Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Noet

Noet

21-05-2016 om 18:26

vaatwasser en nu?

Ik krijg zeer binnenkort een vaatwasser.
Inmiddels koop ik niet zomaar meer het eerste het beste schoonmaakproduct dus wie kan er wat zeggen over ecologische producten voor de vaatwasser.

En hoe gebruik je 'm zo energie zuinig mogelijk? (niet gebruiken is het zuinigst dat weet ik, en ik denk ook dat ie maar 1 of 2x per week aangaat net als de wasmachine, het is een kleintje van 45cm)


Jo

Jo

21-05-2016 om 18:39

1-2x per week?

Net als de wasmachine........

En je hebt 3 kinderen?

Marie

Marie

21-05-2016 om 18:39

Net zo zuinig als met de hand afwassen

Doe je nu ook maar twee keer in de week een afwas?
Spoel je eerst ook alles af?

Een afwasmachine gebruikt namelijk net zoveel water (soms zelfs minder) als met de hand afwassen.
Voorspoelen hoeft niet, alleen even ergste eraf schrapen.

Noet

Noet

21-05-2016 om 18:49

Jo en Marie

Jo: ik heb 1 kind, we zijn met z'n 2. En van de 7 dagen per week eten we er hooguit 5 thuis. En dan vaak wel gezond maar zeer eenvoudig wegens gebrek aan tijd voor meer. Meestal in 1x gekookt voor meerdere dagen zodat het opwarmen vanuit de vriezer is. Geen kant en klaar. Krijg je als je kind 4x per week sport en nog te jong is om zelfstandig te gaan.

Marie: 2x per week is veel, meestal maar 1 of minder (ja, ja slechte huisvrouw)pannen spoel ik even af, maar borden niet.

vlinder72

vlinder72

21-05-2016 om 19:01

waarom

Dus je blijft gewoon afwassen en dan doe je een keer in de week de vaatwasser aan? Waarom ? Heb je dan 1 keer in de week meer afwas?

Mijn ouders doen vaak 1 keer in de twee dagen maar ze spoelen alles om anders gaat het stinken.

Wij niet. Wij zetten de vaatwasser 1 keer per dag aan. En de vaatwasser heeft ook een eco stand of een klein vaatje stand (half uur of 1 uur)

Jo

Jo

21-05-2016 om 19:10

ik was even in de war gebracht

door een posting van je bij een ander onderwerp, excuses.

Maar dan blijft 2x wassen en een sportend kind voor mij nog steeds een raadsel.

Ik gebruik zelf Dreft All in one en ben tevreden.
Bij ons gaat de vaatwasser ook niet elke dag aan en omdat ik 1x bij iemand een zeer beschimmeld bord in de vaatwasser heb zien staan, spoel ik standaard de afwas af voor ik t in de vaatwasser zet.
Dus nee, ik ben niet economisch verantwoord bezig. Het is gewoon prettig dat er geen "troep" meer op de aanrecht staat en ook de (inmiddels volwassen) kinderen het geen moeite vinden om hun gebruikte borden, glazen etc. in de vaatwasser te zetten.

Aankoeken

Bij mij werkt de vaatwasser eigenlijk alleen maar goed als je er 'verse' afwas in zet. Borden en schaaltjes van gisteren worden vaak niet goed schoon omdat pastasaus, muësli, iets aardappeligs ingedroogd is. Dat kan je voorkomen door eerst te spoelen, maar dan kan je net zo goed meteen afwassen, zeker als je zo weinig hebt.

skik

Oh, en

Vaatwasblokjes van de Lidl komen als beste uit de test geloof ik. Ik heb ook eens biologische blokjes van de AH gehad, die werkten echt niet goed.

skik

Noet

Noet

21-05-2016 om 19:40

Kunnen we het even bij de vaatwasser houden aub.

Laten we het er op houden dat huishouden niet mijn hobby is en ik het vermeid.

Noet

Noet

21-05-2016 om 19:45

Vlinder

Het is de bedoeling dat die vaatwasser het afwassen gaat doen en ik niet meer.

Ik doe het nu met de hand 1 a 2x per week, afhankelijk van hoe druk het is en hoe vaak we thuis eten

Nu weer naar mijn vraag aub welke ecologische tabletten of andere producten.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-05-2016 om 19:50

Noet

Wij gebruiken meestal de tabletten van de Lidl. Doen het prima, maar niet ecologisch. Die ecologische van AH vinden we hier ook niet geweldig en van andere merken zijn ze meestal veel duurder. Maar hij draait hier ook meestal 2x p.d. en dan tikt het hard aan.
Is geen kritiek op het feit dat hij bij jou minder draait hoor. Ik ben ook niet zo huishoudelijk aangelegd.

Noet

Noet

21-05-2016 om 19:51

Jo (ot toevoeging)

Sportkleding maat 140 neemt weinig ruimte in in de was. Dat gaat op zaterdag van de hele week in de was = 2 shirts,rokjes gaan langer mee. Het heeft nog geen puberzweetlucht. Handdoeken worden meerdere keren gebruikt en voor een badpak is alleen uitspoelen beter.

En een deel van de was is bij haar vader.
Ook mijn kleding draagt niet bij aan de hoeveelheid was, een jurk waar je een shirt onder draagt hoeft niet na 1 dag in de was, buiten uithangen is voldoende. Ik draag vrijwel geen broeken want ik heb er maar 2 waarvan 1klusbroek.

Noet

Noet

21-05-2016 om 20:02

Wilgenroosje

Met 2 uithuizigen heb je gewoon minder afwas dan bij een groter gezin. Dan draait ie automatisch vaker toch. Vol is vol.

vlinder72

vlinder72

21-05-2016 om 20:09

ecover

Ik ben wel tevreden over de producten van Ecover. Ook de vaatwastabletten. Maar ze zijn erg duur en ik vind de tabletten van Dreft veruit het beste schoon wassen. Dus hou ik het meestal toch maar bij Dreft.

maria

maria

21-05-2016 om 20:10

broek ot

Wat grappig Noet, soms krijg je toch onwillekeurig een beeld bij iemand en mijn beeld bij jou bevat iig een broek

Afwassen; hier wel ecologische van ah, bevalt prima maar hier gaat vaatwasser echt vaak aan, zeker 2 x per dag...
Héél af en toe is iets niet goed schoon, als vaatwasser te vol is gepropt en partner pakt vaak lage temperatuur. Ik niet, altijd hoogste.
Eerlijk gezegd lijkt het me helemaal niks, een vaatwasser die niet regelmatig draait. Ik vind het nu al vies als in ochtend vaatwasser open gaat en er zit iets in van avond tevoren, gaat echt snel stinken.

Precies noet

Met 3 pubers, 2 volwassenen en regelmatig wat aanloop draait de vaatwasser hier standaard dagelijks, en in het weekend vaak overdag nog een keertje extra een kort programma.....want dan redden we het gewoon niet met 1 keer, als er thuis ontbeten, gelunched en gedineerd wordt....

Ingrid

Maar...

Ik zou hem toch echt op zijn minst om de dag aanzetten. Anders lijkt het me idd niet zo fris. En spoel je nu al je afwas voor? Als je het dagen laat staan? Dan zou k dat voortaan skippen en de vaatwasser dagelijks draaien. Volgens mij ben je dan niet echt milieuonvriendelijke bezig...

Ingrid

Noet

Noet

21-05-2016 om 20:14

Maria

Die stank voorkom je door de vastwasser niet helemaal af te sluiten. Hetzelfde voor de putlucht ui je wasmachine.

maria

maria

21-05-2016 om 20:14

Ik zelf zou

dan toch op de hand blijven afwassen of de vaatwasser toch vaak aanzetten met een klein programma.
Of een spoelprogramma alvast. Hoewel ik daar een hekel aan heb, partner doet dat vaker. (hier dus écht niet nodig omdat ie vaak genoeg aangaat) en dan denk ik dat het schoon is enz...

Klaartje

Klaartje

21-05-2016 om 20:24

Hier meestal sun tabletten

Niet omdat ze zo ecologisch zijn, maar deze tabletten kun je tenminste het plastic afhalen. Als ik ergens een hekel aan heb is het vaatwastabletten en ook wasmiddelen in plastic. En altijd zout en spoelglans apart, geen all in tabletten.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

21-05-2016 om 20:24

Noet

Klopt. Hier twee kinderen die het liefst voor ieder glaasje water een schoon glas pakken. Probeer ze al jaren te overtuigen van het feit dat dat niet nodig is, maar dat komt niet echt over.

Ik gebruik ondanks de alles-in-1 tabletten trouwens wel vaatwaszout en glansspoelmiddel. Wel ingesteld op de laagst mogelijke dosering, maar ik heb het gevoel dat dat toch beter schoon wast dan alleen die tabletten.

Tram

Tram

21-05-2016 om 20:25

Ik had

een vaatwasser die per beurt 5 liter water gebruikte. Het laatste spoelwater werd gefilterd en bewaard voor de keer erop.
De man zei (net als bij wasmachine/droger) te wisselen met de programma's ipv altijd hetzelfde programma te draaien.
Er zat ook een ecologisch programma op. Die duurde langer, maar bespaarde toch op de ene of andere manier energie.

Als je niet voorspoelt en maar eens of 2 keer per week draait denk ik toch dat hij niet helemaal goed schoonwast. Misschien op een heter programma maar dat is weer niet zo energiezuinig.
En als je voorspoelt kun je eigenlijk gewoon afwassen zodat het je niet dubbel water kost.

Tabletten, capsules, ik nam gewoon de goedkoopste of die in de aanbieding waren. Af en toe laten draaien met soda op de bodem en zorgen dat je filters schoonblijven.

Trouwens..

Ik gebruik poeder. Nog veel goedkoper dan tabletten.

Ingrid

Henriette123

Henriette123

21-05-2016 om 20:44

sun poeder

Ik koop altijd Sun poeder in zo'n 3 kilo bus,als het tweede gratis is bij de AH.
Ik heb het uitgerekend, en voor 8.29 aan poeder kan ik ruim anderhalf jaar afwassen,
ik gebruik wel veel minder dan aangegeven op de verpakking.
Verder 2 kilo zout voor nog langer dan die periode voor ik geloof 80 cent
En dan nog 2 flessen speolglans ook als de tweede gratis is voor ruim 1euro 50 bij de AH
Ik draai onze Miele 4 a 5 keer per week, en alles komt er brandschoon uit.
O ja, ik zag toevallig dat de Sun vanaf maandag bij de AH in de bonus is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-05-2016 om 20:51

Ik gebruik

De all in one tabletten van ah. Meestal een halve. Vaat wordt prima schoon. En idd af en toe een keer laten draaien met soda op het heetste/langste programma. Ik spoel zelden de vaat van tevoren af.

Noet

Noet

21-05-2016 om 21:48

Vaker

Ik denk dat het met een vaatwasser wel beter zal gaan. Ik heb gewoon zo'n hekel aan afwassen dat ik het laat staan tot het echt niet anders kan. Al het servies en bestek op en er komt visite.

Moni

Moni

21-05-2016 om 22:03

Wat voor jou dan vooral fijn is

is dat de vieze vaat opgeborgen kan worden in de afwasmachine.
Uit het zicht en zo.
Zelf zou ik ook minimaal om de dag de machine aanzetten. En dan de volgende dag uit de afwasmachine leven. Dat scheelt weer een stuk uitpakken.

Lou

Lou

21-05-2016 om 22:10

los poeder

Los zeeppoeder, glansspoel en zout is het goedkoopst. Je kan ipv glansspoel ook schoonmaakazijn gebruiken, nog goedkoper. Los zeeppoeder van Ecover heb ik niet gezien, die tabletten vind ik te duur.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-05-2016 om 22:16

Huismerk

Ik gebruik wel gewoon all-in tabletten. Die van het gemiddelde huismerk kosten 18 cent per stuk. Ik geloof heus dat poeder (veel) voordeliger is, maar 5 euro per maand heb ik er wel voor over. Momenteel heb ik (volgens mij) Dreft tabletten. In de reclame waren ze zelfs goedkoper dan het huismerk, dus ik heb twee zakken gekocht. Deze zijn niet voor herhaling vatbaar want ik vind ze nogal opdringerig ruiken.
Hier draait hij trouwens nagenoeg elke dag, behalve als er echt maar een paar bordjes en glazen in staan.

Noet

Noet

21-05-2016 om 23:44

ok geen dreft dus

want van opdringerige luchtjes moet ik niks hebben.

En geen eco van de AH.

Iemand ervaring met Klok of Sonnet?

Halve tabletten

Jaren geleden kreeg ik van iemand de tip de tabletten in tweeën te breken en per helft te gebruiken, werkt uitstekend. Ik koop de tabletten bij de Lidl en dan als ze per 2 pakken in de aanbieding zijn. De machine draait elke avond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.