Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Smaakt mild zoete paprika(poeder) scherp op je tong?

Ik had laatst paprikaragout gemaakt ( ja, die van Anne j) en had een nieuwe pot zoet paprikapoeder aangebroken. Er gaat zeker een volle eetlepel door. En een beetje cayennepeper.

De ragout was idioot pittig. Mijn kroost is heel wat gewend, maar dit was zelfs hun te gortig. En mij maar pesten dat ik de potjes cayennepeper en paprikapoeder vast had omgeruild. Nou ja. Ik had een drukke dag. Had best gekund.

Nu ben ik linzensoep aan t maken. Moet ook best royaal paprikapoeder door. Ik mijmer nog wat. A over die mislukte ragout vsn vorige week, en dip voor decaardigheid mijn vinger in de paprikapoeder om te proeven. Smerig hoor, dat drive spul op je tong. Na 10 tellen begon mij tong echt te branden, en nu, 10 min later voel ik het nog een beetje.

Ik heb zo’n duister vermoeden dat er geen zoet paprikapoeder in dat potje zit, maar eigenlijk weet ik ook helemaal biet hoe mild paprikapoeder droog op je tong smaakt. Andere piot is leeg, dus ik kan het niet vergelijken. Iemand die t voor mij even wil proberen??? Voorlopig eten we libzensoepb zonder paprikapoeder. Ga niet nog een maaltijd verpesten.

Ingrid


Jasmijn

Jasmijn

14-03-2018 om 17:22

cayenne denk ik

ik maak wel eens goulash en daar gaan 3 eetlepels paprikapoeder in, is prima te doen. Zelf laat ik in recepten cayenne peper altijd weg want dat vind ik veel te pittig, het verpest voor mij de smaak dan een beetje, dus ik denk dat je toch iets omgeruild hebt per ongeluk.

Jasmijn

Jasmijn

14-03-2018 om 17:24

oh geproefd ook

Oh ik heb ook even geproefd en het brand helemaal niet (paprikapoeder dus)

IngridT

IngridT

14-03-2018 om 17:41 Topicstarter

In dat geval zit er dus...

Cayennepeper oid in mijn pot waar met koeieletters ‘milde paprika’ op staat....

Zou t echt?

Ingrid

Oepsie...

Foutje .
Beide lijken erg op elkaar, ze worden ook gemaakt van verschillende cultivars van dezelfde soort (Capsicum annuum).
Er is één belangrijk verschil tussen paprika en cayennepeper en dat hebt u dus al ontdekt: paprikapoeder wordt gemaakt van die cultivars die geen -of vrijwel geen- capsaicine bevatten.
Capsaicine is het bestanddeel verantwoordelijk voor de "scherpte" van het spul.

IngridT

IngridT

14-03-2018 om 20:32 Topicstarter

Ja yvan

Ik weet wat t verschil is. Ben normaal ook een stuk zuiniger met de een dan met de ander. Maar wel bizar dat er cayennepeper in een potje zit waar ‘ Paprikapoeder mild’ op staat......toch? Ik ga voor de aardigheid eens vragen bij de jumbo of ze meer klachten gehad hebben....

Ingrid

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-03-2018 om 20:44

Misschien raar maar

kun je het met een klein beetje droog poeder testen? Paprikapoeder smaakt ook dan natuurlijk echt anders dan in een gerecht.... Wel koude melk bij de hand houden, voor als je idd cayennepeper in je mond zou hebben....

Heb het ook wel eens gehad dat ik de pompoensoep kon weggooien nadat ik mij in de potjes vergist had. Zo balen.

Aagje

IngridT

IngridT

14-03-2018 om 21:25 Topicstarter

Ja, dat heb ik dus gedaan Aagje

Droog poeder was hartstikke scherp op m’n tong.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-03-2018 om 22:08

Balen

Maar zo lang je geen ‘zeker paprikapoeder’ hebt, kun je nog niet met zekerheid zeggen dit dan geen paprikapoeder is. Maar het heeft er wel alle schijn van dat er het verkeerde goedje in het potje zit.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-03-2018 om 22:19

Oooow suffe vraag van mij dus....

Je stelde de vraag naar de smaak op de tong al in de titel van je openingspost..... Ik heb wel de inhoud van de rest van de bijdrages gelezen maar had dat over het hoofd gezien. Excuses daarvoor.

Aagje

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2018 om 23:55

Naar Jumbo

Als je echt het gevoel hebt dat er meer pit in het potje zit dan normaal, zou ik teruggaan. Dan zou de hele partij te heet moeten zijn. Als er een Turkse winkel of toko in je omgeving is, zou ik daar kruiden kopen. Rond een euro voor 100 gram.

Je hoeft meestal niet eens te proeven

De meeste gedroogde kruiden en specerijen zijn vaak op geur te herkennen als men wat gedroogd spul op net niet (meer) kokend water strooit en dan ruikt.

Je zou logischerwijze moeten mogen aannemen dat er in het potje zit wat er op het etiket staat, maar eh... ik werk in productie (geen voeding) en de dagen dat er eens helemaal niks mis gaat, zijn nogal schaars...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2018 om 12:37

Benieuwd

Misschien kun je aan een geschoolde kok vragen of hij eens kan proeven. En anders zou ik het potje opsturen naar de klantenservice met de vraag wat hier mis is gegaan? Ik ben toch wel benieuwd wat er in het potje zit. Lijkt me ook dat het bedrijf zo'n signaal wel wil krijgen want zo'n fout kan toch vergaande gevolgen hebben (allergieën e.d.).

De meest gebruikte kruiden kan je

makkelijk zelf opkweken, al dan niet vertrekkende van die potjes verse kruiden uit de supermarkt. Dat doe ik altijd.
Ook al woon je op een klein appartementje, als je een kamerplant in leven kan houden, kan je doorgaans ook kruiden kweken, al zal de kwaliteit niet altijd optimaal zijn als ze uitsluitend binnenshuis kunnen gehouden worden.
Met een terras (behalve op het N) o.i.d. zijn er nauwelijks beperkingen.
En als je dan toch kruiden moet kopen, koop ze dan vers, of als diepvrieswaar of gedroogd, niet vermalen.

productiefout

Nee, gewone milde paprikapoeder is niet scherp, dus ja, dit is een productiefout. Terug naar de Jumbo en/of een mail naar de fabrikant, want inderdaad, dit betreft vast een hele partij. Zonde van het verpeste eten.

Groeten,

Temet

Ook een keer gehad

En bij mij was ik het toch echt zelf die niet goed opgelet had. Doodzonde, want het ging om een driedubbele pan chili. En niet de doordeweekse variant van hotseflots gehakt erin, groentepakketje, blik HAk er in kwakken ...kllaaaarrrr. Maar de gourmetversie met zelfgedroogde bonen,en uren pruttelend stoofvlees.

Ik houd van scherp eten, kan wet hebben, maar dit was niet te doen.Ik geloof dat ik hier nog om tips heb gevraagd, aardappeltje of rijst zou de peper absorberen. Ik heb er nog water bijgedaan in de hoop het door dat homeopatische verdunning wel eetbaar zou worden. Maar de chili was beyond salvation, en is in de kliko geëindigd.

ook de scherpe

paprikapoeder vind ik totaal niet scherp. Dus echt verkeerde inhoud in je potje, terug naar de Jumbo! Totaal o.t. maar waar je wel mee moet uitkijken zijn de gedroogde kleine pepertjes (volgens mij rawits). Daarvan gebruik ik hooguit twee vermalen in de chili en dat levert een grote wok vol met behoorlijk scherpe chili op ( en we zijn heel wat gewend. Voor de rendang gebruik ik een stuk of 10 verse rawits).

Kenfan

"in de hoop het door dat homeopathische verdunning wel eetbaar zou worden"

Je weet toch dat de door jou toegevoegde watermoleculen de scherpte juist aan elkaar dóórgeven en versterken! Mits je krachtig roert, natuurlijk

Schudden

Anneque. Schudden: D-, C-,LM-, K-"potenties" en zo ). Hahnemann heeft het gezegd en Vogel heeft het beaamt.

rode krullenbol

rode krullenbol

16-03-2018 om 13:49

Ja, en ...

Zoiets schijnt een wereld van verschil uit te maken. Het zal toch ook zeker wel een reden hebben gehad dat James Bond de Wodka en Vermouth ten behoeve van zijn favoriete cocktail meestal liever geschud dan geroerd wilde hebben?

Yvan

rode krullenbol

rode krullenbol

16-03-2018 om 14:48

@Tijgeroog

Interessant! Als geheelonthouder was ik daarvan geheel niet of beter: niet geheel op de hoogte.

IngridT

IngridT

16-03-2018 om 22:09 Topicstarter

Ik ben teruggegaan naar de jumbo

En samen met de filiaalmanager hebben we geproefd. Mijn potje, en een potje achter uit t rek. Totaal ander smaak. De filiaalmanager heeft nog 2 flesjes Spa voor ons opengerukt om te blussen. Bij nadere inspectie bleek mijn potje ook net een iets andere tint rood dan sommige andere potjes. Er stonden nog een stel potjes met de ‘foute’ rode kleur. Ik heb een dikke bos bloemen gehad, 2 gratis potjes zoet paprikapoeder, en de verkeerde potjes zijn voor onderzoek terug naar de leverancier.....

Heerlijk gegeten gisteren.

Ingrid

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-03-2018 om 22:26

Mooi opgelost

door de jumbo. Klinkt als een zorgvuldige actie van de filiaalmanager.

Fijn dat je eten van gisteren niet verpest is!

Aagje

IngridT

IngridT

16-03-2018 om 22:40 Topicstarter

Ach, t ging me niet zozeer om t gratis potje of de bloemen....

Maar wilde gewoin zeker weten of ik nou gek was of niet. En bij voorkeur andere mensen een verpeste maaltijd besparen. Ze hadden nog niet meer klachten gehad trouwens. Misschien was ik de eerste.....

( of de rest denkt a la kenfan dat ze zelf de potjes verwisseld hebben...)

Ingrid

Tijgeroog

Tijgeroog

16-03-2018 om 23:39

Rode krullenbol

Ik moest ook googelen, om precies dezelfde reden.

En fijn dat je gelijk had Ingrid, al is het maar voor het vertrouwen in je eigen kookkunsten.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-03-2018 om 02:01

Oh wat goed van die manager

Wat zal het een grappig klusje geweest zijn om dat samen met de manager uit te zoeken. Goed opgelost

Half a twin

Half a twin

17-03-2018 om 08:29

spa om te blussen?

Suiker! Dat blust veel beter.steeds een hspje op je tong. Echt waar.

IngridT

IngridT

17-03-2018 om 11:57 Topicstarter

Ja weet ik.

Maar toch vond i, t heel attent van de manager. Een slokje water om even te spoelen. We hadden ook geen volle lepel geproefd hoor...hahaha.

( en kaaskopje, t was inderdaad lollig. Kreeg ook allerlei rare blikken van andere klanten.,,)

Dat heeft die meneer

van de Jumbo prima aangepakt. Waren ze allemaal maar zo, quod non, helaas....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.