Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eveline

Eveline

20-11-2020 om 16:27

uurprijs hulp in huis


Wig Wam

Wig Wam

24-11-2020 om 00:08

België

De overheid vult het salaris aan?? Wauw.
Is dat een soort huis-hygiëne toeslag? Of is het een soort anti-werkloosheidsmaatregel?

Flavia

Flavia

24-11-2020 om 07:41

Of vergelijkbaar met WMO

Als je huishoudelijke hulp via de WMO krijgt betaalt de cliënt maximaal €19 per maand eigen bijdrage per maand en de gemeente betaald de zorgorganisatie.

Kiki

Kiki

24-11-2020 om 11:56

De dienstverlening aan huis is wettelijk

Dan heb je niet goed gelezen Eveline.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/regelingen/2015/09/30/regeling-dienstverlening-aan-huis

Daar staat een document dat je kunt downloaden waar het gewoon instaat.

en dan heb je

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/ik-huur-iemand-in-voor-huishoudelijk-werk.-wat-kan-ik-afspreken

Ja je hoeft geen premies of dergelijke af te dragen. Maar je hebt gewoon een arbeidsovereenkomst. Een arbeidsovereenkomst conform de dienstverlening aan huis kent twee uitzonderingen.

1 je hoeft maar 6 weken door te betalen bij ziekte
2 he hoeft geen loonpremies af te dragen en de ingehuurde heeft geen recht op WW, WIA

Er zijn geen andere uitzonderingen. Lees het advies van Kalsbeek maar eens goed door

En @Haagse je mag me een moraalridder noemen hoor, daar lig ik echt niet wakker van. Maar weet wel dat ik momenteel een rechtszaak heb lopen tegen iemand die dat ook dacht en die gaat nu voor 3500 euro het schip in omdat ze ook een "sociaal project" dacht te hebben. Of op een meer respectvolle manier noemen wij hem/haar de dienstverlener aan huis.

Haagse

Haagse

24-11-2020 om 12:21

Kiki

Ah, dat verklaart je bozige reactie. Het voelt zeker niet goed om als sociaal project betiteld te worden? Gelukkig ligt het in mijn geval anders. De term is van onze hulp zelf afkomstig en ik leende hem voor hier.
Weet je, ik wil hier redelijk anoniem en kort schrijven, dan vallen er nuances weg. Ik ben absoluut respectvol naar onze hulp, ik heb echt bewondering voor hoe zij zich staande houdt. En volgens haar helpt onze financiële en persoonlijke steun daarbij. Ze wil gewoon liever werken voor haar geld dan alleen maar haar hand ophouden, al zou dat dus mogen/kunnen omdat ze volledig is afgekeurd. Ik vind dat een loffelijk streven. En zoals ik al zei, er zijn absoluut technisch betere hulpen te vinden, maar ik heb liever deze. Als er bij ons ooit een rechtszaak uit voort zou vloeien zou ik me persoonlijk belazerd voelen door haar. Maar gezien onze nu al jarenlange samenwerking en persoonlijk contact lijkt me dat zeeeer onwaarschijnlijk. Misschien heel naïef, maar liever naïef dan wantrouwend.

Dat we niks over onze afspraken op papier hebben gezet en ik haar altijd contant betaal is op haar verzoek, maar nu ik jouw post lees denk ik dat het misschien ook wel een bescherming voor mij vormt. Er is niks te bewijzen over wat voor overeenkomst dan ook.

Kiki

Kiki

24-11-2020 om 19:42

Haagse grapje zeker?

Ik ben niet de hulp, maar de advocaat van de hulp.

En het niet hebben van een schriftelijk contract is natuurlijk geen enkele reden om je arme hulp uit te buiten. Jij hebt een opdracht, zij heeft de opdracht aanvaard. Je kan ook een overeenkomst hebben op basis van mondelinge afspraken en als ze al zo lang bij je is heb je vast wel app contact

Haagse

Haagse

24-11-2020 om 19:47

Hoezo uitbuiten??

Zeg, nu ga je wel heel erg ver Kiki. Wat mij betreft echt over de grens!

Yuria

Yuria

24-11-2020 om 21:08

Tja Haagse

'Dat we niks over onze afspraken op papier hebben gezet en ik haar altijd contant betaal is op haar verzoek, maar nu ik jouw post lees denk ik dat het misschien ook wel een bescherming voor mij vormt. Er is niks te bewijzen over wat voor overeenkomst dan ook.'

Dit klinkt best raar, ik snap Kiki's reactie wel.

Haagse

Haagse

24-11-2020 om 21:14

Yuria

Mijn post was juist een reactie op die van Kiki, niet andersom.

Ik weet gelukkig zeker dat mijn ‘arme hulp’ erg blij is met mij als ‘werkgever’ en zich absoluut niet uitgebuit voelt, integendeel. Het is ook een beschuldiging die nergens op slaat.

Yuria

Yuria

24-11-2020 om 21:52

Haagse

' Het voelt zeker niet goed om als sociaal project betiteld te worden? '

Nou, dit schreef je eerder en dat vond ik ook al onder de gordel.

Haagse

Haagse

24-11-2020 om 23:39

Laatste reactie

Ik ben nogal geshockeerd door het feit dat ik door een volkomen onbekende op een forum wordt beschuldigd van uitbuiting. Terwijl ik oprecht dacht iets goeds te doen voor een medemens, door haar te helpen wat extra inkomsten te genereren. Het idee dat ik daardoor het risico loop om voor €3500 aangeklaagd worden vind ik echt te bizar voor woorden.
Mijn hulp verdient een keurig salaris. Wat zij krijgt is netto, zelf hou ik niet heel veel meer over van mijn bruto uurloon.

Ik weet niet zo goed wat Kiki probeert te bereiken door iemand te dwingen €3500 te betalen. Ik zou dat niet kunnen. Realiseer je je dat je met zo’n eis de ‘werkgever’ van je cliënt wel eens met flinke schulden kan opzadelen?
Als mijn hulp me zoveel zou kosten, kan ik beter wat minder uren gaan werken en zelf de boel schoonmaken. En ik denk zomaar dat dat voor heel veel meer mensen zal gelden. Zijn al die hulpen die nu leuk verdienen, zwart, daar dan mee geholpen? Ik denk het niet.

Zelda

Zelda

25-11-2020 om 00:47

Mmhh

Ik werk zelf in loondienst (in de zorg) en probeer me toch een voorstelling ervan te maken van hoe het zou zijn als ik niet, of maar half betaald zou worden bij ziekte.
Best wel niet ok, eigenlijk.
Lastminute afmelden? Tsja, voor geen enkele werkgever leuk natuurlijk maar zo gaat het met ziekmelden nu eenmaal. Als ik vandaag migraine heb dan ga ik me niet alvast voor morgen ziekmelden. Uiteraard kijk ik het laatste moment hoe ik me voel.
Nu ben ik zelf zelden ziek maar veel collega’s van mij best wel. Zijn ze allemaal onbetrouwbaar dan??
Ook heb ik veel collega’s die er uit gaan voor langere tijd met diverse kwalen waaronder vaak een burn-out. Onbetrouwbaar? En waarom niet? Als werkgever heb je per saldo veel meer aan een werknemer die 3 vd 4 keer komt dan aan een werknemer die een jaar thuiszit, lijkt me.

Triva

Triva

25-11-2020 om 06:07

Laatste moment

Dat vind Ik ook wat gek: op het laatste moment ziekmelden... als ze in de ochtend komt, wil je liever dat ze je midden in de nacht belt? Als ze in de middag komt, wil je liever dat ze om 7 uur belt terwijl ze beter kan proberen wat langer te slapen waardoor er kans is dat ze opknapt? Mijn man begint om 7:30 en dat is dus precies ook het tijdstip dat hij zich ziek meldt... Als hij zijn been breekt onderweg naar huis de dag ervoor krijgt zijn leidinggevende wel eerder een appje natuurlijk.

Blijft een raar fenomeen dit zwart werken. Ze kunnen niet werken, wel het zwaarste werk in huis doen?

"Zijn al die hulpen die nu leuk verdienen, zwart, daar dan mee geholpen? Ik denk het niet." Jemig, je snapt niet wat je zegt. Zijn wij als samenleving daarmee geholpen dat ze naast hun uitkering, omdat ze niet kúnnen werken, leuk bijverdienen? En daar heb je een witte werkster de deur voor uitgezet? Bizar...

Triva

Triva

25-11-2020 om 06:14

Dus

"Ze heeft psychische problemen en zit fysiek ook niet goed in elkaar, dat wist ik van tevoren en dat accepteer ik. En ik betaal daar dus de helft van door. Ook van haar vakanties en die van ons. Bij haar andere werkhuizen krijgt ze dat allemaal niet, vertelt ze wel eens."

Meerdere werkhuizen en 100% afgekeurd en daar doe jij aan mee? Ze kan ook gewoon als postbezorger aan de slag he met een aanvullende uitkering. Of gewoon via een organisatie als witte werkster, krijgt ze 100% als ze ziek is. Je houdt gewoon de fraude in stand met je sociaal projectie.

Yuria

Yuria

25-11-2020 om 06:53

Haagse

'Ik weet niet zo goed wat Kiki probeert te bereiken door iemand te dwingen €3500 te betalen. Ik zou dat niet kunnen. Realiseer je je dat je met zo’n eis de ‘werkgever’ van je cliënt wel eens met flinke schulden kan opzadelen?'

Als ze in haar recht staat, heeft ze groot gelijk dat ze het geld opeist.

Pirata

Pirata

25-11-2020 om 08:27

Huh

Dus ik ben dan ook een soort crimineel omdat mijn eigen werkster er voor kiest om zwart te werken? Ze *wil* zwart werken.
Terzijde ik ben de enige van haar werkhuizen die haar na/tijdens corona nog heeft aangehouden. In de 1e golf heb ik als enige van haar opdrachtgevers half doorbetaald.

Veer

Veer

25-11-2020 om 08:55

Zwart werken

'Slechts' geen belasting afdragen vind ik iets anders als: een uitkering krijgen maar er wel bij werken. Geen idee of dat hier bij iemand speelt. Maar een werkster die bij mij kwam solliciteren en zei dat ze een arbeidsongeschiktheidsuitkering kreeg, heb ik laten weten dat ik daar niet aan mee werk.

Yuria

Yuria

25-11-2020 om 08:59

Pirata

'Dus ik ben dan ook een soort crimineel omdat mijn eigen werkster er voor kiest om zwart te werken? Ze *wil* zwart werken.'

Juridisch gezien ben je medeplichtig, omdat je weet dat het niet mag en je er aan meewerkt.

Haagse

Haagse

25-11-2020 om 09:21

Toe maar, ook nog crimineel

Snappen jullie wel waar jullie het over hebben? Alleenstaande moeder, vader niet in beeld, bijstand (of zo, ik heb me niet zo verdiept in haar situatie, maar ze is al lang geleden afgekeurd). Met haar inkomsten kan ze nooit wat extra’s doen. Geen vakantie, niet uit eten, geen pretpark voor de kinderen. Dat vind ik triest.

Ja, ze is afgekeurd. Dat is niet vanwege haar zweetvoeten. Ze heeft 3 adressen waar ze elk 2 uur werkt. Op 3 verschillende dagen, want anders lukt het niet. Dit is al met regelmaat teveel. Kennen jullie een werkgever die haar op die basis, 6 uur per week en dan al regelmatig uitvallen, in dienst zou willen nemen? Newsflash, die zijn er niet. En bovendien, van 6 uur per week kan ze al helemaal niet leven natuurlijk.

Dus laat mij dan maar lekker crimineel zijn. Heb ik dan toch een veel beter gevoel bij dan bij me aan alle regeltjes houden, waarbij zij dan dus de inkomsten bij mij moet missen. En zoals ik al zei, als ik haar zou moeten betalen wat volgens Kiki (en anderen hierboven) zou moeten betalen ben ik net zoveel kwijt als wanneer ik zelf die uren vrij neem. Zo’n grote hekel heb ik nou ook weer niet aan poetsen, en nogmaals, daar wordt niemand beter van. Het blijft in mijn ogen gewoon win-win op deze manier.

En net als Pirata, ik ben de enige van haar drie adressen die haar gewoon heeft doorbetaald tijdens de eerste lockdown. Terwijl zij met haar kwetsbare gezondheid en enige ouder met jonge kinderen niet durfde vanwege mijn baan in de zorg en pubers in huis met sociale contacten. Echt hoor, slavendrijver en uitbuiter ten top...!

Yuria

Yuria

25-11-2020 om 09:28

Haagse

'Met haar inkomsten kan ze nooit wat extra’s doen. Geen vakantie, niet uit eten, geen pretpark voor de kinderen. Dat vind ik triest.'

Tja, dan kun je beter stemmen op een partij die de bijstandsuitkering wil verhogen, in plaats van meewerken aan belastingontduiking. Als iedereen zo redeneert als jij, is er straks helemaal geen geld meer voor uitkeringen. Of onderwijs. Of ...

Haagse

Haagse

25-11-2020 om 09:48

Yuria

Tuurlijk, daar kan ze voor haar kinderen echt heel leuke schoenkadootjes van kopen, van mijn stem. Het leven is wel heel simpel en overzichtelijk voor jou he?!
Bovendien, wat weet jij van mijn stemgedrag? Omdat ik een zwarte hulp zal ik zeker wel VVD stemmen of zo?
Ik hoop intens voor jou dat jij nooit in haar situatie terecht komt. En dat de mensen om je heen dan tegen je zeggen dat ze je succes wensen, maar dat ze al op de goede partij (welke dat dan ook mag zijn) gestemd hebben en meer kunnen ze helaas helaas niet voor je doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-11-2020 om 09:49

Yuria

Én én kan natuurlijk ook.

En de grap is dat je daar als opdrachtgever dus ook helemaal niet over gaat. Het is aan de werkster zelf om haar inkomsten op te geven.

En eerlijk gezegd: wat is het verschil? Ik denk dat we met z’n allen goedkoper uit zijn in het huidige systeem. Het structureel verhogen van alle bijstandsuitkeringen kost heel veel geld. Dat weegt wellicht niet op tegen het “witten” van wat zwartgewerkte uurtjes.

Ik ben eigenlijk meer voor het Belgische systeem. Daar heeft iedereen baat bij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-11-2020 om 09:55

Dat dus

Haagse

Al moet ik er bij zeggen dat ik illegaal bijverdienen met een bijstandsuitkering ook niet echt fraai vind. Algemeen oordelen echter ook niet.

Pirata

Pirata

25-11-2020 om 10:38

Ginny

Inderdaad, het is aan de "zwartwerker" om de inkomsten op te geven.
Het is een (dacht ik, tot dit topic met veel mensen roomscher dan de paus) algemeen erkende werkwijze.
Over bijklussen naast een uitkering: ook dat is een zaak van de zwartwerker.

Ik ben eigenlijk reuze benieuwd of écht iedereen (behalve degenen die er hier wel voor uitkomen) nooit eens iemand zwart uitbetaalt. Schilders, klussers, schoonmakers.... pubers die betaald honden uitlaten, oppassers...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-11-2020 om 10:53

Schuldig!

De dochter van mijn vriendin geeft tijdens onze vakantie onze huisdieren te eten en krijgt daar 5 euro per dag voor.
Ik geloof niet dat ze dat meldt bij de belastingdienst.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-11-2020 om 11:15

Inderdaad ook schuldig en best vaak ook

Ik weet wel bijna zeker dat de hulp haar inkomsten bij ons niet opgeeft aan de belasting. Net als bij een andere plek waar ze werkt. Ze heeft trouwens zelf geen arbeidsongeschiktheidsuitkering of zo. Hooguit ww voor de uren dat ze via een organisatie werkte en daar haar werk verloor.

Jonge vrouw die 1 van de kinderen bijles geeft, geeft ook haar inkomsten daarvan niet op maar het helpt haar om minder schulden te maken bij haar vervolgstudie.

We hebben nu geen oppas meer nodig maar we hebben jaren pubers gehad die oppasten. Die gaven de inkomsten daarvan ook niet op. Net als dat mijn kinderen hun inkomsten van het oppassen niet opgeven. Zelfs onze oppas die eerst jarenlang wit kwam (via een bureau) is nadat jongste naar school ging nog een aantal jaren buiten het bureau om 1 dag in de week blijven komen. Gaf dat vziw ook niet op.

Verder idd ook nog een buurtpuber die onze veestapel verzorgt als wij op vakantie zijn. Die zal dat ook niet opgeven.

Lou

Lou

25-11-2020 om 11:51

Eens met Haagse

Echt bizar om dit crimineel te noemen. Ik ken trouwens ook echt helemaal niemand die de hulp zo betaalt als Kiki voorstelt.

Onze zwartbetaalde hulp had dan geen uitkering, gewoon een baan ernaast en dit deed ze op haar "vrije dag". De halve straat, elk huis twee of drie uur schoonmaken, en zo de hele dag doorbuffelen. Geen idee of ze die inkomsten opgeeft aan de belastingdienst en ik ga er ook niet naar vragen.

Wig Wam

Wig Wam

25-11-2020 om 13:10

België (Flavia)

Als het een soort WMO-voorziening zou zijn, dan vraag ik mij nog steeds af of de Belgische overheid een goed gekuisd huis als een eerste levensbehoefte ziet, of het hebben van een baan als handicap? Of zou deze betalingsregeling juist bedoeld zijn als manier om mensen op eenvoudige wijze aan het werk te helpen? Een soort Melkertbaan.
Ik vind het toch best frappant dat we hier vinden dat je belasting moet betalen voor deze arbeid, terwijl het daar blijkbaar gesubsidieerd wordt.

margaretha

margaretha

25-11-2020 om 15:07

is idd gesubsidieerd

hoe het systeem werkt kun je vinden als je op dienstecheques zoekt, genoeg informatie te vinden. Via een bureau, 1 cheque van 9 euro per uur en max. 30% van wat je betaald hebt met dienstencheques terug van de belasting (tot een bepaald maximum). Voordelen voor de hulp is bv. sociale zekerheid.
Was oorspronkelijk bedoel om banen te creëren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-11-2020 om 21:23

Ja dat dus

Lijkt mij een prima systeem.

Een witte werkster voor 17,50 euro per uur is voor veel mensen gewoon veel te duur. Dus dat is dan geen reëel alternatief. En dan wordt het toch al gauw het zwarte circuit.

Kiki

Kiki

25-11-2020 om 22:20

Ja je kunt het belachelijk vinden

Maar dit is de wet en je houdt je niet aan de wet Haagse. Dat moet je lekker zelf weten, maar als je hulp je aanklaagt verlies je. En ja, je buit je hulp uit omdat je je niet aan zaken houdt die als goed werkgeverschap gezien worden. Als jij ziek bent wordt jij doorbetaald. Je hulp heeft hetzelfde recht. Het is niet roomser dan de paus, dit is de wet.

De definitie van uitbuiting is: het gebruik van iemand maken zonder daar naar waarde voor te belonen

Je hebt de links gezien die ik plaatst. Je hebt ze nu gezien. Je hebt gezien dat ik gelijk heb en nog wil je je daar niet aan houden. Hoe is dat geen uitbuiting dan?

Werknemers kunnen hun rechten niet wegtekenen of wegwuiven. Jij als werkgever bent verantwoordelijk. Als mijn personeel naar me toe komt en zegt "joh Kiki, ik ben ziek, maar ik hoef niet doorbetaald te worden" of "Kiki, ik ga twee weken op vakantie, maar laat doorbetaling maar zitten" en ik ga daarin mee dan breek ik de wet.

En dat hier nu gezegd wordt dat ik een kwetsbare hulp die financieel uitgebuit wordt maar moet laten zitten omdat de tegenpartij dan in de schulden raakt vind ik erg merkwaardig. Zullen we de FNV maar gewoon opheffen dan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.