Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jasmijn

Jasmijn

12-08-2018 om 18:18

tips om pomodori soep lekkerder te maken

Ik heb onlangs pomodori-soep gegeten in een restaurant en wilde het vandaag zelf maken, het is redelijk gelukt maar toch wil ik er iets over vragen.
Mijn soep vond ik te oranje en hij smaakte wat flauw waardoor ik er een extra bouillonblokje bij heb gedaan, maar achteraf vind ik dat zonde, wil eigenlijk geen soep die daar teveel naar smaakt, dat was bij de soep uit het restaurant ook niet.
De soep uit het restaurant was dus roder en niet geheel glad en niet zoals cremesoep maar meer waterig (zonder waterig te smaken)

Hoe heb ik mijn soep gemaakt:
1 kilo tros-tomaten (niet ontveld, wel de kroontjes eruit en in vieren gesneden)
1/2 rode paprika (in stukken)
1 liter water
1 bouillonblokje (groentebouillon)
1 uitje gesnipperd
1 knoflookteentje gesnipperd
1 eetlepel bloem
beetje zout
half plantje verse basilicum (de blaadjes)

Eerst de ui en knoflook gefruit, daar een eetlepel bloem bij gedaan en geroerd, dan het water er deels bij en de tomaten en de paprika, daarna de rest van het water en het bouillonblokje en een half uur laten koken/pruttelen. Vervolgens voor 90% gepureerd met een staafmixer.
Structuur was prima (hetzelfde als mijn restaurant soepje) de kleur was alleen veel meer oranje dan rood en het smaakte waterig.
Ik heb er daarna dus nog extra bijgedaan:
-half bouillonblokje
-een groot blikje tomaten puree
Het smaakte daarna beter maar ik vond het ineens teveel naar bouillonblokje smaken en een beetje zonde eigenlijk, het smaakte niet naar het restaurant soepje. (en de kleur was nog steeds oranje)
Wie heeft er nog tips om het soepje beter te maken?

Antje

Antje

12-08-2018 om 18:26

Lekker

Ik begin ook met ui en knoflook. Dan de tomaten erbij, verse rozemarijn en tijm. Geen water of bloem. Laten pruttelen en pas bij het pureren evt water toevoegen.
Als ik er paprika bij wil dan doe ik er geroosterde paprika's bij.
Op het laatst naar smaak peper en zout.

bliktomaten

Tomatensoep en -saus kan je vaak het beste maken van bliktomaten, die hebben een sterkere smaak dan verse. Ook de kleur is beter.

Groeten,

Temet

Yaron

Yaron

12-08-2018 om 19:33

Wortel of bleekselderij

Ik begin ook met ui en knoflook aanfruiten, daarna een winterwortel in stukjes en of een stengel bleekselderij erbij. Een beetje bakken, dan een blikje tomatenpuree erdoor roeren en een poosje fruiten. Daarna water met bouillon-poeder of blokje. Na het pureren doe ik er tijm bij. Soms doe ik er na de tomatenpuree bloem door om een wat dikkere soep te krijgen.

Johanna

Johanna

12-08-2018 om 19:37

tomaten eerst in de oven, dan de soep in

Ik heb laatst de tip gehad om de tomaten eerst te roosteren in de oven en dan de soep in. Ik moet zeggen: de smaak kwam beter uit de verf. Ik denk ook dat super rijpe tomaten meer kleur hebben dan gewoon.
Kijk eens op:https://www.culinea.nl/recepten/tomatensoep-van-geroosterde-tomaten/

Plukje

Vers geraspte Parmigiano, wil ook wel eens helpen. Alle umami, denk ik eigenlijk. Dus ook wat fijngewreven ansjovis bijvoorbeeld. Vind ik net iets minder gemaakt smaken dan bouillon.

Half a twin

Half a twin

12-08-2018 om 20:56

Geen water toevoegen

Ik maak altijd pasta en pizzasaus in grote hoeveelheden die ik in porties invries. Tomaten, ui, wortel, bleekselderij en knoflook zijn de vaste ingrediënten. Soms aangevuld met basilicum, paprika of een stukje prei als dat nog in de koelkast ligt.
De tomaten gaan droog in de pan die laten genoeg vocht los als je ze kookt. Wortel, ui en knoflook worden even gefruit voor het bij de tomaten gaat.
Voor pizzasaus laat ik alles uitlekken in een zeef en dat vocht vang ik op als basis voor een pan soep. Als ik pastasaus maak pureer ik wel het vocht mee.
Het uitlekvocht van de pizzasaus en 1 hoeveelheid pastasaus is dan mijn basis voor de soep. Vaak is 2 bouillontabletten dan meer dan voldoende voor ruim 2 liter soep. Ik voeg pas water toe als ik de soep bijna klaar heb maar bijvoorbeeld te zout vind.

Pirata

Pirata

12-08-2018 om 22:11

Water maakt waterig

Zie titel. Alleen wat toevoegen als het te dik is.
En ik doe er tomatenpuree in of nog gedroogde tomaten. En mascarpone. En zeker geen bouillonblokje.

Jasmijn

Jasmijn

13-08-2018 om 11:53

bedankt!

Bedankt voor alle tips, ik ga als eerste maar eens het water weglaten en in eerste instantie even het bouillonblokje ook niet, ik zal er wat groene kruiden in doen (rozemarijn, provencaalse kruiden o.i.d) en wat zout en peper. (bouillonblokje kan altijd op het laatst nog, maar liever niet)
De soep uit het restaurant had echt geen andere ingrediënten (zoals wortel en selderij, dus dat doe ik er niet bij)
(o.t. ik maak inderdaad zo ook mijn pasta saus, erg lekker)

maan.

maan.

14-08-2018 om 13:05

Pomodoritomaten

Ik gebruikte eerder ook trostomaten in de soep maar kreeg de tip om pomodoritomaten te kopen en dat is wel lekkerder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.