Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Verhuizen of niet

Hi allemaal, ik wil even wat verschillende perspectieven om zo goed mogelijk besluit te nemen of ik ga verhuizen of niet. Situatie: lat relatie en dochter van 16 (jongste) woont 50% bij mij in dorp en 50% bij haar vader. Vader woont 14 km verderop in stad waar ook school en sociaal netwerk is van dochter. Mijn werk is daar ook maar ik werk veel thuis. Voordeel dorp is goedkoop wonen. Leuke sportvereniging. Nadeel huis is gehorig en kleine keuken die alleen met verbouwing uitgebreid kan worden maar hou ik zeer klein tuintje over. Voordeel stad is meer aanloop van dochter en haar vriendinnen. Oudste dochter van 20 woont ook in stad dus spontane bezoekjes kan ik dan makkelijker doen. Huis in stad wat ik op oog heb is ook echt naar mijn zin. Alleen mijn maandlasten verdubbelen wat op zich kan in mijn financiële situatie. Ben 50 jaar en samenwonen is komende 5 jaar niet aan de orde. Ik twijfel vanwege de vaste lasten en moet ik dat nu nog doen. En kinderen worden ouder en onafhankelijker. Tegelijkertijd word ik wel blij van dichtbij Kids wonen en levendigheid stad en alles makkelijk op fietsafstand. Maar zal dorp ook missen. Hebben jullie nog overwegingen die ik kan meenemen in mijn besluit? Dank!

Dichtbij de kinderen wonen, zeker deze leeftijd, zou voor mij wel heel belangrijk zijn. Tenzij je verwacht dat ze binnen een paar jaar uit deze stad vertrekken voor bijvoorbeeld studie

Ik denk dat nu juist nog een goede leeftijd is, omdat je daar nu nog je werk hebt en omdat je nog in staat bent om nieuwe dingen te verkennen. Ik zou niet teveel op de kinderen leunen, zij moeten de vrijheid hebben om te verhuizen. 
Wellicht kun je de sportvereniging aanhouden. 
Wellicht kun je in de stad alles op de fiets gaan doen en heb je geen auto meer nodig (scheelt veel in de kosten). 
De financiële lasten worden in de loop van de tijd vanzelf minder, vanwege de inflatie. 
Als je het kunt betalen zou ik nu dus wel gaan verhuizen. 

14 km klinkt op zich niet heel ver. Maar als je dochters in de stad wonen, kan het wel ineens een drempel zijn. Als jij ook in de stad woont, kunnen ze makkelijker even aan komen waaien. In het dorp zullen ze eerder ‘op bezoek’ komen dan even aanwaaien. En de voordelen van de sportschool en winkels is ook wel heel fijn naarmate je zelf ouder wordt. Het huis in de stad is ook naar je zin. Of je het dorp gaat missen, tja, geen idee. En financieel is het haalbaar. Ik zie in jouw post meer voordelen dan nadelen.

Ik zou de dochters even buiten beschouwing laten hierbij. Die zijn al groot en volgen hun eigen weg en dat kan maar zo naar 200 km verderop zijn. Daarbij zit niet iedere dochter te wachten op spontane bezoekjes van haar moeder
Maar voor jezelf, zou je er zelf graag willen wonen? Ook als je ouder bent? Of juist als je ouder bent?

Ik hecht erg aan voorzieningen op loop-  of fietsafstand. Persoonlijk zou ik in een dorp  hooguit willen wonen voor de rust en de ruimte . Met een gehorig huis en een minituin vallen die voordelen ook weg. Mits financieel haalbaar zou voor mij jouw  dilemma een nobrainer zijn.

kenfan schreef op 22-01-2026 om 09:30:

Ik hecht erg aan voorzieningen op loop- of fietsafstand. Persoonlijk zou ik in een dorp hooguit willen wonen voor de rust en de ruimte . Met een gehorig huis en een minituin vallen die voordelen ook weg. Mits financieel haalbaar zou voor mij jouw dilemma een nobrainer zijn.

Dat heb ik dus ook. Alles op loopafstand, ook het ov, zodat ik er op den duur zelfs met een rollator naar toe kan.

" Ook als je ouder bent? Of juist als je ouder bent?" - dat zat ik ook te denken. Zelf roep ik altijd dat je als oudere in een stad moet wonen.
Ik vind het, net als Kenfan, heel prettig om voorzieningen op loop- of fietsafstand te hebben en daarom woon ik ook al mijn hele volwassen leven in de stad (ik had bovendien nooit een rijbewijs, maar dat is een kip-en-eiverhaal). Maar als je eenmaal oud en krakkemikkig bent, ben je helemaal blij als je in de stad woont, waar iha het OV (veel) beter is, meer voorzieningen en activiteiten beschikbaar zijn, en je ook nog eens op eigen initiatief naar de film of het theater kan zonder een regiotaxi te moeten bellen. 

Die afweging is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik zou verhuizen.

mits financieel haalbaar; zeker verhuizen. Heel prettig om dichter bij elkaar te wonen en meer voorzieningen die ook als je ouder wordt handig zijn. Maar vooral een huis wat naar je zin is.

yasmijn27 schreef op 22-01-2026 om 08:57:

Ik zou de dochters even buiten beschouwing laten hierbij. Die zijn al groot en volgen hun eigen weg en dat kan maar zo naar 200 km verderop zijn. Daarbij zit niet iedere dochter te wachten op spontane bezoekjes van haar moeder
Maar voor jezelf, zou je er zelf graag willen wonen? Ook als je ouder bent? Of juist als je ouder bent?

Ik zou juist wel rekening houden met de dochters. Nu kunnen ze nog spontaan komen langswaaien. Heerlijk toch? Mochten ze straks ergens anders gaan studeren, dan kunnen ze hun beide ouders zien in de weekenden dat ze terug zijn. Als jij verder weg woont, is dat toch weer een belemmering.

In ons geval is dat niet zo vaak. Mijn dochter logeert dan meestal bij mij, maar ze zorgt ervoor dat ze ook haar vader even opzoekt. Ze gaan dan meestal even lunchen of uit eten. Andersom, als ze een weekend bij haar vader is, komt ze altijd nog een keer bij mij langs. Fijn voor ouders én kind.

Ik zou ook zeggen: verhuizen.

yasmijn27 schreef op 22-01-2026 om 09:38:

[..]

Dat heb ik dus ook. Alles op loopafstand, ook het ov, zodat ik er op den duur zelfs met een rollator naar toe kan.

Wij wonen in een dorp maar wel met vrij veel voorzieningen, restaurants en een theater, ook ov maar dan bus, geen tram of metro en trein. Een paar supermarkten op loopafstand, het centrum ook. Maar natuurlijk wel minder winkels dan in een stad. Een auto is hier wel erg makkelijk. 

Grappig dat best veel mensen naar de stad zouden verhuizen in de door jou beschreven situatie. Mogelijk wat meer stadse reageerders.
Ik ben zelf een tijd geleden verhuisd en heb getwijfeld of ik in het grote dorp waar ik woon (met winkels, theater, OV etc.) een andere woning zou kopen of naar de stad hier ca.10 km vandaan zou verhuizen. Mijn kinderen zijn iets ouder en wonen niet in die stad (maar hun vader nu wel), dus de situatie is iets anders.
Toch zou ik vooral nadenken wat je zelf zou willen als de kinderen daar niet zouden wonen. Misschien gaat de oudste over een paar jaar ergens anders wonen, misschien gaat de jongste over een paar jaar ergens anders studeren?
Ik heb bedacht dat ik voor tenminste 15 jaar ergens wil kunnen blijven wonen. En toen bedacht waar ik dat wilde doen (ook in dit grote dorp waren er trouwens meer mogelijkheden en plekken). En ik wilde erg graag in dit dorp blijven wonen vanwege de omgeving, is echt anders dan in de stad wonen.
In de stad heb ik dan wel vriendinnen wonen, maar dan hangt het er ook weer vanaf waar je komt te wonen of je daar veel aan hebt. Ik heb vroeger in een steden gewoond. Mijn ervaring is dat het een stuk anoniemer is, in zijn algemeenheid. Kan natuurlijk per straat verschillen. Ook iets om rekening mee te houden.
Het lijkt mij vooral heel heftig om dubbele woonlasten te gaan krijgen zoals jij beschrijft. Ik wilde juist met het ouder worden lagere woonlasten. Dat geeft mij namelijk veel vrijheid om te doen wat ik wil. Ook minder afhankelijk zijn van een bepaalde baan of bepaald inkomen. Heerlijk. En met het ouder worden kan ook je gezondheid minder worden en ook dan is het fijn als je niet zware financiële verplichtingen hebt voor een lange tijd. Afhankelijk van je financiële situatie en vooruitzichten zou ik er wel 3x over nadenken als ik jou was.
Bij mij is er een prima OV-verbinding naar de stad. De kinderen kunnen hier dus ook langskomen. En als het een keer toch onhandig is, haal ik ze evt. wel op of breng ze weg.
Tot slot, onderschat een verhuizing niet. Ik vond het erg zwaar. Het is een van de  life events. Wil je dat jezelf aandoen? Dan moet je het wel graag willen om te verhuizen als er verder geen noodzaak is.
Ik ben wel benieuwd wat je uiteindelijk beslist.

Ik ken iemand die haar kinderen in een straal van 10 minuten fietsen heeft wonen maar ze nauwelijks ziet. Je hebt 't niet altijd in de hand hè. 

Luzettebg

Luzettebg

25-01-2026 om 06:36 Topicstarter

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb een bod gedaan maar helaas was het winnende bod niet van mij. Denk dat er 1 ton boven vraagprijs is geboden! Dat is voor mij niet haalbaar. In mijn dorp zijn voorzieningen in orde ; 2 supermarkten een bakker huisartsen apotheek drogist cafetaria. Geen restaurants en theater ed maar dat vind ik niet erg. Nu kan ik nog eens nadenken wat ik zou willen als kinderen nog ouder en onafhankelijk zijn. Dan is het een voordeel als ik in stad bij vader woon omdat aanloop dan sneller kan. Het nadeel zijn de hogere woonlasten. Het is nu eenmaal zo dat stad ton duurder is tov dorp hier. En het idee om  minder vrij te zijn en afhankelijk van baan om lasten te betalen houdt mij tegen idd. Plus de fijne contacten op sportvereniging. Mijn eigen huis nu moet weer opgefrist worden schilderwerk en keuken. Maar stel ik steeds uit vanwege verhuiswens. Ik zal nu eens nadenken over verhuizen binnen dorp met grotere keuken en voelen hoe blij ik daar van word....jullie zien..Ben er nog niet uit!

Ps de wijk in stad voelde als dorp heel vriendelijk

Luzettebg schreef op 25-01-2026 om 06:36:

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb een bod gedaan maar helaas was het winnende bod niet van mij. Denk dat er 1 ton boven vraagprijs is geboden! Dat is voor mij niet haalbaar. In mijn dorp zijn voorzieningen in orde ; 2 supermarkten een bakker huisartsen apotheek drogist cafetaria. Geen restaurants en theater ed maar dat vind ik niet erg. Nu kan ik nog eens nadenken wat ik zou willen als kinderen nog ouder en onafhankelijk zijn. Dan is het een voordeel als ik in stad bij vader woon omdat aanloop dan sneller kan. Het nadeel zijn de hogere woonlasten. Het is nu eenmaal zo dat stad ton duurder is tov dorp hier. En het idee om minder vrij te zijn en afhankelijk van baan om lasten te betalen houdt mij tegen idd. Plus de fijne contacten op sportvereniging. Mijn eigen huis nu moet weer opgefrist worden schilderwerk en keuken. Maar stel ik steeds uit vanwege verhuiswens. Ik zal nu eens nadenken over verhuizen binnen dorp met grotere keuken en voelen hoe blij ik daar van word....jullie zien..Ben er nog niet uit!

Ps de wijk in stad voelde als dorp heel vriendelijk

Ik begrijp je dilemma heel goed, ook voor mij zouden de hogere vaste lasten van een huis in de stad erg zwaar wegen. Wat betreft aanloop van de kinderen, als ze graag bij je langs willen komen, doen ze dat toch wel, 14 km is niet ver. 

Lastige situatie! Ik kan heel goed begrijpen dat je erg twijfelt en op zoek bent naar meningen van anderen. Probeer eens voor jezelf in te beelden hoe het is om te verhuizen naar een ander huis binnen dezelfde dorp. Ik denk dat je dat prettig zal ervaren, misschien wel meer dan een verhuizing naar de stad. Want voor wie doe je de verhuizing naar de stad? De kinderen worden langzamerhand groter en volwassener, die zullen hoogstwaarschijnlijk een keer op hunzelf gaan wonen en misschien wel ver weg. Dat heb je niet in de handen. Wat je wel zelf in de handen hebt is op zoek gaan naar een fijne woning in dezelfde dorp. Ik wil je niet een richting in praten, maar ik heb zelf ook in een dorp gewoond/opgegroeid en bevindt me nu in een stad. Er zijn sowieso grote verschillen.

Wanneer je in de stad woont, heb je niet het typische dorpsgevoel meer. Je verlaat iedereen die je daar kent. Zie je jezelf al voor je elke dag in de stad wonen? Ben je dan afhankelijk van de dochters die langskomen, of maak je zelf daar al gauw nieuwe vriendinnen? Hoe zie jij het leven in een stad voor je is eigenlijk de grote vraag. Ook over 5 jaar bijvoorbeeld. Ga je over 5 jaar nog steeds genieten in de stad, hopen dat je dochters daar nog steeds wonen? Of blijf je in het knussige dorp waar je nu woont, maar maak je de woonplek wat fijner en behoudt je de rest?

Je kunt niet alles krijgen wat je wil, het zijn ook keuzes die je met elkaar moet gaan afwegen en dan uiteindelijk kiezen wat voor jou momenteel belangrijker is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.