Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maria

Maria

13-01-2009 om 12:20

Snufje zout?

Hallo,

Wie weet het nut van een snufje zout in met name gerechten waarvoor je deeg moet maken? Pannekoeken bijv. of cake.... een snufje zout proef je volgens mij niet en zou in zoete gerechten al helemaal overbodig zijn, maar toch wordt het vaak gebruikt. Wie weet het en wil mijn nieuwsgierigheid bevredigen?

Veel dank, Maria

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je proeft het wel

maak maar eens pannenkoeken zonder dat snufje zout. Ik geloof dat zout de smaak ophaalt.

Merla

Merla

13-01-2009 om 12:35

Ja maar wat is een snufje?

Ja maar in pannenkoeken vind ik een snufje zou geen snufje zout meer. Een snufje zout vind je idd niet terug in pannenkoekenbeslag. Maar een paar snufjes zout weer wel. Zonder die paar snufjes zout zijn pannenkoeken idd niet lekker.
Dus ik denk dat het begrip 'snufje' zout ook wat vaag is. Wat is precies een snufje? In mijn beleving is een snufje even met je vinger op het zoutvaatje tikken en wat er dan uitvalt is een snufje. Maar dat is dus zo goed als niks. Op een eitje proef je het wel. In pannenkoekenbeslag is een snufje te weinig (m.i.).

Ellen Wouters

Ellen Wouters

13-01-2009 om 12:49

Een snufje is...

Ik heb ooit uit een boek over kooktechniek opgepikt dat een snufje een beetje tussen duim en wijsvinger is. Dus je strooit zout in je hand, en neemt daar met duim en wijsvinger zout uit zoveel als je kunt en op die plek blijft zitten.
Dat is dus meer dan tikken op een zoutvaatje, en dat verschil proef je wel.

Groet, Ellen

Ik doe het ook op de Ellenmanier, maar als je dat te vaag vind neem je een mespuntje. Steek een aardappelschilmesje met de voorste 1 cm-punt in het zout, trek hem terug et voila!

Jesse_1

Jesse_1

13-01-2009 om 14:05

Toch niet silone

Volgens Van Dale is een snufje een "Zeer geringe hoeveelheid" en een mespunt een "Kleine hoeveelheid".
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

13-01-2009 om 14:06

Correctie

een snufje is een "heel geringe hoeveelheid"

Brood

Heb je wel eens zelf brood gebakken? Wat een idiote hoeveelheid zout daar wel niet ingaat! Maar zonder is het echt smerig. Koekjes e.d. zonder zout vind ik ook niet lekker, terwijl ik juist vrij zout-arm kook. Aan gekookte groente voeg ik zelden zout toe.

Toch wel jesse

In mijn logica klopt het precies
Als er staat mespunt zout neem ik een mes waarmee ik brood smeer, zoëen met een ronde tip. In het snufjeverhaal neem ik een aardappelschilmesje met scherpe tip dus. Daar gaat minder zout op!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.