Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Prinses op de Erwt

Prinses op de Erwt

03-11-2010 om 16:59

"speciale" recepten

Binnenkort krijgen wij een stel vrienden met kinderen op bezoek. Als we bij hen uitgenodigd zijn, worden we steeds verrast met de lekkerste hapjes en gerechten. Helaas ben ik zelf niet zo creatief en zoek dus inspiratie.. Wat kan ik hen voorschotelen, ik zoek ideetjes voor hapjes, een hoofdgerecht en een dessert,liefst dingen die op voorhand te maken zijn en die op het moment zelf alleen nog maar een beetje afwerking behoeven.

Alvast bedankt voor de ideetjes..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maar prinsesje toch...

...doe toch gewoon wat je zelf prettig vind. Maak twee stampotten en als toetje een mooie tulband van custard of zo. Of een ander succesrecept van jezelf. Het is geen wedstrijd. Jouw vrienden vinden het blijkbaar leuk om uit te pakken in de keuken, jij hebt dat minder, nou en. Wat maakt het uit. Zelf vind ik het ook leuk om voor gezelschap te koken, maar bij mijn vriendin of zus die koken maar een verplicht nummer vinden, eet ik even goed gezellig mee. De hartelijkheid daar is weer op een ander vlak. Prima toch?

Tipjes

Tip 1: zoek, als je naar recepten zoekt, naar recepten van Sylvia Witteman. Over het algemeen maximaal effect met minimale inspanning, wel zijn haar hoeveelheden aan de ruime kant.

Tip 2: vooraf soep, als hoofdgerecht iets stoverigs of groot vlees uit de oven en aardappels uit de oven en toe apple crumble. Die laatste kan je voorbereiden en schuif je in de oven als je het hoofdgerecht eruit haalt. Dan kan je het bijna helemaal voorbereiden

Overigens kan je ook delen van het menu gewoon inkopen.

Tip 3: zoek in het archief eens op ijs met marssaus. Ik heb het zelf nooit gemaakt maar ik geloof dat het een hit is, en het is reuze simpel. Het recept komt hier op het forum regelmatig langs.

Groeten

Temet
(Verder heeft Silone overigens helemaal gelijk).

dc

dc

04-11-2010 om 08:15

Mee eens

Wij hebben ook vrienden die uren in de keuken staan, en het geweldig vinden. Ze weten dat ik dat niet heb, en toen ze hier laatst een paar dagen waren hebben zij heerlijk gekookt! Ik zou er eerlijk met hen over praten, en eens polsen wat hun verwachtingen zijn. Is een beetje minder ook goed?

Nu praktisch, mijn man maakt vaak een quiche lorraine als voorgerecht, en dat kun je van te voren klaarmaken en pas op het laatste moment in de oven doen. Franse crèpes met nutella als toetje. Zelf maak ik vaak een ovenschotel met aardappelschijfjes, bloemkool en emmentalkaas erbovenop, of lasagna of moussaka. Allemaal niet zo moeilijk, lekker en van te voren klaar te maken.

Chippie

Chippie

04-11-2010 om 10:27

Tip voor kinderen!

Als er meerdere kinderen komen eten maak ik altijd de blits met een 'kinderbuffet'. Ik gooi wat minipizzaatjes en/of ovenpatat (Crunch) en eventueel kipnuggets in de oven, gooi wat pannenkoeken/poffertjes in de magnetron, warm twee blikjes knakworsten op, gooi wat yoghurt, sinaasappelsap, banaan etc in blender (smoothie) en eventueel wat stukken meloen, ananas, fruitsalade oid. Altijd een geweldig succes!

Qua volwassenen houd ik altijd van puur & eerlijk. Vlees van de slager, zelfgemaakte countryaardappeltjes, lekkere salade, zelfgemaakte soep, etc, zelfgemaakte crumble/appeltaart/brownie met een bolletje ijs. Helemaal goed.

Prinses op de Erwt

Prinses op de Erwt

04-11-2010 om 11:58

Inspiratie

.. is hetgeen ontbreekt. Ik vind het leuk om te koken, hou ervan om mensen te 'verwennen' maar ik heb gewoon zo weinig inspiratie..
Maar anders zouden jullie helemaal gelijk hebben

dc

dc

05-11-2010 om 14:41

Inspiratie

Waar ik inspiratie vandaan haal is de supermarkt. Ik koop dingen die in de aanbieding zijn, en ga dan op internet kijken wat ik ermee kan. (moet soms dan nog wel even wat halen natuurlijk).

En soms doe ik bijvoorbeeld een griekse maaltijd of een spaanse, en dan kijk ik wat ik erbij kan maken. Ook op internet.

Zalm

uit de oven?
Je gebruikt verschillende groente, bv. speciebonen, peultjes (sugar snaps), courgette, cherry tomaatjes. Daarbij aardappels (bv. kriel).
Kook de bonen, peultjes en aardappels bijna gaar. Doe ze in een ovenschaal of braadslee,met verse basilicum, citroensap, peper en zout. Een scheutje olijfolie erover en alles husselen. De stukken zalm bestrooien met peper,zout en citoensap en er bovenop leggen.Dan in de oven 200gr. 10 a 15 minuten. Het schijnt ook lekker te zijn met asperges, maar daar hou ik zelf niet van.
Dit is heel makkelijk, van tevoren kun je alle groente koken en snijden. Dan hoeft het alleen nog gehusseld en in de oven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.