Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

LikableCobra14

LikableCobra14

05-03-2022 om 17:44

Tuin, tegels vs kunstgras


LikableCobra14

LikableCobra14

06-03-2022 om 18:43

Misschien kunnen de anti-tegel mensen een eigen topic openen. Wat een vervuiling.. 

Ik vind jou echt een type voor kunstgras. Ik heb wel eens mensen hun kunstgras zien stofzuigen, houd je het lekker schoon. Veel plezier met je groene plastic tuin.

Leene

Leene

06-03-2022 om 19:56

Mamavantb schreef op 06-03-2022 om 18:43:

Misschien kunnen de anti-tegel mensen een eigen topic openen. Wat een vervuiling..

Die laatste zin is dan weer veelzeggend. Maar op een andere manier dan jij bedoelt. 

Overigens vroeg je om advies over verharding of kunstgras. Geef ik je uiteindelijk advies. Namelijk: als je voor zo min mogelijk werk wil gaan kies dan niet voor tegels. Is het nog niet goed. 

Conclusie lijkt mij dat je dan voor kunstgras moet gaan om niet na een paar jaar met schots en scheef liggende tegels te zitten en om de zoveel weken al scheldend op je knieën te zitten om onkruid te verwijderen en de groene aanslag te verwijderen.

Zoek dan aub wel kunstgras wat ook water doorlaat. En misschien vind je het wel een koude douche sommige reacties maar als iemand met z'n ogen dicht richting de afgrond loopt roep ik ook. Da's natuurlijk wel een wat heftige vergelijking, ik weet het. Maar we waarschuwen niet voor niets. Het is echt een probleem. En als je een beetje hulp vraagt bij onderhouds vrije beplanting heb je minder werk dan met stenen. Je kunt daar op z'n minst over nadenken ipv iedereen die hier wat over zegt als vervelende betweter aan de kant te zetten.

Succes met de tuin en je beslissing

Laten we nu niet overdrijven. Tegels maak je schoon door op gezette tijden een verfbak te vullen met schoonmaak azijn. Een verfroller op steel door de azijn te halen en de tegels te behandelen met de azijn. De zon doet de rest.
Paar dagen erna met Kärcher de voegen en tegels schoonspuiten.

Ik vond gras ook niet helemaal top; vaak werden de wortels aangevreten door die vieze dikke witte engerlingen, larve van de ‘langpootmug?’. Dan moest je met vergif aan de gang en dat wilde ik onze konijnen niet aan doen. De achterburen hebben wel jonge kinderen en een grasperk van 10 x5. Ze gaan graag een balletje trappen. Het gras is vaak kaal en stuk getrapt door de slidingen. Over de paardebloemen maar niet te spreken. Sinds we kunstgras met een onkruiddeken hebben aangebracht, geen paardenbloem meer te bekennen. Soms wel wat klein klaverblad, maar die hebben korte wortels en trek je er zo uit.

Leene

Leene

06-03-2022 om 20:55

Flanagan schreef op 06-03-2022 om 20:21:

Laten we nu niet overdrijven. Tegels maak je schoon door op gezette tijden een verfbak te vullen met schoonmaak azijn. Een verfroller op steel door de azijn te halen en de tegels te behandelen met de azijn. De zon doet de rest.
Paar dagen erna met Kärcher de voegen en tegels schoonspuiten.

Ik vond gras ook niet helemaal top; vaak werden de wortels aangevreten door die vieze dikke witte engerlingen, larve van de ‘langpootmug?’. Dan moest je met vergif aan de gang en dat wilde ik onze konijnen niet aan doen. De achterburen hebben wel jonge kinderen en een grasperk van 10 x5. Ze gaan graag een balletje trappen. Het gras is vaak kaal en stuk getrapt door de slidingen. Over de paardebloemen maar niet te spreken. Sinds we kunstgras met een onkruiddeken hebben aangebracht, geen paardenbloem meer te bekennen. Soms wel wat klein klaverblad, maar die hebben korte wortels en trek je er zo uit.

Wij hebben dan ook geen gras. Vind ik teveel werk om het er een beetje mooi uit te laten zien. Ik heb het ook niet over echt gras of kunstgras. Maar over planten en kleine boompjes. Wij gebruiken voor de stenen ook natuur azijn maar als we de tegels met een hoge drukspuit reinigen moeten we daarna zand aanbrengen om te voorkomen dat de tegels gelijk verzakken. Echt het is mogelijk om onderhoudsvrije borders te creëren waar vogels en insecten ook nog wat aan hebben en je niet hele dagen in bezig ben. Maar goed .... TO geeft aan daar helemaal geen interesse voor te hebben. Jammer maar helaas...

Lijkt me vrij logisch om reacties als die van Leene te verwachten. Heeft niks te maken met opdringen maar met advies en waarschuwingen. 
Bij kunstgras het gevaar van kunststofdeeltjes binnen krijgen door je kind. Verder is aarden belangrijk voor je gezondheid. Alles wat tussen jou en die aarde zit, vermindert de werking van het aardmagnetisch veld op je lichaam. Kunststof sluit meer af dan tegels. 

LikableCobra14

LikableCobra14

06-03-2022 om 21:12

Piepmuisje schreef op 06-03-2022 om 21:10:

Lijkt me vrij logisch om reacties als die van Leene te verwachten. Heeft niks te maken met opdringen maar met advies en waarschuwingen.
Bij kunstgras het gevaar van kunststofdeeltjes binnen krijgen door je kind. Verder is aarden belangrijk voor je gezondheid. Alles wat tussen jou en die aarde zit, vermindert de werking van het aardmagnetisch veld op je lichaam. Kunststof sluit meer af dan tegels.

serieus, al dat zweverige geouwehoer.. ik weet nu weer waarom ik niet van forums houd. Allemaal onnozele adviezen waar ik niet om gevraagd heb.

LikableCobra14

LikableCobra14

06-03-2022 om 21:14

skik schreef op 06-03-2022 om 19:33:

Ik vind jou echt een type voor kunstgras. Ik heb wel eens mensen hun kunstgras zien stofzuigen, houd je het lekker schoon. Veel plezier met je groene plastic tuin.

Wat een ****!

LikableCobra14

LikableCobra14

06-03-2022 om 21:19

Bijtje82 schreef op 06-03-2022 om 14:14:

Wij hebben kunstgras en een tuin op het zuiden. Geen last van onkruid, het is zacht aan de voeten, niet heet en altijd groen. Je kunt het heel makkelijk schoonhouden met een bladblazer of straatbezem.
Maar als je voor kunstgras gaat zou ik wel voor goed Gras gaan. Er zijn echt hele goedkope varianten waar je bijna doorheen kijkt en heel nep groen zijn, maar ook iets duurdere van gewoon goede kwaliteit. Beste is om even wat teststukjes aan te vragen.

Wij waren hier voor 10x4m erg goedkoop uit omdat we een reststuk hebben gekocht.

Als je wilt kan ik proberen na te gaan waar dat precies was.

Kijk, eindelijk een inhoudelijke reactie. Het valt me op dat de mensen met kunstgras hier positief over zijn, dus dat is erg fijn! Wat betreft de kwaliteit is goedkoop inderdaad vaak duurkoop. Zo te zien is goed kunstgras sowieso €30,- of duurder per m2. 

Ook goed om te horen dat het niet te heet wordt om op te lopen. Wij hebben namelijk ook een tuin op het zuiden, dus dat was wel een twijfelpunt voor mij.

Thanks voor het aanbod. We hebben niet zo'n groot stuk nodig, dus wie weet is dat ook wat voor ons. 

Mamavantb schreef op 06-03-2022 om 21:12:

[..]

serieus, al dat zweverige geouwehoer.. ik weet nu weer waarom ik niet van forums houd. Allemaal onnozele adviezen waar ik niet om gevraagd heb.

Hoewel ik je buitengewoon bot vindt reageren krijg je toch nog mijn advies. Het maakt voor een kind niks uit. Die spelen toch het liefste in een zandbak/met zand, met water of op een trampoline en waar dat staat zal ze een zorg zijn. Zand veeg je dan wel weer veel makkelijker op op stenen. 

Doe gewoon wat je zelf mooier vindt. 

Bizar dat er hier mensen zijn die tegels veel onderhoud vinden. Om de paar weken onkruid en groene aanslag verwijderen? Dan is er geen worteldoek gebruikt. Zelfs met mijn tuin op het noordoosten (nee hoor de hele dag zon achterin de postzegel) doen we de groene aanslag niet elk jaar verwijderen. 

Onderhoudsvrije beplanting is er niet. Ik ben er altijd meer tijd aan kwijt dan aan tegels. Overigens is bij ons de tuin (voor en achter) inclusief schuur voor 30% groen. 

Bijtje82

Bijtje82

06-03-2022 om 23:14

Mamavantb schreef op 06-03-2022 om 21:19:

[..]

Kijk, eindelijk een inhoudelijke reactie. Het valt me op dat de mensen met kunstgras hier positief over zijn, dus dat is erg fijn! Wat betreft de kwaliteit is goedkoop inderdaad vaak duurkoop. Zo te zien is goed kunstgras sowieso €30,- of duurder per m2.

Ook goed om te horen dat het niet te heet wordt om op te lopen. Wij hebben namelijk ook een tuin op het zuiden, dus dat was wel een twijfelpunt voor mij.

Thanks voor het aanbod. We hebben niet zo'n groot stuk nodig, dus wie weet is dat ook wat voor ons.

Vergeet niet dat dit alleen het Gras betreft. Je moet de ondergrond egaliseren met zand, aantrillen of walsen en daar overheen gaat eerst een stabilisatiedoek tegen oa het onkruid. Nu is dat doek niet heel duur op zich. Dan heb je nog pinnen nodig om het Gras op zijn plek te houden. Al met al een flinke klus. En dat Gras weegt niet niks kan ik vertellen. 

Kerstin75 schreef op 06-03-2022 om 22:55:

Bizar dat er hier mensen zijn die tegels veel onderhoud vinden. Om de paar weken onkruid en groene aanslag verwijderen? Dan is er geen worteldoek gebruikt. Zelfs met mijn tuin op het noordoosten (nee hoor de hele dag zon achterin de postzegel) doen we de groene aanslag niet elk jaar verwijderen.

Onderhoudsvrije beplanting is er niet. Ik ben er altijd meer tijd aan kwijt dan aan tegels. Overigens is bij ons de tuin (voor en achter) inclusief schuur voor 30% groen.

Bijtje82 schreef op 06-03-2022 om 23:14:

[..]

Vergeet niet dat dit alleen het Gras betreft. Je moet de ondergrond egaliseren met zand, aantrillen of walsen en daar overheen gaat eerst een stabilisatiedoek tegen oa het onkruid. Nu is dat doek niet heel duur op zich. Dan heb je nog pinnen nodig om het Gras op zijn plek te houden. Al met al een flinke klus. En dat Gras weegt niet niks kan ik vertellen.

Hoe de tegels zich houden ligt ook heel erg aan op welke ondergrond de tegels gelegd zijn, of er worteldoek is gebruikt, voldoende zand is opgebracht enzovoort. 

Wij wonen op een stuk ingepolderd land aan de randen van de Haarlemmermeer en iedere 6-7 jaar moet de hele tuin leeg om op te hogen, zodat de uitstap uit de tuindeuren niet hoger wordt dan een traptree. Als we de tegels omhoog halen, moet de grasmat ook omhoog en de schuttingen ook. Dat vinden wij persoonlijk erger dan dat gras iedere week maaien tijden april en september. 

Die groene aanslag waar steeds over gepraat wordt hebben wij nooit.  Dat verwijderen met azijn zorgt er juist voor dat het steeds sneller terugkomt  heb ik het idee.  Iedere 2 jaar maakt man de terrassen schoon met de hogedrukreiniger met borstelkop en dat is het. Dat azijn is ook helemaal niet goed voor het bodemleven trouwens. 

Kerstin75 schreef op 06-03-2022 om 22:55:

Bizar dat er hier mensen zijn die tegels veel onderhoud vinden. Om de paar weken onkruid en groene aanslag verwijderen? Dan is er geen worteldoek gebruikt. Zelfs met mijn tuin op het noordoosten (nee hoor de hele dag zon achterin de postzegel) doen we de groene aanslag niet elk jaar verwijderen.

Onderhoudsvrije beplanting is er niet. Ik ben er altijd meer tijd aan kwijt dan aan tegels. Overigens is bij ons de tuin (voor en achter) inclusief schuur voor 30% groen.

De tegels bij ons hebben echt wel last van groene aanslag en zelfs mos wat erop groeit. De tuin/beplanting gaan we maximaal 2x per jaar door heen. Er staat amper onkruid doordat het zo vol staat. 

Dat de tegels groen worden interesseert me niet zo veel, hoort bij de tuin. En dat doe ik, als het nodig is met groene zeep.

Leene

Leene

07-03-2022 om 14:29

Kerstin75 schreef op 06-03-2022 om 22:55:

Bizar dat er hier mensen zijn die tegels veel onderhoud vinden. Om de paar weken onkruid en groene aanslag verwijderen? Dan is er geen worteldoek gebruikt. Zelfs met mijn tuin op het noordoosten (nee hoor de hele dag zon achterin de postzegel) doen we de groene aanslag niet elk jaar verwijderen.

Onderhoudsvrije beplanting is er niet. Ik ben er altijd meer tijd aan kwijt dan aan tegels. Overigens is bij ons de tuin (voor en achter) inclusief schuur voor 30% groen.

Er bestaat wel degelijk onderhoudsvrije beplanting. Onder mijn bomen ( de boomspiegel zogezegd heb ik vinca major ( maagdenpalm) geplant. Groeit geen onkruid tussen en geeft mooie blauwe bloementje in het voorjaar en is verder groenblijvend.. Af en toe knip ik er een stukje af. Nu is ie zo'n beetje uitgebloeid na 14 jaar, nog maar een enkel bloemetje in het voorjaar en zou er iets anders in moeten. Maar mooi groen is ie nog steeds. Voor een heestertje waar ik de naam van kwijt ben, doe ik ook bijna nooit iets aan. Hortensia knip ik alleen de oude bloemen van weg in het voorjaar. Maar die zijn groot en kan ik gewoon bij staan en vind ik rustgevend. Grassen ook alleen maar wat knippen. Zorg voor een goede bodembedekkers. Geen centje pijn, de tegels daarentegen . Zijn in de 16 jaar dat we hier wonen al twee maal opgehoogd en nu moeten we het eigenlijk weer doen. En een onkruid dat er tussen groeit... en het is een crime om dat te verwijderen. We moeten maar eens gaan kijken naar goed worteldoek, alhoewel de buren dat ook hebben en het heeft niet afdoende geholpen. 

Volgens mij kunnen we beter een nieuw topic starten met wat is geschikte onderhoudsvrije beplanting

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.