Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bijtje82

Bijtje82

20-03-2022 om 22:03

Unox gehaktballen in jus..


Vandaag had ik na een lange klus dag zin in andijvie stamppot, met spekjes uiteraard. Makkelijk, want morgen bak ik het op met een korstje.
Aardappelen in de grote pan, spekjes in de koekenpan. 
Normaal maak ik daar zelf een lekker balletje gehakt bij. Maar had de handen nog vol verf en geen goede pan voor 4 ballen. Dus ik dacht, doe eens gek en koop unox balletjes in jus uit blik.

Het begon al bij m'n 10 jarige. Hij wil nog wel eens gadver en smerig roepen als er eten op tafel komt, terwijl hij het prima lust maar er dan ff geen zin in heeft. Dus hij heeft een verbod op afkeurende woorden tijdens het eten. 
Dit is voornamelijk om de eetlust van zijn jonge zusjes niet negatief te beinvloeden. 

Maar goed, gehaktballen zijn altijd goed. Er zaten er 4 in het blik. Ik schatte ze niet heel groot in en dat klopte. Ongeveer formaat golfbal. Had 3 blikken gekocht met de gedachte dat we dan allemaal 3 kleine balletjes hadden. 

Het begon goed. Balletjes opgewarmd en voorgeschoteld. Lekker! hoorde ik uit de kindermonden toen zij de schaal op tafel zagen komen.

Mijn oudste is van het type, vlees moet eerst op. Dus die valt zijn balletjes met veel enthusiasme aan. 
En toen kwam het, Rutte had het niet politiek correcter kunnen verwoorden.
Dit zijn niet de lekkerste gehaktballen die ik ooit op heb. 

Ik keek hem aan en dacht ok.. Hij heeft in ieder geval netjes gezegd dat hij ze niet zo geslaagd vind, zonder de mening van zijn zussen direct negatief te beinvloeden. Maar gezien zijn reactie zal het wel meevallen. 

De dames zaten onverstoord van hun stamppot te genieten en opeens zegt de middelste. Mam, dit vlees vind ik echt heel vies. Vervolgens neemt de jongste een hap en zodra dat stuk haar smaakpapillen raakt, spuugt ze het terug op het bord. Dit is niet goed dacht ik. Normaal is uitspugen van eten echt not done bij mij aan tafel, tenzij het te pittig, te warm, graadje/botje of echt oneetbaar is. 
Ik neem zelf een hap en krijg bij iedere keer dat ik kauw meer spijt van het geld dat ik heb uitgegeven aan iets wat door kan gaan voor luxe hondenvoer. Voor die dikke €3,50 per blikje had ik zoveel meer verwacht.

Nu heb ik nog 8 ballen over. Vind ze te duur voor de kliko en te smerig om op te eten. Dus maar netjes in de koeling gezet, wellicht kan ik er nog iemand mee vergiftigenblijden. 

Als jullie betere ideeën hebben, of een gratis balletje lusten.. Ik heb nog over 😬

Ik hoop voor de komende 3 weken iets geslaagdere makkelijke maaltijden voor te schotelen. Ook hiervoor zijn ideeën welkom. Let op: Ik heb momenteel één soeppan, een kleine koekenpan en een overschaal beschikbaar. Al het andere zit al in dozen. 
Mijn keuken is erg basic voorlopig. 


Je oven werkt nog/is bereikbaar? Voortaan de ballengehakt in de oven bakken. Ik doe niet anders meer en wij vinden ze zo heerlijk. Half uur op 200 °C. 

Kunnen die andere pannen niet gewoon uit de dozen? Dan kun je in ieder geval normaal, gezond en gevarieerd koken. Heb je een wokpan? Dan kun je verschillende soorten groenten door elkaar er in klaarmaken, doen wij hier heel vaak.
Verder zou je in een soeppan ook wortels, broccoli of bonen kunnen koken.
Of met aardappel en verschillende soorten groenten een ovenschotel maken. Of een salade maken en eitjes erbij koken.

Het klinkt ook echt vreselijk, gehaktballen uit een blikje! Nu ja, weet je dat ook weer! 
Misschien erg truttig: maar vlees hoeft niet altijd hè! (Ik hou te veel van vlees om het te laten maar heb echt veel liever geen vlees dan vies vlees) 
Ik zou het simpel houden en bijv veel lekkere soep maken. Wat verse broodjes erbij en je hebt een super maaltijd wat mij betreft. 
Het wordt ook lekkerder weer dus een salade is ook lekker, Ev met pasta, blikje vis erdoor bijv. Een wrap vullen met wat smeersels en lekkere groente. 
Maar eigenlijk kun je in die ene overschoten ook makkelijk een complete maaltijd maken: stuk vis bijv met allerlei groente of alleen groente met wat geitenkaas, brie vind ik ook erg lekker. Wat pijnboompitjes oid erbij en het is aardig compleet. 

Bijtje82

Bijtje82

21-03-2022 om 03:54

Magnoliatakje schreef op 20-03-2022 om 22:55:

Je oven werkt nog/is bereikbaar? Voortaan de ballengehakt in de oven bakken. Ik doe niet anders meer en wij vinden ze zo heerlijk. Half uur op 200 °C.

Ja, de oven werkt nog. Maar die ballen komen er nooit meer in! Vreselijk 😣

Bijtje82

Bijtje82

21-03-2022 om 04:15

MamaE schreef op 20-03-2022 om 23:16:

Kunnen die andere pannen niet gewoon uit de dozen? Dan kun je in ieder geval normaal, gezond en gevarieerd koken. Heb je een wokpan? Dan kun je verschillende soorten groenten door elkaar er in klaarmaken, doen wij hier heel vaak.
Verder zou je in een soeppan ook wortels, broccoli of bonen kunnen koken.
Of met aardappel en verschillende soorten groenten een ovenschotel maken. Of een salade maken en eitjes erbij koken.

Die staan al in het nieuwe huis. Aangezien ik er bijna geheel zelf voor sta, wil ik zo basic mogelijk leven en dat lukt prima hoor.

Heb voor de kinderen voor een week aan kleding, dat scheelt een hoop was.

De keuken is op een paar basic ingrediënten en items helemaal schoon en leeg. Dus 2 pannen, 4 bordje, bestek en 4 mokken, peper en zout. 

Aangezien ik 3 dagen werk en 2 dagen klus, hou ik weinig tijd over om dit kasteel ook nog te onderhouden. Dus hoe Leger hoe beter.

Soep is wel weer eens lekker, al poosje niet gemaakt. Nu kook ik de aardappelen, en doe ik halverwege de kook de groenten erbij. 

Het scheelt dat ik best aardig kan koken, maar de zin en inspiratie ontbreekt momenteel gewoon. Ben te gaar na zo'n dag. En ik heb soms ook door de vermoeidheid geen trek, dan staat alles tegen. Maar voor die monstertjes moet je wel natuurlijk. Ben gelukkig gezegend met kinderen die echt veel lusten. 

En tja vlees weg laten, zoals iemand hierboven opperde. Dat gaan we niet doen. Vlees/vis hoort gewoon bij de maaltijd. 

Maar een lekkere ovenschotel is wel een goed idee.

Het is nog maar even, ik hoop over een week of 3 te kunnen verhuizen. 

Bijtje82 schreef op 21-03-2022 om 03:54:

[..]

Ja, de oven werkt nog. Maar die ballen komen er nooit meer in! Vreselijk 😣

Ik bedoelde ook niet de ballen van de Unox maar ballen met gewoon gehakt van supermarkt of slager.

Ik snap echt niet waarom je ruim 3 wk met zo weinig pannen zit. Je maakt het jezelf niet makkelijker. Maar ik zou los gaan op ovenshotels, droge pasta, ham, paprika, chapignons, prei, kaas etc en als jepakjes geen bezwaar vindt een honig of maggipakje voor de saus. Zo eenvoudig. Geen pan nodig.

kant en klare gehaktballen eet ik alleen van de slager 😉
Maar kijk eens bij https://www.lekkerensimpel.com/ en bij https://www.keukenliefde.nl/
Vind je vast lekkere en makkelijke maaltijden. 

Misschien wilt een aardige buurvrouw je wel een pan lenen.
Verder pannenkoeken bakken en vullen met Hak linzencurryschotel; hartige pannenkoeken.
Of zelfgebakken pizza met gemengde sla.
Of kant-en-klare bak lasagne, afbakken in oven.
Of capucijnerschotel met velderwtjes van honig. Ook een eenpansgerecht.
Maak het jezelf niet te moeilijk deze komende weken.

een gewoon AGV
aardappels koken in de soeppan. of vlak voor tijd de groenten erbij gooien. Of aardappels koken en die eruithalen en met alluminimumfolie afdekken, of even in voorverwarmde oven zetten. en dan groente koken. vlees bakken in kleine koekenpan. desnoods in meerdere sessies. vlees afdekken om warm teblijven of ook in de oven? 

Ik dacht vanwege het klussen dat je al in het nieuwe huis woonde en dat het een kwestie van doos uitpakken was. Ik zou het inderdaad makkelijk houden met wat vaker dezelfde gerechten dan maar. 
Dingen als een wokgerecht, overschotel, wraps, salade etc kan ook vlees/vis in als je dat graag wil. Als je niet heel veel te besteden hebt is af en toe vegetarisch eten helemaal geen gek idee om te besparen. 

Vlees uit blik lijkt me (los van dat we thuis nooit vlees eten) helemaal niks. Als dat buiten de koelkast maanden goed is, kan het niet anders dan dat het stijf staat van de chemicaliën. En voor de prijs van drie van die blikjes kun je ook een kilo kip kopen of zo.

Je hebt toch ook niet meer nodig ? Gehakt had je ook gewoon rul kunnen bakken en door die stamppot heen gooien, of nee je had natuurlijk al vlees in de stamppot zitten dus die ballen waren extra. 

In 1 pan en een koekenpan kun je simpel aardappelen groente vlees klaarmaken. Voor door de weeks prima. Je hebt een nog werkende oven en een schaal dus voor het weekend kun je een ovenmaaltijd maken. Zoals lasagne, pita Pizza (voor de makkelijke maaltijd), witlof met kaas en aardappel en als het echt moet ham ofzo. Wat je ook kunt maken is een roerbak maaltijd waarbij je wat kip of vlees roerbakt met groenten en wat kruiden en er bijvoorbeeld wraps bij doet. Keuze genoeg en makkelijk zat, maar vlees uit een blik klinkt niet alleen vies maar is dat ook. 

MamaE schreef op 21-03-2022 om 10:27:

Ik dacht vanwege het klussen dat je al in het nieuwe huis woonde en dat het een kwestie van doos uitpakken was. Ik zou het inderdaad makkelijk houden met wat vaker dezelfde gerechten dan maar.
Dingen als een wokgerecht, overschotel, wraps, salade etc kan ook vlees/vis in als je dat graag wil. Als je niet heel veel te besteden hebt is af en toe vegetarisch eten helemaal geen gek idee om te besparen.

Vlees uit blik lijkt me (los van dat we thuis nooit vlees eten) helemaal niks. Als dat buiten de koelkast maanden goed is, kan het niet anders dan dat het stijf staat van de chemicaliën. En voor de prijs van drie van die blikjes kun je ook een kilo kip kopen of zo.

wokken kan dus niet met een koekenpan,  ik had dus zeker een wok achtergehouden inderdaad: kun je ook met roerbakmie vullen etc. 

Bijtje82

Bijtje82

21-03-2022 om 13:12

Ik heb sowieso geen wok. 
Red me op zich Prima hoor met de dingen die ik heb, maar ben vooral inspiratieloos op het moment. Heb ook weinig trek door de vermoeidheid.

Verder was dit eigenlijk gewoon voornamelijk bedoeld als beklag over die ranzige balletjes en natuurlijk om eens iets anders op tafel te zetten dan wat ik normaal heb. 

Gehakt rullen en door de stamppot doen is natuurlijk geen optie. 😋 Dat is niet hetzelfde als een lekker balletje met jus. 

Een wokpan is wel echt heel handig hoor. Zonder wokpan was ik echt gehandicapt qua koken denk ik.
Stamppot kun je in grote hoeveelheid maken voor een paar dagen en dan lekker een eitje erbij bakken. Of een rookworst, is ook makkelijk en snel klaar.
Ook gerechten als bami, nasi, pasta zijn makkelijk en snel te bereiden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.