Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

madelief

madelief

06-07-2013 om 15:08

Stevia

Ik zie overal van die zoetstof Stevia staan. Kun je daar gewoon mee bakken? Het weegt niets, krijg je dan wel vollume in je cake/taart?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

06-07-2013 om 17:20

Nou....

Ik bak nooit met nepzoet, want het is vaak nog zoeter dan met suiker. Hier wat ervaringen:
http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/dieet-afvallen/dieten/stevia/stevia/

Ik heb t laatst in poedervorm gekocht

voor in de thee en yoghurt maar gadver, het smaakt naar....zoethout of zo??
Bleeh!

Rafelkap

Rafelkap

07-07-2013 om 08:10

Ervaringsverhalen

Ik heb het in huis om het eens een keer te proberen. Maar het nog niet aangedurfd omdat ik het ook zonde vindt als het tegenvalt Dus vorige week voor de zoveelste keer een taart met gewone suiker gebakken.
Op internet zijn wel recepten te vinden, je moet maar een klein beetje gebruiken.
Zijn er ervaringsverhalen hier van mensen die het in de keuken gebruiken?

Zóóó smerig!

Laatst een cake mee gebakken. Qua volume was het een stuk minder dan normaal, terwijl ik verder hetzelfde recept had.
Maar hij was vooral heel erg vies. Bleeeh, wat een smaakt, dat Stevia spul.
Never again!

madelief

madelief

07-07-2013 om 21:55

Klinkt niet..

Veelbelovend ik geloof dat ik het even laat staan!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Gratis proefmonstertje gehad

en gebruikt in mijn koffie - jakkes, het zou me bijna van mijn oh zo geliefde koffie afhelpen! nee, ik vind de bijsmaak echt ranzig, hier komt het (helaas, want vind het wel een sympathiek product) dus niet meer in huis!

ben benieuwd of er nog iemand wel een positief iets te vertellen heeft over dat spulletje?

groetjes,
Jons

Mover

Mover

08-07-2013 om 07:11

Positief

In zoetjes vorm voor in de koffie/thee. Ik hoor mijn ouders er niet over dat het niet lekker is
En in vloeibare voor door de rabarber en het zelfgemaakte ijs. Prima spul.
Maar je moet dus echt heeeel weinig gebruiken.

Wilma

Wilma

08-07-2013 om 15:36

Verschil

Er schijnt verschil te zijn tussen de druppels die je bij de natuurwinkel koopt en waar je maar echt n drupje van nodig hebt en de poedervorm die je in de supermarkt koopt. Dat poeder is echt vreselijk smerig, rare nasmaak en raar mierzoet. Daar zitten trouwens ook zoveel chemische toevoegingen in, dat t gezonde aspect van stevia totaal verloren gaat.

Dat poeder heb ik ooit dus wel geprobeerd, de druppels (nog) niet.

Ilva

Ilva

08-07-2013 om 16:14

Positief

In de thee smaakt het prima. Weinig verschil met gewone zoetjes maar wel gezonder. En de sinas van de AH smaakt ook prima met Stevia.

Ik overweeg het helemaal niet

Martijn Katan heeft er dit van te vertellen: http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/330-19-apr-stevia-het-nieuwste-e-nummer.html?qh=YToxOntpOjA7czo2OiJzdGV2aWEiO30%3D
Ik zat er al niet op te wachten, want er was genoeg veilig alternatiefs. Ik heb nog altijd geen aanleiding om het te proberen.

Brianna F

Brianna F

08-07-2013 om 17:53

Stevia

Er is veel verschil. Ik gebruik druppels van de natuurvoedingswinkel, die met de blauwe dop, want de witte dop smaakt al anders. De steviazoetjes en poeder die in de supermarkt verkocht worden is volksverlakkerij: daar zit maar 3 % stevia in, de rest is maltodextrine. Ik geef toe, het is even wennen, maar lang niet zo vies als men zegt. Anders is een beter woord en het went snel. Helemaal geen suiker is natuurlijk nog beter, maar dan smaakt mijn koffie niet meer.

Petra Kappers

Petra Kappers

09-07-2013 om 10:50

Genista

wat ene zuur, nietszeggend, stuk van Katan. En dan bagatelliseert-ie ook nog eens de effecten van suiker en andere zoetstoffen. Wat ik op Stevia tegen heb, is dat het ook weer erg geraffineerd is. Ik heb nu verpulverde steviabladeren gevonden (groen poeder). Smaakt ook nog eens beter dan de meeste druppels die ik heb geprobeerd.
Ben benieuwd naar het veilig alternatiefs waar je aan refereert.

Merel

Merel

09-07-2013 om 11:16

Ik weet het niet meer

Ik heb er al zoveel verschillende dingen over gelezen/gehoord, dat ik niet meer weet wat nou goed of slecht is.
Zelf doe ik alleen zoetjes (alleen canderel) in de koffie (omdat ik wel 6 koppen per dag drink en zonder zoetstof/suiker lust ik het niet) en verder gebruik ik gewoon suiker. Stevia had ik ook gekocht, maar vind ik niet lekker smaken en light drankjes vind ik ook niet lekker. Dus ik gebruik gewoon de gesuikerde variant, en dan desnoods daar maar minder van drinken als je wilt minderen met zoetigheid.

Brianna F

Brianna F

09-07-2013 om 16:52

Stevia

Ik heb het in de tuin staan en gebruik het in de muntthee. Het groeit trouwens als kool zeg.

Bitter

Heb het een keer in de koffie gekregen, koffie verpest. Smaakte helemaal bitter. Canderel vind ik wel lekker, lekkerder dan suiker of natrena.

Martijn zegt wat ik al 2 jaar geleden dacht

Waar blijft de website over de verborgen gevaren van stevia? Je kunt er vast iets heel engs van krijgen...

Dirksmama

Nee, maar stevia is NATÚÚRLIJK dus dat is totaal onschuldig!!

Net als slangengif, giftige planten, insecten, paddenstoelen,.......

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Petra en triple

Petra, een zuur stuk? Nee, dat zie ik er niet in. En veilig alternatief? Suiker, zeer met mate. Cyclamaat. Aspartaam. Maar ik ben zelf vooral van matig met suiker, want ik vind aan vrij veel zoetstoffen een niet-lekkere bijsmaak zitten.
Triple, wat ik ook een verhelderend verhaal van Katan vind, is deze: http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/nrc-columns/484-13-04-2013-abrikozenpitten.html
We zijn onze angst voor de natuur kwijtgeraakt.

Ilva

Ilva

11-07-2013 om 16:28

Japan

Stevia schijnt al jaaaaarrrrren in Japan gebruikt te worden. Weet ik niet zeker maar dit hoorde ik van een vriendin die heel erg op gezonde voeding is. En, volgens haar, zijn er geen negatieve gevolgen. Zij is zo iemand die alles op voeding gebied tot in den treuren uitzoekt. Ik geloof haar dus maar.

Genista

Leuk artikel van Catan! Precies wat ik bedoel. Ik heb niks tegen stevia, maar wel tegen de suggestie dat het gezonder zou zijn alleen omdat het natuurlijk is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Skepsis

http://www.skepsis.nl/ongerustheid.html
"Goedbedoelde misvatting
Het waanidee dat gezondheid vooral afhankelijk is van onze leefwijze heeft inmiddels zover om zich heen gegrepen, dat men bij jong overledenen onmiddellijk vraagt naar risicofactoren. Gezondheidspropaganda is gebaseerd op wensdenken, namelijk de gedachte dat wij controle kunnen hebben over onze ziekten en dood. In werkelijkheid is het stukje waarop wij invloed kunnen uitoefenen verwaarloosbaar klein vergeleken bij factoren als erfelijkheid, cultuur, omgeving en toeval."

Nav annej

Mooie link. En amen, wat mij betreft.

Ik mag dan ook graag Midas Dekkers citeren (volgens mij uit het boek 'Lichamelijke opvoeding' : "als het om levensverwachting gaat kan men zijn voorouders niet zorgvuldig genoeg uitkiezen"

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.