net zo goed een zakje chips eten, het maakt allemaal niks uit, als je alleen maar iets neemt met zetmeel, suikers en of vetten. Allemaal vullers met praktisch lege calorien.

jippa

jippa

12-10-2010 om 11:47

Ouderraad

Ik heb niet alles gelezen, maar de vraag in hoeverre de school zich dient te mengen in dit soort aangelegenheden (wat voor koek mee) is een kwestie om aan de ouderraad voor te leggen zou ik zeggen. Zoiets moet m.i. een beleidskeuze zijn en niet iets voor een actie van een individuele juf die meent dat een muffin te vet is of zo. Ik zou dus de ouderraad benaderen.

kaasstokje

kaasstokje

12-10-2010 om 12:41

O heerlijk

Commentaar op de inhoud van het trommeltje. Jarenlang hebben we dochterlief allerhande soorten brood en beleg meegegeven voor het overblijven. Jarenlang kwam ze ook elke keer weer terug met een trommeltje waar minimaal driekwart van de boterham nog inzat. Verschillende malen aangekaart, resultaat nulkommanul. Nu krijgt ze sinds een paar weken "kaasstokjes" mee, die harde broodstickjes met smeerkaas. Niet megaverantwoord, maar het gaat tenminste op en met een kind op de grens van ondergewicht ben ik daar blij mee. Gisteren waren er dus opeens twee overblijmoeders die vroegen waarom ze geen brood bij zich had. Wel opletten wat er in het trommeltje zit, maar niet of het opgegeten wordt. Ik denk dat ik maar een briefje in het trommeltje ga doen. Iemand nog een suggestie voor een vriendelijke maar duidelijke tekst?

Primavera

Primavera

12-10-2010 om 15:55

Pelle

Pelle:"Die witte boterham weegt 2x zoveel en bevat 2,5x zoveel vezel als de evergreen dus ik zou dat geen \'veel meer\' noemen."
Ja maar die witte boterham heeft wel evenveel caloriën als die minder wegende liga.
Waar ik me aan stoor is dat aan de ene kant er bij broodeten constant op gehamerd wordt dat je bruin of volkoren brood moet hebben want witbrood bevat haast geen vezels en aan de andere kant een produkt met net ongeveer zoveel caloriën het etiket 'gezond' krijgt terwijl het nog minder vezels bevat dan witbrood. Het gaat bij Milk bovendien niet om de vezels die in volkoren brood zitten, maar om oplosbare tarwevezels, waarvan niet helemaal duidelijk is welke vezels dat nou precies zijn en dus ook niet wat ze doen.
Hoeveel vezels moet een snack hebben om als gezond bestempeld te mogen worden? Ik heb net een blik geworpen op het pak koekjes met chocolade druppels erin wat hier in Italië vaak als ontbijt gegeten wordt. Tot mijn verbazing bevatten meer vezels dan liga's. Het wordt alleen niet als gezond geëtiketteerd, omdat ze er niet gezond uit zien. En ik heb toch het idee dat dat uiteindelijk de maatstaf is voor veel mensen. Het gaat er helemaal niet om hoeveel suikers, vetten of vezels ergens inzitten, maar alleen maar om het minder lekkere uiterlijk. Daarom wordt er bij Daphne Dekkers vruchtensap lolly's wel geprotesteerd, terwijl als er een zelfde soort truuk bij Milkbread wordt uitgehaald niet.
Ik heb er niets tegen als kinderen al tien-uurtje liga's meenemen als ze dat lekker vinden, wel als een ongeïnformeerde juf dat wegens slimme reclame deze als enige toegestane 'gezonde snack' bestempeld.
Lezenswaardig is wat dit betreft het artikel misleidende gezondheidsclaims ( http://www.sp.nl/nieuws/tribune/200507/misleidende_gezondheidsclaims.shtml )en vooral hoe de op kinderen toegespitste ontbijtgranen met gezond image op één na met een rode stempel afgekeurd konden worden.
Groeten Primavera

Wilma

Wilma

12-10-2010 om 17:35

Bemoeizuchtige overblijfouder

Tot die categorie hoor ik vast als ik jullie zo hoor. Alleen maakt het mij niet uit wát er in het trommeltje zit, hier is "regel" dat ze eerst het brood eten en dan pas het andere (van kaasstokjes tot chocoladekoek). Daar let ik dus op, koekje kan best wel mee naar huis gaan, maar boterham moet doorgaans op.

Groetjes,
Wilma

Inge M

Inge M

12-10-2010 om 19:14

Neutraal flesje tip (fladder)

Liddl en Aldi verkopen smoothies (spelling?). Dit wordt geacht heel gezond te zijn. Het zijn flesjes met een brede opening dus heel handig voor hergebruik.
Je kunt er ook een andere dop opzetten die voor waterflesjes wordt gebruikt, met zo'n tuitje.
Wij gooien er drinkyoghurt in die op school eigenlijk niet mag bij de lunch. Maar op deze manier klaagt niemand.

Primavera

Primavera

12-10-2010 om 20:29

Pelle

Gewoon een calorieëntabel en de voedingsvezeltabel raadplegen: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/voedingstoffen/vezels/voedingsvezeltabel.aspx?. Ik heb gewoon uitgerekend hoeveel een witte boterham met pindakaas, die over het algemeen als niet gezond zal worden gezien, bevat aan vezels en calorieën en een pakje Evergreens. Het Milkbread met 0,63 vezels per koek komt er helemaal bekaaid af.
Het stuit me tegen de borst dat op de site van Liga helemaal wordt opgehemeld hoe weinig vet erin zit, maar er geen woord gesproken wordt over dat die dingen voor 1/3 uit suiker bestaan.
Groeten Primavera

bertje1

bertje1

12-10-2010 om 21:48

Fruit

ik zou zeker geen cakeje meegeven. natuurlijk veel te kalorierijk en vet, totaal onnodig. Ook niet leuk voor de andere kinderen in de klas. Een cakje is minimaal 120 kcal en een liga (eentje) rond de 70 kcal, afhankelijk van het soort. Geef gewoon fruit en af en toe een koek. Ik kan me wel voorstellen dat de juffen er wat van zeggen, als ik zie wat er bij ons in de 'tussendoortjes bak ' af en toe zit... en in groep 7, 8 willen de kids niet eens fruit meer mee, iedereen krijgt een koek.. blerk. Maargoed: het blijft om het totaal gaan: de hele voeding, niet om 1 ding.

Muffins en muffins

In muffins zit oorspronkelijk weinig vet, ze zijn gemaakt van karnemelk of zoiets, of ze lijken meer op een soort broodjes. En ik heb wel eens muffins gemaakt van bananen, volkorenmeel en nog wat (geen suiker). Maar wat men nu vaak "muffins" noemt, zijn in feite cakejes. Ook die kun je trouwens in allerlei variëteiten maken...

En Liga: getsie. Laat dan die kinderen liever gewoon een boterham eten...

Bij ons op school vroeger hadden we trouwens nooit dit soort tussendoortjes, wat een rare toestand.

Biene M.

Biene M.

13-10-2010 om 08:57

Alleen koek?

Wat een gemene moeder ben ik, ik heb mijn dochter nooit iets anders dan fruit of wat rauwkost meegegeven. En ze at het nog op ook, het arme kind.

vlinder72

vlinder72

13-10-2010 om 09:13

Echt slecht

Ik ben volgens mij een ontzettend slechte moeder want mijn kinderen krijgen soms een liga mee naar school. Eentje. Een muffin of een plak cake krijgen ze niet mee. En niet omdat ik dat nou zo slecht vindt. Alles mag van mij maar wel met mate. Soms eten mijn kinderen nou eenmaal gewoon iets omdat ze dat lekker vinden. Een boterham als tussendoortje vinden ze niet goed want ze eten al brood als ontbijt en lunch. Dus krijgen ze iets anders als tussendoortje thuis of op school. Dat kan fruit zijn, rozijntjes, ontbijtkoek maar ook gerust koek (wat voor een koek dan ook).

Maar goed cake of muffins krijgen ze dus niet mee. En wel om een heel praktische reden. Als mijn kinderen thuis een muffin eten dan ligt de hele vloer vol met cakekruimels. Daarom geef ik geen cake of muffin mee. Ik zou het vervelend vinden als na het eten de hele vloer op school bezaaid zou zijn met van die plakkerige kruimels. Misschien wil de juf daarom liever geen muffins zien?

Fatima

Fatima

13-10-2010 om 13:21

Fruit om 10 uur

Berber: eet jij zelf ook fruit om 10 uur? Ook voor je kinderen kreeg?

Bastet

Bastet

13-10-2010 om 14:13

Raar?

Wat is er raar aan een tussendoortje?Wij zitten om 7.00 aan het ontbijt,en hebben echt wel weer trek om 10.00.Dat is soms een koekje,soms fruit,soms een cracker.

Nasha 1st

Nasha 1st

13-10-2010 om 14:21

Meerdere eetmomenten per dag

zijn ook beter voor de verbranding...en zet dus ook minder aan...

Bertje

Lees even mijn berichtje van gisteren, waarom ik zo blij ben met onze school. "Gewoon fruit", bah, praat me er niet meer van!

"rare toestand"

Ik bedoelde dat toen ik op de basisschool zat, in de zeventiger jaren, wij niet zo'n "eetmoment" hadden halverwege de ochtend en dat de ouders al helemaal niet verplicht waren om iets mee te geven. En dat was prima te doen, ik heb nog nooit gehoord dat dat problemen gaf. Ja misschien kregen we in sommige perioden wel schoolmelk (melk, geen chocolademelk of fristi o.i.d.), dat is natuurlijk ook een soort tussendoortje. En af en toe trakteerde er een kind als het jarig was. Of misschien kregen we wel een appel o.i.d. mee van thuis om op het schoolplein op te eten tijdens het speelkwartier, dat kan best. Maar verplichte eetmomenten tussendoor in de klas, dat kan ik me niet herinneren. Hadden jullie dat dan wel vroeger op school?

Over de "gezondheid" van zulke tussendoortjes: lees eens wat Miriam Lavell schreef in het draadje "twee voor twaalf?" in Off-topic (al weer een tijdje geleden). Alleen zieken en baby's hebben het nodig om elke twee uur wat te eten, gezonde mensen en kinderen kunnen prima een paar uur zonder eten (mits de maaltijden goed zijn). Het is de vraag of het bloedsuiker-systeem niet "lui" wordt van vaak kleine hoeveelheden eten... Het ligt voor de hand dat de overgewichts-epidemie mede veroorzaakt wordt door de enorme toename van dit soort tussendoortjes met veel suikers en andere snelle koolhydraten.

Maar: tegenwoordig krijgen kinderen een kwartiertje om hun boterhammetjes bij het overblijven op te eten. Ik denk dat je dan niet kunt spreken van een echt goede maaltijd, terwijl dit in de meeste culturen de hoofdmaaltijd van de dag is. Daar zit misschien een deel van het probleem...

Bastet

Bastet

13-10-2010 om 16:58

Hennah

ja,ik had vaak ook wel een appel ofzo bij me.En verder,ik heb het niet over twee uurtjes tussen eetmomenten,in ons geval is het ontbijten om 7.00 en lunchen om 12.15/12.30.

Vroeger

Nou, dan kreeg je vroeger waarschijnlijk gewoon wat van je moeder mee, als ze dat nodig vond, en dan at je dat op het schoolplein op. Wat was daar mis mee? Waarom dan nu een "fruitkring"? Je ziet hoeveel gezeur het oplevert: kinderen die geen fruit willen eten, moeders die andere dingen meegeven, juffen die moeders op de vingers tikken...

Ik kan me voorstellen dat je bij de kleuters nog wel samen een tussendoortje eet, maar is dat voor de oudere kinderen echt op die manier nodig?

Ik kan me wel herinneren dat ik op een peuterspeelgroep Sanovite als tussendoortje kreeg, een soort niet-zoete volkorenliga - bestaat dat nog?

Bastet

Bastet

14-10-2010 om 07:01

Hennah

Tuurlijk,want een gezonde knul die om 7.00 een bammetje eet heeft ook trek om 10.30,dat is niet aan kleuters voorbehouden,(ik ben ook geen kleuter meer..)
En nee,ze zitten dan niet in kring,maar gewoon aan hun eigen tafel.

Primavera

Primavera

14-10-2010 om 12:24

Jawel pelle

Mijn veel uit het eerste berichtje sloeg op de Milkligadinges, die bevat slechts 0,63 gram vezels en een witte boterham één.
De ligasite zelf (http://www.liga.nl/consument/voeding_en_gezondheid/tussendoortjes.php) is zo vriendelijk om vergelijkingstabellen aan te leveren met brood. Alleen blijken daar wat foutjes in geslopen. Bij de Milkbread worden bij de koolhydraten plotseling de pure suikers niet meer meegeteld en alleen het zetmeel. Oeps foutje. Bij de vergelijkingstabellen is het gewicht van de belegde boterham plotseling minder dan de som van boterham + boter + beleg. Mijn dirty mind denkt daarbij dat zo'n foutje er wel voor zorgt dat je niet gelijk in de gaten krijgt dat je bij een liga veel minder te eten krijgt voor hetzelfde aantal kcal. De kcal van het belegde brood zijn allemaal net wat meer dan die uitgerekend volgens caloriëntabellen en de vezels van het belegde brood net wat minder. Bovendien worden de verschillende liga's als het gaat om voedingswaarden per pakje (2 stuks) vergeleken, maar als ze de vergelijking maken met andere tussendoortjes ineens per stuk, zodat de kcal er niet al te negatief uitspringen.
Kortom met wat gegoochel tussen de waarden van verschillende caloriëntabellen wordt de indruk gewekt dat ligaprodukten 'heel erg gezond zijn' omdat ze volgens liga's eigen woorden 'veel vezels' bevatten. Terwijl in werkelijkheid dat gezondere nogal tegenvalt. Lezenswaardig is ook in dit opzicht: www.food-info.net/nl/national/ww-energierepen.htm#10
Werkelijk, ik heb helemaal niets tegen tussendoortjes, ik heb alleen iets tegen tussendoortje die met wat gegoochel als 'zeer gezond' bestempeld worden. Bijna ieder product heeft wel iets gezonds te vinden. Vermakelijk is ook de verklaring van Liga over het gebruik van suiker. Suiker is niet zo belangrijk zeggen ze, het gaat om weinig vet in biscuits. Suiker heeft net zoveel kcal als zetmeel, dus kun je net zo goed suiker gebruiken volgens de nutrition manager van Liga. Yeah right, waarom dan niet gelijk een lolly? Dan heb je helemaal geen zetmeel meer en nog minder vet.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

14-10-2010 om 14:35

Pelle

Pelle, ik heb je toch al uitgelegd dat die veel op de Milkdingens slaat. Dat is misschien niet duidelijk in de formulering van het eerste berichtje, maar daarna toch wel. Wat vezels betreft gaat het allemaal steeds om 1 of een halve gram verschil per stuk om te bepalen of iets het predicaat 'veel' mag verdienen of niet.
Ik vind het best als voor jouw meer dan de helft meer niet genoeg is om 'veel' te worden genoemd. Alleen gaat de hele discussie daar niet over. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat je met een witte boterham net zoveel vezels en kcal binnenkrijgt als met een liga en door meer gewicht waarschijnlijk ook meer vult. Maar dat een witte boterham als slecht bekend staat omdat het slechts 1 gram vezels bevat en liga als goed omdat het ook 1 gram of zelfs minder vezels bevan en bovendien nog een hoop suiker. Ik erger me eraan dat op de ligasite een hoeveelheid van 0,63g vezels te onrechte als 3% van de dagbehoefte van een volwassene wordt neergezet, aangezien je volgens het voedingscentrum 30 tot 40 gram vezels per dag nodig zou hebben.
Of je nu een witte boterham met Nutella eet of een pakje evergreens, je krijgt evenveel vezels en kcal binnen. Doe je de Nutella op een bruine of volkoren boterham, dan krijg je zelfs VEEL meer vezels binnen. Zoals ik al eerder zei, als je een tussendoortje wilt met veel vezels en weinig vet moet je geen liga, maar popcorn nemen: 1,5 g vezels per zakje van 25 gram, zeer weinig vet (minder dan een liga), en bovendien geen suiker, wat wil je nog meer?
Veel groeten van Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.