Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

K.

K.

20-06-2019 om 06:59

Traktatie school - houdbaarheid

Ik wil een verjaardagstraktatie voor school klaarmaken, nl. een spies met pannenkoekrolletjes en aardbeien.
Ik koop voorverpakte pannenkoeken die ik opwarm, om ze nadien mooi te kunnen beleggen met confituur en op te rollen. Ik verwarm de pannenkoeken, zodat ze niet breken bij het oprollen.
Ik schuif ze dan, samen met de aardbeien op de stokjes.
Is het ok om dit de avond voordien te doen? Ze worden de dag nadien in de voormiddag opgegeten.
En is het ok om voorverpakte pannenkoeken op te warmen, om ze nadien weer af te koelen en de dag erna koud op te eten?

Tine Winkel

Tine Winkel

20-06-2019 om 09:24

geen idee

hier heb ik een keer iets vergelijkbaars gedaan, met poffertjes en druiven. Maar die poffertjes heb ik 's morgens in de magnetron gedaan en daarna aan cocktailprikkertjes geschoven, met een druif aan weerszijden. Werden rond 10 uur, half 11 getrakteerd.

Ik denk dat het (microbiologisch) gezien wel kan, als je ze uiteraard vlot afkoelt en in de koelkast bewaart overnacht. En heel schoon werken (schoon materiaal, nieuwe pot jam). Ik zou de aardbeien er pas de volgende dag opprikken - dat gaat 'smetten' langs de prikker, denk ik, en dan glijden ze er weer van af.

En wraps?

Denk dat dat wat mooier rolt en er wat minder klef uitziet?

K.

K.

20-06-2019 om 12:55 Topicstarter

Poffertjes met confituur?

Wraps zijn inderdaad een idee, maar niet zo lekker als pannenkoeken.
Ik denk er aan om ‘s morgens toch vroeger op te staan om ze dan te maken (spijtig genoeg 😀).
Ik kan natuurlijk de pannenkoeken ook vervangen door kant-en-klare poffertjes, wat m’n werk zal versnellen (moet 35 spiesjes maken).
Ik heb nog nooit poffertjes gekocht. Kan je die ook wat opensnijden om te “vullen” met confituur?

Dankjewel alvast!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2019 om 12:57

Nee

Opgewarmde en afgekoelde prefab pannenkoeken worden in korte tijd keihard, en echt niet lekker.

vlinder72

vlinder72

20-06-2019 om 13:31

zelf gemaakte pannenkoeken

Ik zou ze maken met zelfgemaakte pannenkoeken. Die voorverpakte pannenkoeken worden hard als ze koud zijn en ze breken ook heel snel. En dan wordt het met jam een enorme smeerboel.

als je de avond van te voren pannenkoeken bakt die af laat koelen en dan de spiesjes maakt dan gaat het prima. Zelfgemaakte pannenkoeken blijven wel mooi.

Ik zou ook een paar spiesjes maken zonder jam. Mijn kinderen zouden gruwelen van jam op een pannenkoek en zouden het laten staan. Ze zijn vast niet de enige.

poffertjes kan ook maar die worden ook heel hard als ze afgekoeld zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-06-2019 om 21:36

Iets anders

Ik zou een andere traktatie bedenken en het pannenkoekspiesje bewaren voor een kinderfeestje ofzo.

Koude pannenkoek vinden veel mensen gewoon niet lekker en zeker niet met ‘rare’ toevoegingen
Het wordt de aankomende periode ook gewoon erg warm en dan blijft zo’n traktatie ook niet fris.

Ik zou lekker verschillende ijsjes inslaan. Daar doe je heel veel kinderen een plezier mee.

en daarom

... heb ik dus na éen keer iets met spiezen meteen besloten dat dat de laatste keer was. Want inderdaad, je moet het op de ochtend zelf doen. En ik ben 's ochtends vroeg niet op mijn best.

En ik ben het eens met Dendy: het wordt warm de komende dagen. Er is maar weinig dat sneller gaat smetten dan aardbeien. Of het zouden aardbeien moeten zijn waar met een stokje gaatjes in zijn geprikt .

Als je het kan regelen, zijn waterijsjes als traktatie een gegarandeerde hit. In een koelbox met koelelementen of misschien heeft de school zelf een vriesvak. Geen werk, weinig afval, en weinig calorieën.

Groeten,

Temet

Marie

Marie

20-06-2019 om 23:49

Uitproberen!

Dat soort rare traktaties zou ik zeker eerst uitproberen. Nu houd ik sowieso niet van kant en klare pannekoeken (vers gemaakt wel!) maar hoe het echt wordt moet je echt proeven lijkt me.
Koop gewoon een pak, pak poffertjes erbij enz en dan proberen jullie alles uit, leuk!

Maar zelf zou ik ook voor ijsjes gaan. Vaak gedaan, groot succes.(en stiekem vond ik het hartstikke leuk om dan op moment zelf even de klas in te mogen om de ijsjes te brengen
(andere traktaties gaf je in de ochtend al mee, ijsjes mocht je hier op moment van trakteren komen brengen)

Rosemarije Disselhorst

Rosemarije Disselhorst

12-07-2019 om 15:22

Uittesten

Het is helemaal geen probleem om pannenkoeken 2 x op te warmen (op voorwaarde natuurlijk dat ze niet uit de diepvries komen). Ik vrees er echter voor dat voorgemaakte pannenkoeken - eenmaal je de rolletjes gemaakt hebt en laat afkoelen - zullen scheuren. Ik zou het thuis eerst even zelf uittesten om te kijken wat het resultaat is.

Guppie

Guppie

12-07-2019 om 22:41

Bewaren

Sommige kinderen willen een traktatie misschien even bewaren. Bijvoorbeeld omdat iemand even geen trek heeft maar het kan ook om een specifieke reden zijn, dat iemand nuchter moet zijn voor het een of ander. Of willen niet onbeleefd doen en het wel aannemen maar niet opeten. Of een kind dat wat later op school komt.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-07-2019 om 18:24

En, hoe ging het ?

Ik neem aan dat de traktatie inmiddels is uitgedeeld.

Vroeger heb ik weleens onder schooltijd flensjes gebakken, die naar school gebracht en ter plekke belegd / opgerold.
Het hele spul van tevoren maken lijkt me niet zo lekker. Voor schooltijd ( vroeg opstaan dus) lijkt me beter. Maar tjonge, waar je zin in hebt, zo’n ingewikkelde traktatie voor een grote groep. Met een ijsje of zakje chips zijn ze even blij.

Dees

Dees

14-07-2019 om 21:56

Tja

Precies wat ik dacht. Wij hebben de laatste keer ingevroren donuts gehaald (blijkbaar ontdooien ze die in de winkel dus ook vlak voor ze verkocht worden). Tegen de tijd dat hij trakteerde waren ze ontdooid en lekker vers. Hij wilde ze niet eens in een mooi opgemaakte schaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.