Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Celine

Celine

22-12-2017 om 16:55

Vegetarisch voorgerecht voor kerst?

Ik heb al even gekeken, maar kon nog niet iets geschikts vinden. En weet dat hier vaak supergoede ideeën vandaan komen .

Dus de vraag is: wie heeft ideeën voor een vegetarisch gerecht voor kerst?

Liefst niet te moeilijk om te maken, niet te veel tijd kostend en fijn als het er een beetje leuk uitziet .

We zijn met ca. 10 mensen. Er zitten ook een pubers bij waarvan er eentje niet "gekke" dingen (dan bedoel ik bijvoorbeeld al asperges) lust.

Alvast superbedankt voor al jullie ideeën!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2017 om 16:57

Wat komt er na het voorgerecht?

zie vraag

Triva

Triva

22-12-2017 om 16:58

quiche

Van tevoren te maken en kan warm, lauw of koud gegeten worden en je kunt er in doen wat je maar wil. Handig met zo'n pakje wat lijkt op bladerdeeg maar speciaal voor hartige taart.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2017 om 17:11

Mini-quiche

Je zou in een muffinbakplaat in elk holletje een velletje bladerdeeg kunnen doen, filodeeg kan misschien ook, maar daar heb ik geen ervaring mee. Je smoort of fruit een beetje groente, ik doe vaak prei, maar alles kan erin. Vervolgens een mengsel maken alsof je een omelet gaat maken, daar de holletjes mee opvullen en dan de oven in.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2017 om 17:13

Oh wat grappig

Twee zielen een gedachte

Amsterdamse

Amsterdamse

22-12-2017 om 17:14

Soep

Fijne, gladde soep, bijvoorbeeld
Broccolisoep
Prei-muntsoep
Komkommersoep
Kun je makkelijk feestelijk serveren in een mooi diep bord of hip glaasje (als je daarvan houdt).

Klassieker tomaat/buffelmozzarella/basilicum en event pijnboompitten

Half a twin

Half a twin

22-12-2017 om 17:24

Salade met........

In gezelschap met veel verschillende eters doe ik wel eens een bordje sla, leuk garneren met tomaatje, augurkje, plakje ei, dressing en daar dan voor de vegetariër (blauwe) kaas op in mooie stukjes. Voor de niet vegetariërs kan daar gerookte kip op, voor de visliefhebber gerookte zalm of stukjes tonijn of een combinatie: blauwe kaas met uitgebakken spekjes.
stukbroodje met kruidenboter erbij en klaar.

Ook leuk in een cocktail glas en eventueel de dressing apart opdienen in een kannetje. Hebben de "lijners" ook niks te zeuren.

Past in ieder budget en is aan te passen op iedere smaak en ook passend te maken binnen een diner.

Vorig jaar had mijn zus dit gemaakt voor een diner met 16 mensen. Schaaltjes met 3 verschillende smaken, kon iedereen kiezen.

mieke

mieke

22-12-2017 om 18:24

een paar ideeen

- borrelglaasje met zelfgemaakte tomatensoep (met groentebouillontabletten) en wat verse basilicum erover gestrooid of broccolisoep of courgettesoep of doperwtensoep
- gebakken champignons/paddestoelen met een half plakje bladerdeeg, met kaas bestrooid
- salade met eigen keuze (kan voor de niet-vetariers met kip/garnalen/gerookte zalm/vis uitgebreid worden)
En je kunt ook googelen op vegetarische voorgerechten, dan kom je ook een hoop lekkers tegen

angel3

angel3

22-12-2017 om 18:27

Mag vis?Of schelpdieren?

Mooie coquilles zou ik dan doen. Hebben niks nodig. Even 2 sec iedere kant bakken. Mooi sausje. Pure eenvoud en zalig!
Anders een soufleetje? Vind ik ook altijd wel feestelijk.
Niet lullig bedoeld maat saladetje of tomaat en mozzarella eten wij hier op de doordeweekse woensdag.
Ja. Maar ik vind met kerst iets speciaals altijd wel leuk.

Paddestoel iets

Ik grijp in dit soort gevallen graag terug op championgs aka paddestoelen. Een salade met gebakken lauwe paddestoelen gecombineerd met walnoten. Of een portobello met kruidenboter gevuld en kaas erop uit de oven. Of de al genoemde amuseglaasjes met gemarineerde mini champignons.
Gebakken gepaneerde briepuntjes met cranberry sauce vind ik ook heerlijk! Of de nu zo populaire kerstboom van bladerdeeg gevuld met spinazie en roomkaas en dan insnijden en draaien. Kun je al van twee plakjes bladerdeeg maken.
Hier krijgt de vegetarier een vacherin mont d'or kaasje in t spanen doosje gebakken waar ik knoflook en kruiden vooraf in gedaan heb. Daar komt pasta bij wat door de gesmolten kaas massa geroerd kan worden. Of dippen met de aardappelkroketjes.

Even pietlutten

De meeste kaas is niet vegetarisch. Er bestaat wel kaas met vegetarisch stremsel, dat is meestal de biologische (maar ook lang niet alle), of iets wat ze in sommige supermarkten verkopen (in elk geval de Jumbo) en wat K33S heet. Of zoiets. Een gedrocht van een naam maar als kaasvervanger fungeert het goed.

Ik zou voor een verse, gladde soep gaan. Homemade tomatensoep bijvoorbeeld.

Meloen in port

Verschillende meloenen doormidden snijden. Met een bolletjestang diverse kleuren meloenbolletje uit het vruchtvlees halen. De halve meloenen uithollen en vullen met verschillende kleuren meloenbolletjes. De helften daarna aanvullen met wat rode port.

Jackie

Jackie

22-12-2017 om 18:48

bruschetta

met tomaat/basilicum en olijfolie? Kan eventueel ook met mozarella uit de oven. Ik vind mozarella altijd wel lekker 'light' als voorgerecht zodat je niet gelijk vol zit.

Amsterdamse

Amsterdamse

22-12-2017 om 19:07

Soufleetje

Eten wij gewoon doordeweeks. Niet echt feestelijk, ook niet qua kleur en uiterlijk. Het oog wil ook wat, tenslotte.
Wij hebben trouwens uberhaupt geen gerechten die we alleen met kerst eten. Caprese, soepjes etc eten we ook door het jaar heen. Vroeger wel, dingen zoals Vienetta en krabcocktail kregen we alleen met kerst. Wat dat betreft zijn de tijden anders.

Mari39

Mari39

22-12-2017 om 20:14

kleine pasteitjes

met champignon ragout?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.