Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

24-10-2011 om 10:47

Sober eten en drinken

Sinds ik was gestopt met roken (ruim 3 weken - pas) merkte ik dat ik meer waarde ging hechten aan mijn wijntje 's avonds. Een tijd geleden had ik de wijn bij het eten al geschrapt omdat ik niet elke dag twee glazen wijn wilde drinken. Maar dat tweede glaasje schonk ik nu toch vaker in, ter compensatie van de sigaretten denk ik. Ik ga dus doordeweeks geen alcohol meer drinken. Het is wel een beetje zoeken wat ik dan moet drinken 's avonds, want na een glas (light) fris heb ik het ook wel gezien. Dan neem ik dus maar water, maar dat is dan puur functioneel. Verder ben ik nu ook van plan om alleen nog in het weekend chips/nootjes te nemen, want daar is met een glaasje water ook weinig aan (ik at niet zoveel hoor, met een zak chips deed ik een week).
Als ik zo her en der de draadjes volg is soberheid eigenlijk de norm, en moet je de hele week water en thee zonder suiker drinken. Snoep en chips alleen in het weekend, zodat het een tractatie blijft. Als ik om me heen kijk wordt er alleen op OO volgens die sobere principes geleefd, of zijn er ook mensen die het anders doen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

24-10-2011 om 10:55

Niet echt sober

ik drink op een dag: 5 senseo (schat ik, kan wisselen)3 thee, 1 fris (niet eens een vol glas, paar slokken ivm innemen medicatie 2 keer per dag)soms gewoon water of een sapje (evt aangelengd met water)
Snoepen doe ik niet ivm afvallen. Wel af en toe een dropje of pepermuntje als het er is. Ik ben ongeveer 1.5 jaar geleden gestopt met chips en snoep in huis halen en na een tijdje mis je het niet meer. Koekjes eet ik amper omdat ik meer van de hartige ben. Wel haal ik wel eens een chorizo worst (c1000 van steegeman)snijd die in vieren, vries 3 delen in en neem daar af en toe een dun plakje van voor de hartige trek. Op een filmavondje maak ik popcorn in van die kant en klare zakken voor de magnetron, maar ook dat niet elke week. Het went om het zonder of met minder te doen en hebben we er wel behoefte aan dan halen we het een keer, maar niet meer wekelijks bij de boodschappen.

krin

krin

24-10-2011 om 11:03

Vic (ot)

Hoe gaat het inmiddels met je bloeddruk?

krin

krin

24-10-2011 om 11:06

En on topic

Wij zijn niet zo sober. Mijn zonden in een gemiddelde week: drie keer per week chips of iets dergelijks, elke dag één glas frisdrank (meestal cola), elke dag één biertje (soms twee), drie tot vier keer in de week iets snoep- of koekachtigs (en zondag is bakdag).
Het is dus maar goed dat ik geen suiker in mijn thee en koffie drink (een pot, respectievelijk drie á vier bakken per dag).

Lara

Lara

24-10-2011 om 11:07

Nee zeg

Ik drink ongeveer 5 tot 6 koppen koffie per dag met melk en een zoetje. Thee drink ik zelden en anders met 1 of 2 zoetjes. Ik drink soms cola (geen light, dat vind ik niet lekker) of appel cranberry sap van de jumbo (erg lekker, lijkt een beetje op appelsap met een speciaal smaakje maar minder zoet. Wijn drink ik alleen als ik visite heb, niet dat ik me het verder ontzeg, maar ik alleen drinken niet gezellig, dan heb ik er geeneens zin in.
Chips enzo alleen in het weekend, deden we voorheen ook doordeweeks maar dat werd een beetje te gortig (ik begon aan te komen) (heel heel soms nemen we wel eens wat lekkers doordeweeks hoor, zoute popcorn ofzo)
Snoepen doe ik niet, ben niet zo'n zoetekauw. Ik ben 1.70 lang en blijf al tijden op gewicht 65 kg, dus ik moet het een beetje op deze levenswijze houden. (ik was een paar jaar geleden "plotseling" 70 kg en daar schrok ik wel van, al m'n kleding zat strak)

Haha sober?

Nee hoor. Wij hechten veel waarde aan lekker eten en drinken ook graag wijn (man ook wel bier). Wij zijn eerder het tegenovergestelde. Bourgondisch dus. Ik ben niet zo bang voor roomboter of suiker. Daarentegen kook ik dagelijks vers met variatie aan groenten, en we eten relatief veel brood. We eten sowieso meer als de gemiddelde nederlander denk ik. Kinderen zijn hyperslank, echtgenoot en ik zitten ruim goed met ons bmi. We schommelen ook niet met gewicht, dus zo lang we het ons financieel kunnen veroorloven, genieten wij nog wel even door.

Ik ben ook helemaal niet sober.

Zeg maar a la Silone.

Ik houd ook helemaal niet van sober. wat een naar woord eigenlijk. Ik hou wel van variatie, en een beetje gezond. Maar gezond is voor mij niet hetzelfde als 'niks' of 'alles mager'. Glaasje wijn, stukje kaas, lekker nootje...valt voor mij ook allemaal binnen het pakket 'gezond en gevarieerd'. Net als groente, fruit, brood en vlees.

Overigens wordt hier in het weekend wel meer 'gesnackt' dan doordeweeks, maar ook daar zijn we niet echt heel rigide in. Als ik op woensdagavond zin heb dan zet ik ook gerust iets lekkers te snaaien op tafel...

Ingrid

Wat is sober?

Niet iedereen zal soberheid hetzelfde definiëren. Ik vind dat wij redelijk sober zijn, maar een ander denkt daar misschien anders over. Concreet:

- Koffie en thee altijd zwart
- Alleen chips en wijn in het weekend
- Geen snoep (geen behoefte aan)
- Maar dan wel weer vijf sneden volkorenbrood per dag en ik schep altijd goed op bij het avondeten

Als je je zorgen maakt over je gewicht, kun je de wijn trouwens beter helemaal laten staan.

Chris

Tjonge

Ik zit te liegen met mijn 'koffie altijd zwart'. Sinds de Aeroccino drink ik 's ochtends altijd koffie met volle melk. Heerlijk niet-sober.

Chris

Water en koek

Ik snack wat af. Dat is dan ook de voornaamste reden dat ik mijn drinken grotendeels beperk tot thee zonder suiker (met suiker vind ik vies), mineraalwater en karnemelk (dat laatste bij de lunch). Als ik ook nog sapjes of frisdrank erbij zou gaan drinken dan moet ik veel minder gaan snacken of ik zou fors aankomen. Met alcohol pas ik om dezelfde reden ook op.

Ik vind dat er een paar kilo af zou moeten dus zal nu weer eens proberen het snacken te matigen en ook de portiegrootte van de toetjes wat aan te passen .

Het valt hier dus nogal mee met de soberheid . Trouwens, zelfs al zou ik dat nastreven, mijn partner is een enorme liefhebber van zoutjes en zoetigheid (hij is nog steeds slank, maar zijn eetpatroon zou een voedingsdeskundige een hartverzakking bezorgen); dus als ik al braaf ben word ik toch gesaboteerd...

Groeten,

Temet

Belle Époque

Belle Époque

24-10-2011 om 12:32

Klinkt wel erg negatief...!

Zoals jij "sober" omschrijft klinkt het wel erg ascetisch! Maar ook in dit geval geldt: het is een keuze. Soms een keuze uit noodzaak, maar toch een keuze.

Mijn gezin heeft helaas erg te lijden onder overgewicht. Er komt hier dan ook nooit snoep, koek en chips en zo binnen, alleen met verjaardagen (3x per jaar), en met de feestdagen mogen we ook iets extra's (snoepen op 5 december, en met het kerstdiner kijken we wat minder scherp naar de etiketten).

Frisdrank: alleen light (ik heb verschillende diëtisten meegemaakt en ze hadden allemaal een andere mening).
Ik drink mijn koffie zwart omdat ik het niet lust met melk en suiker. Overigens "gun" ik mezelf dan wel weer Senseo (mochten de azijnreaguurders meelezen die vinden dat zoiets niet kan met een laag inkomen: uit de aanbieding, of de goedkope versie) en een glas wijn voor het slapen gaan (ooit 3 maanden geen wijn gedronken en ik viel geen gram af, integendeel).

Een waarschuwing voor het wijntje is wel op z'n plaats: juist als je net gestopt bent met roken kan dat ene wijntje net je weerstand omlaag halen en je laten zwichten in een zwak moment. Zou zonde zijn van je moeite!

Overigens: kan je de compensatie voor het stoppen-met-roken (nu een wijntje) niet in iets anders zoeken dan eten/drinken? Wat dacht je er van iets met je handen te gaan doen?

Ely

Ely

24-10-2011 om 12:44

Niks sober

Maar wel enorm bij vlagen, ik heb van die fases dat ik veel eet en dan weer minder, raar maar waar.

Wat ik doe is andere lekkere dingen voor mezelf kopen. Die verse sappen bij de AH vind ik erg lekker dus die heb ik af en toe. Ook drink ik water altijd koud, soms ook met ijsblokje, veel lekkerder vind ik dat.
Qua snaaien, ik ben ook geen zoetekauw en hou erg van dingen als rauwkost met een dip (yoghurt-koriander-dip oid) of dadels met roomkaas, dat soort dingen. Heb ik er ook gelijk 'werk aan' waardoor ik minder eet, hahaha.
En als ik zin heb in zoet liggen er vaak perenijsjes in de vriezer, ook lang genieten met weinig calo's .
Maar allemaal pure luxe dus, vind ik. En met een BMI van 20, soms even 21 ben ik dik tevreden en natuurlijk dankbaar dat ik het me kan veroorloven

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Niet sober

we eten hier goed. Ik heb net voor mezelf een scone en een puntje taart gekocht, zalig, de taart bewaar ik voor vanavond. Af en toe koop ik croissantjes, op woensdag een saucijzenbroodje.

verder eten we dus bijna dagelijks vlees, groente, rijst of pasta, toetje soms. Wijntje s'avonds 1 glas. Regelmatig nog een blokje kaas en worst s'avonds.

Chocola, chips en snoep eten we weer heel weinig.

Karin Scholten

Karin Scholten

24-10-2011 om 13:16

Ben benieuwd of ik sober ben

Ik ben benieuwd of ik sober ben. Het is maar hoe je het bekijkt. Ik drink misschien 5 wijntjes per jaar (wel altijd met bubbeltjes). We eten alleen zaterdagavonds chips (maar dan wel uitgebreid met stokbroodjes, tapenades, kaasjes, olijfjes). Ik rook niet (vreselijk gewoonte . We halen zelden afhaalmaaltijden of kant-en-klaar (niet lekker, zelfgemaakte pizza/chinees/friet is veel lekkerder) en eten wel iedere dag verse groente (geen idee of dat in de categorie sober valt, moet niet denken aan blikvoer). Fruit is hier niet aan te slepen, maar de kinderen krijgen hier iedere dag één lollie (foei!?). In broodtrommeltje gaat een stuk fruit, grofvolkoren boterhammen met kaas van kaasboer, biologische appelstroop of pindakaas. Soms een plakje ontbijtkoek. Sober? Hagelslag en consorten alleen in weekend (op heerlijke croissantje van de bakker). We eten eens in de twee weken ovenfrietjes.
We drinken melk, kruidenthee en max drie glaasjes waterige Karvan per dag en voor de rest water. Papa en mama drinken 's avonds dan wel weer Cola Light. Op zaterdagavond mogen kinderen ook een glaasje cola.
Ik vind dat we juist heerlijk luxe eten qua eten (veel vers fruit en verse groente, zelfgemaakt ipv kant-en-klare hap, heerlijk brood van de bakker, etc)

Wilma

Wilma

24-10-2011 om 13:19

Meer iets van ool dan real life

Als ik om me heen kijk in het plaatselijke supermarktje worden er heel veel snoep- of koekdingen gekocht en ook als dochter of zoon ergens gingen/gaan spelen, zeggen ze heel vaak wat ze daar gehad hebben en vaak is dat toch wel iets van snoep of koek. Gewoon op doordeweekse dagen.

Nu willen wij ook wat gaan minderen, hier gaat echt elke dag wel snoep of koek naar binnen, chips zijn hier dan wel iets meer uitzondering. We willen nu proberen niet elke dag iets 'groots' van snoep of koek te eten, maar 'een koekje' ofzo en niet meteen drie of vier. We zijn wel echte zoetekauwen, dus 't is wel moeilijk.

(Net trouwens met een troostvlaai langs papa's werk gegaan, omdat wij herfstvakantie hebben en zij niet).

Mij valt het ook altijd op dat er hier bij OOL meer mensen zijn die melden dat ze níet snoepen of snaaien of erger, dan mensen die wél melden dat ze veel snoepen. Gister toevallig op een verjaardag nog erover met een vrouw die ook zei dat ze één blokje chocolade pakte en de rest liet liggen in de keuken. Om vervolgens dus voor elk blokje naar de keuken te lopen, haha, kon het dus net zo goed dat ze de hele reep in één keer mee naar de bank nam.

guera

guera

24-10-2011 om 13:23

Geen natnekken

Ik drink NOOIT iets s avonds. Gek eigenlijk.
Na het eten en als de kids op bed liggen drinken we koffie. Maar na 20 uur drink ik dus niks meer.
Als ik dat wel doe moet ik s nachts piesen (geen zin in en ik mis het dus ook niet.
In het weekend wel vaker omdat we dan inderdaad een nootje of iets eten en als er bezoek is.

Maar zo doordeweek eigenlijk niet. Snacken doordeweek is ook puur om nog enige invloed op ons gewicht uit te oefenen. We zijn slank maar sporten voor geen meter dus beetje opletten nu we de 40 gepasseerd zijn.

Wijn af en toe doordeweek bij het eten maar ik vind het geen goed voorbeeld voor de kinderen dat er elke dag alcohol wordt gedronken.

Ik vind de woordkeus sober ook een beetje typisch, want dan denk ik meteen aan water en brood omdat er geen geld is en dikke truien en de verwarming uit en ongezellig enzo. maar goed ik snap wat je bedoelt ... Vanuit dat perspectief is het dan wel sober wellicht maar ik mis het ook echt niet. En wijn kun je beter schrappen want alcohol = roken (ik ben al 8 jaar gestopt maar op een terrasje met alcohol.....smacht ik naar een peuk)

Vic

Vic

24-10-2011 om 13:31

Precies wilma

Het komt zo af en toe eens naar voren in andere draadjes, maar dan gaat iedereen uitermate terughoudend om met alcohol en snacks. En nu in dit draadje reageren alleen de Bourgondiërs (had ik natuurlijk ook een beetje om gevraagd). Goed bekeken eet ik ook niet heel sober, al voelt het wel zo zonder chips en wijn (wat mijn favoriete eten en drinken is). Koffie drink ik natuurlijk wel (ca. 6 koppen met melk en een zoetje), en ik knabbel ook wel eens een choco-pepernoot op of een marsepeinfiguurtje. En ik heb net nog met jongste een lekker broodje gehaald bij de bakker. Ze kwam thuis eten en normaal blijft ze over, dus dan mag het

Roosje Katoen

Roosje Katoen

24-10-2011 om 13:39

Sober?

Het voelt niet sober maar ik denk dat het er hier best sober aan toe gaat ;-0

's Avonds drink ik soms koffie (met warme melk), maar vaak drink ik 's avonds helemaal niks. Overdag drink ik veel water op het werk (zo'n 1,5 liter) en een stuk of vijf bekertjes capuccino. 's Avonds drink ik zo weinig mogelijk omdat ik dan 's nachts steeds naar de wc moet. Ik eet zes bruine boterhammen op een dag, meestal geen tussendoortjes, soms een handje noten ofzo.

In het weekend (vrijdag einde middag tot zondagavond) of met mooi weer in de tuin drink ik regelmatig een wijntje aan het eind van de middag en soms nog een bij het eten. Soms wat olijven erbij of een toastje. Als ik met vrienden afspreek worden het meestal wat meer wijntjes en ook wat meer hapjes. Chips eet ik vaak 's avonds in het weekend, heel soms doordeweeks een paar toastjes met humus ofzo als ik 's avonds erg veel trek heb. Frisdrank of sap drink ik nooit, altijd water, vind ik het lekkerst om te drinken.

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2011 om 14:47

Wat grappig

met koek naar bed. Moet je er dan nog weer uit om tanden te poetsen? En hoe doe je dat met kruimels? Ik eet nooit in bed, ja met m'n verjaardag en moederdag. Maar verder eigenlijk niet.
Wij zijn niet sober en ook niet gezond. Ik vind fruit verschrikkelijk overrated. Mijn man werkt continudienst, dus die heeft zijn weekend vrijwel nooit op zaterdag en zondag. Hebben we mooi twee weekenden in de week

Tirza

Rosase

Rosase

24-10-2011 om 14:55

Tjeminee

Wat een goeie stofwisseling hebben jullie.

Ik kan me die fratsen echt niet veroorloven. Hier is het alleen maar snoepen in het weekend. En door de week opletten met cola en toetjes.

En volgens mij doe ik voor de rest weinig gekke dingen. Okee 1x per week pizza, en dan neem ik ook maar een paar stukjes en 1x per week frietjes, en ook daar neem ik zeer weinig van. Wij eten dan met z'n 5en ongeveer de helft van wat anderen met z'n 4en eten heb ik laatste begrepen.

En de koekjes heb ik er ook al uitgegooid. En nog val ik niet af....

Wat ik voor de rest drink is: 3 senseo met (volle melk en een zoetje, mijn enige zonde), water, thee en melk.

Ely

Ely

24-10-2011 om 15:14

Toetjes

Eet ik zelden tot nooit. Ik vind het niet echt lekker dus waarom zou ik ?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

tonny

tonny

24-10-2011 om 15:20

Sober?

Thee zonder suiker
Koffie met melk

frisdrank drink ik zelden.

verder chocomel. soms vruchtensap.

maar ik snaai wel hoor, vooral nu er weer dikke speculaas met amandelen is.
En chocola.
Soms chips, maar meer dan een zak per week- en een zak tijgernootjes of zo- koop ik niet (en we zijn hier met z'n drieën).

Snoep (dus daar valt wat mij betreft chcola niet onder, haha), daar geef ik totaal niks om, ook niet om drop.

Wijn - geef ik niet om.
Roken - nooit gedaan.

Saaaai...

Snuggle's

Snuggle's

24-10-2011 om 15:26

Snoep

Nou, ik zal het gemiddelde even omhoog gooien . Ik ben momenteel aan het lijnen, maar normaal ben ik een enorme snoepkont. Dropjes en m&m's zijn favoriet, of schuimpjes, spekkies, nougat, hmm krijg er trek van haha. Ik at zeker drie zakken van het een of ander per week. Niet zo gek dat ik aan de lijn moest dus.

Voor onszelf maken we niet veel onderscheid tussen weekenden en weekdagen. Voor de kinderen wel, maar simpelweg omdat ze er dan meer zijn. Kinderen zijn gelukkig prima op gewicht, en krijgen na school een snoepje of koekje.

Qua geld vind ik gezond eten trouwens duurder juist. Een zak drop is veel goedkoper dan een zak sinaasappels, vetarme kaas duurder dan volle kaas, tartaar duurder dan half om half gehakt, nootjes duurder dan chips enz. Het is natuurlijk best te doen om gezond en betaalbaar te eten, maar je moet er wel meer bij nadenken vind ik.

Snuggle's

Gevaarlijke tijden

Ik moet wel zeggen dat er gevaarlijke tijden op komst zijn. Ik haal nu al pepernoten in huis en dat is lastig hoor, om daar vanaf te blijven. Een handje pepernoten bevat vast meer dan mijn gebruikelijke volkorenbiscuitje bij de koffie/thee.

En P, wij zijn dan übersober, want hebben de verwarming zelfs nooit aan in de slaapkamer

Chris

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2011 om 16:21

Ene keer soberder dan de andere keer

Normaal gesproken eet ik 's avonds wel een of twee koeken (van kleinere soorten) of een grote koek bij de thee. 's Avonds drink ik geen koffie maar thee, of soms een glas fris of een beker chocolademelk. Later op de avond wil ik nog wel eens chips snaaien. Meestal drink ik dan voor het slapen nog een glas water, heel soms drink ik iets anders zoals fris, iets 'sterkers' of zoals deze week 1 rosé biertje. Daar heb ik er dan vier van, die maak ik op en dan duurt het weer weken voor ik zoiets 'frivools' voor mezelf koop.
Als ik thuis ben, kan ik zonder veel honger te krijgen soms zonder eten doen tot halverwege de middag. Dan eet ik een koek of zo. Ik ben een goede eter met het warme eten. Vandaag ben ik ook vrij, met man en kinderen thuis rond etensuur en toen heb ik wel gewoon brood gegeten. Net hoe het uitkomt dus.
Op werkdagen zit ik nu op 6 boterhammen per dag. Twee in mijn eerste pauze, twee in de lunchpauze en twee in de middagpauze. Soms snack ik er iets bij in de lunchpauze en ik neem áltijd verse soep of cup a soup. Tijdens het werk eet ik over een hele dag verspreid een rolletje Mentos weg. Extra hete mentos snoepjes, waar anderen het moeilijk van krijgen, maar op mij een verslavend effect hebben

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2011 om 16:24

Oh ja, koffie en thee

Als ik thuis ben, drink ik gemiddeld genomen 2 x Senseo tijdens de ochtend/middag. Op het werk begin ik met een beker zwarte koffie. Bij het koffierondje neem ik nog een keer zwarte koffie. In de pauze pak ik cappuccino. 's Middags neem ik vaak nog een keer cappuccino, bij het koffierondje neem ik thee. Dat is het meestal zo'n beetje. Tussendoor drink ik water. Wat ik thuis eigenlijk een stuk minder doe.

Tirza G.

Tirza G.

24-10-2011 om 20:19

Prangende vraag

Wat is nou toch een 'grote koek'? Is dat een evergreen? Een roze koek? Alles wat groter is dan een speculaasje? Ik blijf er maar over malen.

Tirza

Ha p. (ot)

Op de een of andere manier had ik me jullie al helemaal voorgesteld. Samen in bed knabbelend aan een eierkoek, tv aan (hangt die aan de muur op een standaard?), lekker warm dus de verwarming kan uit. Maar dat is dus in de woonkamer. Ok.

Wij hebben ooit een blauwe maandag een tv in de slaapkamer gehad, maar ik viel er altijd van in slaap terwijl man nog lag te kijken.

Chris

Guinevere

Guinevere

24-10-2011 om 21:02

Ben je bedonderd

Niks sober. I only live once! Dus als ik trek heb neem ik bier, wijn, chips, chocola, stroopwafels, zakken drop, bord spaghetti met romige saus, ga naar de ijssalon........ Maar ik rook niet, dat scheelt weer. En alles toch wel met een zekere mate, want er gaat niet meer in mijn maag dan er in kan he...

+ Brunette +

+ Brunette +

24-10-2011 om 21:16

Maar wat is er mis met elke dag een of twee glaasjes wijn?

Hele landen doen dat en het schijnt nog gezond te zijn ook (rode wijn dan). Ik nip nu ik gestopt ben met roken elke dag een likeurtje, te weinig om er aangeschoten van te worden. Maar daar wil ik vanaf, niet zozeer vanwege de alcohol maar omdat er erg veel suiker in zit.

Vic

Vic

24-10-2011 om 21:31

Brunette

In Nederland wordt geadviseerd om minimaal 2 dagen per week niet te drinken. Daarbij bevat een glas wijn minimaal 70 calorieën, dus dat tikt best aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.