Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynna

Lynna

04-01-2009 om 12:57

Spaarloon volstorten?

Ik heb per 1 februari een nieuwe baan. Maar kan dan nog niet beginnen met een spaarloonregeling, want dat kan alleen per 1 januari. Er werd me aangeraden mijn spaarloon bij mijn huidige baan vol te storten voor dit jaar. Nu is dit natuurlijk wel een berg geld in 1x (11 maanden) en ik zit te twijfelen of ik dit moet doen. Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

04-01-2009 om 13:02

Heu

De vraag is; heb je het geld en kun je het missen?

Lynna

Lynna

04-01-2009 om 14:36

Heb het geld wel...

Ik heb het geld wel, staat op een spaarrekening. Heb daarna ook nog wel wat reserve.

Doen

Als je het geld hebt zou ik het doen, er is geen betere spaarregeling dan spaarloon.

Je spaart dan van je eigen salaris vanaf febr iets meer om het gat weer op te vullen

Doen!

Wij zijn er op 't werk op 't nippertje (20 december) nog mee gestart. Ik heb over de maand december dus alsnog het maximale bedrag (E 613,-) gestort.
Dat heb ik van een spaarrekening gehaald. In jan/feb/mrt zal ik in 3 delen het maximale bedrag voor 2009 storten. Reden? We hebben net een huis gekocht. En dat is 1 van de redenen waarom je het er meteen weer vanaf mag halen.
Heel simpel; in die paar maanden maak ik dus van 2 x 613,- bruto -> netto.
Klinkt ingewikkeld, maar ik haal het er in april weer af, zet het dan weer op de spaarrekening en heb zo straks als het (nieuwbouw-)huis af is veel meer profijt van hetzelfde geld.

Dusss... ik zou het zeker doen!

Jesse_1

Jesse_1

04-01-2009 om 15:16

Als het goed is...

...betaalt je huidige baan ook het vakantiegeld uit in januari (ter afrekening van je dienstbetrekking). Afhankelijk dus van je salaris en hoeveel je opgebouwd hebt hoe erg je het zult merken.
Sowieso: als je de mogelijkheid hebt: doen!!
Jesse

kaaskopje

kaaskopje

04-01-2009 om 15:39

Zijvraag

Hoe zit het nou met spaarloon. Je zet het voor 5 jaar vast en dan mag het opgenomen worden voor bepaalde doeleinden. Zijn er voorwaarden verbonden aan die doeleinden of mag je het gewoon voor alles opnemen? Ik zou het bijvoorbeeld erg graag gebruiken voor een dure reis.

Kaaskopje

Na 4 jaar komt het eerste jaar vrij, dus niet alles! Maar zoveel sparen redt je nooit met een spaarrekening dus als je je enigszins kunt permitteren is het slim er aan mee doen

Jesse_1

Jesse_1

05-01-2009 om 00:27

Kaaskopje

Als ik je vraag goed begrijp: na die (tenminste) 4 jaar mag je het geld gewoon, zonder beperkingen opnemen (sterker nog: waarschijnlijk wordt het dan gewoon naar de betaalrekening overgemaakt). Alleen het geld dan je voor het bereiken van de termijn belastingvrij wilt gebruiken is aan voorwaarden gebonden.
Nog even een kleine kanttekening: Als je geld per maand spaart (ca € 51,08 per maand), dan komt het geld van januari 2009 meestal pas vrij in januari 2014, samen met het geld van de andere maanden van 2009. Het gespaarde geld van januari staat dus bijna 5 jaar vast.
Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2009 om 00:47

Bedankt

Jesse, zoals jij het uitlegt is wat ik bedoelde. Ik zit me nu even af te vragen of ik al in januari 2007 ben begonnen, ik zou dat moeten nakijken. Ik kreeg al vrij snel na mijn indiensttreding de mogelijkheid om dit te doen. Ik doe er dus al een tijdje aan mee en als ik het goed begrijp zou ik in 2012 zonder voorwaarden van dat spaargeld kunnen profiteren.

amk

amk

05-01-2009 om 11:45

Betalen per maand is vrijvallen per maand

het moet namelijk tenminste 4 jaar geblokkeerd staan.
Bij mij staat er bij het overzicht ook bij welke maanden het eerst vrij gaan vallen en wanneer.
Zo'n overzicht krijg ik per kwartaal.

Het wordt bij mij gelijk overgeboekt naar een gewone spaarrekening (met lagere rente natuurlijk).

groet,
Angela

Chantelle

Chantelle

05-01-2009 om 14:20

Angela

Je zegt: "Het wordt bij mij gelijk overgeboekt naar een gewone spaarrekening (met lagere rente natuurlijk)."

Dat is niet waar. Je voordeel zit hem in het bruto-netto verhaal. Maar de rente op de spaarloonrekening (ook op de vaak bijbehorende spaarrekening waar vrijvallende bedragen op worden gestort) is juist heel erg laag.

amk

amk

05-01-2009 om 15:00

Ik bedoelde

dat de rente op mijn geblokkeerde rekening 2x zo hoog is als die op de vrije rekening waar het na het vrijkomen naar gestort wordt.

Het netto / bruto voordeel blijft natuurlijk.

Jesse_1

Jesse_1

05-01-2009 om 23:26

Angela

Dat hangt dus af van je spaarloonrekening (ws welke bank), op mijn spaarloonrekening staat expliciet dat € 613 vrijvalt op 31-12-tweeduizendzoveel.
Jesse

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.