Home » Forum » Terechte kritieken op mijn werk wat nu

(terechte) kritieken op mijn werk wat nu?

11 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
An O'neem
(terechte) kritieken op mijn werk wat nu?

Dag
Ik heb in de afgelopen week 2 keer kritiek gehad op mijn werk, en achteraf kan ik zeggen dat de kritieken terecht waren. De geleverde teksten waren niet 100%, de documentatie erbij was ook niet zorgvuldig genoeg onderbouwt, afin het rammelde. Het gekke is dat ik tijdens het herlezen niet merkte dat het niet klopte. Nu treft het me enorm, hoewel de rest van mijn werk gewoon goed bevonden is. Maar omdat het een nieuwe opdrachtgever betreft, met veel potentiele opdrachten, ben ik natuurlijk er ondersteboven van. Wat is de beste reactie? Ik heb al aangegeven het werk over te doen maar of het voldoende zal zijn weet ik niet.
An

Tinus_p
Gewoon

Uithuilen, opnieuw beginnen.

Ellen Wouters
Hoe komt het?

Met het werk overdoen kom je er niet. De kans bestaat dat de opdrachtgever nog steeds niet tevreden is, of geen vertrouwen in de kwaliteit van je werk zal hebben.

Vraag eerst jezelf af: hoe komt het dat het werk niet goed was? Tijd tekort, te weinig tijd ervoor genomen, stress, onzekerheid, slordigheid, te weinig terugkoppeling?
En maak met de opdrachtgever afspraken over hoe je samen de kwaliteit bewaakt. Nu is het voor hem een black box: hij stopt er een opdracht in en moet maar zien wat eruit komt.
Spreek af welke criteria precies gehanteerd worden, en dat er bijvoorbeeld nog een tussentijdse beoordelingsronde plaatsvindt. Of spreek af welke andere maatregelen jij neemt om de kwaliteit te waarborgen. Misschien moet je een andere lezer inschakelen, of misschien moet je meer uren uittrekken voor het werk. Laat dat soort dingen weten aan de opdrachtgever, dan weet hij ook wat jij er concreet aan doet.

Groet, Ellen

niemie
Laten zien

Het enige wat je kan doen is; je best. Laat zien aan je baas dat je wat doet met de kritiek die je gekregen hebt. Het was waarschijnlijk niet de bedoeling dat de kritiek je negatief zou beinvloeden ;)

Triple
2e lezer

Bij mij op het werk mag er niks de deur uit zonder dat een tweede (deskundige) lezer het goedgekeurd heeft. Dan heb je in elk geval samen 'schuld' als het niet in orde blijkt! Maar meestal worden de onzorgvuldigheden er op deze manier wel uitgehaald.

Nu zou ik maar gewoon je schouders ophalen en opnieuw beginnen!! Kritiek moet je als opbouwend beschouwen en niet te persoonlijk aantrekken hoor!

Massi Nissa
Ondersteboven (ot)

Hai An, ik kan zelf helemaal niet tegen kritiek op mijn werk. Als iemand iets te mopperen heeft, ga ik in mijn hoofd onmiddellijk degene die het zegt diskwalificeren: wie ben jij dat je dat tegen mij zegt, kijk eens hoe jij dit en dat slecht aanpakt (ofzo). Ik laat het niet zien en knik begrijpend en voer een heel volwassen gesprek maar intussen sta ik inwendig meestal te koken. Dat zakt gelukkig snel weer, vooral als de kritiek wel ergens op sloeg, maar helemaal goed komt het pas veel later weer. Ik vind dat jij er dus al bewonderenswaardig mee omgaat door meteen te kunnen inzien dat die kritiek wel terecht was en je nu af te vragen hoe je dit soort fouten kunt voorkomen. Je bent een stuk verder dan ik met mijn wraakzucht, haha.
Groetjes
Massi

albana
Wat ik niet helemaal snap

ik snap niet goed wat je met je laatste zin bedoeld....
dat je niet weet of het 'voldoende' is.....
wat bedoel je daarmee? zouden ze je ontslaan als je niet nog méér doet dan het alleen over doen? of plaatsen ze je in een andere (mindere) positie? of wat?
ik denk dat iedereen wel dingen op z'n werk heeft die die heel goed of juist wat minder kan. dat lijkt me logisch eigenlijk.....je kan moeilijk in álles héél goed zijn, net zoals je niet in álles erg slecht kan zijn (nou,ja dat kan maar dan zit je op een verkeerde functie lijkt me, wat voor beiden geld.) dingen waar ik terechte kritiek op krijg, en die ik ondertussen wel weet dat dat niet mijn sterkste punten zijn daarvoor vraag ik advies of controle van mijn collega's. het leifste van collega's die daar juist wél erg goed in zijn. ik ben nog wel eens 'slordig' dus als ik twijfel of iets compleet is laat ik mijn meest precieze collega het even nakijken. aan de andere kant ben ik wel erg snelen heb goed overzicht. dus vraagt mijn erg precieze collega een 'globale' indeling aan mij als iets erg snel af moet. zodat ze een overzicht/leidraad heeft om het snel af te krijgen. zo ongeveer.....
en voor wat hoort wat. dus je kan elkaar ook helpen. elkaar 'versterken' op elkaars zwakke punten zeg maar.
groeten en succes
albana

albana
Ooooo

nu snap ik 't. dus je hebt ook geen collega's dus? maar je moet jezelf niet zo 'omlaag' praten.....oke 't ging niet helemaal zoals het moest, maar er zijn toch ook genoeg momenten dat je heel trots op jezelf kan zijn? toch? en nou, ja dan huren ze je maar niet meer in, er komt vanzelf wel een andere/betere/begripvollere opdrachtgever...
groeten albana

Andere freelancer
Ik voel met je mee, an

Het is al niet leuk als je kritiek krijgt op je werk, maar als het terechte kritiek is voelt het pas echt rot :(

Ik ben ook freelancer en ik werk onder meer voor tekstschrijvers die hun teksten eerst ter controle en proeflezing aan mij voorleggen.

Ik haal eventuele taal- en typefoutjes eruit en geef tips en commentaar. Je wordt namelijk blind voor je eigen fouten en missers. Als een zin voor mij als proeflezer niet duidelijk is of op meer manieren kan worden gelezen, zal dat ook opgaan voor de doelgroep en de opdrachtgever. Dit blijkt in de praktijk erg goed te werken. Kost een paar centen (per woord) maar dan heb je ook wat :)

Groeten van een andere freelancer

Mathilde
Vervelend, maar

iedereen heeft wel eens een slechte (werk)dag en niemand is altijd op zijn best. In dat geval is het inderdaad een kwestie van boetekleed aantrekken, uithuilen en opnieuw beginnen en dan komt het vast goed. Als die klant afhaakt, komt er wel weer een nieuwe klant. En nu ben je in ieder geval weer gemotiveerd om kritisch te zijn op je eigen werk ;-).
Als het is misgelopen in de communicatie, is het ook nog wel herstelbaar. Maar dan vraag ik me wel altijd af of klant/opdracht en ik bij elkaar passen. Elke tekstschrijver heeft zijn stijl en sterke punten, dat moet ook bij de opdracht aansluiten. Als je jezelf geweld aan moet doen, dan wordt 't niks.
Laat je niet ontmoedigen, kritiek hoort erbij. Bekijk het positief: nu weet je weer waar je op moet letten. Succes!
Mathilde

Wendy B.
Weet je al meer?

Lastig is dit zeg. Kan je voor jezelf beredeneren waarom het geleverde werk niet voldeed? Had je wel genoeg informatie gekregen, was het helemaal duidelijk wat de opdrachtgever van je verlangde? Doe je dit soort opdrachten/onderwerpen vaker?

Wat heb je nu afgesproken met de opdrachtgever? Heb je persoonlijk contact gehad hierover?

En anders, tja jammer. Zie het als een leermoment.

Succes!
Wendy

Onderwerp gesloten