Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lana

Lana

01-07-2017 om 09:07

SPOED: wel of niet douchen?

In hoeverre houden jullie rekening met je huisgenoten/kinderen?

Ik wil nu graag douchen (' s ochtend ca 9 uur op zaterdag), maar de badkamer zit naast de kamer van onze puber die dan waarschijnlijk wakker wordt (en puber was laat thuis van een feestje).

Wat doen jullie in zo'n situatie?

Nb Situatie zou zich juist ook 's avonds laat kunnen voordoen als puber al slaapt. Gaat niet altijd naar feestjes .


Krisje

Krisje

01-07-2017 om 09:16

Gewoon douchen

als puber echt moe is valt ie wel weer in slaap.

Nee

Ik zou wachten tot minimaal een uur of tien. Ze moeten ook rekening houden met mij, dus....

Hanne

Hanne

01-07-2017 om 09:25

gewoon douchen

Het is een normale tijd om te douchen. Dus gewoon douchen. Ik houd beperkt rekening met uitslapen van mijn kinderen.

Jasmijn

Jasmijn

01-07-2017 om 09:29

gewoon douchen

Ik zou ook gewoon douchen, de slaapkamer van mijn dochter is ook naast de douche, dit was voorheen onze kamer. En ja, inderdaad, je hoort wat geluid van water (neem aan dat je niet staat te zingen onder de douche ) en een grote kans dat ze daar doorheen slapen of daarna weer in slaap vallen. Wij hebben daar in ieder geval nog nooit rekening mee gehouden.

Jackie

Jackie

01-07-2017 om 09:55

ligt er aan toch?

Wordt je kind normaal gesproken wakker van jouw douchegeluiden? Kan hij dan daarna de slaap niet meer vatten? Is het een moeilijke slaper, heeft hij een ochtendhumeur? Ja het verschilt per persoon. Ik denk dat de meeste mensen er wel doorheen slapen? Inclusief ik zelf.
Maargoed ben eigenlijk al te laat met reageren, lekker gedoucht?

Jackie

Jackie

01-07-2017 om 09:56

hij

of zij natuurlijk.

zebra

zebra

01-07-2017 om 10:06

ligt eraan

of iemand erdoor wakker wordt, denk ik.

Doordeweeks moet ik al vroeg naar het werk, op een tijd dat de meeste mensen nog slapen. Dan wil ik toch echt wel douchen om me fris te voelen, dit doe ik dan ook hoor. Er is nog nooit over geklaagd door man of zoon dus dan zal de geluidsoverlast wel meevallen.

Jackie

Jackie

01-07-2017 om 10:10

kan wel

Het kan vervelend zijn als je bed tegen de muur staat waar net de douche achter zit. Vooral als er dan bijvoorbeeld aan de knoppen wordt gedraaid of de douchekop wordt verzet o.i.d. Maar ik zelf zou er niet wakker van worden.

Pirata

Pirata

01-07-2017 om 10:15

En?

Heb je gedoucht en is ie wakker geworden??? Of weer lekker in slaap gevallen?

Ik vind dat het om 9:00 wel kan trouwens. Dan heb je al genoeg rekening gehouden met het uitslapen. Midden in de nacht zoiets doen vind ik wel verstorend. Maar jij hoeft niet door het huis te sluipen vanwege een stappende puber, toch?

Mijn vader ging vroeger altijd heel lang douchen om half 12 in de avond. De geiser die behoorlijk veel herrie maakte hing aan de andere kant van mijn slaapkamermuur. En ik moest de volgende dag naar school. Ik kan me herinneren dat ik een keer heeeeeel boos ben geworden. Toen is hij 's morgens gaan douchen. En kon er niemand meer in de badkamer...

Target

Target

01-07-2017 om 10:18

Mijn

Mijn oudste is een lichte en slechte slaper en een avondmens.
Ik vind het normaal om rekening met elkaar te houden.
Ik zou dus later douchen of het dan naar de vooravond verschuiven.

Door de week ligt dat anders, maar waarom zou ik haar noodzakelijke slaap verstoren voor iets dat ik per se wil maar niet per se noodzakelijk is op dat tijdstip?

Sommige mensen denken dat ze zachtjes doen, maar zijn oorverdovend in de ochtend.

lennest

lennest

01-07-2017 om 10:26

op zaterdag, wel door de week niet

Op zaterdag wil ik er best rekening mee houden, maar als ik door de week moet gaan werken, ga ik gewoon om zes uur douchen, ik zal toch op tijd op mijn werk moeten zijn.

Martje

Martje

01-07-2017 om 10:27

Spoed?

Waar is de paniek?

Hier grenst de badkamer ook aan de slaapkamer van onze dochter.

Zo op zaterdagochtend zou ik even wachten als ik nergens naar toe hoef. En we doen sowieso zo zachtjes mogelijk als ze nog slaapt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-07-2017 om 10:31

Ik zou ook wachten

Zet ook nooit de wasmachine aan als ze nog maffen.

Jaina

Jaina

01-07-2017 om 10:32

Nee

Ik hou met niemand rekening als het gaat om gewone leefgeluiden. Als ik daarmee rekening moest houden kon ik nooit meer iets doen. In ons huis leer je daar wel doorheen slapen of maatregelen nemen zoals oordopjes want anders wordt het wel lastig om te slapen. 9 uur is verder ook niet extreem vroeg.

Pirata

Pirata

01-07-2017 om 10:34

normale dingen inderdaad

Gewoon even douchen moet kunnen op een "christelijke" tijd. Maar zingen in de douche, keihard met de deuren en kranen knallen... dat hoeft niet.
En de wasmachine gaat hier om 11:00 aan in dergelijke gevallen. Dan haal ik eerst even het wasgoed uit de puberwasmand, tegen die tijd is hij toch wel halfwakker (maar ligt nog lekker te soezen).

Half a twin

Half a twin

01-07-2017 om 10:35

gewoon douchen

Puber hier slaapt als sinds zijn geboorte naast de badkamer van ons en de badkamer van de buren. Van ons gedouch wordt hij niet wakker, van de buren vroeger wel maar sliep net zo makkelijk weer verder. De nieuwe buren hebben de ketel vervangen en dat maakt veel minder lawaai, dat is een zegen.
Voor een moeilijke slaper zou ik het wel kort houden en niet uitgebreid gaan scrubben onder de douche en ook geen haar föhnen op de badkamer.

Marjoleine64

Marjoleine64

01-07-2017 om 11:28

Hier ook

Hier is ook de douche naast de slaapkamer van jongste puber (zijn hoofdeind staat tegen die muur aan). Maar hij wordt er nooit wakker van, dus met hem hoeven we vwb douchen geen rekening te houden. Waar hij wel wakker van zou kunnen worden is de douche-deur, die kan nogal hard dichtklappen als je het niet bewust zachtjes doet. Vooral oudste heeft daar nogal eens een handje van, en die vragen we dan ook geregeld of het wat zachter kan. Er er laat wel eens iemand wat vallen in de douche, en dat hoor je dan ook zeer goed. Maar dat zijn gelukkig uitzonderingen.

Lou

Lou

01-07-2017 om 11:35

Ligt eraan

Zie de tekst van Jackie. En ook: als puber met douchetijden rekening moet houden met jouw nachtrust, zou ik het andersom ook doen.

Overigens dacht ik bij de kop SPOED aan iets ernstigers dan een puber die misschien wakker wordt van de douche

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-07-2017 om 11:46

Jawel

In het weekend douche ik nooit om 8 uur maar doordeweeks nog een stuk vroeger. Dan slapen alle kinderen nog en die worden echt niet wakker van mijn gerommel. Anders was het jammer voor ze, maar je moet toch gewoon je ding kunnen doen. Met stofzuigen sla ik dan alleen hun kamer over.

ligt eraan wat ik doe

of puber lang bv gewerkt heeft( die doucht dan ook als ze thuis komt heel laat, maar ik slaap er voortaan bijna altijd doorheen, of denk...hee ze is thuis)
Of ik snel even douche en niet stofzuig. Als ik op zoon moet wachten dan kan ik tot half 12 niks doen...ja doei

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2017 om 16:31

Afhankelijk van de situatie wat ik zou doen

Als ik niets hoef te doen, slaap ik sowieso uit op zaterdag en wacht dan tot mijn dochter, als ze hier is, wakker is met douchen. Ik gun haar dan even haar rust. Maar sinds een aantal weken moet ik zo rond kwart voor 11 zelf ergens zijn, dus dan douche ik ook als ze nog slaapt. Dat is dan rond half 10.

Gut

Hier heb ik werkelijk nog nooit bij stilgestaan. In mijn tijd ging ik bijna elke zaterdag op stap. Hoe laat dat ook werd, de volgende ochtend stak mijn vader zijn hoofd om de deur en werd ik gewekt met een olijk "carpe diem" of "s avonds een vent, 's ochtends een vent " om me gereed te maken voor de verplichte kerkgang. Waar ik dan onder de preek wel weer verder dommelde. Nu wil ik hiermee niet beweren dat we terug moeten naar die tijd, maar het verklaart wel waarom het niet in me op zou komen om tot diep in de ochtend in mijn badjas op kousenvoeten door het huis te schuifelen om een feestende puber zijn roes uit te laten slapen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2017 om 01:13

Kenfan

Ik heb de neiging om juist niet in herhaling te vallen van de gewoontes van mijn ouders. Behalve als het om stoofpeertjes en kip gaat .

Mijn ouders hadden een redelijk strakke dagindeling. Half 10 koffie, waar ik aangekleed en wel bij aan moest schuiven, 11 uur nogmaals koffie. Rond 1 uur eten, half 4 weer koffie. Toen wij het huis uit waren presteerde mijn moeder het om ons tot half 4 op koffie te laten wachten, ook al waren we er een uur eerder. Daar heeft mijn oudste zus wat van gezegd. Mijn ouders waren stomverbaasd, maar sindsdien kregen we koffie bij aankomst. Zodra ik het huis uit was sliep ik hele gaten in de zaterdagen en zondagen, heerlijk geen schema's meer! en dat mochten mijn dochters ook. Maar vanaf zo'n beetje 11 uur hield ik geen rekening meer met ze in huis.

Pien

Pien

02-07-2017 om 07:46

Kaaskopje (off topic)

Dat doen mijn schoonouders nog steeds...
Die drinken op vaste tijden koffie. We zjn daar eens gekomen nadat ze koffie hadden gedronken en we kregen gewoon niks. Toen heeft mijn man zelf maar wat gepakt, ik geloof dat ze het wel snapten.

Sowieso krijg ik jeuk van die hele strakke dagindeling met vaste activiteiten op vaste dagen. Laatst waren we er op zondag en merkte iemand op dat het maandag erg heet zou worden. Zegt mijn schoonmoeder: 'oh bah, dan moet ik strijken'.

Dat dus...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2017 om 10:15

Hahaha Kaaskopje

Dat had mijn moeder ook.
Half 4 is koffietijd.

Bij aankomst om half 3 kwam er dus niks op tafel.

We zijn ooit weleens tussen twee koffietijden op bezoek geweest en toen was zij boos.
Moet wel zeggen dat ze toen al wat dementerend was. Toen ze nog helemaal bij was zou ze daar niet boos om geweest zijn, maar ik weet ook niet of ze in zo'n situatie haar koffieritme aangepast zou hebben.

Jackie

Jackie

02-07-2017 om 13:04

Wat

Wat is dat toch met mensen die zo'n programma aanhouden. Vinden ze dat echt fijn? Hebben ze nooit eens géén zin in op dat tijdstip? Wat als ze al eerder trek hebben? Stel je voor zeg.
Ik kan me daar nou zo weinig bij voorstellen. Je wilt thuis toch gewoon lekker doen waar je zin in hebt en wanneer je daar zin in hebt. Daar heb je toch juist je huis voor.

Jackie

Jackie

02-07-2017 om 13:06

Bovendien

Ik vind je bezoek een uur laten wachten voor koffie of helenaal geen koffie aanbieden ook gewoon zeer ongastvrij.

Target

Target

02-07-2017 om 15:10

Omdat, Jackie

Er mensen zijn die houvast en rust beleven als het gaat zoals zij vinden dat het hoort. Ze zijn hier ook te vinden.

Een familielid van mij at bij mij, nam haar eigen brood mee want zij at tussen de middag warm en twee keer warm kon niet.
Om half 6 sharp pakte ze bij mij een banaan want zij at altijd om half 6 een banaan, dus nu ook. Dat de tafel al gedekt was maakte niet uit.

Wij kwamen eens bij een kind van dat familielid met een gast, om even gedag te zeggen, desnoods iets drinken en dan weer weg.
Zij gingen het aan tafel. Wij hebben op de bank gewacht tot ze klaar waren. 45 min na het eten was er nog niets te drinken, dat deden "zij" ( als je spreekt over wij of ons benadruk je hoe belangrijk het is, zelfs al gaat het om kinderen van 6 en 8) altijd pas om half 8.

Het is niet typisch Nederlands zoals vaak wordt gezegd, maar typisch bepaalde mensen.

Jackie

Jackie

02-07-2017 om 17:13

Je zal maar je banaan te laat eten

Ja op vaste tijden ontbijten lunchen en avondeten is natuurlijk wel Hollands, maar op vaste tijden drinken en eten aan tussendoortjes en dan ook je bezoek niks geven lijkt me niet Hollands. Van geen enkele cultuur eigenlijk.

Ontopic: douchen en ontbijten jullie altijd op vaste tijden als jullie nergens heen hoeven?

Lana

Lana

02-07-2017 om 19:41

en hoe het ging

Goed!

Gek he, dat ik er SPOED bijzette? Ik was opeens in twijfel of ik heel asociaal bezig was als ik om 9 uur ging douchen met de slapende puber. Uiteindelijk eerst ontbeten en wat anders gedaan. Toen om 09.45 uur gedoucht en puber heeft er niets van gemerkt. Douche is aan andere kant van de badkamer dus dat scheelt wel iets. Puber normaal wel wat lichter (i.t.t. de andere die door wekkers heenslaapt), vandaar dat ik twijfelde. Nog een hele interessante discussie geworden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.