Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Miss M®

Miss M®

10-12-2008 om 20:30

Spitsstroken; ze zijn toch niet voor niks gemaakt...

... en waarom wordt daar helemaal (bijna) geen gebruik van gemaakt? Tjonge jonge... je ziet alleen maar de vrachtwagens op de meest rechterrijkstrook rijden en de rest van het verkeer hobbelt maar een beetje aan de linkerkant...
Zo irritant... Zo dat wilde ik ff kwijt.
Groet, Miss M, dat net thuis is gekomen van haar werk, na bijna 1 uur over hebben gedaan... :-S

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

10-12-2008 om 20:51

Que

Miss M:
" ... en waarom wordt daar helemaal (bijna) geen gebruik van gemaakt? Tjonge jonge... je ziet alleen maar de vrachtwagens op de meest rechterrijkstrook rijden en de rest van het verkeer hobbelt maar een beetje aan de linkerkant..."
Als die vrachtwagens er rijden, zijn die spitsstroken toch in gebruik? Wat is je probleem dan?

Miss M®

Miss M®

11-12-2008 om 20:21

Tinus

Haha, als ik het zo lees, ben jij waarschijnlijk ook zo eentje dat zich continu op de linker- of de middenbaan bevindt... Waar of niet?
Ik bedoel dus, zoals de laatste postster schreef, inderdaad dat de personenauto's zich voornamelijk bevinden op de midden- en de linkerbaan en niet op de rechterbaan. Blijkbaar denken toch veel mensen dat de rechterbaan voor vrachtwagens bedoeld is. Nou, niet dus!

Tinus_p

Tinus_p

11-12-2008 om 20:49

Stopverf

Stopverf:
"Vinden het te veel werk om steeds weer naar rechts te gaan, want ze moeten tóch weer naar links."
Duh. Gezien het bumperkleven op de nederlandse snelwegen wordt t ook steeds moeilijker om weer naar links te gaan. Bij grote drukte zorgt 'keep your lane' trouwens ook voor betere doorstroming.

Tinus_p

Tinus_p

11-12-2008 om 20:52

Rechterbaan

Miss M:
"Ik bedoel dus, zoals de laatste postster schreef, inderdaad dat de personenauto's zich voornamelijk bevinden op de midden- en de linkerbaan en niet op de rechterbaan. Blijkbaar denken toch veel mensen dat de rechterbaan voor vrachtwagens bedoeld is. Nou, niet dus!"
Wel, ik neem aan dat jij rustig op die rechterbaan rijdt?

Sancy

Sancy

12-12-2008 om 09:35

Inderdaad

Ik laat graag het vrachtverkeer op de spitsstrook rijden zodat de andere rijba(a)n(en) niet gehinderd worden door de snelheidsverschillen die ontstaan doordat auto's te pas en te onpas gas geven en remmen om vrachtverkeer in te halen en weer terug in te voegen.
Ik ben geen fan van de Verenigde Staten, maar ik ben in dit geval voor het Amerkaanse systeem dat ik op mijn vakantie daar heb gezien. Iedere rijstrook heeft dan zijn eigen snelheid: wil je rustig rijden dan rijd je op de rechtse rijstrook, iets hader kun je in het midden terecht en voor vlotte rijders kan de meest linker rijstrook gebruikt worden. Van rijstrook veranderen is dan alleen nodig als je de snelweg wilt verlaten of in een ander tempo wilt rijden. Het levert een rustiger verkeersbeeld en betere doorstroming op.

Keep your lane

Ja, ik zie ook meer voordelen in het keep your lane-principe dan in het inhaalsysteem van Nederland. Maar het lastige vind ik dan weer dat het grootste gedeelte van de automobilisten wel braaf rijdt volgens het inhaalsysteem. En die twee systemen door elkaar, dat werkt niet. Bovendien heb ik helemaal geen trek een bekeuring op te lopen omdat ik recht mijn lane keep en dan een middenbaner voorbij ga, of een prent voor onnodig links rijden. Daarom blijf ik toch maar het inhaalsysteem hanteren.

Tinus_p

Tinus_p

12-12-2008 om 11:21

Pelle

Pelle:
"Hebben wij niet veel te veel afslagen in Nederland voor Keep Your Lane? Ik kan me voorstellen dat dit systeem op de A10 niet echt haalbaar is "
Juist die vele afslagen maken 'keep your lane' aantrekkelijk. Het doorgaande verkeer zitten op de middenbaan, het verkeer dat moet in/uitvoegen zit rechts. Invoegers wordne niet gehinderd door langzame vrachtwagens want die zitten midden.

Sancy

Sancy

12-12-2008 om 12:30

Pelle en genista

Pelle, zie Tinus' reactie aan jou. En daar komt nog bij dat ik dit systeem aan het werk gezien heb in Washington DC, toch druk genoeg en met voldoende op- en afritten. Het was niet bepaald Route 66 in New Mexico, zal ik maar zeggen
Genista, klopt dat de 2 systemen door elkaar niet werken. Helaas ben ik dan ook gedwongen om het inhaalsysteem te hanteren :-s (hoewel ik op een bepaald stuk snelweg in Nederland trouwens wél KYL toepas, waar ik dan stiekem van geniet)

Sancy

Sancy

12-12-2008 om 13:38

Haha stopverf

nee, je haalt niet in, je volgt gewoon je eigen rijbaan En daarmee is dus ook jouw van-rechts-via-midden-naar-links-om-in-te-halen probleem opgelost!

Sancy

Sancy

12-12-2008 om 13:40

Oh en

natuurlijk wel even op het baanvak gaan rijden waar de gemiddelde snelheid op 110 ligt dan hè? Hebben we van links naar rechts de baan 120, baan 110 en baan 100 (en vrachtwagens)

Miss M®

Miss M®

12-12-2008 om 20:39

Tinus_p

Tinus-P: "Wel, ik neem aan dat jij rustig op die rechterbaan rijdt? "

Eeeuh, waarom denk je waarom ik niet rustig op de rechterbaan rij?

Verklaring rijkswaterstaat

Wanneer gaat een spitsstrook open?
Het al dan niet openstellen van een spitsstrook wordt beslist door de verkeerscentrale. Openstelling geschiedt op het moment dat er file dreigt te ontstaan en de vluchtstrook (dan spitsstrook) vrij is voor het verkeer. Een spitsstrook gaat open op basis van een bepaald aantal voertuigen per uur.

Deze informatie komt van de detectielussen in de weg. Op het moment dat de verkeersdrukte daarom vraagt (op basis van het aantal auto's), kijkt de operator via de camera's of de vluchtstrook vrij is (geen steen, blok hout of pechgeval) en wordt de spitsstrook opengesteld. Met andere woorden, het kan druk op de weg lijken, maar op basis van de verkeersintensiteit kan het (nog) niet nodig zijn om de spitstroken open te stellen.

De registratie van het aantal auto's gaat automatisch, maar het openstellen van de vluchtstrook gebeurt, na een laatste menselijke veiligheidscheck, door een operator. Soms kan het zijn dat de spitsstrook gesloten is terwijl er wel file ontstaat. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer het erg mistig is of als het hard regent. Vanuit de verkeerscentrale kan men dan niet zien of de vluchtstrook vrij is voor gebruik als rijstrook.

Openstelling van de spitsstroken is sterk tijd- en situatiegebonden. Rijkswaterstaat heeft contractuele afspraken met marktpartijen, zoals de ANWB en de Verkeersinformatiedienst, over de verspreiding van actuele verkeersinformatie. Het is ons wettelijk niet toegestaan om deze informatie zelf te verspreiden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.