Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Zeetakje

Zeetakje

04-05-2018 om 11:43

Stoofperen wecken


Zeetakje

Zeetakje

02-09-2018 om 12:30

Geoogst

De oogst zit er op. We hebben vrienden en familie voorzien, er al wat mee gebakken en gekookt en we hebben nu nog ruim 10 kilo stoofperen en ruim 10 kilo Elstars liggen die ik wil inmaken.

Dinsdag ga ik aan de slag. Potten heb ik inmiddels genoeg, dus dat gaat helemaal goed komen.

Iemand nog lekkere stoofpeer- of appel(moes)recepten voor de inmaak? Vooral kindvriendelijk, een beetje zoet is welkom. Met het recept van Kenfan uit #13 ga ik ook zeker een paar potten vullen.

Hoe ik t doe

Ik gebruik voor stoofpeertjes graag de speciale rode suiker. Ooit gekregen en ik gebruik daar n beetje van en vul de rest aan met gewone suiker. Dat oplossen in warm water of wat je aan de kook brengt. Een citroenschilletje erbij en een vanillestokje ( t liefst waar je t merg al uit hebt geschraapt, ik bewaar die in een oud jampotje) dan kaneel en wat nootmuskaat of Aspen Mulling spices. Maar let op, dat laatste zit al suiker bij dus je suikerhoeveelheid aanpassen. Dat is zoooo lekker! Dat kruidenvochtmengsel dus op de peren in je weckpot.

Zeetakje

Zeetakje

03-09-2018 om 19:15

Mmm...lekker

Dank je wel, Dorry. Mijn dochter houdt niet van de smaak als ik ze stoof met rode wijn, dus dit is een fijn recept.

Helaas zieken op mijn werk, dus de keukenplanning is opgeschoven naar vrijdagmiddag en zaterdag, maar dan ga ik anderhalve dag stoven, koken en bakken met appels en stoofperen. Zin in.

mijn recept

Ik stoof peren altijd met bessensap, aangelengd met water tot het juiste niveau. Kaneelstokje erin, een paar kruidnagels, en als ik het heb een sinaasappelschilletje. En een flinke schep suiker.
Een scheutje rode port erin kan geen kwaad

Groeten,

Temet

Zeetakje

Zeetakje

05-09-2018 om 10:00

Temet

Doe je er dan nog veel suiker bij? Ik ben niet zo goed met de verhoudingen denk ik. Als ik ze met bessensap maak, worden ze standaard heel zuur, terwijl ik er best veel suiker bij doe. En gebruik je dan zo'n heel flesje bessensap, of zal ik meer water en minder bessensap moeten gebruiken?

OND

OND

05-09-2018 om 20:57

Kruidnagel en kaneel zuinig doseren

Als het teveel is wordt de inmaak al snel oneetbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.