Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Katniss

Katniss

06-12-2014 om 19:37

Verjaardag op zondag, hoe laat?

Wij vieren in de familie verjaardagen meestal in een paar uurtjes in het weekend. Zelf doe ik het meestal van een uur of 14.00 tot 17.00 uur. Mijn zus is binnenkort jarig en heeft gezegd dat we om 11.00 uur welkom zijn. Dan is het ook wel de bedoeling dat je ergens tussen 11.00 en 11.30 uur aanwezig bent.
Vinden jullie dat een normaal tijdstip voor de zondag? Ik vermoed dat de reden voor dit (voor ons krankzinnig vroege) tijdstip is dat mijn peuterneefje 's middags moet slapen en anders de hele dag van slag is


Hadewich

Hadewich

06-12-2014 om 19:49

jahoor

Normaal tijdstip voor de zondag. Als er bij ons in de omgeving verjaardagen op zondag worden gevierd, kun je meestal vanaf half 11 terecht. Scheelt wel dat je dan vaak ook 's middags kunt komen, dus bepaal je zelf hoe laat je gaat. Maar ook als het feestje alleen 's morgens is, vind ik 11 uur een mooie tijd.

Jaina

Jaina

06-12-2014 om 20:24

Niet fijn

Zondag ochtend om 11:00 vind ik geen geweldig tijdstip.. Nu
Ik vind verjaardagen leuker in de avond (en als het gezellig is ook de nacht)
Zondagochtend om 11:00 zou me sowieso heel slecht uitkomen want op dat tijdstip ga ik normaal gesproken naar de kerk en ik vind een verjaardagsvisite eigenlijk geen fijne reden om daarvoor niet te gaan.
Wat ik mijn omgeving wel regelmatig mee maak is dat mensen op zondag bijvoorbeeld een verjaardag organiseren in de vroege middag dus dat ze mensen bij hun thuis uitnodigen om te lunchen.
Dus inderdaad meer vanaf een uur of 13:00. Dan staat er een maaltijd op tafel en dan ziet men wel hoe de dag verder loopt.
Een feestje met een vaste eindtijd vind ik overigens sowieso lichtelijk bevreemdend. Dat ken ik dan weer niet uit mijn omgeving.

Ik zou het vooral vervelend vinden vanwege kerkbezoek om zo vroeg te moeten want dan moet ik dat overslaan of regelen dat ik op een ander tijdstip ga. Overigens zou ik als ik geen kerkganger was er ook niet zo enthousiast van raken. Kun je een morgen in de week rustig aan doen moet je weer redelijk op tijd alles gedaan hebben. Ook niet iets om heel enthousiast van te worden.

Limi

Limi

06-12-2014 om 20:50

prima

We zijn toch vroeg op en ik heb om 11:00 al een training achter de rug. Liever 11 uur 's morgens dan iets van 20:00! Daar ga ik dus echt nooit heen

Hadewich

Hadewich

06-12-2014 om 20:52

Rustige ochtend

Wij kunnen meestal op zaterdag ook al rustig aan doen, we gaan niet naar de kerk en een verjaardag op zondagmorgen komt hier misschien drie keer per jaar voor, dus voor ons geen probleem. Lijkt me inderdaad vervelender als je weekenden vaak wél vol zitten met sport/kerk/werk etc.

Hier

In onze omgeving zie je ook veel kinderverjaardagen die bijv. van 11 tot 17 worden gevierd. Kan je zelf bepalen wanneer het je uitkomt. Soms juist handig met plannen als je meerdere afspraken op 1 dag hebt. Maar je hoeft er dan niet per se om 11 uur te zijn.

Overigens eet ik liever taart om 11 uur dan om 16 uur, maar dat is persoonlijk.

Barvaux

Barvaux

06-12-2014 om 23:08

geen probleem

Ik zie het probleem ook niet zo maar je hebt het niet over een eindtijd dus ik begrijp uit je tekst dat je max half 2 weer weg moet zijn voor dat slaapje?

Mijn schoonvader moet 5 kwartier rijden om bij ons te komen en hij rijdt niet in het donker naar ons (rondweg Amsterdam) dus hij is er, als hij komt, altijd voor elven. Ik ben niet anders gewend en ik vind dat niet 'krankzinnig' vroeg.

Ik zou niet tegen de feestjes van Jaina kunnen ('s avonds en 's nachts) want dan heb ik echt een probleem Familie woont ook niet zo dichtbij voor dat soort tijden.

Barvaux

Barvaux

06-12-2014 om 23:10

vergat ik nog

Omdat je dus waarschijnlijk 13:00 weg moet betekent dat dus dat je er ook voor elven moet zijn? Als dat niet zo is kom je gewoon wat later toch? Of gaat het weer om dat 'aloude' allemaal aanwezig zijn voor het taart aansnijden fenomeen? Tja jammer dan

Katniss

Katniss

06-12-2014 om 23:24

Ja precies, de taart

We moeten er dus uiterlijk 11.30 uur zijn, want anders missen we het aansnijden van de taart Dat betekent dat we uiterlijk om 11.00 uur de deur uit moeten, terwijl ik dan het liefst aan mijn late ontbijt met koffie en zaterdagkrant zit. Op zaterdag moeten we ook altijd al vroeg op (10.00 uur) omdat we dan om 11.45 uur de deur uit moeten voor het clubje van jongste. En ik weiger me te haasten in het weekend, dus dan plan ik het ruim. 11 uur weg betekent dus uiterlijk 09.30 uur op, en dat vind ik echt héél vroeg voor het weekend.

amk

amk

07-12-2014 om 00:26

hihi katniss

wij moeten elke zondag om 9:30 ingelopen en wel in de sporthal zijn.

Jaina

Jaina

07-12-2014 om 01:24

Ik ben 's ochtends niet op mijn best maar 's avonds kan ik heel gezellig zijn en dan hou ik het ook lang vol, makkelijk tot de volgende ochtend als het leuk genoeg is.

Maar 's ochtends al op visite moeten zou ook niet mijn favo tijdstip zijn. Als ik geen kerkganger zou zijn dan zou ik de zondagochtend het liefst thuis doorbrengen en zeker niet heel actief.

Om 09:30 op zondagochtend in een sporthal te moeten zijn lijkt me dan ook echt erg. Ik weet nog wel dat toen mijn zoon voetbal speelde hij ook van die belachelijke vroege wedstrijden hadden. 9 uur beginnen of zo. Dat was dan gelukkig op de zaterdag en er was een carpool maar ik weet nog goed dat ik niet vrolijk werd van die keren dat ik om 08:00 op zaterdagmorgen in de auto zat met uitgelaten schreeuwende jochies.

Na de lunch ergens moeten verschijnen (of nog liever op lunchtijd want dan hoef ik ook niet te koken) vind ik een stuk beter te doen.

prima

Verjaardag in de ochtend vind ik prima. Hier is het in de familie vaak op zaterdag middag/avond of op zondag ochtend/middag.
Zondagavond vind ik niets. Dan zijn we ons weer aan het voorbereiden op de week. Er moet uitgebreid gedouched worden, schooltassen ingepakt, een laatste toets nog even doorgenomen, een vergeten lunchbakje nog even afgewassen.

tonny

tonny

07-12-2014 om 08:26

vanaf 11.00 is prima

Bij ons heet dat 'na kerktijd'

Anne Carin

Anne Carin

07-12-2014 om 10:14

Wij

vieren verjaardagen meestal op zondag omdat wij dat de handigste dag vinden. Doordeweek werken we beiden en op zaterdag is het meestal boodschappen doen en het huis aan kant maken. Wij zeggen meestal dat gasten welkom zijn tussen 11.00 en 22.00 uur. Dan kunnen mensen zelf kijken wat hen het beste uitkomt en wordt het geen nachtwerk want we moeten maandag weer vroeg op. De praktijk leert dat de meeste mensen tussen 14.00 en 18.00 uur komen, maar er zijn er ook altijd een aantal die juist liever op de koffie komen, 's morgens dus. Vaak omdat ze dan nog andere plannen hebben voor de rest van de dag.

Ulla

Ulla

07-12-2014 om 10:21

Voor een keer

maakt dat toch niet uit? Als het nou elke week moest...
Ik vind trouwens niet dat iedereen bij het aansnijden van de taart aanwezig moet zijn, dat is bij ons maar net hoe het uitkomt. Heb een hekel aan al dat soort regeltjes.

Barvaux

Barvaux

07-12-2014 om 10:48

eens met ulla

Eens met Ulla, dan maar niet bij de taart hoor, je hoeft niet alles aan te passen aan de ander. Tenzij je natuurlijk om half 1 al weer weg moet voor dat slaapje want dan kun je niet na twaalven komen

Ullaop

Ullaop

07-12-2014 om 11:02

Op tijd weg

Dat vind ik ook weer zoiets, op tijd weg moeten. Het is toch de bedoeling dat je het leuk hebt samen en als de jarige echt moe is, dan slaapt hij wel toch? (Zegt een moeder van twee kinderen die dat niet deden...

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-12-2014 om 11:04

Alleen bij kinderverjaardagen

Ik ken 's ochtends verjaardag vieren alleen bij kinderverjaardagen. Daar hoort zingen en taart aansnijden bij en dat doe je niet pas 's middags.
Verjaardagen van volwassenen zijn hier vanaf een uur of 1 ofzo.

Ulla

Ulla

07-12-2014 om 11:15

Dat doe je niet?

Dat is weer zo'n regeltje dat me irriteert. Doe niet zo moeilijk.

sis

sis

07-12-2014 om 11:48

het aansnijden van de taart?

Mis ik iets? Is dat een ritueel moment waar ik het bestaan niet van ken?
Verder zou ik voor een keer niet zo moeilijk doen en gewoon om 11 uur komen, 't is hun feessie...Aan de andere kant vind ik het gezin met de jarige ook wel een beetje moeilijk hoor. Het kind is de hele dag jarig, bij ons was/is iedereen op elk willekeurig moment welkom. Maar goed, als het voor hen zo belangrijk is zou ik er toch gewoon om 11 uur zijn.

Vroeg

Het fijne van een verplichting die (voor jouw gevoel) krankzinnig vroeg is, is dat je ook weer vroeg klaar bent. Als je dan vroeg in de middag weer thuis bent voel je je enorm productief, je hebt al een hele officiële activiteit achter de rug en het is pas twee uur! De volgende zondag mag je van jezelf een gat in de dag slapen, of een pyjamadag nemen.

skik

Katniss

Katniss

07-12-2014 om 11:57

Het is mijn zus die jarig is, dus dan geldt dat taartgebeuren waarschijnlijk niet. Denk ik.

Limi

Limi

07-12-2014 om 11:57

taart

Wij hebben laatst de taart pas tegen half 4 geserveerd. De verjaardagsgasten waren pas na 15:00 welkom; eerder waren we nog niet thuis

Maar er zijn dus echt mensen die daar 'iets' van zouden vinden?

Kind was trouwens de dag erna pas jarig, maar ook die hele dag zat al vol met onze andere activiteiten.

amk

amk

07-12-2014 om 12:53

hoezo Dendy?

snijd je niet 's middags de taart pas aan? Wij vieren verjaardagen niet 's morgens. Andere activiteiten, reistijden van de gasten, het past niet. En een ritueeltaart moment was er alleen op de eerste verjaardag en het kinderfeestje.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-12-2014 om 13:08

Poeh

Het ging om de gewoontes hier in de buurt/in de familie.

Verjaardagen van volwassenen worden niet zo serieus genomen, maar kinderverjaardagen wel. En dan vooral als het om familie gaat.
Taart snijden en zingen hoort er dan wel bij. En dat doen we hier dus altijd 's ochtends. Kind is al vroeg wakker en dan is het een beetje sneu om het feest pas in de middag te houden. Daar verheugd een kind zich dan op en is 's middags al moe voordat er feest is geweest.

Tango

Tango

07-12-2014 om 14:03

Niet vroeg

Ik vind 11.00 u. inmiddels niet echt vroeg meer op zondag. Zoon hier traint altijd, bij een voetbalclub van vrijwilligers, om 10.00 u. dus uitslapen doen we eigenlijk niet meer echt op zondag.
Een verjaardag zou dan wel weer anders zijn, zeker als puberdochter geacht wordt mee te gaan want die gaat dat niet waarderen. Maar als zij thuis zou kunnen blijven zou ik het voor een keertje niet zo erg vinden. Zeker als ik dan de middag weer op tijd thuis ben zodat ik nog wat klusjes in huis kan doen die ik anders in de ochtend plan.
Wel vind ik het wat apart dat je zus haar verjaardag van de slaaptijden van haar kind laat afhangen. Zeker haar eerste kindje? Als het nou de verjaardag van haar kindje zou zijn is het wat anders, maar kind kan nu toch gewoon gaan slapen, ook als er bezoek is?

Katniss

Katniss

07-12-2014 om 14:17

Slapen

Neefje slaapt 's middags op de bank, dat lukt dus niet met visite

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-12-2014 om 14:24

de gastvrouw bepaalt

Ik snap het probleem niet helemaal geloof ik.
Katniss, je schrijft dat het bij jullie in de familie de gewoonte is om verjaardagen een 'paar uurtjes' te vieren, bijvoorbeeld van 14 tot 17 uur.
Nu wijkt jouw zus daar een keer vanaf: ze nodigt jullie al om 11 uur uit. Je geeft zelf aan dat de verklaring hiervoor zal zijn dat er een peuter is, die 's middags moet slapen. Helemaal helder, helemaal logisch. Maar nu moet jij eerder op dan je eigenlijk wilt, en je geeft ook nog aan dat 'je weigert om je te haasten in het weekend'.

Wat ga je nu doen met onze reacties? Als wij het allemaal ook te vroeg is, ga je dan klagen bij je zus? En als wij het allemaal koe vinden, ga je dan wel gewoon?

Volgens mij heb je een paar keuzes. Je gaat gewoon, want het is je zus, het is haar verjaardag en het is voor haar nu eenmaal het meest geschikte moment. Of je slaapt uit, gaat op je gemak douchen en ontbijten en gaat om 14 uur naar haar toe omdat dat nu eenmaal het beste in jouw planning past (en negeert daarmee haar wensen). Of je gaat helemaal niet, omdat je nu eenmaal weigert je te haasten in het weekend. Of je gaat de discussie met je zus aan over het in jouw ogen 'krankzinnige' tijdstip en probeert er haar van te overtuigen dat jouw wensen belangrijker zijn dan haar wensen.

Je wilt graag weten wat wij ervan vinden. Voor mij geen twijfel: ik zou voor optie 1 gaan. (ook al woont mijn zus op twee uur reizen bij ons vandaan)

Katniss

Katniss

07-12-2014 om 16:15

Tja

Ik wilde gewoon even zeuren en polsen of ik gelijk heb. Dat mag hier toch wel?

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2014 om 19:31

Katniss

We moeten er dus uiterlijk 11.30 uur zijn, want anders missen we het aansnijden van de taart Dat betekent dat we uiterlijk om 11.00 uur de deur uit moeten, terwijl ik dan het liefst aan mijn late ontbijt met koffie en zaterdagkrant zit. Op zaterdag moeten we ook altijd al vroeg op (10.00 uur) omdat we dan om 11.45 uur de deur uit moeten voor het clubje van jongste. En ik weiger me te haasten in het weekend, dus dan plan ik het ruim. 11 uur weg betekent dus uiterlijk 09.30 uur op, en dat vind ik echt héél vroeg voor het weekend.===

Geloof me, in het weekend ben ik een lui varken Ik slaap uit en kom tussen de middag pas een beetje in beweging. Dit tot groot ongenoegen van mijn man, die wil 's morgens als het even kan al boodschappen doen. Toch zou ik een verjaardag die om half 12 begint en waarvoor je 11 uur de deur uit moet niet als 'extreem' vroeg ervaren. Dat is het namelijk niet. Het is een normaal tijdstip. Alleen niet helemaal ingesteld op mijn klok

Waar ik dan wel weer een beetje allergisch voor ben is dat verplicht aanzitten bij het aansnijden van de taart. Toen de kinderen klein waren, stelden we het wel uit tot er een beetje visite was om er getuige van te zijn. De kinderen werd verteld dat ze moesten wachten tot de visite er was. Inmiddels al jaren wordt de taart uitgedeeld bij het eerste kopje koffie/thee of glas fris. Het idee zeg, bij een volwassen vrouw, dat iedereen nog bij het aansnijden moet zijn...

En dat in jullie familie afgebakende tijdstippen worden gehanteerd bij een feestje vind ik ook best apart. Het komt niet hartelijk over. Zo van: jullie mogen blij zijn dat ik een paar uurtjes heb gereserveerd, dus denk maar niet dat ik het waardeer als je wat langer blijft. Het is ongetwijfeld niet zo bedoeld, maar ik zou het dus niet prettig vinden.

Katniss

Katniss

07-12-2014 om 19:38

Apart

Het is vast wel apart, die afgebakende tijden, maar wel iets waar iedereen bij gedijt. Ik kan zelf ook erg onrustig worden als er mensen te vroeg komen of blijven plakken Daar hoef ik me overigens bij mijn familie geen zorgen over te maken, die vinden 2 uur op een verjaarsfeestje zitten al heel mooi, en dan stappen ze gewoon weer op.
Binnenkort het kerstdiner bij mij thuis overigens net zo. Ik denk dat ik ze vanaf 16.30 uur vraag, en weet wel dat ik ze binnen een uur na de koffie weer kan uitzwaaien. Hoe laat dat wordt hangt dan af van hoe snel ik ben met koken en eten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.