Home » Forum » Verkeersboetes van de zaak betalen

Verkeersboetes van de zaak betalen?

63 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
maddie
Verkeersboetes van de zaak betalen?

Man(eigen zaak met compagnon) loopt nogal eens een verkeerboete op. Het zijn geen grove overtredingen en grote boetes, meestal zo'n 20-30 euro wegens te hard rijden. Zeker een paar per maand. Hij zit dan ook flink veel langs de weg. Compagnon heeft ze nooit, omdat die geen rijbewijs heeft en op kantoor werkt. Nu betalen wij die boetes altijd prive. Is dat terecht?

amk
Ja

want de zaak vraagt niet dat je te hard rijdt. Dat doe je helemaal zelf.
Vriendin van mij heeft een eigen transportbedrijf en alle bekeuringen worden ingehouden op het salaris van de chauffeurs. Dat staat ook in hun contract. Haar man is jaren vrachtwagenchauffeur geweest en vond het heel vervelend erg krap ingeboekt te worden. Hij maakt de planningen en doet die niet te krap. De bekeuringen zijn dus voor eigen rekening. Zelfs als de auto op naam van de zaak staat moet deze door berekend worden naar het personeelslid.

http://www.nrc.nl/binnenland/article1916856.ece/Rijder_auto_van_de_zaak_...

groet,
Angela

Jolijt
Hier drie partners..

allemaal met rijbewijs, 2 hebben zelden of nooit een bekeuring en eentje aan de lopende band. Gelukkig moet iedereen ze zelf betalen!!! Tuurlijk kan je ze niet verhalen op een compagnon, die rijdt niet te hard (of ie nou een rijbewijs heeft of niet..)

maddie
Tsja,

ik begrijp het wel en we betalen ze dan ook al jaren trouw, maar ergens vind ik het ook niet terecht. Het zijn overtredingen van bijvoorbeeld 5 of 7 kilometer per uur. Mijn man rijdt zeker netjes. Valt het dan niet onder een bepaald bedrijfsrisico? Dat is toch een gezamenlijk iets? Zou een afspraak van x aantal bonnen voor de zaak, de rest prive niet beter zijn?

Tirza G.
Nee, waarom?

Als het echt niet anders kan, als zijn schema zo krap wordt gemaakt dat-ie wel móet jakkeren om op tijd te zijn, dan kan ik me voorstellen dat je dat zo voelt. Dan zou hij met zijn baas om de tafel moeten om over dat schema te praten.
Je schrijft: hij rijdt netjes, het zijn prutbonnetjes van 5-7 km te hard. Dat is dus niet echt heel erg veel te hard, dus ik denk dat dat krappe schema niet aan de orde is. Onder het motto: als je wat doe, moet je het goed doen valt die niet bepaald. Het is gewoon wat getrut in de marge. Klooien met je gaspedaal, niet secuur rijden. Tja, als hij 86 rijdt, kan hij ook 80 rijden.

Tirza

maddie
Jolijt, tirza

je schrijft dat hij ze natuurlijk niet kan verhalen op de compagnon, maar dat is toch ook niet aan de orde? Als de zaak de boete betaalt, betalen ze er beide aan, net zoals het in mijn ogen in zeker opzicht een gezamenlijk bedrijfsrisico is.

Tirza,

maddie
Nog een keer

Ineens was de post verzonden. Maar wat ik nog wilde zeggen, Tirza, dat kan in theorie helemaal zo zijn, maar in de praktijk valt dat nog niet mee hoor. In mijn ogen is een snelheidsovertreding zo gemaakt, zeker op vaak onbekend terrein.

kroet-28
Nee hoor

mijn man en ik hebben allebei al meer dan 20 jaar rijbewijs en rijden dagelijks op bekend en onbekend terrein, ik heb 1x een boete gehad (nog stom ook, ergens waar ik dagelijks langs kwam en wist dat er een camera stond) en hij nog nooit.
Dus nee, een snelheidsovertreding is niet zo gemaakt als je op let hoe hard je rijdt!

amk
Het is geen kwestie van afspraak maken

het mag gewoon niet op de zaak afgewenteld worden. Uitspraak van de rechter. Zelfs als je in de auto van de zaak rijdt moet dit doorberekend worden naar de bestuurder. Uitspraak van de Hoge Raad dit jaar.

groet,
Angela

Pisa
Zelf betalen

Het zijn idd misschien lullig km te hard. Maar sowieso is er eerst nog 4% meetcorrectie vanaf gegaan dus het zijn niet 5-7 km te hard maar meer. Buiten dit heeft de snelheidsmeter ook nog een afwijking. Geeft vaak 2 a 3 of nog meer km meer aan dat er daadwerkelijk wordt gereden. Dus al met al zal je man op zijn meter eerder 115 km hebben gereden dan 100. Dan moet je man toch echt leren om zijn pedaal minder diep in te drukken. Kan lastig zijn maar daar is ook een oplossing voor. Cruisecontrole. Kost misschien iets meer maar dat kan weer terugverdiend worden door die dan op 104 km af te stellen (4% meetcorrectie kom je precies op 100 uit).
Maar ik vind het raar dat andere voor jou fouten moet bloeden. Ook het bedrijf moet daar geen last van hebben. Dit werkt door in de omzet/winst van het bedrijf. Er worden tenslotte meer kosten gemaakt. Andere optie is dat je man eerder op pad gaat en tijd tussen de afspraken ruimer maakt. Dit scheelt een heleboel gestress.

maddie
Maar kroet

nou wil ik heus niet perse mijn gelijk halen, maar je ontkracht je laatste zin wel met het voorbeeld erboven. Je wist dat de camera er stond, kwam er elke dag langs en toch had je een boete. Bovendien denk ik dat het anders is als je elke dag uren (5,6) in de auto zit, dat verhoogt je kans om beboet te worden wel wat. Enfin, de meningen zullen er wel verdeeld over zijn en blijven, maar in mijn ogen heb je een boete zo te pakken, ook als je let op hoe hard je rijdt.

maddie
Pisa

Ja, een cruisecontrol heeft de auto van de zaak waar man in rijdt al...

Over de kosten, als die op het bedrijf worden verhaald, bestaande uit man en compagnon, dan betaalt mijn man dat indirect toch deels? Als compagnon een fout maakt die geld kost, betaalt die dat toch ook niet uit eigen zak terug? Fouten worden nu eenmaal gemaakt imo.

Overigens, ter info, mijn man vindt het helemaal niet erg om die boetes te betalen, het is geen issue voor hen. Ik wilde alleen eens horen hoe anderen hiertegenaan kijken.

Tirza G.
Van fouten leer je

Als de compagnon van je man een klant raar behandelt, een post verkeerd boekt of koffie in de printer gooit (ik noem maar een voorbeeld) lijdt het bedrijf daar inderdaad schade van. Maar als het goed is, doe je dat maar één keer. Keer op keer boetes krijgen, sorry, dat vind ik gewoon suf. Vooral als het blijkbaar je dagelijks werk is, als je 5-6 uur per dag op de weg zit. Dan moet je beter weten.

Tirza

Merla
Cruisecontrol

Je zegt dat je man al cruiscontrol heeft. Misschien moet hij die cruisecontrol dan wat vaker en beter gaan gebruiken.
Hier kwam mijn man laatst ook thuis met de opmerking dat er een flink meningsverschil was ontstaan met één van zijn werknemers. Ook hij kreeg tegenwoordig de bekeuringen op zijn eigen bordje geschoteld en was het daar absoluut niet mee eens. Maar het begon de spuigaten uit te lopen dus vandaar dat daar nu verandering in is gekomen en de bekeuringen door de werknemers zelf betaald mogen gaan worden. Zij gaan in de fout, mogen ze zelf ook de kosten betalen. Anders werkt het toch helemaal niet!? Ze voelen het dan niet zelf in hun portomonee dus gaan hun rijdgedrag niet veranderen.
Gewoon cruiscontrol aanzetten en met je voeten bij het gaspedaal wegblijven ;)

Maxime
Snap het wel maar kan niet

Hoi,

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk niet dat je dit kan doen. Mijn man is al 20 jaar op de weg als vertegenwoordiger en hij heeft altijd zijn eigen bekeuringen moeten betalen, hoe groot of hoe klein ze ook zijn. Ik weet wel van een kennis met een taxibedrijf (waar ze ook hun eigen bonnen moeten betalen) dat zij het enkel en alleen vergoed krijgen als ze een spoedklus hebben. Dan mogen ze dus van de baas het gas intrappen en een eventuele bekeuring riskeren.
Omdat je man eigen baas is, samen met de compagnon, zou je op zich natuurlijk best kunnen overleggen hoe hij hier tegenaan kijkt, iets in de zin van de eerste 200 euro mag hij declareren op de zaak en de rest niet meer? Maar dan moet die compagnon dat écht niet erg vinden natuurlijk, want het gaat wel van de omzet af.

Groetjes
Maxime

Juliëtte
Het mag gewoon niet

Verkeersboetes mogen vanuit de wet niet vergoed worden door werkgevers/bedrijven zoals hierboven al staat vermeld. Elk bedrijf moet verkeersboetes belasten bij de bestuurders zelf.

Het is ook een simpele gedachte daarachter: rechtsongelijkheid. Als jouw man zijn boetes wel ten laste vh bedrijf brengen, heeft hij prive voordeel tov andere mensen die dat voorrecht niet hebben. Daarbij drukt het de winst en zou hij dus ook minder belasting over die winst hoeven te betalen.

Daarbuiten vind ik het ergens een beetje asociaal hoe gemakkelijk je hierover doet. Kleine overtredingen, stelt niks voor etc. En dan nog het als bedrijfsrisico zien en willen afwentelen op het bedrijf. In mijn ogen rijdt hij gewoon consequent te hard. Prima hoor maar dan niet zeuren dat je boetes prive moet betalen.

Wel kan hij natuurlijk zijn compagnon voorstellen een salarisverhoging door te voeren zodat hij de extra kosten daar mee kan opvangen .......;-)

Juliëtte
Maxime

"iets in de zin van de eerste 200 euro mag hij declareren op de zaak en de rest niet meer?"

ja en dan komt de belastingdienst controleren en die zegt: heren u heeft iets gedaan dat niet mag, hier heeft u een fikse naheffing en boete !

Het mag wettelijk niet, simpel. Je kunt er ook geen afspraken over maken dus.

Juliëtte
Limiet-control

Overigens, iets anders als cruise-control.. limiet-control ! De auto van mijn man heeft dat ook. Stel je in op bijv 103 km en als je je gas indrukt lukt dat niet, je gaat niet harder dan 103.

*Diana*
Verschil moet er zijn

Maddie, ik ben het met de voorgaande schrijfsters eens dat het de verantwoordelijkheid van je man is dat hij te hard rijdt. In het bedrijf van mijn vader zit iedereen ook veel langs de weg, met vergelijkbare schema's, en het zijn altijd dezelfde die boetes hebben, anderen met uren per dag in de auto hebben nooit een bekeuring. Iets zorgvuldiger rijden dus.

Maar... jouw man heeft een auto van de zaak. Z'n compagnon heeft geen rijbewijs, dus ik neem aan ook geen auto. Dat verschil zal keurig verrekend zijn, maar toch houd je daardoor ook al verschillen in "salaris". En een goede verstandhouding zou ik ook niet op het spel zetten voor het wel of niet betalen van de boetes.

kroet-28
Maddie

Nee, als je oplet gebeurt het niet.
IK lette dus niet op, anders had ik niet te hard gereden.

Emmawee
Mag niet, kan wel.

Ik weet dat het bij mijn vader op de zaak alsvolgt was afgesproken. De eerste boete vergoedt de zaak (natuurlijk kan dat, als je dat wilt), de tweede boete was 50 - 50 en de derde en elke volgende boete was voor rekening van de werknemer zelf. Gevolg: niemand diende een kleine boete in, voor het geval dat de volgende groter was. Uiteindelijk betaalde iedereen dus de boetes zelf. Ik zou het een aardig systeem vinden, als het niet om boetes voor te hard rijden ging.
Ik vind te hard rijden ontzettend stom en onnodig, zeker nu er zoiets als cruisecontrol bestaat.
Maxime: "Ik weet wel van een kennis met een taxibedrijf (waar ze ook hun eigen bonnen moeten betalen) dat zij het enkel en alleen vergoed krijgen als ze een spoedklus hebben. Dan mogen ze dus van de baas het gas intrappen en een eventuele bekeuring riskeren."
En mogen ze van die baas dan ook de eventuele verkeersdode riskeren? En het is zo dom, want te hard rijden levert vaak bar weinig tijdwinst op (hoewel ik weet dat een paar minuten crusiaal kunnen zijn).
Ander vraagje Maddie, wie betaalt de brandstof van de zakelijke ritten? Die kosten liggen aanzienlijk hoger bij 'een beetje te hard' rijden... heb ik mij laten vertellen.
Groeten! Maw.
Groeten, Maw.

maddie
Onzorgvuldig

nav Diana: nou, de auto is van de zaak, maar wij rijden daar niet prive in. De auto is net zo goed van man als van compagnon. Man rijdt op de fiets tussen zaak en huis.

Maar goed, het is voor man en compagnon helemaal geen issue. Bovendien blijkt het uberhaupt wettelijk gezien niet te mogen. Dat wist ik niet.
Dat mijn man onzorgvuldig rijdt, dat vind ik niet. Hij trapt nooit zomaar even lekker het gas in. Is altijd gefocust op snelheidsaanduidingen. Ook gebruikt hij zijn cruise control. Gaat nooit door rood, niet door oranje, stopt altijd voor zebra's, etc. Maar kennelijk kan het beter! Ik zal het er met hem over hebben.

maddie
Brandstof emmawee

De brandstof wordt geheel betaald door de zaak, de auto is van de zaak en er wordt alleen zakelijk in gereden.

Emmawee
Maddie

Nou, dan betalen ze het 'te hard rijden' toch een beetje samen. ;-)
Ik begrijp dat je man probeert zorgvuldig te rijden, een heer in het verkeer is en ook zijn cruisecontrol gebruikt, dus vraag ik mij in het algemeen af: kun je ook pech hebben op dit vlak? Of is dit geregeld te hard rijden toch echt iets wat (hoe?) makkelijk af te leren is. Ik zou dat laatste denken.... maar ik ben zelf een stuurman (vrouw) die met knikkende knieën aan de wal staat. (Wel rijbewijs, maar nauwelijks rij-ervaring)
Groeten, Maw.

*Diana*
Maddie, onzorgvuldig

Maddie, ik bedoelde onzorgvuldig op een andere manier dan jij dat opvat. Ik had het meer over een heel klein beetje onzorgvuldig dan heel erg onzorgvuldig/gevaarlijk. En ik bedoelde zeker niet dat ik dacht dat hij over zebrapaden en door rood licht rijdt.
Want... hij krijgt tenslotte steeds die boetes, dus het kan beter. Misschien moet hij daarvoor wel proberen om steeds 5 km onder de maximum snelheid te blijven, in plaats van precies erop. Ik weet het niet, ik ken hem, en zijn rijstijl, natuurlijk niet.

Succes! (want het is natuurlijk ook hartstikke zonde van het geld)

Jolijt
Maddie

hier 3 eigenaren... als de zaak de boetes van 1 betaald (andere 2 halen ze niet) betalen ze dus toch met z'n drietjes. Niet eerlijk volgens mij...
"kleine" bekeuringen.. tsja... ik krijg het er bij mijn vader ook niet in, die blijft roepen dat het lullig is om voor 4 km een bon te krijgen, maar met de correctie vind ik toch dat het aantal kilometers dat je te hard rijdt echt wel te hard is. Wil je geen bekeuringen, rij dan zo hard dat je na correctie de max snelheid rijdt. Hoe sneu soms ook, de grens moet wel ergens liggen.

maddie
Ja maar kroet

dat bedoel ik ook, het is erg moeilijk om zolang op een dag volledig oplettend te zijn. Dat lijkt mij onmogelijk.

Jolijt
Maddie, nog iets...

De compagnon heeft geen rijbewijs; die komt toch ook niet aan bij je man dat die ook maar eens kou moet vatten op een tochtig station? (stel ff dat ie treint)
Iedere vorm van vervoer heeft zijn eigen plussen en minnen.

En hoe zou je het dan willen zien als ze wel alletwee met de auto gingen, maar de 1 rijdt twee maal zoveel als de ander?? Het blijft voor mij eigen gedrag dat tot de boetes leidt.

Jolijt
En nog een keer...

"dat bedoel ik ook, het is erg moeilijk om zolang op een dag volledig oplettend te zijn. Dat lijkt mij onmogelijk."

Als je niet meer op kan letten, ben je een gevaar op de weg en moet je stoppen. Het is een gewoonte om harder te rijden; langzamer rijden geeft je het gevoel een slak te zijn (terwijl het in aankomsttijd amper scheelt, zelfs als je fors te hard rijdt). En gewoontes kun je afleren... alleen da's niet makkelijk en vaak niet iets waar we helemaal achter staan. Mijn man heeft wel dagen gehad dat ie 's morgens in Maastricht moest zijn en 's middags in Groningen en hij heeft nooit een bekeuring. Rijdt overigens wel de maximumsnelheid + correctie zal ik maar zeggen, weet de camera's uit het hele land en speurt de berm af naar verdachte voertuigen, voor die keren dat ie toch nog een beetje harder gaat :-)

Suzanne
Toch echt een gevalletje..

.. eigen schuld, dikke bult. Hij trapt toch echt zelf op het gaspedaal en niet zijn compagnon. Ik vind je vraag dus ook behoorlijk asociaal. Zelf werk ik bij een bedrijf waar veel mensen een lease-auto van het bedrijf hebben. Dat betekent dus ook dat de bekeuringen van die lease-rijders bij het bedrijf binnen komen. Het valt op dat het altijd dezelfden zijn die bekeuringen krijgen.. er zijn nette rijders bij en van die rijders die meerdere malen per maand net wat te hard gaan. Ze zitten allemaal even veel op de weg, het kan dus wel en is dus volkomen eigen schuld, dat nèt wat te hard iedere keer. Mentaliteitskwestie! Enneh.. die hardrijders krijgen ook bij ons - uiteraard! - zelf de rekening gepresenteerd, die betaalt het bedrijf echt niet. Kromme gedachte!

Damajo@
Ja

Ja het lijkt me volkomen terecht dat je die zelf betaald.

Damajo

Pagina's

Onderwerp gesloten