Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Veluxramen - hoe te onderhouden en wanneer vervangen?

Sinds een half jaar zijn wij de eigenaren van een leuke eengezinswoning.
Wij hebben in onze woning twee veluxramen. Dit zijn de originele ramen; d.w.z. ze zitten er al in sinds begin jaren '80, toen de woning gebouwd werd.
De ramen gaan gemakkelijk open, maar dichtdoen vraagt wat kracht. Vooral het raam op de 1e etage. In de winter kregen we het een tijd helemaal niet meer dicht. Nu gaat dat weer wel, mits je wat kracht zet. Dan klapt het dicht met een harde knal.
De ramen zijn van grenen hout en je ziet wel zwarte plekken erop zitten, ik vermoed schimmel. Verder lekken de ramen niet en zit er dubbelglas in.

Mijn vraag is nu: wanneer moet je die ramen vervangen? En wat zouden we eventueel nog kunnen doen om ze soepeler dicht te krijgen. Mijn oom is timmerman met ruime ervaring en zei dat je met het goed schoonmaken van zo'n raam vaak het probleem verhelpt, maar dat is op de 1e etage niet gelukt. Spelen de weersomstandigheden hier ook een rol bij? Aangezien we het raam nu makkelijker dicht krijgen dan van de winter.

Annelies B.

Annelies B.

07-08-2018 om 15:21

Site Velux

Hoi, op de site van Velux kun je tips vinden, passend bij het type raam dat je hebt.
https://www.velux.nl/service-en-advies/na-aankoop/onderhoud-en-service

Succes!

OND

OND

08-08-2018 om 15:24

Er zijn tal van modellen van Velux-ramen,

maar alle hebben dit gemeen: ze hebben een reiniging/smering van de metalen delen nodig, minstens een keer per jaar. Uw oom heeft dus gelijk.
Als u schrijft: "Nu gaat dat weer wel, mits je wat kracht zet. Dan klapt het dicht met een harde knal." veronderstel ik dat u bedoelt de hendel?

Die werkt bij de meeste modellen in twee bewegingen: als u het raam opent door de hendel naar u toe te trekken, heb je eerst klik 1: het raam is open, de rem is ingeschakeld, waardoor het raam niet ongeremd open en dicht kan klappen, vb. bij felle wind.
Verder trekken is klik 2: de vleugel van het raam is volledig vrij en kan ongehinderd bewegen.
Bij sluiten omgekeerd.

Als het openen en sluiten moeizaam gaat, volstaat het doorgaans om de metalen delen van het raam (aan de zijkanten) even te reinigen met een vod en enkele druppels wasbenzine, om zo ingedroogd smeervet en stof weg te halen.
Daarna wordt een (dun!) laagje smeervet aangebracht.
Dat kan u kopen van Velux ("Smeervet voor scharnieren (ZZZ 148)") of u kan een gewoon, goed, universeel smeervet gebruiken, vb: SKF LGMT 2/0.2.
Gebruik nooit "naaimachine-olie", WD-40 enz!
Als u merkt dat de vleugel van het raam (= het beweegbare deel) schuurt tegen het raamkader en dus enigszins uitgezet is, wil dat zeggen dat u blijkbaar een vochtprobleem hebt. Velux-ramen in grenen (alle ramen in grenen) zijn daar gevoelig voor: grenen is een houtsoort die veel vocht kan opnemen, maar daar hoort ook een forse uitzetting bij. In dat geval zal u eens moeten kijken naar de vochthuishouding van uw woning. Mensen met dat soort problemen raad ik steeds aan een goede T°/RH% logger te kopen en enkele dagen te meten. Die dingen zijn tegenwoordig vlot verkrijgbaar en niet duur.

Bij goed onderhoud wordt een Velux-raam geacht een jaar of 50 mee te gaan.

Mantra123

Mantra123

12-08-2018 om 09:32 Topicstarter

OND

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hier kan ik zeker iets mee.
Kan het vocht misschien ook een gevolg zijn van het raam laten openstaan bij regen? Ik weet niet hoe de vorige bewoners hiermee omgingen en die hebben de ramen toch 30 jaar gebruikt.

OND

OND

12-08-2018 om 14:24

Dat zou kunnen

Erg waarschijnlijk lijkt het me niet, maar het kan. Sommige mensen zijn wat minder zorgzaam dan anderen.
Bij "normaal gebruik" zijn Veluxen erg waterwerend. Zelfs bij een felle plensbui/fel onweer kunnen ze geopend blijven, op voorwaarde dat de vergrendelingspal gebruikt wordt, die het raam vast zet in een stand waarbij het raam slechts enkele cm open blijft staan.
En op voorwaarde dat het raam degelijk geplaatst is, in een omgeving met een voldoende afwaterend vermogen. Dat heeft dan te maken met vb. oriëntatie, dakinrichting (helling, dakbedekking, ...) enz. Wat dat betreft kan uw oom u allicht prima informeren.
Als uw raam problemen heeft door "verkeerd gebruik" zijn daar mogelijk sporen van terug te vinden (roestvorming aan de metalen delen, vlekken op het hout, evt. sporen van waterinsijpeling rondom/onder het raam).

OND

OND

15-08-2018 om 13:31

Als de relatieve luchtvochtigheid het verzadigingspunt bereikt

merk je dat snel genoeg, omdat van alles en nog wat schimmelig begint te worden, maar ook als die RH minder hoog maar weliswaar hoog is, komen er problemen (de "ideale relatieve luchtvochtigheid" schommelt rond de 50%). Die zijn dan minder zichtbaar, het verval gaat trager, maar het gaat wel door.

Het is altijd een goed idee, als er vochtproblemen lijken te zijn, of zouden kunnen zijn in een woning, om eens te gaan meten.
Een eenmalige meting zegt niet veel, het is beter om een reeks dynamische metingen te doen, waarbij alle mogelijke parameters (gedrag bewoners, weer, ...) mee in rekening genomen worden. Dan kom je al meteen uit bij data-loggers.
Dit zijn er een paar, niet al te duur, accuraat, betrouwbaar en met een gedegen reputatie (ik heb geen enkel belang, commercieel of anderszins).
Ze hebben alle hun sterkere en zwakkere kanten:

- Testo 174H (ca. € 80 + BTW), zie: https://media.testo.com/media/84/6f/87c3be78ef2d/testo-Logger-174-175-176-2015-NL.pdf

- Rotronic HygroLog HL-1D (ca. € 100 + BTW), zie: https://www.datenlogger-store.de/downloads/dl/file/id/237/product/4312/hygrolog_bl_1d_hl_1d_tl_1d_datenblatt.pdf

- Gemini Tinytag Ultra 2 TGU-4500 (ca. € 115 + BTW), zie: http://gemini2.assets.d3r.com/pdfs/original/1548-tgu-4500.pdf

De 174H en de HL-1D vind je in vrijwel elk museum, de TGU-4500 wordt vaak gebruikt in opslagplaatsen van vb. farmaceutica en voeding.

Enfin, wie zo'n ding wil gaan gebruiken kan verder googelen hè.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.