Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nasha 1st

Nasha 1st

31-01-2010 om 13:12

Speklappen lekker?

Ik ben er niet dol op in ieder geval....nu heeft C1000 deze week weer een vleespakket voor 10 euro met daarin speklappen....het is een goede aanbieding, met vlees wat wij ook gewoon eten, behalve die speklappen dan....of vergis ik mij en kan ik er toch wat lekkers van maken? Tips?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

03-02-2010 om 07:40

Kiplolly

Een stokje met daarop iets wat voor vlees moet doorgaan.
Bastet

Nou emma

een flinke gamba in tempura en dan gefrituurd, mjam lekkerrrr.

Jakiro

Jakiro

03-02-2010 om 14:23

4 voorkeuren hier

Mijn jongste dochter en ik houden van de sudderspeklap. Eerst inderdaad de silvo speklapjeskruiden erop en dan maar lekker sudderen, zodat alles heerlijk zacht is en je het bij wijze van spreken gewoon weg kan zuigen.
Oudste dochter houdt van de knapperige speklap. Eerst weer die speklapjeskruiden en daarna kort maar hevig op de grillpan zonder boter.
Manlief is helemaal gek van gepaneerde speklapjes. Weer die silvo speklapjeskruiden mengen met paneermeel of 4 verkruimelde beschuiten. Eerst het speklapje door de ei en dan door het paneermengsel, daarna bakken alsof je een gepaneerde schnitzel bakt.
Wat we allemaal lekker vinden is de speklap minimaal 3 uur marineren in een mengsel van ketjap manis, sojasaus en een uitje.
Daarna bakken op een laag vuur en op het einde het restant van de marinade erbij doen. Het is dan wel een soort van gesudderd.
Verder kan je het in reepjes door de nasi/bami doen, invriezen en als je gaat barbequen als speklapjes lollie op de barbeque leggen.
Speklapjes zijn hier een van de meest gegeten vleessoorten omdat iedere van hierboven genoemde mogelijkheden anders smaakt.
Jakiro

Nasha 1st

Nasha 1st

03-02-2010 om 21:54

We gaan gewoon

wat dingen uitproberen Ik vandaag naar C1000 om het pakket te halen.....ik kom terug, vis er slavinken uit voor vanavond en loop met de rest naar de koelkast in de schuur om de rest van het vlees daar neer te zetten. Er grijnst mij een tweede oranje doos tegemoet ) Wat blijkt, Nashaman was maandag al naar C1000 gegaan om het pakket te halen en heeft dat verzuimd te melden....Nu ligt er dus een pakket extra in de vriezer....en nee, ik kom niet dagelijks in de koelkast in de schuur, daar staat alleen voorraad, en ik had niks daaruit nodig....

Jakiro

Jakiro

05-02-2010 om 11:41

Jetteke

Eigen keuzes.
Niet iedereen hoeft op dezelfde manier in het leven te staan als jij of hetzelfde te denken als jij.
Sommigen vinden het dierenleed niet belangrijk genoeg om daar hun levensstijl aan aan te passen. Of hebben gewoon het geld niet om hun levensstijl daar aan aan te passen.
Geef mensen die vrijheid en probeer ze niks op te dringen zoals jij in je draadje overkomt !
Jakiro

Jakiro

Jakiro

05-02-2010 om 12:25

Jetteke

IK vind het dierenleed niet belangrijk genoeg om mijn leven daarvoor aan te passen.
Ik maak keuzes vwb de zaken die er toe doen naar mijn mening en die dus ook een inbreuk/wijziging in mijn leven teweeg mogen brengen. Dierenleed valt daar niet onder.
Helemaal niet zolang er in een redelijk westerse wereld meisjes van 16 levend begraven worden omdat ze met jongens omging (!)
Persoonlijk zit ik in een draadje waarin gevraagd word naar recepten met speklapjes uit de aanbieding niet te wachten op een moraalridder die even komt vertellen hoe verschrikkelijke slechte kwaliteit vlees het is, omdat er die dieren veel leed aangedaan is en dan het weldenkend vermogen van mensen die wél het pakket kopen in twijfel trekt en ze misschien nog wel hypocriet noemt ook.
Jakiro

Pluk53

Pluk53

05-02-2010 om 13:44

Vlees belandt in dezelfde hoek als roken

leuk artikel in Trouw vandaag: http://www.trouw.nl/krantenarchief/2010/02/05/2980940/Vlees_belandt_in_dezelfde_hoek_als_roken.html
En Jakiro, dit draadje is een prima plek om te wijzen dat kilo-knallers alleen gekocht kunnen worden als je je bewust doof en blind houdt; en dat is een persoonlijke keuze, daar heb je helemaal gelijk in.
Volgens mij kunnen speklapjes alleen gegeten worden doo houthakkers! Mijn bloedvaten raken al spontaan verstopt als ik al dat vet zie.

Oooh,

Ik heb ergens helemaal in het begin van dit draadje mijn bezorgdheid ge-uit. Of 26 stukken vlees voor 10 euro wel OK kon zijn. En dan praat ik misschien nog niet eens zo expliciet over biologisch of verantwoord, maar allen al qua 'lekker' vroeg ik me af of dat vlees ueberhaupt OK kon zijn. Maar de reacties waren voorbnamelijk van het genre 'dat het best meeviel'.

Ik vond dat wel bijzonder, want idd, voedseldiscussies op OOl gaan vaker de verantwoorde richting op dan de kilo-knaller-route.

Overigens is het jaren geleden dat ik speklappen heb gegeten, maar door al die recepten hierboven krijg ik er toch zin in. Ik denk dat ik het volgende week eens ga proberen! (voor de vet-haters...als ze krokant worden, betekent dat dfat er aardig wat vet in de pan drijft, dat niet meer IN je speklapje zit...)

Pluk53

Pluk53

05-02-2010 om 15:05

Enig mogelijke recept

uitbakken dus, en het vet wegknikkeren. Dat is dus wat ik doe met spekreepjes voor de stamppot.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-02-2010 om 17:46

Begraven meisjeslogica

Ik heb me heel bewust ingehouden, om niets te schrijven over dierenleed in dit draadje.

Maar als het argument van het levend begraven meisje erbij wordt gehaald, doe ik het toch.

Ja, dat levend begraven meisje, dat is afschuwelijk. Gruwelijk. Maar daar kun je weinig tegen doen. En je bent er niet medeverantwoordelijk voor.
Als je welbewust kiloknallervlees koopt, betaal je mee aan de bio-industrie. Je bent medeverantwoordelijk.

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je zou blijven betalen aan een vreselijke toestand waar je wél iets aan kunt doen, omdat er ergens anders een vreselijke toestand is waar je níks aan kunt doen.

Jakiro

Jakiro

05-02-2010 om 18:18

Ellen

Wie zegt me dat ik niks aan die wantoestanden in oa die landen van dat 16-jarige meisje kan doen en wel wat aan de bio-industrie ?
En is die bio-industrie inmiddels nog steeds zo verschrikkelijk als 15 jaar geleden ?
Zoals ik zei, iedereen stelt andere prioriteiten en bij mij staat "ver-van-m'n-bed-staande-dieren-leed" op een lager pitje dan ver-van-m'n-bed-staande-mensen-leed".
Overigens voel ik me terdege verantwoordelijk voor mensenleed in landen die verschrikkelijk dichtbij zijn, maar door onze houding en scepsis zo ver weg.
Ik koop normaal gesproken lekkerder vlees bij een slager (wat normaal gesproken ook "humaner" vlees is), maar in tijden van geldgebrek kies ik toch écht voor m'n eigen portemonnee én voedselinname voor m'n gezinsleven dan voor de dieren.
Maar nu gaat onverhoopt toch de discussie over bio-industrie en dierenleed en niet over gewoon lekkere gerechten die je met speklapjes kan maken en dat vind ik heel sneu...
Jakiro

Margriet*

Margriet*

05-02-2010 om 20:36

Sorry

maar ik vind het niet gepast om in een discussie over kiloknallervlees een ander item wat daar totaal niet mee te maken heeft als vergelijking te gebruiken!

Nasha 1st

Nasha 1st

05-02-2010 om 20:52

Moraalridders

omdat ik op mijn werk niet kan reageren heb ik me bijna de hele dag moeten verbijten, en nagedacht wat ik hier ging zeggen....maar weet je, soms is het wel goed dat je er nog even over kan nadenken en dus zeg ik niks. Ja toch, dit: ieder maakt zijn eigen keuze en ik dus ook. Ik koop vlees wat ik lekker vind en waar ik wil en ja, het boeit me niet zo waar het vandaan komt. Als het maar betaalbaar is, een gezin van 5 personen kost genoeg. En dus ben ik blij met deze aanbieding. De sla-vinken waren heerlijk, aldus de kinderen. De gehaktballen gister gingen er ook prima in! Zo fijn als de kinderen eindelijk eens wat eten.....

En verder moet iedereen doen wat hij of zij niet laten kan. Ik wilde alleen weten wat ik met speklapjes kon doen, omdat wij dat nooit eten....ik heb hier prima ideeen gekregen en ga die zeker proberen. Met 2 pakketten moet dat lukken....

Laten we nu gewoon eens elkaars keuzes respecteren....

Guinevere

Guinevere

05-02-2010 om 21:58

Hohoho moraalridders

Gelijk aan het begin van dit draadje zijn er al voorzichtige opmerkingen geplaatst, waaronder van mijzelf. Waarna werd overgegaan tot de orde van de speklap.
Maar dat alles doet niets af aan de speklapreceptuur natuurlijk. En dat was ook de vraag, hoe je die vetlappen klaarmaakt. En nu wil ik weten, hoe ze smaakten natuurlijk. Of heb je dat al verteld?

Nasha 1st

Nasha 1st

05-02-2010 om 22:13

Nee...

heb ze nog niet gemaakt.... Ik heb me eerst op de voor mij bekenden en eenvoudige dingen gestort en dit weekend ga ik me maar eens in de wereld van de speklap begeven.....

Nasha 1st

Nasha 1st

05-02-2010 om 22:14

Oh en guinevere

ik bedoelde vooral de vandaag geplaatste reacties waarin men in 1 keer mij tot dierenbeul verklaarde....omdat ik op mijn portomoneetje let....

Nasha 1st

Nasha 1st

06-02-2010 om 00:38

Niet nodig

ik ben niet zielig

Bastet

Bastet

06-02-2010 om 07:32

Nasha (ot)

Ik snap je beweegredenen,hier ook een gezin van vijf,en vaak zes,aangezien de vriendin van oudste vaak meeeet.Daarbij een modaal inkomen,wat niet echt riant is met een huis vol tieners.Desondanks heb ik de keuze gemaakt dergelijke aanbiedingen niet meer te kopen.Ik bak eens wat vaker een paar omeletten met champignons,groente,etc,met turks brood erbij,ik koop vaak afgeprijsd vlees bij AH,(dan weet je weer hoe goed vlewes smaakt!),en ik ben dan niet veel duurder uit.
het kan dus echt.
groetjes,bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

06-02-2010 om 11:28

Bastet

om afgeprijsd vlees bij de AH te kopen moet ik op het juiste moment binnenstappen. Nogmaals, ik heb geen problemen met het vlees van c1000. Misschien hebben wij geluk, is onze c1000 een van de betere, maar het smaakt echt prima. Vlees van de Bas van der Heijden, dat is pas vies!!! Dat koop ik ook niet meer. Nog goedkoper dan c1000 weliswaar, maar als ik daar rundergehakt koop en bak, dan loopt me daar een partij vet uit! En de kipfilet is echt te ranzig voor woorden....

Nogmaals, ik vind het c1000 vlees prima van kwaliteit (en geloof me, ik ben daar echt niet de enige in hier in het durp)

Vic

Vic

06-02-2010 om 14:13

Scheelt per vestiging

Het zou best kunnen dat de kwaliteit van het vlees per vestiging scheelt. Bij onze C1000 vind ik het niet echt geweldig, maar bij onze Dekamarkt is het helemaal belabberd. Mijn zus koopt bij 'haar' Dekamarkt altijd prima vlees. Ik haal het vlees eigenlijk altijd bij AH, en dat zijn dan ook wel eens slavinken van 3 voor 2 euro.

Bastet

Bastet

06-02-2010 om 15:07

Nasha (ot)

Ja,is goed mogelijk,C1000 is vreselijk hier,en bij digros juist best goed.Overigens,net als Tops,was ik in duitsland ook verrast door de goede kwaliteit van het vlees aldaar.
Groetjes,bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

06-02-2010 om 15:37

Duitsland....

is voor mij een beetje te ver weg....dan wordt het vlees weer duur.... )

Bastet

Bastet

06-02-2010 om 17:59

Zeker tops (ot)

Ik was ook aangenaam verrast,we hebben een heerlijek vakantie gehad in de Eifel.
Bastet

Ayanna

Ayanna

06-02-2010 om 20:56

Duits vlees

Ik weet ook niet hoe het kan, maar vlees uit Duitsland heeft veel meer smaak. Mijn schoonmoeder woont in Duitsland en neemt wel eens wat mee. Of ik ga zelf boodschappen doen vlak over de grens. Ook nog eens spotgoedkoop. Een kilo rundergoulashvlees voor € 6,79. En de kwaliteit is echt heel goed.

Nasha 1st

Nasha 1st

06-02-2010 om 21:14

Vanavond de speklappen gehad

man keek wat miezerig.....maar hij heeft het braaf op Het viel ons niet tegen....

Nasha

Nou ik heb dat pakket ook en vind het heerlijk, we hebben van de week de gehaktballen op kruis in het midden en even in de frietpan... (zooo lekker)

Die speklapjes doe ik altijd met speklapkruiden van silvo het is wel erg zout maar heel erg lekker, en die babi pangang(of hoe je dat schrijft) hebben we wel eens van conimex maar die doen we dan met varkendlappen kan ook met spelappen maar dat is best vet..

En op de BBQ zijn ze ook wel te doen..

Lekker genieten van die aanbieding ik ben er in ieder geval erg blij mee, en een ander kan niet in je portomonee kijken..

X MamaX&J

Ja klopt

het stond er een beetje raar maar berber heeft gelijk..
(het zijn van die kan en klare gehaktballen)

Je heb ze ook wel eens in de friettent..

X

Nasha 1st

Nasha 1st

08-02-2010 om 21:38

Zo...

en vanavond het laatste vlees uit het pakket! Het ging weer schoon op....Fijn te weten dat er nog zo'n heerlijk pakket in de vriezer ligt!

Dank allemaal voor de ideeen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.