Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

10-12-2008 om 10:56

Teken tegen kwade plannen voor amelisweerd (utrecht)

Ik lees kwade plannen voor Amelisweerd in de krant. Straks kunnen we er niet meer uitwaaien!!!!!!!
Gelukkig kunnen we hier protesteren, via onderstaande link.

www.utrechtsnelweg.nl

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jujube

Jujube

10-12-2008 om 14:39

Tsjeempie

Schandalig! Ik woon 5 minuten van Amelisweerd vandaan, en ze hebben er al een heel stuk afgesnoept voor de A27/A28. Ik protesteer mee!
Groet,
Jujube

rosa

rosa

11-12-2008 om 08:09

Al gedaan

Moet er niet aan denken inderdaad.

rosa

Femke_

Femke_

11-12-2008 om 14:57

Alternatief?

Hebben jullie de startnotitie gelezen? Hierin staat namelijk nog helemaal nietx concreets over het 'vernietigen van Amelisweerd'. Het enige wat met deze startnotitie gezegd wordt is dat ze een soort van denktank aan het werk gaan zetten om ALLE alternatieven onder de loep te nemen om de bereikbaarheid van Utrecht te verbeteren.
Aangezien ik iedere dag reis vanaf de Meern naar Bilthoven en over dat stukje van 20 km regelmatig bijna 50 minuten doe, kan ik elke overweging om de bereikbaarheid te verbeteren alleen maar toejuichen! Meteen afschieten lijkt me dus geen optie, zolang ook beter OV (alternatief 1), verbreden (alternatief 2) en verspreiden (alternatief 3) ook maar onderzocht worden. En dat is dus precies wat ze nu gaan doen.
Ik teken de petitie dus niet....ik zou liever zien dat dergelijke natuur en milieuclubs hun lobbytijd en -geld besteden aan groene alternatieven en het onderzoek daarnaar. Alleen maar roepen dat je tegen bent komt de bereikbaarheid, maar zeker ook het milieu en de natuur niet ten goede (wat heb je aan een weliswaar prachtig natuurgebied als je er niet kunt komen?)
Femke

Femke heb jij vanuit je werk ervaring met rws?

Dan zou je weten wat het betekent als een startnotitie van Rijkswaterstaat rept van een denktank.

Dat betekent gewoon dat een idee doorgedrukt gaat worden. Bomen kappen doen ze ook terwijl de rechtszaak nog loopt (is al vaker gebeurd). Ze doen al jaren niets liever dan asfalt aanleggen.

Zonder groene lobby zouden we met zijn allen op meer en bredere wegen nog meer vaststaan. Er komt een moment dat meer wegen geen oplossing meer zijn. De luchtkwaliteit rond Utrecht wordt dan gewoon overal even slecht in plaats van op sommige plekken nog een tikkeltje beter. En als je niet als de hazen erbij bent wordt dit soort traoé's er gewoon doorgedrukt.

Verder ben ik bang dat die groene organisaties het probleem 'transport' wat breder zien. Die zien de oplossing niet alleen in het verbreden van wegen of het aanleggen van nieuwe tracé's, maar ook in een herbezinning van doelen en middelen. Het aanleggen van een Randstadrail bijvoorbeeld waarmee je sneller door de agglomeratie van Utrecht heen komt. Dan kun je zonder over te stappen van station Vleuten of Terwijde naar station Bilthoven komen. Om maar wat te noemen. De groene organisaties streven dus naar een heel andere kijk op mobiliteit, eentje waar jij kennelijk niet op zit te wachten.

Tinus_p

Tinus_p

11-12-2008 om 19:07

Onbereikbare natuur

Femke:
"Alleen maar roepen dat je tegen bent komt de bereikbaarheid, maar zeker ook het milieu en de natuur niet ten goede (wat heb je aan een weliswaar prachtig natuurgebied als je er niet kunt komen?)"
Nouja, voor de mensen op fietsafstand? Als er teveel mensen komen is t ook niet goed

Tinus_p

Tinus_p

11-12-2008 om 19:11

Onverwachte oplossing

Femke:
"Aangezien ik iedere dag reis vanaf de Meern naar Bilthoven en over dat stukje van 20 km regelmatig bijna 50 minuten doe, kan ik elke overweging om de bereikbaarheid te verbeteren alleen maar toejuichen!"
De beste, maar wat onverwachtse oplossing: Demp de havens van Amsterdam en Rotterdam en sluit 4 van de 6 landingsbanen van Schiphol.
de files worden (ook) veroorzaakt door de enorme hoeveelheid (vracht)verkeer van en naar deze 3 lokaties. Dat vrachtverkeer levert echter maar een marginale bijdrage aan de nederlandse economie. het gaat namelijk vooral om spullen die worden doorgevoerd. De transportsector is al jaren noodlijdend en de stijgende olieprijs zal dat erger maken (hoewel dat goed is voor de files).

Femke_

Femke_

11-12-2008 om 20:21

Nogmaals...gelezen?

rodebeuk, in mijn eerste posting vroeg ik al of mensen die de petitie getekend hebben de startnotitie ook gelezen hebben. Er worden namelijk 4 alternatieven onderzocht...
1.Niets doen aan het wegennet met OV, randstadrail (al in ontwikkeling) en beter fietsnet
2. Verbreding van wegen in 2 vormen: ring noord snelweg maken of verbreden van bestaande wegen A12, A27, A28 (slecht voor Amelisweerd)
3. Verspreiding; extra snelweg ten zuiden van A12, mogelijk alleen voor vrachtverkeer
4. Sorteren; hoofdbanen en parallelbanen en doorgaand en regionaal verkeer scheiden

Ik zie hier nog geen gemaakte keus of voldongen feit in. Zonder naief over te willen komen overigens....
Wat ik alleen wilde zeggen is dat simpelweg heel hard nee roepen volgens mij geen zin heeft. Ik denk dat dergelijke organisaties maatschappelijk veel meer draagvlak zouden krijgen als zij zouden proberen werkgevers, werknemers en overheid tot een gezamenlijke oplossing zouden laten komen.
Een voorbeeld: zolang één van de grootste werkgevers in de regio Bilthoven thuiswerken nog simpelweg verbiedt (en ja er zit echt MILIEU in de naam!) denk ik dat daar nog een grote slag te slaan is.
Ander voorbeeld: met de auto doe ik er weliswaar 35-50 minuten over....met het OV moet ik toch minimaal anderhalf uur rekenen...dat is geen alternatief als je ook nog kinderen moet brengen en halen en je werkgever toch echt verwacht dat je 8 uur per dag maakt.
Laatste voorbeeld van deze veel te lange posting: als scholen nu eens afstappen van de vrije woensdag en vrijdagmiddag...betere spreiding van vrije dagen van parttimers zou ook een hoop opleveren. Jammer voor mij is dan alleen dat ik op vrijdag niet meer in 20 minuten op m'n werk ben
Femke

Ja femke

Ik had de startnotitie gelezen. Maar het geval wil dat ik bijna dagelijks voor de kost startnotities lees. En dat ik vervolgens ook meemaak wat er uiteindelijk gebeurt in opdracht van RWS.

En daarom lees ik iets heel anders in die startnotitie dan jij. Ik ben niet meer zo goedgelovig. Ik lees daar een lippendienst aan OV en fiets. Want het is veel te weinig substantieel en zolang de doelstelling voor de verbetering van de transportsituatie in NL nog voornamelijk wordt geformuleerd in dat er minder mensen in de file moeten staan, maar niet hoe al die mensen dan op een duurzame manier hun werkplek moeten bereiken of hoe ze dichter bij hun werk zouden kunnen wonen..tsja, zolang kom ik tot andere conclusies. De automobiliteit blijft namelijk toenemen, dus je kunt tot in het oneindige meters asfalt erbij leggen. Daar komt geen mens eerder van op zijn werk.

Die werkgever in Bilthoven waar MILIEU in de naam zit, daar kun je wel prima flexibele uren draaien. Dus later beginnen of eerder ophouden. Ja, niet tegelijk natuurlijk. Je werkdagen hoeven niet even lang te zijn. Onze ervaring is dat daar zo tamelijk alles kan op dat gebied. En dat ze ambtenaren niet ongebreideld thuis laten werken daar zit ook wel wat in want de contacten op de werkvloer zijn ook belangrijk.
Oh ja, heb je gezien wat er met het MNP gebeurt? Eerst apart gezet, maar ja, die Klaas wil nog weleens wat onwelgevalligs roepen. Dus hop fuseren met het RPB. Hebben we daar geen last meer van, laten we die lastige milieu en natuurmensen gewoon in het ruimtelijke wereldje opgaan. Ligt ook in de lijn met hoe die startnotities uitpakken.

Mijn gevoel zegt trouwens dat jij meer bij de V werkt dan bij de M - maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Heb ook nog even opgezocht hoe lang je nu van de Meern naar Bilthoven nodig hebt en dat is grofweg een uur met de bus-bus of bus-trein-fiets. Zouden ze daar nou niet iets beters op kunnen bedenken? Iets snellers? En zou dat dan voor jou een optie kunnen zijn? Echt? Dat je misschien regenkleding moet meenemen? Dan ook?

Zal nog even eerlijk vertellen vanuit welke situatie ik praat. Mijn man geniet van flexibele werktijden in B, fietst er in een half uur heen. Hij brengt 1x, ik de andere keer. Wij zijn expres zo gaan wonen dat we dicht bij een treinstation wonen, dan maar een kleiner huis. Ik was toen werkeloos en wist niet waar ik terecht zou komen. Ben ex-Rijk en werk nu in de zakelijke dienstverlening. Doe het meeste met ov, waaronder regulier woonwerk. Fiets-trein-fiets en naar de klant fiets-trein-OVfiets.

Het kan altijd anders - soms is dat ook echt beter voor het milieu. Eigenlijk wil ik niet te veel hakketakken, ik raak zo bevlogen omdat ik denk dat open ruimtes in de Randstad een heeeeel grote waarde vertegenwoordigen, al is het dan niet in geld. Ik zou eigenlijk liever mijn bevlogenheid in het positieve willen uiten en je willen laten zien dat het accepteren van beperkingen en het anders plooien van je werkzorgcombi ook heel veel rust, ruimte en tevredenheid kan genereren. Ik maak op de fiets alle seizoenen mee, ik rust uit in de trein, en ja, soms werk ik dan maar iets minder. Iets minder luxe en iets meer authenticiteit. Alles van waarde is weerloos...

20 km

Dat heb ik eigenlijk vrijwel altijd op de fiets gedaan.

Femke_

Femke_

12-12-2008 om 14:06

Rode beuk

Dat er prima flexibele uren gedraaid kunnen worden bij mijn werkgever weet ik, ik maak daar dan ook dankbaar gebruik van. Het toeval wil dat ik zowel voor V als M werk...ik heb een dubbele functie.
Waar het mij om ging in mijn eerdere bericht is dat er een hoop andere maatregelen genomen kunnen worden. Het zou fijn zijn als natuurorganisaties zich daar breed voor inzetten, ik heb vaak het gevoel dat een probleem, in dit geval mobiliteit rond Utrecht, eenzijdig benaderd wordt. Een beetje dwarsliggen om het dwarsliggen. Zitten ze bijvoorbeeld in die club VERDER?
Wat betreft het thuiswerken....natuurlijk moet je daar niet ongelimiteerd toestemming voor geven. Het botweg weigeren draagt echter zeker niet bij aan een vermindering van de druk op de weg.
Als de verbindingen beter zouden worden kan ik het OV ook prima gebruiken. Op dit moment gaat dat niet omdat de aansluiting zodanig is dat ik na het wegbrengen van kinderen naar school toch echt pas om kwart voor 10 op mijn werk ben...ze vinden veel goed maar het houdt een keer op
En 20 km op de fiets??? Tsja, dat kan natuurlijk maar mijn hobby is het niet. Ik vind 20 min fietsen prima en een half uur ook nog te overwegen maar dat is zo'n beetje mijn persoonlijke grens.
Femke

Verhuizen?

Of ander werk dichter bij huis?

Tinus_p

Tinus_p

15-12-2008 om 13:24

Eenzijdig

Femke:
"Waar het mij om ging in mijn eerdere bericht is dat er een hoop andere maatregelen genomen kunnen worden. Het zou fijn zijn als natuurorganisaties zich daar breed voor inzetten, ik heb vaak het gevoel dat een probleem, in dit geval mobiliteit rond Utrecht, eenzijdig benaderd wordt. Een beetje dwarsliggen om het dwarsliggen."
Het hangt een beetje van de natuurorganisatie af, maar er zijn er heel wat die helemaal niet zo eenzijdig benaderen. Wel komen ze dan met oplossingen die jou mss niet aanstaan, maar dat is een ander verhaal.

Tinus_p

Tinus_p

15-12-2008 om 14:18

Overigens

15% minder files door de kredietcrisis. En ik verwacht dat de hoge olieprijs blijft, en het effect ervan op de files ook.

Tinus_p

Tinus_p

16-12-2008 om 10:01

Olieprijs

Knurf:
"Huh? Zo hoog is die op dit moment niet, hoor. Tenminste, ik reken bij de pomp nu ruim 30 cent per liter minder af dan een paar maanden geleden, dat scheelt heel veel per ritje."
Let op de olieprijs; nu vinden we 45 dollar/vat alweer weinig. Pakweg 2 jaar geleden was dat onvoorstelbaar hoog. Dito voor de benzine- en dieselprijs.

Tinus_p

Tinus_p

16-12-2008 om 13:12

Inflatie

Knurf:
"Tuurlijk. Maar een paar jaar geleden vond ik 2 gulden voor een brood ook duur genoeg, en nu kom je niet weg onder de 1 euro 20 (= 2 gulden 65)."
Ikke wel hoor
Maar je mist het punt. De olieprijs is veel meer gestegen dan de 'normale' inflatie. En dat blijft, denk ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.