Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tripp trapp verven

Wij willen graag de Tripp Trapp van onze zoon een ander kleurtje geven. Hij is nu rood en die kleur staat niet echt mooi meer in ons veranderde interieur. Alleen... de verf lijkt een soort beits te zijn die zich tot nu toe bijzonder goed gehouden heeft. Stokke geeft op zijn website instructies over het opnieuw verven van de Tripp Trapp en raadt aan een 'goede en erkende verf op waterbasis' te gebruiken als je 'm een persoonlijke touch wilt geven, maar noemt geen merken.

Wat kunnen we het beste gebruiken? Heeft iemand hier ervaring mee? Alle tips zijn welkom!

Groet,
Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Naar de verfboer

Mijn advies: haal die beugel eruit, neem die mee naar een goede verfzaak(en niet naar de Praxis als daar alleen maar ongeïnteresseerde pubers werken, zoals bij mij in de buurt), laat daar die beugel even zien en vraag om deskundig advies.

Tripp trapps zijn duur, zoals je weet, en ze krijgen flink op hun donder, dus ik zou even investeren in echt goed verfwerk, anders zit je straks weer met verf die blijft plakken etc.

En er liep laatst al een verfdraadje. De conclusie: verf op oplosmiddelbasis is sterker dan op waterbasis. Dat waterbasisadvies is waarschijnlijk omdat het zo milieuvriendelijk is en beter wordt gevonden voor je bloedjes van kinderen. Maar ik vermoed dat je voor een duurzaam resultaat beter alkydverf kunt kiezen, en die dan even goed laten uitdampen (duurt toch een tijd voor het goed droog is).

Andere mogelijkheid: op Marktplaats een 2e handsje scoren in de door jou gewenste kleur, en jouw exemplaar weer verkopen.

Succes ermee

Temet

ChrisH

ChrisH

01-12-2008 om 17:42 Topicstarter

Marktplaats

Temet, op Marktplaats had ik al gekeken, maar Tripp Trapps worden daar vrijwel niet aangeboden. Waarschijnlijk omdat ze zo solide zijn en zo lang meegaan, kom je nauwelijks tweedehands exemplaren tegen. Met de beugel naar een speciaalzaak gaan is een goede. De Praxis, Gamma, Karwei zijn inderdaad geen zaken waar je naar toe gaat als je echt deskundig advies wilt, dat geldt helaas niet alleen bij jullie in de buurt, denk ik.

Maar misschien is er iemand die het al eens heeft gedaan? Onze Tripp Trapp is vier jaar oud, maar je ziet vrijwel geen slijtageplekken terwijl zoonlief er dagelijks op zit en bepaald niet stilzit. Die verf is dus wel van echt goede kwaliteit (oppervlak is ook heel glad; er lijkt nauwelijks een verflaag op te liggen).

amk

amk

01-12-2008 om 23:24

Goede voorbereiding

je moet vooral zeer goed schuren. Eerst met een groffe korrel en dan met een fijne korrel. En niet even snel willen. Degelijk schuurwerk is de basis in dit geval.

Je opent dan als het ware de oude verf/lak-laag en zorgt er voor dat er een goede hechtingsmogelijkheid voor de nieuwe verf komt.
Dit neem je goed af met amonia en laat het daarna goed drogen. Denk dan aan een uurtje of meer. Het water moet goed uit het hout zijn.

Vervolgens de stoel in een goede grondverf zetten.
Daarna weer licht opschuren met een fijne korrel schuurpapier en afnemen. Weer goed laten drogen.
Dan aflakken met een goede verf, maakt niet uit of dit op waterbasis is of met oplosmiddel. (let hierbij wel op de juiste verf bij de juiste grondverf want dat maakt namelijk wel uit.)

Goed laten drogen volgens de verpakking, ik wacht bewust altijd net iets langer als de minimum tijd. Weer licht schuren en afnemen en dan een 2e verflaag aanbrengen.

Verf niet te droog (zijn we meestal nogal goed in omdat we uitlopers willen voorkomen) want dan kan de verf niet goed uitvloeien. Investeer ook in een goed in de hand liggende kwast en dan het liefst in meerdere maatjes ivm al die leuke gleufjes.

Succes, het schilderen van een stokke stoel is niet anders als het schilderen van een kast van Ikea.
Groetjes,
Angela

ChrisH

ChrisH

02-12-2008 om 09:43 Topicstarter

Angela

Hoi Angela,

Dat is een aardige handleiding schilderwerk! Ik moet zeggen dat we in ons huis al aardig wat hebben afgeschilderd, waaronder alle kozijnen, trappen en zelfmaakmeubels en je hebt gelijk, het schuurwerk is de basis voor een mooie, houdbare verflaag. Gelukkig heb ik een zeer secure man die al deze stappen die je noemt consequent afwerkt. Ikzelf ben daarvoor te slordig. Het verven van die Tripp Trapp gaat ook weer een klusje worden voor hem dat weet ik nu al. Het zoeken is nu naar een goede verf in de juiste RAL-kleur, maar daarvoor kunnen we naar een goede verfzaak. Het gaat goed komen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.