Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

01-04-2013 om 10:36

Tomaten wel of niet ontvellen?

Ik ben bezig een Italiaanse maaltijdsoep te maken. Volgens het recept hoef ik de kilo tomaten niet te ontvellen, maar dan krijg ik toch allemaal velletjes als ik daarna alles met de staafmixer ga pureren? Of zal dat wel meevallen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Staafmixer

vermoedelijk blijven er velletjes (harde) achter (de tomaat heeft nog geen zon gezien). Dan moet je evt. de soep nog door een roerzeef halen. Als de tomaten zacht genoeg zijn vóór het koken, kun je een tomaat schillen als een appel, snel gebeurd. 't Is maar wat je handiger vind en welke apparatuur je in je kast hebt staan. Suc6 en smul ze!

Ik doe t niet

maar na de staafmixer gooi ik alles door de zeef en roer dat met een lepel erdoor,net zolang tot er een kleine massa overblijft, dan blijven de pitjes,vellen en de stukjes ui achter en heb je een gladde soep.

bibi63

bibi63

01-04-2013 om 13:05

Daarom

gebruik ik altijd tomaten uit blik. Vind ik heel handig en krachtiger van smaak.
Bibi

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

01-04-2013 om 20:26

Nog handiger

Een pak passata (tomatenpulp, is in onze super nog goedkoper dan een blik gepelde tomaten)

Hoezo schillen als een appel?

Ik vind het als een appel schillen van tomaten echt niet handig. Als ik tomaten in een saus of soep verwerk gebruik ik meestal blik, maar als ik verse tomaten ergens door doe ontvel ik ze meestal: met een scherp mesje kruislings insnijden aan de onderkant, overgieten met kokend water en even laten staan, water er weer afgieten en daarna stroop je ze zo af.

Ik doe dat dus wel, want ik vind die velletjes niet echt lekker.

Groeten,

Temet

Petr@

Petr@

01-04-2013 om 21:21

Bedankt!

Ik heb ze op de manier van Temet ontveld dus geen velletje te bekennen in de soep. Ik vind dat minder werk dan een grote pan soep door een zeef heen gieten. Want ik heb maar een grote pan en dan moet het weer in allerlei kleinere pannetjes, en dat vind ik dan te veel gedoe, en te veel afwas.
Bedankt voor jullie adviezen!

Nog een manier

Meestal koop ik ook ontvelde tomaten in blik (ook nog veel goedkoper). Maar soms krijg ik tomaten van iemand (moestuin) en dan ontvel ik ze ook. Maar anders dan hier beschreven.
Ik kook ze in water gaar met dat kruisje zoals Temet beschreef en vis ze er dan uit. En doe ze 1 voor 1 door een grote zeef, ik druk de pulp er als het ware doorheen (gaat zeer makkelijk) gewoon met een houten lepel. De pulp weer in dezelfde pan (dus zeef boven de pan houden) en soms als het veel is, tussendoor even de zeef wat leger maken . Beetje roeren in de pan en hop de volgende in de zeef...Nou ja tot ze op zijn dus.
Ik ken de methode van Temet ook, maar vind dat altijd zo'n gepruts en brand m'n vingers nogal snel...
groeten albana

Niet gaarkoken

Albana, je hoeft die tomaten niet gaar te koken. Maar alleen overgieten met kokend water is soms ook niet genoeg, vandaar dat ik ze altijd even laat staan, maar dat hoeft echt maar vrij kort. Zonodig kan je ze dan nog met koud water afspoelen, alsof het gekookte eieren zijn.

De kokend-water-truc voor ontvellen werkt overigens bij meer dingen. In elk geval bij perziken en bij amandelen (die laatste hoef je niet in te snijden, wel langer laten staan).

Groeten,

Temet

Schillen als een appel

heel simpel, heb uit eigen moestuin uit een zonnig land eens kilo's en kilo's tomaten moeten verwerken. Dan ga ik die dus écht niet even met kokend water overgieten enz. Bovendien waren veel tomaten zo heerlijk zondoorstoofd dat er al zachte (lees: rotte) plekken inzaten, die kan ik er dan meteen uitsnijden.
De schillen zijn vaak bij deze tomaten zó 'zacht' dat het heel goed schilbaar is. Heel andere tomaten die ik koop als ik ff in Nederland ben

Niet écht gaat koken

Ik doe ze in een laagje water en breng ze aan de kook...en zet ze uit en laat ze even staan. En druk ze dan dus door die zeef...
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.