Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

19-11-2014 om 22:23

Tweede auto of niet

Een tijdje terug zijn we naar een dorp verhuisd en we wonen er heerlijk. Nadeel er rijdt slechts 1 busdienst per uur. De dichtstbijzijnde p+R met veel busdiensten is op 5 kilometer, het dichtstbijzijnde station is 8 kilometer ver weg.

Ik werk 4 dagen op 13 kilometer (12-25 minuten rijden afhankelijk van de drukte) afstand, man werkt grotendeels thuis als zzp'r en heeft gemiddeld twee afspraken per week (kan ook meer zijn) buitenshuis overal in de Randstad (waar wij wonen), kinderen (6 en5) gaan doordeweeks twee keer per week naar clubjes buiten het dorp.

Meestal neem ik de auto naar mijn werk mee met als gevolg dat man met een oud scootertje of met die ene bus naar zijn afspraak gaat. Een tijdje terug heb ik besloten om te proberen met een e-bike naar het werk te gaan en om de auto vaker te thuis te laten en mijn man wat meer flexibiliteit te geven . Omdat ik niet wist of ik het echt zou volhouden (ben een mooiweerfietser)heb ik een oude e-bike van mp geplukt maar die 13 kilometer naar mijn werk duren daarmee ongeveer 35-40 minuten. Het ding is niet ideaal, om de haverklap valt de accu uit en met regen en kou rij ik er al helemaal niet mee. Ook ben het liefst zo weinig mogelijk reistijd kwijt.Gevolg het ding staat in de schuur.

Ik vind onze huidige situatie niet ideaal en wil deze graag verbeteren en daar ook wat aan uitgeven, maar ik wil niet onze maandelijkse vaste lasten te zeer verhogen.

Een tijdje terug hadden we twee maanden de auto van mijn ouders te leen en dat was heerlijk. Eigenlijk wil ik een tweede auto, omdat het snel, droog, comfortabel en flexibel is qua vervoer van mensen en spullen. Probleem, het is nogal duur. Mijn man verdient geen volledig (modaal) inkomen en ik vind een 2e auto daardoor een te grote kostenpost qua maandelijkse lasten als verzekering, belasting, benzine reparaties en keuringen (De aankoop van een tweedehands autootje zelf is niet zo'n probleem).

Wat moeten we nu doen?

-Tweede kleine auto kopen met alle maandelijkse lasten naast onze grote gezinsauto
-Grote gezinsauto uit 2004 inruilen en twee kleine auto's nemen (lagere kosten qua wegenbelasting en benzine, flexibel, maar evengoed nog duur)
-Oud scootertje en kaduuke e-bike eruit gooien en verwisselen voor een goede e-bike en een goede brommer die 50 km/u rijdt. Het voordeel is dat na aankoop de kosten verder laag zijn.

Wie weet raad of heeft een beter idee?


amk

amk

19-11-2014 om 22:28

jij op de scooter

Je kunt natuurlijk ook met die scooter naar je werk. Ik zou die scooter en die e-bike inruilen voor een goede brommert en daarmee naar mijn werk gaan. En investeren in goede regenkleding.

Juno

Juno

19-11-2014 om 22:32

Invalidewagentje

Je hebt van die hele kleine kekke autootjes die eigenlijk een invalidenwagentje is. Twee zitplaatsen, wat bagageruimte en officieel is het een brommer. Er zijn lelijke maar ook best leuke. Heel populair hier onder de jeugd. Dan heb je niet de kosten van een auto maar wel het gemak van overdekt, verwarmd en de mogelijkheid tot het meenemen van een passagier of bagage.

Thursday Next

Thursday Next

19-11-2014 om 22:42

tja,

ik persoonlijk zou investeren in een goede fiets en eventueel regenkleding. 13 km is prima te fietsen, lekker om je hoofd leeg te maken en ook wat te sporten.
Kinderen van 5 en 6 kinnen prima 5 km fietsen naar sport en clubjes. Als je steeds moet fietsen merk je vanzelf dat het veel minder regent dan het vanuit de auto lijkt.
Als de auto er staat heb je al snel de neiging om daar steeds in te stappen ondanks alle goede voornemens van meer bewegen en meer buiten.

Ik fiets zelf naar mijn werk trouwens niet in regenkleding want dat vind ik te warm, ik laat me natregenen en doe op mijn werk (of thuis) droge kleren aan.

Angela67

Angela67

19-11-2014 om 22:45

mileutechnische aspecten en . . .

wat je je kinderen nalaat aan soort wereld en wat je hen nu geeft aan voorbeeld kun je ook nog laten meewegen in je keuzes.
gr Anglea

Thursday Next

De clubjes zijn op 13 kilometer, iets te ver dus voor kinderen.

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

19-11-2014 om 22:55

haha Juno

Manlief gaat never nooit in een invalidenwagentje...dus nee, maar bedankt voor de suggestie.

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

19-11-2014 om 22:56

13 kilometer inderdaad

clubjes zijn op 13 kilometer, dus te ver voor kleine kinderen om te fietsen.

amk

amk

19-11-2014 om 23:03

maar

jij kunt toch ook in dat invalidenwagentje (die er helemaal niet meer zo uit zien) naar je werk!

Bika

Bika

19-11-2014 om 23:44

kindertandem XL

Tja, hoe hadden jullie dit gedacht voordat jullie gingen verhuizen?

Het is voor mij een van de redenen om te wonen waar ik woon, dichtbij veel openbaar vervoer, op fietsafstand van "alles".

Als je 13 km in 40 min. doet met een e-bike, dan kun je beter een goede gewone fiets (AZOR of goede sportfiets) kopen, met versnellingen en anti-lekbanden, en die ook goed laten onderhouden. Eventueel een voordrager bevestigd aan het frame (niet aan het stuur) en extra grote bagagedrager met XL-fietstassen achter. Gaat net zo hard, is veel goedkoper, gaat minder vaak kapot en is beter voor gezondheid en milieu. En dan ook een voor je man.

Openbaar vervoer is op 5 en 8 km afstand, daar zou ik met de fiets naar toe gaan.

Voor ouder met twee kinderen kun je een kindertandem kopen: de Onderwater kindertandem XL. Dan fietsen zowel de ouder als de twee kinderen. Ik heb met één kind een gewone Onderwater kindertandem en dat is super. Je voelt echt dat kind meetrapt en het gaat filnk hard. Grote XL-fietstassen voor de spullen, een simpel kinderzitje achterop voor een eventuele meerijder en kinderen helmen op. Met die fiets doe je een paar jaar en je kunt deze daarna goed tweedehands verkopen, ze liggen goed in de markt want het is goede kwaliteit. Bewaar de aankoopbon.

En dan voor de kinderen ook kwalitatief goede fietsen, met versnellingen, in de juiste maat. Beter vaak goed passende goede fietsen van Marktplaats dan slechte nieuwe op de groei. Goede kinderfiets-merken zijn: Puky, S'Cool, Isla Bikes en Woom bikes (met inruil-systeem voor grotere maten, http://www.woombikes.com/). De kinderfietsen van de gewone merken zijn minder goed op de lichaamsverhoudingen van kinderen afgestemd (te brede sturen etc.) Bedenk: goede fietsen kunnen weer goed verkocht worden. Bewaar wel de aankoopbon.

Verder zou ik goede regenkleding kopen, waterdicht, winddicht en ademend. Voor jezelf bijv. bij Happy Rainy Days. Een lange regenjas met benenflap voor kortere ritten en een regenpak voor lange ritten, afhankelijk van wat je zelf fijn vindt. Een regenhoed met grote rand om je gezicht (ogen) droog te houden. En tegenwoordig zijn er her en der wel leuke schoenen en laarzen met waterdichte, ademende Goretex voering te koop. En er zijn ook regen-overschoenen. Voor de kinderen is er goede betaalbare ademende regenkleding bij bijv. H&M te koop. Broeken en jassen. Let op de uitverkoop.

Succes.

Leenauto

Er zijn nog andere mogelijkheden:
- als je man een afspraak heeft brengt en haalt hij je van je werk (of je fietst);
- je kunt een abonnement nemen op een huurauto in de buurt (greenwheels of zoiets);
- er zijn ook particulieren die hun auto willen uitlenen.

Tsjor

Scooter of wat Tsjor zegt

Ik vind de tips van Tsjor zegt heel goed of je kan een goede scooter nemen. Die zijn er namelijk ook met windschermen waardoor je veel minder in de regen zit. Een lekker warme, lange jas, goede handschoenen en een helm, dan is het prima te doen met slecht weer. Je kan er ook makkelijk een kind op meenemen. Zo'n e-bike is vlees noch vis in jouw situatie.

skik

Primavera

Primavera

20-11-2014 om 07:30

Rekensom

Ipv alleen maar vaag te roepen dat het zo duur is zou ik gewoon een mooie tabel maken waar je alle kosten ( inclusief onderhoudskosten, verzekeringen, enz) inzet en kijkt wat je je nou precies kunt permitteren. Als twee auto's erin zitten zou ik daar lekker voor gaan. Ik woon ook in een klein dorp met zeer gebrekkig openbaar vervoer en die tweede auto zorgt voor zoveel meer flexibieliteit en tijdswinst dat we die ook in krappe tijden nooit weg gedaan hebben.
Kies voor één of twee auto's met een lagere impact op het milieu.
Ik wordt verder altijd een beetje kriegel dat mensen altijd 'denk aan het milieu!' roepen als het gaat om besparingen die zij zich toevallig makkelijk kunnen veroorloven en daarbij hun keuzes aan anderen willen opleggen.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 07:38

scooter

Ik zou een scooter kopen en zelf met de auto gaan als man niet weg hoeft en de scooter nemen als hij wel weg moet. Als hij plots weg moet kan hij met de scooter naar het station of dat grotere busstation.

Ik begrijp alleen niet dat wat je met de auto in 12-25 min doet je lang vindt met 35-40?

Mijn man heeft eerst een scooter gehad waarmee je in de bebouwde kom tussen de auto's moet met helm maar na een aanrijding heeft hij er nu één voor op het fietspad zonder helm. Hij vindt het ideaal. Er zit zo'n doorzichtig ding voorop waardoor hij zo goed als droog blijft.

Dertien km fietsen zou ik niet doen maar een tweede auto ook niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2014 om 09:02

E-scooter

Is ook nog een optie. Kun je je warm houden met het gevoel iets goeds te doen voor het milieu Die 13km zitten ruim binnen de range van zo'n ding en ze gaan een stuk harder dan e-bikes en je hoeft nooit te tanken.

Ik heb overigens wel twee auto's en ga naar mijn werk met de plugin hybride (vanwege de afstand op puur electriciteit), maar dat is eigenlijk alleen haalbaar als je een bedrijf/leaseauto hebt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-11-2014 om 09:58

2e auto

Ik zou er een 2e autootje bij te nemen. Gewoon zo'n klein koekblikje.
Als je zo woont zoals jullie is dat erg fijn. Zeker nu de wintermaanden eraan komen. Dat zal veel meer vrijheid en rust geven.

Hanne.

Hanne.

20-11-2014 om 09:59

Hoe wij het doen

Hier werk ik op 30 km van huis, partner werkt dichterbij (plm 6 km van huis). 3 kinderen die alle 3 2x per week een clubje hebben. 2x op 11km van huis en de rest van de tijd plm 5 km van huis

1 dag per week neem ik de auto naar het werk, en dan gaat partner op de fiets. De overige dagen neem ik met de trein. (8 km fietsen en dan 20 treinminuten). Mijn partner heeft dan de auto.
Daar zijn wel wel flexibel in. Moet ik of hij naar een externe afspraak waar OV lasting voor is dan ruilen we de dagen om.

Op die manier is de auto ook altijd bij de persoon die de kinderen naar clubjes moet brengen (die van 11 km).

Een 2e auto hebben we gehad maar weer weg gedaan. Nooit gemist

tante Sidonia

tante Sidonia

20-11-2014 om 10:04

Wat is er mis mee

Om de bus te nemen? Hij gaat ieder uur, maar hij gaat toch?
Of is de rest van de OV route ook nog heel lastig.?

Juno

Juno

20-11-2014 om 10:05

Fotootje

http://www.deondernemer.nl/binnenland/498082/Invalidenauto-voor-vijfde-keer-omgegooid.html

Gaat niet om het artikel, maar om de auto. Ik vind dit helemaal niet zo slecht hoor. Je moet niet zo'n koektrommelinvalidenautootje hebben maar een die er uit ziet als een echte auto. Stuk goedkoper dan een reguliere auto.
Ik zou zelf nooit een scooter nemen, eerder een e-bike of een kleine electrische auto. Dat is ook nog een mogelijkheid he, ik zag laatst van ik meen Renault een auto die leek op een soort overdekte quad. Een kleine auto, niet duur in wegenbelasting ed en bij electrisch heb je geen benzinekosten en volgens mij kan je nog subsidie krijgen ook.
Je wil flexibel zijn met mensen en spullen en enigszins comfortabel. Imo moet je dan iets hebben waar je in in plaats van op kan.

Juno

Juno

20-11-2014 om 10:09

Verkeerde naam

Het is geen invalidenwagentje, maar een brommobiel.
Die Renault zag ik ook bij het googlen en dat is de Twizy. Kost €7000,- en rijdt electrisch. Wel een bijzondere auto .

Juno

Juno

20-11-2014 om 10:13

Bij electrische auto's betaal je geen wegenbelasting, voor een brommobiel ook niet. Wel verzekering ed. Als je een carport hebt kan je er een zonnepaneel opzetten (kost hooguit €200,-) en dan kan je thuis opladen. Heb je er zo uit.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 10:16

Juno

Die brommobiel is dan niet de auto die je gebruikt om de kinderen naar hun sport te brengen (er kunnen toch geen drie personen in?). Niet handig dus als man met de gewone auto op stap is.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2014 om 10:25

Renaults

Hou er wel rekening mee dat bij die E-Renaults je maandelijks een extra bedrag moet rekenen voor het leasen van het accupak. In het business model van Renault koop je dat niet maar lease je het.

goedkoop autootje

Ik zou gewoon een oud autootje kopen van onder de duizend euro en zolang het ding het doet, doet het het. Een suzuki alto-achtig iets.

Meer veiligheid met een auto

Net zoals. Primavera, zou ik uitzoeken of een tweede auto toch haalbaar is. Een bus die maar één keer per uur gaat, is een ramp als het regent en je hebt hem gemist zodat je te laat bent voor een afspraak. Fietsen met je kinderen is normaal geen probleem. Maar met regen en/ of schemering met je kinderen van het clubje buiten het dorp naar huis fietsen, lijkt mij niet veilig. In dorpen zijn over het algemeen minder gescheiden fietspaden. En dan heb ik het nog niet eens over sneeuw of vorst.

Mijntje

Mijntje

20-11-2014 om 12:51

simpel

Simpel, de twee dagen dat je man afspraken heeft mag hij de auto en ga jij met de bus of de fiets (bij slecht weer).
Ik zou twee auto's voor een gezin altijd vermijden, met het oog op het milieu etc. en de kosten ook trouwens.

Puck

Puck

20-11-2014 om 16:15

2e auto is heerlijke luxe

een tweede autootje is als je het kunt betalen een heerlijke luxe. Je bent dan niet afhankelijk van elkaar en helemaal vrij om zelf te gaan en te staan en staan waar je wilt zonder er rekening mee te houden of de ander de auto nodig heeft. Wij hebben lang 2 auto's gehad en daarna maar 1 en het was in het begin erg wennen, maar ook heel goed te doen. Mijn man was in die tijd ook veel thuis en als hij de auto nodig had bracht hij mij naar mijn werk en haalde mij op. Ik woon 12 km van mijn werk en heb niet de mogelijkheid voor OV dus ben aangewezen op eigen vervoer. Ik heb toen via een veilingsite een e-bike aangeschaft en die van mij is perfect. En tijdverschil: met de auto 15 minuten, met de fiets 30. Dat is een kwartiertje, vond ik erg meevallen. Voordeel is dat je gelijk je dagelijkse dosis lichaamsbeweging hebt gehad. De tijdswinst met een scooter zal niet erg groot zijn t.o.v. de fiets (25 km/u tov 30 of 40) is over zo'n afstand niet veel dus om die reden zou ik een scooter nooit doen.
Vraag is of de luxe van een tweede auto opweegt tegen de extra kosten en de milieuaspecten.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 16:45

Puck

Het verschil tussen scooter en fiets zit voor mij in het bezweet aankomen en het moeten dragen van een regenpak. Wellicht kom je met een ebike niet bezweet aan maar je moet je toch meer tegen regen beschermen. Mijn man heeft net een hele goede winterjas en muts gekocht om zich tegen de kou te beschermen maar nat wordt hij niet achter zijn 'venstertje'.

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

20-11-2014 om 19:41

aanvulling

Barvaux, ik werk 36 uur (4 x9) elke minuut die ik kwijt ben aan extra reistijd, omkleden douchen op het werk wil ik graag vermijden. Vaak zijn de clubjes en de afspraken van mijn op dezelfde middag. 1 clubje is zwemles aan het eind van de middag, ik wil niet dat de kinderen nog 13 km moeten fietsen met nat haar in het donker.

Nog iets, over een half jaar moet ik misschien door een reorganisatie op 50 km afstand werken, dan is een scooter geen optie meer. Dat is ook nog een puntje, maar dat weet ik dus niet zeker.

je had twee maanden de auto van je ouders te leen

... tijdens hun vakantie wellicht?

Kun je niet vaker hun auto lenen en daarover een vaste afspraak maken? Of hebben ze hem alle dagen nodig? (net zoals een oppasdag: een autodag

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

20-11-2014 om 22:35

bromvlieg

Nee helaas was het eenmalig, en ze wonen op 2 uur rijden dus even lenen gaat niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.