Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

19-11-2014 om 22:23

Tweede auto of niet


nog even over Greenwheels

Greenwheels is volgens mij vooral iets voor in de stad. Zo'n deelauto wordt alleen neergezet als er genoeg gegadigden zijn. Dat kun je in een plattelandsdorp waarschijnlijk wel vergeten.

Hier in Amsterdam zie je ze binnen de ring regelmatig, want daar zijn de parkeerplaatsen schaars en de vergunningen soms duur, buiten de ring zie je ze amper. Zoals een collega van mij onlangs ook tot zijn chagrijn bemerkte toen hij van West naar Nieuw-West was verhuisd.

Overigens, Bugatti, je hebt wel een geweldige nick gekozen

Groeten,

Temet

Volgens mij

volgens mij weet jij al lang wat je wilt en dat is een tweede auto. Go for it.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 08:40

tja

Een tweede auto als je man niet eens een volledig inkomen verdient en hij maar 2x per week de deur uit moet vind IK niet logisch. Met een scooter kom je niet bezweet op je werk aan en met een snelle scooter een stuk eerder dan op die oude electrische fiets. Het tijdsverschil is dan te verwaarlozen en je bespaart een hoop geld door geen tweede auto te nemen maar inderdaad: volgens mij zoek je alleen naar medestanders die zeggen dat je een tweede auto moet nemen.

buren

Wij hebben jarenlang samen met de buren onze auto gebruikt - zij betaalden kilometers. Als er buren zijn van wie de auto voornamelijk voor de deur staat, is het misschien een optie - al weet ik wel dat er enge mannen bestaan bestaan die zeggen : je leent twee zaken nooit uit, je vrouw en je auto. Brr!

Maar ja als je gewoon die tweede auto wilt kopen, dan moet je dat doen. Als het teveel kost, verkoop je hem weer

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 08:58

oja

En als je een tweede auto koopt koop dan juist niet het goedkoopste wat je kunt krijgen in de hoop dat die het een jaar doet. Je hebt nu ervaring met je ebike! Wat heb je er aan als jij weg bent met de auto en je man zit met een auto die het niet doet vlak voor een belangrijke afspraak. Die gok zou ik dus niet nemen. Vervoer moet hier goed zijn, en niet op z'n laatste benen lopen.

Dorpen

Er zijn kleine afgelegen dorpen zonder treinstation zoals Aalsmeer. Mensen moeten met bus of per fiets over een drukke dorpsweg waar in verleden ernstige ongelukken hebben plaats gevonden, naar buurtgemeenten zoals Hoofddorp, welke wel beschikt over goede OV met station en ziekenhuis en gescheiden fietspaden. Je hebt dorpen en dorpen. Bij mij gaat veiligheid boven alles.

Wij hebben ook één auto maar een goed OV. We stemmen zaken op elkaar af, zodat we geen twee auto's voor de deur hebben staan. Wat ik mij wel afvraag is hoeveel extra kosten TS mag verwachten? Is een premie hoog als de verzekeringsnemer al jaren schadevrij rijdt? Kost een auto zoveel benzine als het maar 2-3 dagen op de weg is? Praten we over 50-100€ of 150-200€ per maand?
TS heeft de auto van haar ouders geleend. Ze kan zelf het beste berekenen wat ze kwijt zijn aan autokosten. Ze moeten natuurlijk niet in de schulden komen, vanwege een tweede auto.

Emmawee

Emmawee

21-11-2014 om 10:13

MyWheels

Mocht je een deelauto overwegen, kijk dan eens op www.mywheels.nl of er in jouw buurt auto's gedeeld worden. Het lijkt mij voor een tweede auto, die je incidenteel gebruikt een prima oplossing. Zelf hebben wij alleen maar een mywheels abonnement, maar goed, wij wonen dan ook in de stad. Maar ook ik moet wel eens eerst 5 km fietsen om een auto op te halen. Daar staat tegenover dat ik NOOIT met een auto naar de garage hoef, nooit onverwachte uitgaven heb aan een kapot achterlicht, of ruitenwissers hoef te vervangen. Ik vind het een heerlijk systeem. Als er één of twee particulieren op fietsafstand wonen, zou ik het erop wagen. Nog mooier als er een auto van Mywheels zelf in de buurt staat.
Groeten en succes, Maw.

Puck

Puck

21-11-2014 om 11:06

Haha, Barvaux, hoeft niet hoor

"En als je een tweede auto koopt koop dan juist niet het goedkoopste wat je kunt krijgen in de hoop dat die het een jaar doet. "
Oke, wij hadden niet de allergoedkoopste die we konden krijgen maar wel eentje die als ik die nu in de prak rijdt meer aan dagwaarde oplevert dan dat hij ons gekost heeft en tot nu toe rijdt hij echt perfect. Alles doet het, hij is zuinig. Helemaal niets mis mee.
Kan dus ook erg goed gaan, maar het is wel een risico dat je neemt bij een goedkope auto. Ook mijn e-bike kwam van een veiling voor nog geen kwart van de nieuwprijs en is helemaal perfect.
O ja: wat betreft bezweet aankomen: dat is met een e-bike echt een heel stuk minder, dat was voor mij namelijk ook een belangrijk punt om over te gaan op een e-bike. MAar tegen regen moet je je idd wel kleden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-11-2014 om 15:00

Tweede auto

Ondanks alle milieu-argumenten zou ik als het enigszins betaalbaar is, toch gaan voor die tweede auto. Niets geeft zoveel vrijheid als een auto voor de deur.
Of het een vierdehands Marktplaatskoopje zou moeten worden kan natuurlijk alleen de portemonnee bepalen. Als de auto niet echt dagelijks nodig is en alleen voor jet gemak, komt het ook niet zo nauw.

In ons geval kost dat autootje iets meer dan 50 euro per maand. En dat is me iedere euro waard. Laat wel mijn man erin rijden. Dat dan weer wel....

Tja..

Volgens mij geef je het antwoord zelf al. Als je je het kunt permitteren, zou ik in jouw situatie voor een 2e auto gaan. Die kan klein, licht en zuinig zijn om het binnen de perken te houden. Maar dan is het een relatief nieuwe auto met hogere aanschafwaarde. Als je minder te besteden hebt, kun je voor een prikkie een 2/3/4e hands auto kopen.

Ik zou het niet fijn vinden om afhankelijk te zijn van die ene bus per uur en ben net als jij een mooi weer fietser. Fietsen in de regen vind ik vreselijk (op een scooter net zo goed).

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 17:48

Flanagan

Ik begrijp niet goed wat je met Aalsmeer bedoelt, dat noem ik niet afgelegen en er gaat meer dan eens per uur een bus dat dorp uit!

Emma

Emma

21-11-2014 om 18:14

Car sharing

Ook een alternatief: http://www.snappcar.nl

Op twee manieren:
- Een auto huren
- Als je er toch een koopt 'm verhuren

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

21-11-2014 om 22:23

Mywheels

Mywheels zit hier met 1 leenauto (van een particulier) in het dorp, heb al een account aangemaakt, maar eigenlijk vind ik dat man dat moet doen, want voor korte huurperioden (niet voor hele dagen op kantoor) is mywheels interessant met een huur van 2,50 per uur en een (kilometerprijs). Zal me benieuwen of hij dat gaat doen want hij sputtert als een oude auto

Natuurlijk wil il het liefst een extra tweede auto. Maar ik wil ook nog zoveel andere dingen met mijn geld.

Barvaux,

Met Aalsmeer denk ik aan die dorpen waar sprake is van lintbebouwing langs een weg waar geen ruimte is voor een apart fietspad, zoals de Oosteinderweg in het oude gedeelte van Aalsmeer. De fietsers en scooters delen de weg met automobilisten, wat de kans verhoogd op een aanrijding met name als het donker wordt.
Vaak worden wegversmallingen aangebracht om de snelheid eruit te halen. Maar juist die versmallingen kunnen weer tot gevaarlijke situaties leiden op momenten met tegenliggend verkeer.

Ik begrijp dat de bus wat vaker rijdt, maar voor bewoners in een dorp met één bus per uur is dit helemaal een drama.

(Ot) Ik noemde deze twee plaatsen omdat ze naast elkaar liggen maar zo verschillen van opzet. Ik had net zo goed Vijfhuizen kunnen noemen, maar die heeft wel ruimte voor vrijliggende fietspaden en heeft niet zo'n doorgangsroute als de Oosteinderweg. Een weg waar 's avonds hard over gescheurd wordt.

Barvaux

Barvaux

22-11-2014 om 10:37

Flanagan

De Oosteinderweg is natuurlijk niet de enige weg die het dorp uit gaat er zijn nog andere met prima fietspaden!

Ik heb Aalsmeer nooit gezien als 'afgelegen dorp', je fietst niet door de weilanden ofzo op een 80-kmweg!

Argumenten

Bugatti Veyron,

mij bekruipt toch de indruk dat je eigenlijk al besloten hebt wat je wilt, maar dat je de argumenten nog op een rijtje moet krijgen om het voor jezelf te verantwoorden.

Op dit moment zijn er nog genoeg alternatieven mogelijk voor een tweede auto, ze zijn allemaal al gepasseerd.

In je laatste berichtje zeg je: 'Barvaux, ik werk 36 uur (4 x9) elke minuut die ik kwijt ben aan extra reistijd, omkleden douchen op het werk wil ik graag vermijden.'
Als je 36 uur per week werkt, dan heeft dat werk prioriteit en moet je niet gaan snuffelen op minuutjes extra voor omkleden en douchen. Met een beetje creativiteit haal je die minuutjes zo terug: je doucht thuis niet, want dat doe je drie kwartier later toch al. Op een afstand van 13 kilometer gaat het om minuten extra reistijd als je fiets en auto vergelijkt. Dus die minutenanalyse zou ikw achterwege laten, het is niet zo van belang.

'Vaak zijn de clubjes en de afspraken van mijn op dezelfde middag. 1 clubje is zwemles aan het eind van de middag, ik wil niet dat de kinderen nog 13 km moeten fietsen met nat haar in het donker.' Vergeet dat gejammer over kinderen die met natte haren in het donker moeten fietsen. Als je op een dorp woont zul je merken dat er veel vaker in het donker gefietst moet worden. en met natte haren, ik snap niet wat daar het probleem van is, je wordt er niet verkouden van. Als je er echt een probleem van wil maken zou ik ze een fohn meegeven. Een groter probleem vind ik dat je kinderen van 5 en 6 niet in totaal 26 km. kunt laten fietsen, dat is teveel, dat kan over een paar jaar. Alternatieven voor het clubje: wie zegt dat ze naar dit clubje moeten, zijn er in het dorp een andere soortgelijke activiteiten; zijn er nog meer kinderen uit jullie dorp die naar dit clubje gaan, kunnen kinderen dan meerijden; is een vorm van greenwheels dan een optie voor die ene vaste dag in de week; etc....?

En dan je laatste argument: 'Nog iets, over een half jaar moet ik misschien door een reorganisatie op 50 km afstand werken, dan is een scooter geen optie meer. Dat is ook nog een puntje, maar dat weet ik dus niet zeker.' En je weet niet hoe je man rond die tijd zit met zijn afspraken, hoe het OV is naar die plek en of het wel doorgaat. Verstandig om je nu alvast te oriënteren, maar nog te onzeker om daar al beslissingen op te baseren.

Maar eerlijk is eerlijk, als jij een tweede auto wil, dan maken die argumenten allemaal niet zo heel veel uit. Uiteindelijk zouden de rekensommetjes doorslaggevend kunnen zijn: wat kost alles en wat heb ik waarvoor over?

Tsjor

Bika

Bika

22-11-2014 om 13:52

keuze woonplaats en verandering?

"Een tijdje terug zijn we naar een dorp verhuisd en we wonen er heerlijk."

Wat was jullie idee over het vervoer toen jullie in dit afgelegen dorp gingen wonen?
Zoiets neem je toch mee in je overwegingen om ergens anders te gaan wonen?
En dan heb je toch een plan hoe om te gaan met je vervoersbehoeften?
Wat is er veranderd sinds de verhuizing dat je niet kon voorzien?

+ Brunette +

+ Brunette +

22-11-2014 om 20:41

Brommer erbij of twee eenvoudige auto's

Fietsen tegen de wind in, bah. Een brommer is een prima manier om 13 km naar je werk te reizen. Dankzij de helm krijg je in ieder geval al niet een nat hoofd als het regent en als je investeert in goede regenkleding is ook die ellende te overzien. Maar een auto is nog comfortabeler. Waarom kijk je het niet nog een half jaartje aan om te kijken of je inderdaad meer reistijd krijgt? Dan is de knoop gemakkelijker door te hakken.

NIet gelezen

Ik had een paar berichten neit gelezen. Als er twee pagina's zijn dan zie ik nog wel eens iets over het hoofd. Wat ik gemist heb is dat je je al aangemeld hebt bij mywheels, maar dat je je afvraagt of je man er gebruik van wil maken. Het kan natuurlijk ook omgekeerd: als jij het ziet zitten kun jij er gebruik van maken en kan je man dan de auto meenemen naar zijn afspraak.

Het probleem van twee auto's voor de deur is, dat de tweede auto voor veel meer gebruikt zal worden dan waar die ooit voor bedacht is. Of je dat financieel aankunt kun je alleen zelf beoordelen. Als de kosten van mywheels ongeveer gelijk zijn aan de kosten van een tweede auto kun je altijd weer een andere afweging maken.

Tsjor

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

22-11-2014 om 22:16

verhuizing

Tja, wat betreft de verhuizing,omdat 1 van ons thuis werkt dachten we dat we aan 1 auto genoeg hadden. En het gaat, maar ideaal is het (nog) niet. En hebben echt een leuker fijner huis.

Met ov

Wij woonden vroeger ook een tijd in een dorp. Ondanks dat hij een auto had ging mijn vader met het ov naar zijn werk. Het is even wennen, je moet de tijd van vertrek enzo in de gaten houden en je bent soms veel langer onderweg, maar vooral als je het dagelijks doet went het wel.
Je zou het eventueel kunnen afwisselen met je man op dagen dat hij afspraken heeft of de kinderen brengt ga jij met ov anders met de auto.
Als je je er op instelt is het soms ook nog wel gezellig. Je gaat op een gegeven moment ook de mensen herkennen waarmee je reist en met sommigen kun je zelfs gezellig praten of bevriend raken.

Bugatti Veyron

Bugatti Veyron

26-11-2014 om 21:37

Ginny Twijfelvuur 50 euro

Hoe kan dat een auto van 50 euro per maand? Verzekering en wegenbelasting zijn toch al vaak 50 euro? Is het een hele lichte auto of een old-timer?

Ovnee

Ovnee

26-11-2014 om 22:07

Accepteren dat het wat langer duurt

Ook wij wonen in zo'n gebied waar weinig ov is. Ik heb t ff opgezocht maar als ik morgenochtend met ov week wil ben ik van deur tot deur 1 uur en 18 minuten onderweg (ergo 78 minuten), met de auto 41 minuten. Call me a Sissy maar ik ga toch echt met de auto. Spendeer die extra tijd liever met mijn gezin. Natuurlijk zijn er omstandigheden te bedenken dat ik of men het wel zou doen maar ik vind het echt wel een significant verschil. En niet eentje in de categorie: tis ff wennen
Maar dat is wellicht persoonlijk en zou de meerderheid het wel doen.

Hanne.

Hanne.

27-11-2014 om 09:31

keuze

Ik denk dat je per geval een afweging moet maken van wat wel en niet handig is. Reistijd is daarbij een factor, maar ook andere dingen.

Als ik na mijn werk 40 minuten in de file in de auto zit kan ik daar niet echt bij ontspannen, moet ik als ik thuis ben eerst nog een half uurtje zitten.

Als ik met het OV ga kom ik veel ontspannener thuis, heb ik alvast mijn privé mail doorgewerkt en kan ik direct door met andere zaken (lees aandacht voor het gezin).

Bij mij valt de keuze daarom meestal uit voor OV, ondanks dat mijn reistijd daar bijna van verdubbelt..

Maar goed, dat geldt voor mijn traject. Als ik 4x moet overstappen en alleen kan staan zal ik wellicht minder snel de keuze maken om met het OV te gaan.

precies

Ik ga altijd met de auto naar het werk, maar moest onlangs een paar keer om praktische redenen met de trein (1x naar Schiphol, 1x naar de Jaarbeurs - beiden voor het werk en in de spits). Wat ben ik blij dat ik dat niet elke dag hoef te doen, want we zaten als haringen in een ton. Hele rit staan dus van werken is geen sprake. En dan nog de volle mep moeten betalen, ik vind het onbegrijpelijk.

Tink

Tink

29-11-2014 om 16:33

twee

Hier sinds een half jaar 2 auto's. Ben er erg blij mee. Eerst had Tinkman elke dag de auto mee om afstand thuis/werk te overbruggen (zo'n 30 km) en sjouwde ik per fiets alle boodschappen voor 6 man, soms 7, binnen. Was niet meer te doen. Plus daarnaast het gepuzzel als een van de kinderen weer eens ergens heen moest wat niet op de fiets te doen is. Bus kost veel teveel tijd en sluit nou nooit eens aan. En daarbij ben ik stiekem ook een mooiweerfietser als ik eerlijk ben.
Man wilde er eerst niet erg aan maar vond op een scooter naar zijn werk toch ook geen fijn plan, niet overal langs de route zijn goede fietspaden en in de winter bij sneeuw en gladheid is het ook niet handig.

We hebben nu een grote gezinsauto en een kleintje. Ik lees hier steeds dat TS een klein autootje kan aanschaffen voor haarzelf, maar wij doen dat dus andersom: Tinkman rijdt in de kleine, want zijn auto staat toch verder de hele dag geparkeerd bij zijn werk.
En ik in de grote want dat is handiger bij vervoer van meer mensen (ik rijd ook wel eens als een juf op school weer eens een uitje heeft bedacht waar vervoer voor nodig is), en boodschappen inladen is veel makkelijker omdat die auto een vlakke laadvloer heeft. Heel fijn voor mijn rug. En er past veel meer in natuurlijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-11-2014 om 17:21

Nee hoor

Goedkope verzekering denk ik.
Het zal iets meer zijn 50 euro, maar boven de 60 euro komen we zeker niet.

Joris

Joris

16-10-2015 om 09:37

Brommobiel!

Ik zou in zo'n geval toch echt kiezen voor een brommobiel ! Je hebt het voordeel dat je altijd droog zit en kan van a naar b.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.