Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tafel zelf lakken

ik wil graag onze nieuwe tafel die mijn man aan het maken is straks in een olijfkleur beitsen. Nu weet ik dat ik het op kleur kan maken met verf verdund met terpetine, dit heb ik met andere meubels ook gedaan maar.... onze tafel plakt steeds zo snel.
Dit vind ik dus erg vervelend, ik haar plakken!
Vorige keer heb ik hem afgelakt met glitsa parketlak....maar het plakken bleef. Ik denk dat het aan het schoonmaken ligt wantop de andere meubels( bed etc ) hebben we er geen last van.
Zou ik het nu op waterbasis moeten doen?

Wie weet er een oplossing voor een mooie èn plakvrije tafel?
Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Ben geen verfexpert, maar vziw is verf op waterbasis minder sterk dan verf op oplosmiddel-basis. Een tafel krijgt het vrij zwaar te verduren (die van mij wel tenminste), ik zou even advies vragen bij een verfspeciaalzaak en niet zomaar wat gaan experimenteren met verdunde verf, je loopt het risico dat je het later over moet doen.

Ik ben ooit eens bij het nieuwe-huisfeestje van een stel geweest dat de trap had gelakt met verdunde verf. Zag er vlak na de verhuizing nog prachtig uit. Maar het was een nieuwbouwwijk, er lag nog veel zand op straat, dat door iedereen naar binnen werd gelopen, en nog voor het feestje afgelopen was, was die verf al half van de trap gesleten.
Toen ik jaren later zelf een trap moest schilderen vroeg ik eerst advies aan de verfboer

Ik heb wel eens zelf een tafel geverfd, maar dat was echt verven: gronden, plamuren, aflakken. Zat er strak op, al zeg ik het zelf, en hield zich goed (en plakte niet). Maar de houtstructuur was natuurlijk onzichtbaar geworden en die wil jij behouden, begrijp ik.

Misschien zit er nog een vakman m/v op dit forum met een goed idee.

Groeten,

Temet

(Janneke)

(Janneke)

19-11-2008 om 22:17

Alleen parketlak

Ik heb ook wel eens meubeltjes gelakt (waaronder een tafel) en dat alleen afgelakt met parketlak. Nu 3 jaar geleden en die tafel ziet er nog steeds mooi uit.

Wat er volgens mij is fout gegaan is dat je het hebt gebeits voor het lakken...dat gaat niet volgens mij.

Groetjes Janneke

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-11-2008 om 23:08

Wel beits + glitsa

Wij hebben ooit een zelfgemaakt aanrechtblad gehad. Eerst gebeitst met transparante beits in een mooie houtkleur, en daarna heb ik het afgelakt met (ik meen) 5 lagen Glitsa. Zag er perfect uit en heeft nooit geplakt.

Het enige dat ik kan bedenken is dat je geen terpentine- en waterbasisverven over elkaar heen moet gebruiken. En misschien dat het aantal lagen uitmaakt. Maar bij ons ging het prima.

Groet, Ellen

Ellen Wouters

Ellen Wouters

19-11-2008 om 23:10

Oh, nog wat

Die beits en 5 lagen Glitsa, dat betekent dus ook dat je meer dan een week bezig bent met schilderen. Elke laag helemaal laten harden volgens de aanwijzingen op het blik.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

19-11-2008 om 23:25

Terpentine en waterbasis

Hoi Lilian, wat iemand hier eerder al zei klopt: een verf/lak op waterbasis gaat niet hechten aan een ondergrond die geschilderd is met een verf, of in jouw geval beits, die op terpentinebasis is. Als je je tafel beitst dan moet je hem daarna lakken met een lak op terpentine(oplos)basis. Groetjes. Yvon.

groene specht

groene specht

20-11-2008 om 09:55

Nooit meer op waterbasis

Ik heb onlangs alle schilderwerk dat ik een paar jaar geleden met Acrylverf (op waterbasis dus) had geschilderd, rigoreus verwijderd en opnieuw in extra dekkende, stoot- en krasvaste verf op oliebasis gezet.
Zeker een stel deuren waar ik wekelijks met de sopdoek langsging, waren zwaar plakkerig en aangetast door de (NB ecologisch verantwoorde) allesreiniger geworden. Tafel idem dito. Dus weg met die acrylverf, ook van bevriende meubelmaker weet ik dat vrijwel alle schoonmaakmiddelen de verven en lakken op waterbasis teveel aantasten.

Plakt, verf op waterbasis

Hoi,

Wij hadden hier zo'n houten kinderstoeltje opnieuw gelakt. Die ging ook plakken. Het bleek dat de organische zuren uit het eten, de lak zacht maken/oplossen. Dus je moet juist hele harde lak hebben (hou er ook rekening mee dat je lak afgestemd moet zijn op de hardheid van het hout van je tafel. Zo hadden we een keer een tafel die van heel zacht hout was gemaakt, met een hele harde lak. Bij elk deukje ging de lak gelijk scheuren.

Succes

Botenlak

Ik zou kiezen voor Epifanes. Dat is botenlak. Het is vaak goedkoper dan Glitsa (ca 20 euro per litr ipv ca 25). Het is wel een klusje (meerdere lagen aanbrengen), maar dan heb je ook wat. Het doet het ook voor buitenmeubelen.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.