Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

ayla

ayla

21-02-2012 om 08:50

Vanaf wanneer sneeuwwitje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoals annej denkt

zo denken de meeste ouders over alcohol.

Die cultuuromslag dat je als ouders je kinderen moet laten 'wennen' aan alcohol in de huiselijke kring en dat het allemaal niet zo'n kwaad kan, naar gewoon geen alchol geven onder de 16 is wel gaande maar nog lang niet voltooid. Dat blijkt wel uit dit sneeuwwitje-verhaal.

Ik sluit me helemaal aan bij Massi.

Chris

Jeugdjournaal

Afgelopen maandag, geloof ik, was er een item over carnaval en alcohol drinken bij het jeugdjournaal. Mijn kinderen van 6 en 7 zaten te kijken. De volgende dag gingen wij zelf carnaval vieren en kwam het onderwerp weer op alcohol. Mijn oudste zei dat ze echt geen alcohol ging drinken voor de 16 was en waarschijnlijk
niet eens voor ze 18 was, want de kinderarts op tv had gezegd, dat dat heel slecht was voor je hersenen. Gelukkig zijn dit soort programma's er en gelukkig heb ik een dochter die graag alles goed wil doen. Ik moest er best wel om lachen en zei dat we er een contract over op gingen stellen, zodat ik haar aan haar woord kon houden als het zover was. Dat vond ze prima. Mijn zoon was het er in eerste instantie ook helemaal mee eens, tot ik over het contract begon, daar trapte hij toch niet in

Ik zal mijn kinderen ook zeker geen sneeuwwitjes geven, ook al dronken wij het vroeger ook. Dat is toch zo'n onzin regel, vroeger deden we wel meer dingen waar we nu achter zijn gekomen, dat ze niet goed waren. Tegenwoordig zet je je kind achter in de auto toch ook in de gordel.

Verder vind ik het wel grappig dat er wordt gezegd: dan drinken ze toch cola of sinas. Nu ben ik waarschijnlijk helemaal een muts, maar ook dat drinken ze bij ons nog niet. Ze zitten lekker aan de ranja of appelsap, maar dat is ook voornamelijk omdat ze prik niet lekker vinden.

groetjes van Charlotte

Tineke

Tineke

22-02-2012 om 12:01

Schokkend

Met 7 sneeuwwitje...wat moet dat als ze groter worden? Geen wonder dat het comazuipen steeds jonger gesignaleerd wordt. Droevige zaak. Onvoorstelbaar dat ouders daar lakoniek over durven te doen. Hoe durf je, willens en wetens, de hersens van je kinderen te verkloten?

Isabella

Isabella

22-02-2012 om 13:02

Sneeuwwitje

Met enige verbazing het ik het hele draadje gelezen. Ten eerste omdat ik ook dacht dat sneeuwwitje iets was uit een ver verleden. Ten tweede dat er ouders zijn die dat nog gaan halen voor hun kinderen ook. Er is al veel over geschreven dus ik zal het een en ander niet herhalen maar ik ben dus absoluut tegen alchohol onder de 16, in welke (kleine) hoeveelheid dan ook.

Vic

Vic

22-02-2012 om 13:13

Belachelijk

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er ouders zijn die het geen probleem vinden om een 7-jarige een half glas bier te geven. Echt absurd! Ik ken wel ouders die hun 13-jarige een breezer laten drinken, en dat vind ik al (op zijn zachtst gezegd) eigenaardig, maar hier kan ik me helemaal niets bij voorstellen.
Van mij mogen de kinderen als ze 16 zijn best eens een biertje, maar ik ga dat zeker niet zelf aanbieden of aanmoedigen.

Net terug van het carnavallen

Ik ben net terug van het carnavallen en ook dit jaar bleek het weer totaal geen probleem te zijn om eens een avondje of twee aan de spa te gaan. Het feest was net zo lollig en gezellig als op de avonden waarop ik wel eens een biertje genomen heb. Superfeest, dat carnaval. Gelukkig heb ik geen jonge kinderen met sneeuwwitjes gezien, want daar zou ik wel akelig van geworden zijn. Behalve het feit dat inderdaad hoe jonger ze hun eerste slokjes drinken, hoe sneller ze ook echt gaan drinken, heb ik nog een ander bezwaar. Waarom moet je zo nadrukkelijk laten zien dat carnaval (of een verjaardag of een ander feest of gezellig bijeenzijn) alleen maar leuk is met alcohol? Waarom zo nadrukkelijk de associatie bier=gezellig, gezellig=bier aanleggen bij je kinderen? Kijk, hier alvast een sneeuwwitje, dat lijkt net echt. Mijn 12-jarige krijgt ook geen alcoholvrij bier.
Waar ik echt wel van geschrokken ben, is de jeugd die ik in bepaalde gelegenheden heb gezien. Die sjouwden zelf hun kratten mee de kroeg in en al vóór 22:30u waren met name de heren van het (17- á 18-jarige) gezelschap zo verschrikkelijk dronken, dat ze geen normale tekst meer uit hun mond kregen en voortdurend omvielen. Ik begreep het echt niet. Wat is de lol van het feest dan nog, als je het niet eens bewust meemaakt en de volgende dag niet eens meer weet wat er na 22:00u gebeurd is? De krant sprak van "maar 22 comazuipers" in dat weekend bij de hulpposten. Ik vond het om te huilen.

Gelukkig zijn er wel meer prinsen die op maltbier en spa door hun hoogtijdagen komen. Gelukkig begint dat langzamerhand steeds minder excentriek te worden, want een jaar of 25 geleden kende ik de eerste al. En die werd inderdaad wel ietwat voor gek verklaard, toentertijd.

Kijk maar eens

http://www.l1.nl/nieuws/172209-aantal-limburgse-comazuipers-met-carnaval-niet-gestegen
Ik zat weliswaar niet in deze regio, maar het stukje geeft wel een aardig beeld van iets dat ik als een verschrikking zie.

Lizelot

Lizelot

22-02-2012 om 21:10

Jeumig

Gekker moet het niet worden.Denken deze ouders niet na???Met 7 jaar een sneeuwwitje,met 9 jaar een biertje,met 11 bessenjenever en met 14 jaar????
Vandaag heb ik zo na de carnaval weer een gesprek gehad met mijn dochter ,na een paar gesprekken met mede ouders uit het dorp.Hier is het ook niet normaal.
Ik schrik ook van de gedachte van mijn dochter,die overigens niet kan drinken(gezondheidsproblemen,medicijnen)maar ze is wel van mening,dat het normaal is dat je drinkt met de carnaval,dat iedereen dat doet,dat zij het moeilijk had tussen al die dronken mensen,dat kotsen erbij hoort enz enz.Al haar vriendinnen hebben gedronken.Ik vroeg me hardop af of dit door het dorp kwam,toch een boerenmentaliteit,maar vrienden uit de stad drinken ook veel te veel op feestjes.
En haar vriendinnen krijgen echt wel straf,een avond niet mee,huisarrest,maar ze blijven drinken.
Het is echt een probleem.En deze kinderen kregen geen alcohol aangeboden,maar zijn nu 17 en weten niet te stoppen.

Toevallig

Toevallig las ik vanochtend in een aflevering van een gekregen stapel tijdschriften Psychologie die hier op de wc liggen, dat comazuipen te vergelijken is met een flinke klap van een honkbalknuppel op je hoofd. Of dat ervoor zorgt dat je twee schoolniveaus lager presteert, weet ik niet, maar gezond lijkt het me in ieder geval niet.

Chris

Ook toevallig

Ik haalde gisteren nog een paar jeugdjournaals in van de afgelopen dagen. In editie van maandagavond zag ik er een heel item in over dit probleem. Wat de invloed van het zien van bezopen volwassenen is, wat die sociale druk inderdaad is (met carnaval hoort bier erbij), een knul van 14 die al een heel eind weg was. Als je dat ziet, kun je je voorstellen dat zuiderlingen met carnaval naar een huisje in Drente vluchten! En wat de kinderarts zei, daar donderde ik van achterover (in mijn naïveteit?): "alcohol drinken moet dus ook niet één keer per jaar alleen met carnaval". Eh? Is dat écht een gebruikt argument? Ze drinken nooit maar met carnaval "moet het kunnen"? Zoiets stoms heb ik nog nooit gehoord...

Lizelot

Lizelot

23-02-2012 om 11:17

Ja genista

en daar leven we dan een heel jaar naartoe.
Gisteren een sketch gehoord op de radio,een verslaggever vraagt aan een man hoe zijn carnaval was geweest,die antwoordt met schorre stem dat het weer 4 dagen zuipen en feesten was,dat hij nu weer een jaar moest wachten ,want carnaval daar leefde hij een heel jaar naartoe.Dan vraagt de verslaggever hoe het dan thuis ging,jaaa,koppijn,ziek en kotsen......en daar leef jij een heel jaar naartoe,merkt de verslagever op.
Ik moest er wel om lachen,zo is het ook natuurlijk,een heel jaar doen we zoals het horen ,voelen we ons nog meer mevrouw en meneer dan de ander en met carnaval gaan letterlijk alle remmen los.......
Het zal op andere plaatsen of delen van Brabant misschien heel anders zijn hoor,maar hier is het erg,echt heel erg.Zoals op oudejaarsdag in sommige plaatsen de jeugd helemaal los gaat met vuurwerk,is het het hier dan heel rustig en braaf,maar met carnaval is het hier echt erg.Carnaval is hier voor de jeugd zuipen....en wat er door het alcohol gebruik allemaal nog gebeurt.Niet fijn.Maar 7 jarige met alcohol zie je hier niet.Hier begint de jeugd ook te vroeg ,maar pas als ze zelf of door vrienden kunnen laten halen.

Aïda

Aïda

25-02-2012 om 14:47

Marja

eigenlijk wilde ik niet reageren, maar doe het toch even...

Ik vind dat een kind van 12 een enkele keer mag proeven, en een enkele keer is niet elke week of maand. Maar 3 a 4 x per jaar mag.
En nee ik vind niet dat dit dan bij zou dragen aan later een eventuele verslaafd kind..
En mishandeling vind ik het al helemaal niet!!

Ik heb meerdere keren van dichtbij gezien dat kinderen echt geen druppel mochten tot ze 16 waren, en toen die kinderen dan mochten konden ze geen maat houden. Lekker met vrienden de kroeg in en zuipen maar want nu mocht het!!

Dat mijn kinderen zien dat je af en toe een drankje/wijntje/biertje drink en vooral dat je het er dan bij 1 of hooguit 2 laat, dat ik daar nu al met mijn kinderen over spreek, en ja ze heel soms laat proeven. is in mijn optiek beter dan het streng verbieden.. Ik hoop dat mijn kinderen met deze voorlichting er op dezelfde manier mee om zullen gaan zoals ik dat doet. Net zoals ik dit op deze manier van mijn ouders heb geleerd.

Wat ik merk hier op OOL tegenwoordig is dat wanneer iemand niet in de pas loopt, maar er anders over denkt, of het anders doet dan de grote meute dat er dan geen discusie plaats vind, maar dat er tegenwoordig al heel snel geroepen word dat je dan je kind mishandeld! Ik geloof niet dat zulke beschuldigingen aanzetten tot discusie. Eerder dat mensen niet terug reageren, dat is dus ook wat ik nu verder ga doen!

Van zoveel vingertjes ga ik in de contramine!

Ik heb zo'n comazuiper in huis. 14 jaar was hij en hij ging samen met een schoolvriend naar een schoolfeestje van het categoriaal gymnasium. Om 23.30 u werd ik gebeld door de feestlocatie, of ik mijn zoon wilde ophalen want hij was dronken. Stomverbaasd in mijn pyama (hij zou slapen bij de vriend met wie hij gegaan was) heb ik mij aangekleed en tegen de tijd dat ik woest was, belden ze weer. Ik kon gelijk door naar het ziekenhuis, want hij was niet meer bij te brengen.
Wij zijn heel matige drinkers thuis en hebben hem nooit alcohol aangeboden. Hij had met vrienden een fles wodka gekocht en bij vrienden thuis aan zijn mond gezet en buiten bij de feestlocatie nog eens. Hij heeft gewoon zijn vwo afgemaakt en 2 nivo's hoger was toch niet mogelijk geweest.
Ik hoop voor al de vingerwijzende, mishandeling roepende mensen dat ze keurige, rustige, welopgevoede kinderen houden, die heel goed luisteren naar hun ouders.

Shanti en aida

Shanti; Zoals je zegt: het kan iedereen overkomen en ik hoop echt dat het mijn kinderen nooit zal overkomen, want het lijkt me doodeng.

Aida; Zoals jij er nu over denkt, zo dacht ik er eerst ook altijd over. Maar er zijn inmiddels zoveel onderzoeken naar gedaan, dat men heel duidelijk zegt, dat als je de kinderen vroeg alcohol aanbiedt, ook al is het in een veilige omgeving, dat ze eerder ect zullen gaan drinken. Dat is de reden waarom ik nu zeg, mijn kinderen zijn pas 6 en 7 dus ik heb nog een lange tijd te gaan, voor je 16de geen druppel en dan gaan we het in huiselijke kring wel eens proberen. En zo maar hopen dat je ze het verstand bij kunt brengen om te stoppen wanneer dat moet.
Overigens vind ik het ook te ver gaan om het kindermishandeling te noemen, maar een kind op zijn 7de al alcohol aanbieden, nee, dat vind ik niet echt duiden op goed ouderschap.

groetjes van Charlotte

Conclusiegestuurd

Ik kan me goed voorstellen dat alcohol een issue is. Tegelijkertijd denk ik dat er nog veel teveel conclusiegestuurd onderzoek is waar je eigenlijk niets mee kan en dat mensen hooguit in de gordijnen jaagt of een sfeer creeert waarin de ouders elkaar de maat gaan nemen. Ik denk inderdaad dat het informatiever is te horen dat het kind van Shanti een keer teveel gedronken heeft en hoe zit dat dan, waarom doet een kind dat? Het kan zijn dat kinderen het verschil tussen limonade en drank drinken niet kennen of dat ze in een groepje opgejut worden, en daar kun je ze hopelijk tegen wapenen en ze handvaten voor aanreiken. Die morele verontwaardiging en de kindermishandelingbeschuldigingen gaan jou als ouder niet helpen om je kind goed op te voeden.

Zaligmakende opvoeding

Opvoeding is iets dat wat bij heel veel pubers in de puberleeftdijd naar de achtergrond verdwijnt en pas weer jaren later boven water komt. Als je geluk hebt, heb je een braaf kind, dat niet zo veel durft. Dan blijft de schade beperkt. Bij een (niet heel kleine groep) puberkinderen, is de controle over het gedrag door de ouders, minimaal. En je moet een beetje geluk hebben met de vrienden die je kinderen maken.
Bij ons werd voorlichting gegeven, werd gepraat en gediscussieerd over onder andere alcohol en drugsgebruik. Mijn zoon wist uistekend het verschil tussen limonade en alcohol.
Ik vraag me af of hier ouders met jongvolwassen kinderen op een zelfde manier wijzen en geloven in hun eigen zaligmakende opvoeding, als ik hier lees. Hebben deze vingerwijzende ouders (kindermishandeling etc) al kinderen van 20+?
Bij sommige pubers kan je op een bepaalde leeftijd alleen maar bidden dat het goedkomt..

Shanti

"Bij sommige pubers kan je op een bepaalde leeftijd alleen maar bidden dat het goedkomt.. :
Ik realiseer me dat zeker hoor, ergens hierboven schrijf ik ook: "god geve dat het me lukt hen tot hun 18e bij alcohol weg te houden". Ik kan het alleen maar hopen. Wel heb ik me voorgenomen (heb nog jonge kinderen) dat ik het rigoureus ga verbieden, gecombineerd met veel duidelijke en goede info over wat alcohol is en welk effect het heeft op (puber)hersenen. Volgens de meest recente inzichten geeft dit nog de grootste kans op gewenst resultaat. Maar idd, een kans, en geen garantie. Ik ben er eigenlijk al mee begonnen, ze weten dat ik wel wijn drink, dat mijn hersenen daar op zich goed tegen kunnen als ik niet overdrijf, maar dat het gif is voor kinderhersenen. Hopelijk slijt die boodschap goed in.
Wat zul je geschrokken zijn, die keer met je zoon!

Joyeux

Wel, dat is nou precies wat ik bedoel, over een Sneeuwitje gaan zeggen dat het een half biertje is, de extreme kant ervan kiezen. Hou vol.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-02-2012 om 11:50

Ach anne

Als je 2 sneeuwwitjes (met 25% bier) drinkt heb je ook een half biertje. Als de middag lang duurt en je drinkt er 4 heb je een heel biertje.
En dan ga ik er even vanuit dat een sneeuwwitje in een bierglas geserveerd wordt, niet in een groter frisdrankglas.

Tijgeroog

Je komt niet tot elkaar door dan maar fictieve delen aan elkaar te plakken en de een maakt er wat meer van en de ander wat minder. Dat is een detaillistische discussie die wat mij betreft de point mist. Voor mij slaat dat door. Het is blijkbaar tegenwoordig mode om zaken rond kinderen zo te dramatiseren en elkaar daarmee om de oren te slaan. Dat dient er alleen maar toe om jezelf beter te voelen dan een ander. En daar pas ik voor.

Paniek

Bij de huisarts voor de pil van mijn dochter. Het is een nieuwe huisarts want we zijn verhuisd. Voor ik het in de gaten heb vraagt de huisarts aan mijn dochter of ze al omgang heeft, of ze al drinkt of middelen gebruikt. Ik heb niet het idee dat dit de soort bezorgdheid is waar dochter en ik wat mee gaan kunnen. Hooguit een preek gaan krijgen als er ja gezegd wordt. Gelukkig was het nee maar voortaan instrueer ik mijn kinderen dat ze rustig kunnen melden dat dit tot hun privacy behoort. Gewoon, omdat ze kwetsbaar zijn voor staatsbemoeienis en ik mijn kinderen daar in het speciaal onderwijs tegen moet beschermen.

Joyeux

Niet met Rutte maar via de verwijsindex en haar dossier met jeugdzorg en GGD en daar wil ik haar graag bij vandaan houden. Dat weten we nu wel. Als ik haar verder nog een beetje rustig wil groot brengen houdt ik die graag van de deur en dat valt niet mee als je kinderen hebt die juist in die categorie vallen omdat ze een etiketje hebben en daar wat aanpassing bij nodig hebben. Hoe minder mensen zich daar mee bemoeien hoe beter. Huisarts heeft ook geen ervaring daarmee en de moed zakt me dan alweer in de schoenen. Wat dat aangaat zal ik blij zijn als ze die leeftijd te boven zijn. Ik ben er gewoon niet meer geschikt voor.
Mijn zoon gaat inmiddels zelf naar de huisarts. Moet weer een doorverwijzing hebben voor de psychiater omdat het circus van de lgf weer van start moet gaan voor school. Ik denk dat hij er inmiddels beter in is dan ik. Hij kan tenminste zijn emoties uitzetten als rechtgeaarde Asperger.

Sexuele opvoeding

Geslachtsziekten, sexuele relaties en hygiene zijn hier al uitputtend behandeld en behoort verder tot mijn ouderlijke taken omdat de rest er geen kaas van gegeten heeft hoe dat bij mijn kinderen in elkaar steekt of ze maken er een toestand van. Nee bedankt. Ik begrijp dat een huisarts ernaar vraagt maar ik heb er geen vertrouwen in wat hij met welk antwoord dan ook aan kan vangen met mijn kinderen behalve ongein.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-02-2012 om 19:49

Je bent zelf extreem, anne j

Fijn dat jij jouw verantwoordelijkheden genomen hebt op het gebied van sexuele voorlichting. Alleen vermoed ik dat je dat niet op je voorhoofd geschreven hebt en kan je huisarts dat dus niet weten. Hetzelfde geldt over hoe je kinderen in elkaar steken. Zeker omdat het een nieuwe huisarts is, die zal jullie eerst moeten leren kennen.
Helaas zijn er genoeg ouders die die verantwoordelijkheden niet kunnen of willen nemen (uit schaamte, geloofsredenen, onwetendheid) en dan is het goed dat de huisarts daar naar informeert, om ongewenste zwangerschappen en soa's te vermijden.
Verder zie ik hier totaal de link niet met kinderen van 7 die sneeuwwitjes te drinken krijgen. En over die detaillistische discussie die jij noemt: het maakt inderdaad niet precies uit hoeveel er in zit. Alcohol is ongezond voor kinderen, punt. Maar als er in een sneeuwwitje blijkbaar zo weinig alcohol zit dat het niet uitmaakt (vreemd, alcohol is alcohol), dan maakt het bij 2 sneeuwwitjes ook niet uit. Of 3, of 10, of 15 gedurende een heel carnaval. Nou, dan heb je toch al een paar biertjes te pakken. Daar zit net zo veel alcohol in als in een paar wijntjes. Of een paar glazen whiskey.

Tijgeroog

De link is dat er niet meer op een gebalanceerde manier gecommuniceerd kan worden. Alcohol en kinderen is fout punt. Goed dan weten we waar we staan. Mochten mijn kinderen het in hun hoofd halen om ook eens een biertje te gaan drinken dan zal ik ze afraden om dat met volwassenen te communiceren vanwege de extreme reacties.

Tja

Ik vrees dat ik ook aan de andere kant van de discussie sta. Alhoewel, ook wel wat naar het midden toe. Mijn kinderen hebben (geheel toevallig met carnaval) ook wel eens mogen proeven aan mijn (oud) bier. Niet om ze te laten wennen aan de smaak, maar om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. Met verwacht resultaat: ze vonden het vies. Ik mocht vroeger ook proeven en vond het ook erg vies. Mijn zusje vond het lekker! En risicoverhogend geeft geen garantie op een bepaalde uitkomst: ik lust graag een fris biertje bij gelegenheid (wijn nog steeds niet), mijn zusje drinkt absoluut niets. Met carnaval neem ik overigens drinkpakjes mee voor mijn kinderen, want ook frisdrank geef ik ze liever niet, cola al helemaal niet (ik wil ze ook geen caffeine geven nl, vanochtend alweer discussie: vriend wilde dochter die erg moe was op de eerste schooldag weer een slokje koffie geven en ik mopperde dat ik dat niet wilde omdat daar weer van die gewoonten uit voort komen. Van mijn moeder hoorde ik dan weer dat kinderen in haar tijd vaker melk met een scheutje koffie kregen). In ieder geval is het wel zo dat waar mijn kinderen (buiten het proeven) echt geen heel glas met een alcoholhoudende drank krijgen, een glaasje fris en soms, heel soms cola wel mag, als we eens gek doen
Over het comazuipen: ik weet eigenlijk niet of de aandacht hiervoor ontstaat omdat vooral jongeren hieraan doen, of omdat ze zo jong zijn. Ik ben van mening dat bij comazuipen het niet gaat om de alcohol die ze zo lekker vinden, maar om de groepsdruk. Van alcohol wordt je dronken en het geeft status als je kunt laten zien hoeveel je op kunt. Snoep vinden ze ook lekker, maar eten ze zelden tot kotsens toe.
Ik denk dat de belangrijkste discussie niet de leeftijdsgrens is, maar het tzt leren omgaan met genieten: met mate!

Zo gaat het dus joyeux

Zo gaat dat dus Joyeux. 2 veronderstellingen die door jou als een soort waarheid worden aangenomen. En zo gaat dat in het echt ook. Voor je het weet heb je een dossier van heb ik jou daar en dat is nu mijn bezwaar. Het geroddel.
Mijn dochter heeft strikt op doktersvoorschrift de pil vanwege menstruatieklachten waarvoor we al een half jaar naar de dokter gaan, zie mijn mails daarover, en verder is ze nog te groen om ook maar te talen naar sex of middelen en heeft ze keurig nee geantwoord op die zaken, ook al in de mail.
I rest my case. Dat is nou precies wat ik bedoel. Werkt je soms ook bij de jeugdzorg Joyeux?

Dit schreef ik:
"Van alcohol wordt je dronken en het geeft status als je kunt laten zien hoeveel je op kunt." Jij antwoordt dat jongeren heel lang door kunnen drinken voordat ze omvallen. Ik neem van jou aan dat dat zo is, en juist dat werkt hetgeen ik opmerk in de hand.

Jij schrijft:
"Kinderen laten proeven omdat ze het toch vast wel vies vinden is ook niet de oplossing". Natuurlijk is dat geen oplossing. Dat heb je denk ik verkeerd geconcludeerd uit mijn stukje. Er is simpelweg gevraagd naar het drankje in mijn hand en ze mochten weten wat dat was. Geen vooropgezet plan, geen pedagogische strategie .
Verder vind ik sigaretten en alcohol appels en peren. Ze vallen wellicht allebei in de groep genotsmiddelen (daar valt veel onder), maar alcohol met mate (op volwassen leeftijd hoor, begrijp me niet verkeerd, pas op volwassen leeftijd!) is niet per se ongezond, een sigaret is dat wel. De meesten onder ons zullen een glaasje bier of wijn wel toestaan eens hun kind de toegestane leeftijd heeft bereikt, met sigaretten weet ik dat zo net nog niet.

Toegelicht

Wat duidelijker: ikzelf zou een glaasje bier of wijn toestaan op de juiste leeftijd, maar een sigaret, dat zou ik niet willen. Ik kan niet voor anderen spreken zoals ik hierboven deed. Foei.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.