Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

LikableCobra14

LikableCobra14

05-03-2022 om 17:44

Tuin, tegels vs kunstgras

Goedemiddag allemaal,

Wij laten de tuin van circa 50 m2 opnieuw aanleggen en twijfelen tussen geheel bestraten of een combinatie van bestrating en kunstgras. 

Indien we voor kunstgras kiezen willen we het terras bij de tuindeur en het pad van de berging naar de schuttingdeur bestraten, met daartussen een strook kunstgras over de gehele breedte van de tuin. 

Mijn voorkeur gaat in eerste instantie niet uit naar kunstgras, maar onze zoon is 1,5 en het lijkt me voor hem prettig om op te spelen.

Graag hoor ik wat jullie ervaringen zijn. 


Wij hebben kunstgras, sinds de konijnen overleden zijn. (Normaal liepen ze vrij door de tuin.) Maar kunstgras kan in de zomer flink warm worden; extra kleed over het gras.
We kozen voor kunstgras omdat gras best onderhoudgevoelig is; vaker dan ons lief was, nieuwe grasmatten laten brengen.

Als je je tuin inzaait met witte klaver is het altijd groen, heb je weinig last van onkruid en hoef je maar 1 per jaar te maaien. Je zoon kan er gewoon op lopen en in spelen. Beter voor je afwatering ook dan kunstgras of tegels.

Met de klimaatverandering is het echt heel onverstandig om je tuin helemaal te bestraten of kunstgras aan te leggen. Je tuin wordt heel heet in de zomer en het regenwater kan niet weg. Ik zou inderdaad voor klaver gaan. En eigenlijk ook voor heel veel bloemen en wat bomen

LikableCobra14

LikableCobra14

05-03-2022 om 20:36

Bedankt voor de de tips en adviezen, maar het wordt sowieso bestrating of kunstgras. Graag hoor ik wie beiden heeft en wat jullie ervaringen hiermee zijn. Ik zit niet te wachten op goedbedoelde adviezen m.b.t. groen in de tuin, want we willen dit juist niet meer. 

LikableCobra14

LikableCobra14

05-03-2022 om 20:38

Flanagan schreef op 05-03-2022 om 17:51:

Wij hebben kunstgras, sinds de konijnen overleden zijn. (Normaal liepen ze vrij door de tuin.) Maar kunstgras kan in de zomer flink warm worden; extra kleed over het gras.
We kozen voor kunstgras omdat gras best onderhoudgevoelig is; vaker dan ons lief was, nieuwe grasmatten laten brengen.

Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden! Hoe bevalt het verder? Is het fijn om op te spelen voor de kinderen? 

dan zou ik voor kunstgras gaan, dat vind ik uit die 2 opties de beste. Bij kunstgras kan het water nog in de bodem zakken. Of ga je met hydroblob werken?
Bedenk wel dat beide niet verkoelend werkt in de zomer. 

Leene

Leene

05-03-2022 om 21:39

Mamavantb schreef op 05-03-2022 om 20:36:

Bedankt voor de de tips en adviezen, maar het wordt sowieso bestrating of kunstgras. Graag hoor ik wie beiden heeft en wat jullie ervaringen hiermee zijn. Ik zit niet te wachten op goedbedoelde adviezen m.b.t. groen in de tuin, want we willen dit juist niet meer.

Dan wens ik je veel succes in je snikhete achtertuin. Het wordt bloedheet zonder beplanting. Ook succes met de steeds grotere stortbuien! Geen beplanting is ook slechtere afwatering.Je wilt geen goedbedoelde adviezen... Jammer en dom om niet te luisteren eerlijk gezegd. 

LikableCobra14

LikableCobra14

05-03-2022 om 22:07

@ Leene, Dom om niet te luisteren? En wie ben jij dan wel niet? Dring je mening lekker aan een ander op, maar ik ben daar niet van gediend! Ik stel een duidelijke vraag en wens niet betutteld te worden door betweters zoals jij.

Mamavantb schreef op 05-03-2022 om 20:38:

[..]

Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden! Hoe bevalt het verder? Is het fijn om op te spelen voor de kinderen?

Kinderen zijn ondertussen stuk ouder. Toen ze nog klein waren, hadden we nog gras.

In de winter ziet het ‘gras’ er wel tiptop uit.

Combinatie maakt een tuin kleurrijker. Buren hebben tuin helemaal met  eenzelfde tegel. Best eentonig. 

LikableCobra14

LikableCobra14

05-03-2022 om 22:43

Dat het er mooi uit blijft zien is zeker een voordeel, want we hebben geen tijd en ook geen groene vingers😂. 

Onze tuin is ook 50vierkante meter; niet heel groot. We hebben wel een paar leibomen voor schaduw en de vogeltjes doen we daar een groot plezier mee. Zo doen we ook iets goed voor de natuur.

skik schreef op 05-03-2022 om 19:35:

Als je je tuin inzaait met witte klaver is het altijd groen, heb je weinig last van onkruid en hoef je maar 1 per jaar te maaien. Je zoon kan er gewoon op lopen en in spelen. Beter voor je afwatering ook dan kunstgras of tegels.

Zoon moet dan van mei tot augustus wel opletten en bij voorkeur schoenen aandoen, een veldje met bloeiende klaver gonst van de bijen en hommels.
Maar goed, TS gaat toch voor verharding en kunstgras, dus geen last van bijen. 
Evengoed in de zomer niet op blote voeten in de tuin, want te heet, maar een steek zal je niet oplopen.

Wat ik me trouwens afvraag van kunstgras: waait daar geen zand in waarin dan weer onkruidjes ontkiemen? Hier in de buurt liggen een soort matten onder de toestellen op de openbare speelpleintjes, en daar groeit vanalles in. Maar goed, je trekt het desgewenst zo uit.

Leene schreef op 05-03-2022 om 21:39:

[..]

Dan wens ik je veel succes in je snikhete achtertuin. Het wordt bloedheet zonder beplanting. Ook succes met de steeds grotere stortbuien! Geen beplanting is ook slechtere afwatering.Je wilt geen goedbedoelde adviezen... Jammer en dom om niet te luisteren eerlijk gezegd.

Jemig wat een aanval. Mijn tuin ligt op het noordoosten. Geen enkele last van snikheet. De gemeentes zijn er debet aan. De wijk van mijn ouders, eind jaren 60 heeft giga veel groen en gras. Kom daar maar om in een vinexwijk. Afwatering? Dus? En dan moet iedereen van jou de hele tuin van gras en aarde voorzien? Man ik heb een postzegeltuin, waar moet ik dan zitten?

Kerstin75 schreef op 06-03-2022 om 06:41:

[..]

Jemig wat een aanval. Mijn tuin ligt op het noordoosten. Geen enkele last van snikheet. De gemeentes zijn er debet aan. De wijk van mijn ouders, eind jaren 60 heeft giga veel groen en gras. Kom daar maar om in een vinexwijk. Afwatering? Dus? En dan moet iedereen van jou de hele tuin van gras en aarde voorzien? Man ik heb een postzegeltuin, waar moet ik dan zitten?

Nee logisch met een tuin op het noordoosten.  Daar komt alleen 's ochtend vroeg zon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.