Huis, Tuin en Keuken

Zeetakje
04-05-2018 om 11:43
Stoofperen wecken
We hebben een vrij grote stoofperenboom in de tuin, waar tot nu toe ieder jaar hooguit 10 peertjes in groeiden. Die lieten we hangen voor vogels, insecten of andere liefhebbers. Dit jaar zat de boom, tot onze grote vreugde en verbazing, in één keer helemaal vol met bloesem en het lijkt erop dat we later dit jaar héél veel stoofperen kunnen gaan oogsten.
In de diepvries vinden we peertjes nooit zo lekker blijven, dus ik ben gaan googelen en ik denk dat het een goede optie is om, nadat familie, buren en vrienden zijn voorzien, de rest van de stoofperen te gaan wecken. Ik heb zoiets nog nooit gedaan en het is me niet helemaal duidelijk wat voor potten ik daarvoor nodig heb.
Allemaal weckpotten kopen wordt nogal prijzig, maar ik begrijp dat het met lege potten van augurken ed. ook kan. Is er iemand die weet of alle potten daar geschikt voor zijn? Ik heb zelf nooit zo heel veel potten, dus dan kan ik in mijn omgeving eens vragen of ze de komende maanden lege potten willen bewaren.
En als die potten dan gesteriliseerd moeten worden, leg ik ze dan in kokend water, of zet ik ze met koud water op totdat het kookt? Het eerste lijkt me logisch, maar springen ze dan niet kapot? En ook niet onbelangrijk; kan ik ze wecken in een gewone pan, of moet ik een complete weck-uitzet kopen?
Beetje vroege vraag, het is nog lang geen oogsttijd, maar je kan maar beter voorbereid zijn. Als het me allemaal te ingewikkeld wordt, heb ik in ieder geval nog tijd genoeg om me te verdiepen in andere bewaarmogelijkheden.

Zeetakje
02-09-2018 om 12:30
Geoogst
De oogst zit er op. We hebben vrienden en familie voorzien, er al wat mee gebakken en gekookt en we hebben nu nog ruim 10 kilo stoofperen en ruim 10 kilo Elstars liggen die ik wil inmaken.
Dinsdag ga ik aan de slag. Potten heb ik inmiddels genoeg, dus dat gaat helemaal goed komen.
Iemand nog lekkere stoofpeer- of appel(moes)recepten voor de inmaak? Vooral kindvriendelijk, een beetje zoet is welkom. Met het recept van Kenfan uit #13 ga ik ook zeker een paar potten vullen.

Dorry1
02-09-2018 om 13:01
Hoe ik t doe
Ik gebruik voor stoofpeertjes graag de speciale rode suiker. Ooit gekregen en ik gebruik daar n beetje van en vul de rest aan met gewone suiker. Dat oplossen in warm water of wat je aan de kook brengt. Een citroenschilletje erbij en een vanillestokje ( t liefst waar je t merg al uit hebt geschraapt, ik bewaar die in een oud jampotje) dan kaneel en wat nootmuskaat of Aspen Mulling spices. Maar let op, dat laatste zit al suiker bij dus je suikerhoeveelheid aanpassen. Dat is zoooo lekker! Dat kruidenvochtmengsel dus op de peren in je weckpot.

Zeetakje
03-09-2018 om 19:15
Mmm...lekker
Dank je wel, Dorry. Mijn dochter houdt niet van de smaak als ik ze stoof met rode wijn, dus dit is een fijn recept.
Helaas zieken op mijn werk, dus de keukenplanning is opgeschoven naar vrijdagmiddag en zaterdag, maar dan ga ik anderhalve dag stoven, koken en bakken met appels en stoofperen. Zin in.

Temet
04-09-2018 om 22:10
mijn recept
Ik stoof peren altijd met bessensap, aangelengd met water tot het juiste niveau. Kaneelstokje erin, een paar kruidnagels, en als ik het heb een sinaasappelschilletje. En een flinke schep suiker.
Een scheutje rode port erin kan geen kwaad
Groeten,
Temet

Zeetakje
05-09-2018 om 10:00
Temet
Doe je er dan nog veel suiker bij? Ik ben niet zo goed met de verhoudingen denk ik. Als ik ze met bessensap maak, worden ze standaard heel zuur, terwijl ik er best veel suiker bij doe. En gebruik je dan zo'n heel flesje bessensap, of zal ik meer water en minder bessensap moeten gebruiken?

OND
05-09-2018 om 20:57
Kruidnagel en kaneel zuinig doseren
Als het teveel is wordt de inmaak al snel oneetbaar.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.