Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuinmeubels - ervaring?

ondanks dat het buiten wit is, ben ik aan het rondkijken voor nieuwe tuinmeubels.
ik wil een bank gaan kopen, zo'n hoekbank met dikke kussens. Bij de intratuin zie ik mooie, er zijn bij speciaalzaken nog veel duurdere maar ik zag net bij de karwei een aanbieding voor 800 euro.
voor mij ziet het er aan de buitenkant hetzelfde uit, het zit ook prima. hoe is jullie ervaring met zulke 'goedkope' banken? waar zit het kwaliteit verschil in? gezien de ervaring die jullie hebben met goedkoop of duur, waar zou je de volgende keer voor kiezen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke

Anneke

20-03-2013 om 20:03

Kussens

Ik heb zo'n loungeset. En ik heb spijt. Want 'even lekker buiten zitten' is er niet meer bij... Eerst moeten er minimaal 4 kussen worden versleept uit het tuinhuisje naar het terras. En dan nog kijk ik een lege bank aan. Als je gezellig wilt koffie drinken sleep ik met 12 grote kussens.
Ik heb dus de loungebankset achter in de tuin gezet en de houten tafel met stoelen weer in ere hersteld. Twee kleine kussentjes en ik kan in de zon genieten van de zon en een kopje koffie. Die loungebank wordt nu dus nooit meer gebruikt...

Voor- en nadelen

Wat Anneke schrijft klopt wel en zie ik ook als een nadeel. Wij hebben een grote hoekbank en losse stoel met veeeel kussens. Dus als je het allemaal moet klaarzetten ben je wel even bezig. Bedenk je ook van te voren waar je de kussens gaat opbergen.

Maar afgezien van deze nadelen ben ik er toch heel blij mee. Het staat leuk en gezellig en werkt sfeerverhogend om lange zomerse dagen. Voor een simpel kopje koffie in de tuin heb ik ook nog een houten tafel plus stoelen waar ik kan zitten (en eten). De loungeset is dus echt voor erbij, want eten erop is niet zo prettig.

Kwaliteit: de goedkopere sets schijnen statisch te zijn. Verder is platte wicker goedkoper dan het ronde gevlochten, dat eruit ziet als riet.

Vraag

Ik heb - en wil - geen loungeset, maar vraag me altijd af: blijven die dingen nou het hele jaar buiten staan? Die meubels zijn toch veel te groot om in de schuur te stallen?

En als ze de hele tijd buiten staan, komt er dan niet allerlei akelige aanslag op, die zo leuk tussen dat wicker gaat zitten?

Ik vermoed overigens dat het prijsverschil zou kunnen zitten in de duurzaamheid (en de UV-bestendigheid, mogelijk) van het gebruikte materiaal, zodat een dure jaren mooi blijft en een goedkope er al na twee seizoenen niet meer uitziet. Maar dat is pure speculatie, want ervaring heb ik er niet mee.

Groeten,

Temet

Heel tevreden met mijn loungeset

Wij hebben sinds vorig voorjaar een loungeset en daarover ben ik zeer tevreden. Maar ik ben het eens met mijn voorganger: kijk wel waar je de kussens doet opbergen, en of je dus handig even snel kunt buitenzitten.

De kussens liggen bij ons in de bijkeuken, en de loungebank staat er 2 meter vandaan. Ik heb de kussens bovenop een grote voorraadkast liggen, en dus ben ik snel klaar. Ik zit nu veel vaker buiten, omdat het gewoon zo lekker zit.

Wij hebben gekozen voor een goedkope set, gekocht bij de Makro voor iets meer dan €500 incl. btw. Hij staat nu (zonder kussens) een heel jaar buiten, en er zit heel licht wat aanslag op. Als we ooit lente krijgen dit jaar, doe ik dat gewoon met de tuinslag verwijderen (heb ik al geprobeerd, gaat prima) en dan kunnen we weer ertegenaan. Ik heb gekozen voor deze goekope variant omdat we simpel het geld niet hadden voor dure uitgaven.

Zou ik al het geld van de wereld hebben, dan zou ik kiezen voor zo'n echte zitbank met kussens die je altijd, in weer en wind buiten kunt laten staan, met van die duurzame bekleding. Maar dan moet je wel gelijk ettelijke duizenden euro's neertellen.

Brianna F

Brianna F

21-03-2013 om 12:38

Tip

Ik maak de wicker tuinset schoon met de stoomreiniger. Ideaal.

Temet

Ja de set staat het hele jaar buiten. De kussens bergen wij in de zomer in zo'n kussenkast op in de tuin, in de winter gaan ze naar zolder. Daarnaast hebben wij een teakhouten tafel plus wicker stoelen en die staan ook het hele jaar buiten.

De houten tafel in het voorjaar weer schoonmaken is meer werk hoor om de aanlag eraf te krijgen, daar moet je met de teakreiniger, spons en speciaal schoonmaakspul mee aan de slag.

Goede tip, brianna f

Dank! Ik heb sinds kort ook een stoomreiniger, maar had er nog niet aan gedacht om die te gaan gebruiken.

dihanne

dihanne

21-03-2013 om 19:30

Ja, dat van die kussens....

wij hebben een heel klein tuintje en sinds vorig jaar een klein loungebankje.

maar dat van die kussens kan ik beamen, ik had daar ook niet aan gedacht

bij ons is er geen betere oplossing dan ze binnen te leggen, en door het raam naar buiten te kieperen en dan op de bank te leggen

omslachtig!

maar het bankje zit fijn!

groetjes
Dihanne

Lilie

Lilie

21-03-2013 om 21:32

Gekozen voor kleinere

Wij hebben uiteindelijk niet gekozen voor een hele hoekbank vanwege al die kussens. We hadden geen idee waar we die moesten laten. We hebben nu dus een bank met zo'n chaise lounge deel eraan en vierkant los deel als tafel/voetenbank van de intratuin. Ik ben er heel blij mee. Kussens liggen in de schuur, zijn er niet heel veel dus zo gepiept. Niet te duur en hij blijft hartstikke mooi. Alles gaat trouwens in de winter de schuur in. Enige min, er kunnen natuurlijk niet heel veel mensen tegelijk op.

gruffalo

gruffalo

22-03-2013 om 09:32 Topicstarter

Tips

dat is inderdaad een goede tip, van de kussens. we hebben een schuur waar de kussens kunnen liggen maar dat sjouwen als je even buiten wil zitten daar had ik niet aan gedacht. Die kussens die het hele jaar buiten kunnen liggen vind ik niet bijzonder, die zijn zo plastic. lijkt me verschrikkelijk om op te zitten als het warm is. kortom, opletten dat het niet teveel / te dikke kussens zijn. Ik zit te twijfelen over een steigerhouten bank. Twee grote kussens op de onderkant en dan kun je gaan zitten/liggen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Wij hebben buiten ook een tafel met vier stoelen, 11 jaar oud en nauwelijks gebruikt. We zijn niet de types om in de zon op een stoel buiten te zitten. bij ons wordt de hangmat, en handdoeken op het gras meer gebruikt. vandaar dat ik die lounge bank wel zie zitten.

morgen even bij de karwei kijken. Nog meer tips over waar op te letten zijn welkom!

Lilie

Lilie

22-03-2013 om 11:58

Herkenbaar

Ja,hier ook nog een tuinset. Die wordt alleen gebruikt om aan te eten buiten. Dus ook niet om in de zon te zitten ofzo. Ik vind zo'n steigerhouten bank wel superstoer maar niet zo lekker om in te hangen. Op de een of andere manier krijg ik het ook altijd voor elkaar splinters op te doen op zo'n ding. Succes met je keuze.

merel

merel

22-03-2013 om 12:08

Waar ik de volgende keer op zou letten

Wij hebben ook zo'n lounge set, een tweezitsbank en twee stoelen. Geen spijt van, maar ik zou de volgende keer toch wat anders kopen. Ik zou dan een set willen waar je ook op kan zitten zonder kussens. Dat kan nu niet, dan is de zit te laag en het zit gewoon niet lekker, de stoelen en het bankje zijn niet geschikt om zonder kussens op te zitten. En dat vind ik jammer. Bij een voorjaarszonnetje vind ik het juist lekker om eventjes één kopje koffie buiten te drinken, dan heb ik geen zin om alle kussens tevoorschijn te halen, over een kwartiertje/half uurtje zit ik weer binnen.
Een vriendin van mij heeft van die adirondack stoelen en die vind ik fijn zitten, op de grote leuning kan je meteen je drankje o.i.d. kwijt. Die zou ik wel willen, maar daar moet je weer iets bij combineren, want ik wil er ook geen 5 neerzetten, dus ik wil ook wat anders om op te kunnen zitten, en ook nog eens onderhoud vrij.
(die loungeset is trouwens wel onderhoudsvrij, staat al 5 jaar in weer en wind en ziet er nog prima uit, en was niet eens heel duur, hij is donkergrijs) De kussens zijn gebroken wit en hebben wel eens in de regen gelegen. Kan wel, maar nu na 5 jaar zijn die toch wel wat minder mooi geworden en vooral wat dunner.

Nav merel

"dus ik wil ook wat anders om op te kunnen zitten, en ook nog eens onderhoud vrij"

Mijn tuin is wat krap bemeten dus doe ik het niet, maar ik zou voor zoiets een houten bankje neerzetten en dat tevoren heel goed beitsen. Dan kan je dat denk ik wel een paar jaar buiten laten staan. Op die manier kan je gewoon met je kopje koffie naar buiten lopen bij de eerste zonnestraal zonder dat je met meubels hoeft te slepen.

Je hebt ook stenen bankjes, die zijn erg mooi, maar bijzonder koud aan je achterste in het voorjaar.

Zelf heb ik trouwens van die opklapbare tuinstoelen, van aluminium met een neptextiel zitting. Die heb je als het lekker weer is (weet iemand nog hoe dat ook alweer voelt?) ook in een oogwenk uitgeklapt. En die overnachten in de schuur.

Groeten,

Temet

Merel

Merel

22-03-2013 om 15:22

Tuinstoel

Nou, vroeger hadden we gewoon van die witte tuinstoelen, van hartman ofzo. Die zaten prima Maar tja, het oog wil ook wat. Hout ben ik een beetje op afgeknapt, als ik zie hoe de tuinstoelen van mijn vriendin eruit zien. (groenig en bijna poreus, en een enorm karwei om te onderhouden). Ik ken mezelf, ik doe dat niet (zit nu al 3 jaar er tegen aan te hikken dat ik mijn schuurtje (van hout) MOET verven, anders verrot ie, maar ik heb er geen zin in. (al 3 jaar niet, en hij is echt aan een verfbeurt toe)
Ik heb me er nog niet in verdiept, maar als ik zie dat er al vlonders e.d. bestaan van een soort look-a-like hout, hoop ik dat ze ook zoiets zullen hebben voor wanneer ik ooit weer aan een nieuwe tuinset begin, dan wil ik dat wel. (want ja, heb ik nog eisen ook hoor, het moet er ook nog leuk uit zien

Ook erg blij met loungeset

Kregen voor bij ons nieuwe huis aardig bedragje van vader en daar een mooie loungeset van gekocht. Met tafel en losse stoel totaal iets van 1300 euro geloof ik (gewacht tot september = uitverkoop). Het is van dat spul dat er uit ziet als riet.
Staat inmiddels ruim 3 jaar idd altijd buiten en wij verbazen ons erover; zonder enige vorm van schoonmaak ziet het er nog uit als nieuw.
We hebben n beetje licht-beige kleur, en ik vind het ook in de winter erg leuk staan.

Het zijn idd (heel) veel kussens, maar mijn man heeft in de garage iets gebouwd waar we ze allemaal op elkaar stouwen. Ii vind het helemaal geen probleem dat het veel werk zou zijn om 'al' die kussens neer te leggen voor een kopje koffie. Ten eerste ga ik er in heel pril voorjaar ook gewoon zo op zitten, Onder kussens. Voor n kwartiertje kan dat best. En wil ik langer Itten dan pak ik gewoon 2 kussens, 1 om op te zitten en 1 voor de rugleuning. Of ik er nou1 voor n gewone stoel, of 1 voor de loungeset meeneem maakt niet uit.

En oh, oh, wat geniet ik er van! 'S Zomers lig ik er heerlijk languit in met een boek, of ik lig op mn buik. Op mooie zomeravonden 'loungen' we urenlang, en met onze verjaardagen (1 in voorjaar, 2 in zomer) kunnen wij, of onze meiden, er zo met 8-10 man op zitten. Heel enthousiast dus, goede uitgave geweest!

Mare

'onder' kussens?? tsss

Sjonge, weer te snel op die iPad bezig geweest. Zonder kussens moet t zijn natuurlijk...

Mare

gruffalo

gruffalo

24-03-2013 om 09:33 Topicstarter

Polywood

merel, je hebt tegenwoordig Polywood stoelen en tafels. Dat is een combinatie van plastic met hout. Een stuk beter dan plastic maar naar mijn idee is niets te vergelijken met een massieve houten tafel. Als we de lounge set hebben dan gaan we op zoek naar een tuinset, dat wordt ws een massief houten tafel met 'gewone' plastic/aluminium stoelen er bij (of van dat nepriet oid). Volgens mij valt onderhoud aan alleen de tafel wel mee, mits het niet allemaal dunne aparte latjes zijn.

Mare wat jij schrijft is precies wat ik voor ogen heb geen 2 zits maar een lange bank om met een boek op te liggen, of met veel personen wat te kunnen drinken. en alles wat daar tussen in zit. Merel en Mare, bij wat voor bedrijf heb jullie de bank gekocht?

Merel

Merel

24-03-2013 om 15:58

Gruffalo

Ik keek even in de aankoopbonnen en het is de Modena Lounge Set voor € 499,- gekocht in 2008. Nou ik dacht een goede vondst voor je te hebben gedaan, maar ik googlede even en ik geloof dat er heel erg veel sets zo heten (ook sets die niet op de mijne lijken) Wij hebben een 2 zits bankje en 2 stoelen en een tafeltje. (hij lijkt op dit plaatje, alleen dan hebben wij witte kussens; http://www.kaja.nl/product/loungeset-Santos.html ) Het is grijzig plastic gevlochten en je hebt er geen onderhoud aan.

Gekocht bij tuincentrum osdorp

Zie m nu niet zo snel op hun site staan, maar als je ergens in de regio Groot Amsterdam woont loont het wel de moeite.

Wat ik nu op hun site zie zijn vnl met dat platte uhm, materiaal. Dat van ons is dus dat ronde namaakriet. Ons set bestaat uit 2 buitenhoekstukken, 2 middenstukken, en 1 hoekstuk. Afhankelijk van gelegenheid schuif ik regelmatig. Verder dus nog n tafel (maar ook met kussen, dus kan ook aan bank of stoel geschoven worden voor loungen) en dus n losse stoel. Die staat leuk, maar wordt alleen bij visite gebruikt, we hangen zelf t liefst op de banken.

Onze kussens zijn grijsgemeleers, en zien er ook nog heel mooi uit. Nauwelijks verkleuring zonlicht maar ik draai ze regelmatig. Bij echt mooi weer zit/lig ik wel op een handdoek hoor, om zweet-/zonnebrandvlekken te voorkomen.

Succes! En laten we hopen op n mooie zomer..

Zie net vergelijkbaar in blokker folder

In allerlei verschillende opstellingen, ook met aluminium frame, incl stoel en tafel, rond de 1000 euro. Misschien de moeite waard om even te gaan kijken en proefzitten/liggen/hangen?

Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.