Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

69er

69er

24-12-2009 om 09:10

Stoofpeertjes smaken niet

ik heb gisteravond stoofpeertjes gemaakt, een grote pan maar ze smaken flauw en "meelderig". Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt, enig idee hoe dat kan? Wat ik anders gedaan heb: gehalveerd en klokhuis eruit, een grotere hoeveelheid, ze koken normaal iets harder, maar nu tegen de kook aan gehouden (andere pit) en langer. (4 uur)
Verder bessensap, kaneel, citroen, suiker gebruikt.
'k ga straks maar nieuwe peertjes halen, dit zet ik mijn gasten morgen niet voor.
69er


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

24-12-2009 om 09:13

Hmmm

Geen idee, ik zou denken aan een ander type peertjes, of te lang gekookt? Ik stoof peertjes maar een half uurtje ofzo...

Maar misschien kun je van de mislukte peertjes nog ijs maken? Pureren, beetje yoghurt erdoor, wat extra suiker indien gewenst en met zo nu en dan omscheppen de vriezer in?

groet, Mamvantwee
(gaat vandaag ook nog peertjes stoven)

Mmmm

Lang stoven zou het probleem niet moeten zijn, ik stoof zelf peertjes makkelijk een paar uur en ze zijn eigenlijk altijd prima. Ik vroeg me inderdaad ook af welke peertjes je gebruikt hebt. Zelf gebruik ik altijd Gieser Wildeman, ik laat ze trouwens wel heel, omdat dat er zo leuk uitziet. Maar als je de klokhuizen eruit haalt maakt dat vziw voor de smaak niets uit, alleen kook je ze misschien wat eerder tot pap. Maar melig zijn ze dan nog altijd niet, alleen erg zacht.
Misschien gewoon slechte peertjes gehad? Wel raar, en maar goed dat je nu nog tijd hebt om e.e.a. weer goed te maken. Als nu de peertjes maar niet zijn uitverkocht!

Succes ermee

Temet

Soort

Dat ligt aan het soort. Sommige soorten peertjes zijn zo meelderig van zichzelf. Dat kun je zo (zonder koken dus) ook al wel proeven. Het is mijn ook al eens overkomen, met die kleine peertjes (hoe heten ze nu ook al weer?). Je hebt ook wel eens appels, bepaalde soorten die zo meelderig smaken.
Geen peertjes bij dezelfde winkel kopen hoor!
Als je zekerheid wilt dat ze écht lekker worden, ga dan naar de groenteboer. En dus niet bij een supermarkt.
groeten albana

Gieser wildemannnnnnmmmmm

Zeker gieser wildemann peertjes,bij de ALDI verkopen ze een zak vol

Ik zet ze op met water, scheutje azijn en kaneelstokjes, ze worden vanzelf rood en eigenlijk vind ik ze, zonder toevoeging van suiker, zo ook lekker. Evt. op het eind nog wat port erbij....hmmm zalig (ik laat ze meestal uren stoven en heel in de pan)

69er

69er

24-12-2009 om 10:01

Het was wel wildman

ik ga dan straks maar op een ander adres wat halen...
69er

Mamvantwee

Mamvantwee

24-12-2009 om 10:49

Ze staan nu net op

En ik laat ze deze keer ook maar lang stoven: blijkbaar worden ze dan mooier rood. Ik doe er altijd rode wijn, kaneelsuiker, een kaneelstokje en water bij.

groet, mamvantwee

Puck2

Puck2

24-12-2009 om 12:09

Albana

Waarom in hemelsnaam alleen van de groenteboer en niet van de supermarkt? De gieser wildeman van de super zal echt dezelfde zijn als die van de groenteboer hoor.
Overigens lees ik dat jullie er allerlei dingen door doen, onze kinderen hebben het liefst alleen de peren: opzetten met water en lekker lang laten stoven. Verder dus helemaal niets erdoor.

Puck

"Waarom in hemelsnaam alleen van de groenteboer en niet van de supermarkt? De gieser wildeman van de super zal echt dezelfde zijn als die van de groenteboer hoor."

Dat hangt helemaal van je super en van je groenteboer af. Zelfs vruchten van hetzelfde ras kunnen fors in kwaliteit verschillen tussen de ene winkel en de andere, heb ik inmiddels gemerkt (en zelfs tussen twee winkels van dezelfde keten: de ene AH-filiaalmanager heeft kennelijk meer gevoel voor AGF dan de andere)

Groeten,

Temet

angel3

angel3

24-12-2009 om 13:22

De borrel erin houden

mij is geadviseerd bij de winkel om de 'borrel' erin te houden. Dus niet tegen de kook aan maar echt laten borrelen....wellicht dat dat het is?

Puck2

Puck2

24-12-2009 om 13:28

Temet

Temet, jij onderstreept nog eens dat een groenteboer niet een garantie hoeft te zijn. Als je een groenteboer met andere voorkeuren treft dan een hele goede supermarkt-filiaalmanager dan zou je bij de super nog wel eens beter uit kunnen komen. Maar als gemiddelde consument zie je aande buitenkant niet wat voor kwaliteit peertje je in je handen hebt dus blijft het toch een beetje gokken volgens mij. Ik kan me ook voorstellen dat binnen een seizoen de kwaliteit van 1 fruitboer ook nog wel kan variëren.

Margriet*

Margriet*

24-12-2009 om 14:38

Bij mij worden ze het lekkerste

op het kleinste pitje langzaam stoven. De laatste keer had ik 3 uur en dan worden ze mooi rood. Als ik het sneller doe worden ze melig en niet rood.
Ik had er de laatste keer AHdiksap rode vruchten erin en kruidnagel en kaneelstokje. Hoef je ze niet meer te zoeten verder.

Roos Vicee

Roos Vicee

24-12-2009 om 15:54

Rode wijn

Hier zijn ze heerlijk geworden! Ik heb ze ook in vieren gesneden en een uurtje of 3 net laten borrelen idd. Ik heb er naast water alleen nog een glas rode wijn bijin gedaan. Verder helemaal niets en ze zijn echt geweldig lekker geworden.

Gewoon pech

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met de kwaliteit van de peren. Ook ik gebruik Gieser Wildeman en snijd ze in vieren en stoof 3,5 a 4 uren. En rare meligheid heb ik nog nooit beleefd.

Stoofperen

Hier de stoofpeertjes net achter de kiezen (Gieser Wildeman). Ze waren heerlijk. Ik had ze in vieren gedeeld en opgezet met kaneelstokje, kruidnagels en een stukje citroenschil. Twee uur gestoofd slechts, maar boterzacht.

Volgens mij komt het door het zuur (citroen) dat je ze minder lang hoeft te koken, net als bij stoofvlees. Azijn werkt waarschijnlijk ook hiervoor.

Chris

69er

69er

25-12-2009 om 09:05

Beter

deze smaakten wel beter, maar nu heb ik weer wat stoms gedaan...peertjes uit de pan. "k denk laat de siroop iets inkoken...., ben ik de pan vergeten. nou die kon ik dus echt weggooien.( heb gelukkig nog wel de peren) Hoop dat het niet een voorbode is voor de rest van mijn kookkunsten vandaag.
69er

Oepsie

Ik bedoelde in mijn vorige posting niet eens 'soort' , jaha, dat ook wel. Maar het ligt aan de 'vracht' aan die specefieke levering. W.s. maakt het soort dan niet eens uit. Ik heb het ook wel eens gehad en de dag erna bij dezelfde leverancier nieuwe en weer melig (jongste is dol op peertjes en wij eten het zeker elke week een keer erbij). Toen heb ik het maar laten zitten tot een tijdje erna er een andere soort was. Toen ik het er eens met een ex-kok over had, beweerde die dat de groente/fruit dan niet goed opgeslagen/vervoerd was en dat het daardoor kwam. De bewuste peren zouden dan te koud zijn geweest. Het komt ook wel eens voor bij appelen. Als je dus een andere soort koopt of bij een andere winkel heb je w.s. een andere levering en dus grote kans dat die het niet hebben.Omdat die van een andere groothandel komen/ander vervoer etc.
groeten albana

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-12-2009 om 00:00

Aandacht en liefde

Als bij mij het eten is mislukt ligt het meestal aan het gebrek aan aandacht en liefde dat erin is gestopt. Heel raar, met haast of irritatie geschilde aardappels zijn beduidend minder lekker. Met stress koken (of te grote hoeveelheden) is ook dodelijk voor de kwaliteit voor je eten.

Rosa

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2009 om 01:07

Hele peer

Wij eten zondag stoofpeertjes met kalkoenfilet, ik plak er gewoon nog een derde kerstmaaltijd aan vast, maar ik had voor vandaag ook alvast vier hele peertjes gekookt voor bij de biefstuk, de prei met kerriesaus en gebakken aardappeltjes. Ik kreeg manlief en kinderen nog wel even op de kast met de mededeling dat er port in zat. Man omdat hij geen alcohol meer drinkt en kinderen omdat port vies zou zijn. Ze moesten later toegeven dat het prima peertjes waren
Ligt het aan mij dat ik alleen Gieser Wildeman in de winkels zie liggen??

Bastet

Bastet

26-12-2009 om 09:19

Kaaskopje

Ik zie ook alleen Gieser Wildeman in de winkel.Overigens,de alcohol is eruit gekookt hoor!
De mijne staan nu vroeg in de ochtend op,want ik neem een portie mee naar mijn schoonvader.
Groetjes,bastet

Gieser

Gieser Wildeman is veruit het meest verkocht en in supermarkten zie je ook vaak alleen die, maar St Remy kom je toch ook nog wel eens tegen. Die heb ik nooit gegeten trouwens. Toen ik nog hulpje in een groentezaak was zijn mijn baas altijd dat GW de lekkerste waren dus daar heb ik het bij gehouden. En het ziet er zo leuk uit, die kleine peertjes (SR zijn groter)

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2009 om 01:06

Bastet

Ja ik weet dat alcohol eruit kookt Man heeft het peertje ook lekker opgepeuzeld.

Bastet

Bastet

27-12-2009 om 09:55

Jessica

nee hoor,lekker op het fornuis,uren pruttelen.Urenlang die geur in huis...hmmm!!
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2009 om 12:37

Eens

Mijn moeder had vroeger een snelkookpan. Daarmee verkorte ze de kooktijd inderdaad, maar er moest toch altijd nog een snufje fornuis aan toegevoegd worden. Het vlees ging toch echt nog even in de jus op het fornuis voor dat echte suddersmaakje. Dat gevoel heb ik bij magnetronkoken ook.
Ik gebruik de magnetron veel, maar voor sommige dingen grijp ik toch naar het oude vertrouwde stoven. Stoofpeertjes en draadjesvlees dus. Sperziebonen van het vuur vind ik ook heerlijk dus dat hou ik ook zo.

Tirza G.

Tirza G.

27-12-2009 om 12:53

Nouououou jessica

Voedzamer uit de magnetron? Dat geloof ik nog niet zo hard. Lekkerder is een kwestie van smaak, maar sneller en makkelijker? Pfffffff. Dat getut. Het moet altijd in een bakje van een formaat wat ik niet heb, 2 minuutjes PLING omroeren om de warmte goed te verdelen, nog een minuut PLING weer omroeren, shit er komt een uitgedroogd laagje op van boven, nog een minuut PLING....neuh, ik ben niet zo'n magnetronkoker.
De kinderen kunnen mij niet linker krijgen dan 's avonds laat nog iets te bereiden in de magnetron als ik al op bed lig. Die deurtjes schijnen alleen maar dichtgedréund te kunnen worden. Ook dat nog.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2009 om 14:32

Heb jij zulke gevoelige oren?

Wij hebben een huis die bínnenshuis best veel geluid doorgeeft, houten vloer, maar wakker worden van een magnetrondeurtje zie ik niet zo snel gebeuren. Een knapperd trouwens die als ik al in bed lig de magnetron gebruikt. Dan moeten ze wel héél erg laat iets willen maken
Nu zijn ze bij ons getraind op herrie. Als ik 's avonds laat de was doe, iets wat ik speciaal vanwege de overlast al zo laat doe, dan lijkt het wel of de wasmachine opstijgt tijdens het centrifugeren en als ik de koelkast iets te lang open laat staan gaat er een alarmpiepseintje af, piep piep piep... (ik hoor er 'Sa plane pour moi' in).

margje van dijk

margje van dijk

27-12-2009 om 18:23

Jessica, op de kachel

Momenteel staan mijn stoofpeertjes al een paar uur te pruttelen op onze houtkachel. Ik doe het voor het eerst zo, maar het gaat heel goed. Ze zitten in een oud oranje gietijzeren braadpannetje dat van mijn moeder is geweest toen ze op kamers ging, dus aan nostalgie geen gebrek. Er zit ook een ovenvak in die houtkachel, daar staat mijn tweede lamscreatie al net zo lang in te stoven. Het brood paste er niet meer bij dus dat heb ik zojuist in de gewone oven gebakken, maar er was echt geen plaats meer

Nee, ik neig eerder naar ouderwets dan naar magnetron.
De tijdgeest waait verschillende kanten op

Eet smakelijk,
Margje

Rembrand

Rembrand

27-12-2009 om 19:05

Tirza ( dichtdreunen magnetron ).

O, wat klinkt dit bekend in mijn oren !
Mijn kinderen doen dit het liefst in de vroege ochtenduren als ze hun boterham willen ontdooien !
M.

Grappig margje

Ik kookte stoofpeertjes altijd in de snelkookpan en heb het nu voor t eerst gewoon laten sudderen op klein vuur. Ik vind het lekkerder zo. De peertje ietsje steviger en de saus lekker ingedikt (overigens gewoon in rode wijn met een laurierblaadje, paar kruidnagelen en een halve eetlepel speculaaskruiden).

Bastet

Bastet

28-12-2009 om 09:56

Jessica

Wij zijn hier regelmatig met zes man sterk,maar kwa tijd maakt uitgebreid koken weinig uit,of ik nou voor vier of zes man kook.Grotere pannen,that's all..
Bastet

Tirza G.

Tirza G.

28-12-2009 om 16:22

Jessica

Wie heeft het over uren kokkerellen? Alleen: met de magnetron gaan heel veel dingen niet sneller. Als je een kilo aardappels moet koken, ben je in de magnetron toch ook gewoon een poosje bezig. En al die tijd kun je niets anders in die magnetron zetten.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.